2 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

2 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

2 İLKTEŞRİN 1935 ÇARŞAMBA Ölçüler için bir genelge Başbakanlık devlet yönetke ve kurumlarile devletten yardım gö- ren diğer kurumlara, uraylara ve bırakığlı sosyetelere birer genel- ge göndermiştü. Bu genelge,© göre, elektrik, nava gazı ve su sa atları ile diğer ölçü levazımları- nan tip ve sistemlerinin Ekonomi bakanlığınca onaylandığı ve bu gi- bi gereçlerin alınması için şartna- me yapılırken bu esasın daima a- ranması ve bu suretle Avrupadan gelen bozuk ölçülere para veril- vemesi bildirilmiştir. Doğu illerinde bayındırlık Bayındırlık Bakanlığı Sular direktör yardımcısı B, Namık ve yapılar baş mühendisi B. Ratib Er- zincan, Erzurum, Kars içme sula- rı ve İğdirdeki “Serdarâbad,, ba- rajından faydalanarak İğdir ova- sının sulanması işlerini yerinde görüp incelemek ve ilk etüdleri yapmak lizere Bakanlık tırfıim- dan bu illere gönderilmişlerdi. Ge- len haberlere göre mühendisleri- miz incelemelerine başlamışlardır. İzmir - Kasaba hattı sosyetesinin alacağı Londra, 1 (A.A.) — “Ottoman Railvay Holding company limi- ted,, sosyetesi İzmir - Kasaba de- miryolları kumpanyası ile Türki- ye hükümeti arasında yapılan an- laşmaya göre Türkiye cumuriyeti hükümeti tarafından satın alma kaıymeti olarak ödenecek paranın bir kısmı olan 1935 tarih ve yüzde yedi buçuk faizli türk bonolu 707 bin 950 ingiliz lirasının tamamını veyahut bir kısmını almak, elinde tutmak ve realize etmek üzere tes- cil olunmuştur. Sosyetenin Nominal kapitali, bir şilinlik aksiyonlara ayrılmış 22.000 ingiliz lirası olarak kayıtlı- dır. İl merkezlerinde ilçebaylıklar İller idaresi kanununun üçün- cü maddesinde hükümetçe F — * görülen il merkezlerinde, il t « Jâtmdan başka merkez ilçesi teş- kilâtı ve ilçebay bulunması hak- kında bir hüküm vardır. Haber al- dığımıza göre şimdiye kadar büd- ceye karşılığı konarak yapılmayan bu teşkilâtın, birkaç büyük il mer- kezinde kurulması düşünülmekte- dir. İslami meskükât için ge - tirilen uzman Müzelerdeki islâmi meskükât için uzman olarak Almanyadaki Holle üniversitesi profesörlerin- den Dr. Bosch'un getirilmesi ka- rarlaştırılmış ve hazırlanan muka- vele kendisine gönderilmiştir. Eski bir ihtilas davası Eski İstanbul defterdarlığı baş vemmedarı B. Eşrefin ihtilâs ve muhasebe direktörü B. Hamdi ile arkadaşları mümeyyiz B. Nevzat ve Raşidin ihmal suçundan dola- yı İstanbul ağır ceza hakyerinin cürüm sabit olmadığı için vermiş olduğu beraet kararını temyiz ©- naylamış olduğundan bu davanın hazine alacağı kaydından silin- mesine karar verilmiştir. Siloların buğday alrmı Buğday silolarının son günler- de buğday alımı azalmağa başla- mıştır. Bunun sebebi yurdumuzun birçok illerinde köylülerimizin si- loların verdiği fiattan daha çok fatla buğday satmakta oldukla- rıdır. Siloların verdiği fiattan çok fiatla buğdaylarını satan illerimi- zin başında Adana ve Uşak gel- mektedir. Yeni yargutay azalığı Açık bulunan Yargutay azalı- ğına Tüze bakanlığı baş enspek- törlerinden B. Talâtın atanması amavlanmıstır. | | Balkanlı atletler dönüyorlar İstanbul, 1 (A.A,) — Altıncı Balkan oyunlarına iştirak etmek üzere, şehrimizesgelen Balkan at- letlerinden bulgar ve yugoslav grupları dün akşamkci konvansi- yönelle memleketlerine dönmüş- lerdir. Yunan atlet kafilesi de bu- gün İzmir vapuruyla Yunanistana hareket elmişlerdir. Atina şarbayı B. Koşiyas da tayyare ile Atinaya dönmüştür. Romta ve Arnavut atletleri yarın hareket edeceklerdir. Romanyadan gelen göç - menler Trakyaya yerleşiyorlar Romanyadan geçen hafta için- de Nazım ve Bursa - vapurlariyle Romanyadan 3488 göçmen gel- miştir. Her iki vapurun tuzlada fenni temizlemeleri yapıldıktan sonra Romanyada üzüm yetişti- renler Şarköye ve diğerleri Edir- ne ili içinde birkaç ilçeye yerleş- tirilmişlerdir. Köstencede bekle- mekte olan iki bine . yakın güç- mene de vapur gönderilmiştir. Birkaç günden geleceklerdir. Dil, tarih fakültesinin yatı talebeleri için smaç Şehrimizde açılan dil tarih fa- kültesi için alınacak yatı talebe- lerinin sınaç sualleri dil tarih ce- miyetinde kurulan özel bir komis- yon tarafından hazırlanmaktadır. Aynı komisyon bu yıl Avrupaya gidecek talebelerin sınaç sorula- rını da beraber saptayacak ve her iki sınaç da 15 birinci teşrinde ya- pılacaktır. Bir binbaşımıza takdirname Binbaşı B. Feyziye 152 sayılı kanuna göre Kamutay takdirna- mesi verilmesini hükümet bir tez- kere ile Kamutaydan istemiştir. İskân işlerinin Sağlık Ba- kanlığına bağlanması hakkındaki kanun İskân işlerinin Sağlık ve Sos- yal Yardım Bakanlığına verilme- si için İç bakanlığı teşkilât kanu- nunda ufak bir değişiklik yapıl- ması lâzım gelmektedir. Bunun için İç bakanlığının hazırladığı kanun projesi Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığının da düşünce- si sorulduktan sonra Kamutaya sunulacaktır. Bay İsmail Hakkı iyileşti Bir müddettenberi hasta bulu- nan ilk öğretim genel direktörü B. İsmail Hakkı tamamen iyile- şerek dünden itibaren işine başla- mMıştır. —Fenlandiya ile tecim anlaşmamız Fenlandiya hükümeti ile 6 ha- ziran 1935 de imza edilen ve 1 tem- muzda yürürlüğe konulması Ba- kanlar kurulunca karar altına alın- mış bulunan tecim anlaşmasının bir örneğini hükümet Kamutaya vermiştir. Denizli ve Sıvasta Atatürk anıtları Denizli ve Sıvasta Atatürk a- dına yapılacak anıtların maketle- ri İç bakanlığa gelmiş ve anıtlar komisyonunca incelenerek bazı u- fak noktaların aydınlatılması il- gili ilbaylıklara yazılmıştır. İstenografi kursu sonucu Geçenlerde Finans bakanlığı işyarları için açılan istenografi kursu sınaçlarının yapıldığını yaz- mıştık. Sınaç kâğıtları incelen- miş ve sekiz işyar çabukluk ve te- oriden kazanmışlardır. 4 kişi teo- ri kısmını yapmıslar ve çabukluk- tan kalmışlardır. 3 işyar ise sına- cı başaramamışlardır. ULUS İşçi partisinin konferansı Londra, 1 (AA.) toplanan işçi partisi konferansı, zec. Tt tedbirlere baş vurulmasının - gerekip hakkında — görüşmiye — Brayton da gerekmiyeceği başlamıştır. Eski dış baka: ton toplantıy lığr yönetgeri B. Dol. ken, İngilterenin üze- rine almış olduğu mukaddes vazifeyi ye- rine gelirmekten kaçınmaması gerekti: ğini, böyle yapılmazsa yakın bir tarihte İngilterenin inkırazı hazırlanmış olaca - ğını anlatmıştır. Ponsomli, zecri tedbirler alınırsa Av. ropasım ikiye ayrılacağını söylemiştir. Bundan sonra B. Dolton İtalyanın takındığı durumu tenkid etmiş ve İtal- yayı, öteki uluslar ve uluslar sosyetesi De birlikte mesuliyetlerini kabul etme- Be cağıran bir kararname kabul edil - mesini konferanstan ittemiştir. Bu karar namede İngiltere hükümetinin zceri ted- bir alınmatı da istenmektedir. B. Stafford Smit, şiddetli bir söylev vererek, ekonomik zceri tedbirlerin sü- el tedbirlerden ayrılamıyacağın: söyle - miştir Brayton, ) (A A.) — İşçi partisi kon. feransında, B. Lansburi üyeleri italyan. habeş anlaşmazlığını genişletmeğe cl. verişli olan #ryasadan vaz geçmeğe da- vet etmiştir. Brayton, 1 (A A.) — İşçi kongre. sinin birinci günü müzakereleri sonun. da, B. Lansburi'nin manevi — zaferine rağmen xecrt tedbirler tezinin galip ge- leceği anlaşılmaktadır. B. Eden Londrada Londra, 1 (A.A.) — Buraya gelmiş olan B. Eden, yarınki kabine toplantı. sında raporunu okuyacaktır. B. Eden çarşamba günlü Paristen geçtiği sırada B. Laval ile görüşecektir İngiliz bakanları görüştüler Londra, | (A.A.) — Başbakan Bald- vin ile BB. Mak Donald, Çemberlayn ve Samuel Hor bu sabah aralarında bir konuşma yapmışlardır. Bu konuşmada arsınlusal durumun görüşüldüğü sanılmaktadır. Dört italyan Maltadan çıkarıldı. Londra, 1 ÇALA.) — Röyter ajansı- min Malta'dan öğrendiğine göre, dört italyan Malta'dan çıkarılmıtır. Bunlar, bir daha Malhtaya dönemiyeceklerdir. Bunların arasında Malta'daki faşistlerin başkanı ve Roma Bankası şubesinin ilc- ri gelenlerinden B. Fusko vardır. Bun - lar bir çok yıllardanberi İtalya için Mal- ta'da casusluk ve propagandacılık yap- tıklarından dolavı çıkarılmışlardır. . — Uraylar bayındırlık kuru- lunun toplantısı U"yııui;.y'wsakhı:ıkı;mğlü tey gün İç işleri . Şükrü Kayanın başkanlığında toplanmış ve.Mersin, Adana, Tarsus urayla- rı içme sularının eksiltmeye çıka- rılmasına karar vermiştir. Bundan başka hazırlanan (Uraylar bayın- dırlık çalışma programı) üzerinde incelemeler yapılmıştır. Bahçe - Osmaniye arasındaki bozukluk Bahçe - Osmaniye arasındaki demiryolu bozukluğu aktarmaya yarar bir duruma getirildiğinden ileriye gidecek yolcular aktarma suretile yollarına devam' edebile- ceklerdir. RADYO ANKARA 19.30 - Tayyareci konuşuyor 19.40 . Musiki: j Glinka; Romance Elman;: Eili, Eili Savine: Valse G. Doer: Tecbnicalites Saksafon: Nihat Esengin Piyano: Ulvi Cemal 20. - Ar saati p 2014 - Musiki: B. Baptock: Macar köy şarkıları Piyano: Ulvi Cemal 19.35 . Hafif plâk musikisi 0045 - Haberler SAYIFA 5 Kamutay dün toplandı (Başı I. cı sayıfada) sonra 2041 sayılı kanunun birinci ve 1452 sayılı kanumun beşinci maddeleri hakkında Başbahkanlık tezkeresiyle kül büdce komisyonu raporları okun- an tefsirin iki komisyondan geç- tür ve du. Ba; tiğini kültür ve büdce komisyonlarından kültür komisyonu tefsire tahammülü yoktur. Kannatinde bulunduğunu büdce komisyonunun ise bir tefsir fıkrası ilâ-, ve ettiğini söyledi. B. Refik Şevket İnce (Manisa) Tefsirin finans kömisyonun - dan geçmediğini halbuki kanunun han- Ki komisyondan çıkı ise tefsirin de o komisyondan geçmesi lâziım — geldiğini, kültür komisyonu ile büdce komisyonu arasında anlaşmazlık olduğunu söykedi ve kültür komisyonu raporunun da okun: masanı istedi. Rapor okunduktan sonra kabul edildi. “undan sonra işyar olup da saylav olanın tekaüd muamelesinin nasıl olaca- ğı ve saylavlıktan çıkıp işyar olursa du- rumun nasıl tesbit edileceği hakkındaki tereddüt Üzerine sağışkurun hazırladığı raflorun görüşülmesine başlandı. , Bay Sırrı İçöz (Yozgad) raporun büdce komisyonuna gitmesi lâzımgeldi, ğini, Ziya Gevher Etili basit olmuyan bu meselenin kanunun değiştirilmesini ge - rektirdiğini, Rasih Kaplan (Antalya) son fıkranm ayrıca bir hüklm taşıdığın- dan tefsir mevzuu olamıyacağını, Bay Mazhar Müfid Kansu (Denizli) hük- mün tefsire tahammlilü olmadığını, say- lavlık - tahsisatiyle tekaüd olabilmesi için arzu ediliyorsa bir kanun maddesi yapılmasının lâzim - olduğunu “söyledi. Bay İhsan Tav (Beyazıt) saylavlıktan sonra daha az bir para ile işyar olanların saylav tahsisatiyle tekaüd edilebilecek- leri hakkında kanunda bir kayıd olma- dığından B. , Mazhar Müfit Kansunun fikirlerine iştirak ettiği ve böyle bir k nun Tazımsa yapılması düşüncesinde bi Memel seçimi (Başı | incı sayfada) bulmaktadır. Şimdiye kadar Si bölge - den 59 unun oy kâğıdları Memele gel - miştir. Sandıkların ne zaman açılaca B* bu sabah toplanacak olan seçim ko- mitesi tarafından kararlaştırılacaktır, Memelde alınan çoğunluğu Lendra, 1 (A.A) — Memecl seçimin. den bahseden Taymis gazetesi, seçim sonuçları her ne olursa oltün tarafsız gözcülerin oralarda alman çoğunluğu - nu görmüş olduklarını yazmaktadır. Bir bölgenin seçimi bozuldu Klaypida, 1 (ALA.) — Pazar günü çıkan hadiseler üzerine, seçim komisyo nu Juknaciai seçimlerini bozmaya karar vereniştir. Seçim sonucu ne saman öğrenilecek! Memel, 1 (A:A) — İsimlerini yaz- dıran seçmenlerin yüzde 90 ının dün ve ötey gün sandık başına gittikleri tah - min edilmektedir. Seçim komitesi, oyların ne günü tas- nif edileceğini tesbit etmek üzere bu - gün toplanacaktır. Seçim sonuçlarının cumadan önce bildirileceği tahmin e - dilmektedir. Seçmenlerin yüzde 92 si seçime girdi Klaypeda, 1 (ALA.) — Rey veren. lerin sayısı 68442 ve bu süretle seçim nisbeti yüzde 92 olmuştur. Litvanya kabinesi çekildi mi? Londra, 1 (A.A.) — Başka gazetc. ler, Litvanya kabinesinin çekilmesi ha- berinin doğru olmadığını bildirdikleri balde Deyli Meyl gazetesinin Memel. deki özel aytarı, bu haberin doğru oldu. ğunu ve yeni başbakarın Kovno şarba. yı B. Merkis oıduğum: bildirmektedir. 20 İLKTEŞRİN PAZAR Genel nüfus sayımı Yerli, yabancı herkes o xün bulunduğu yerde kendisini yazdıracaktır. Tundu. B. Abdulmuttalip Öker saylavlı- ğın hiç bir zaman işyarlar için bir imti- yaz olamıyacağını, silel ve mülki teküirl kanunlarının genel hükümleri olduğun>, ister saylav olsun, isterse her ne sebeb- le baremin hangi derecesine Gdüşerss düşsün herkesin son iki yıl aldığı aylık üzerinden tekalid edildiğinden mesxele- nin tekrar büdce komisyonunda görüşlül. mesini istedi. Görüşmelerin sonunda B .Ziya Gev. her Etili'nin meseleniz finans ve büdce komisyonlarında görüşülmezini önerge- yen dilergesi kabul edildi. & Bundan sonra Düzcenin Nuhviran köyünden Mustala oğlu Emin ile Ak - yazı Beynepit köyünden Mustafa oğlu Zekeriyanın ve Sökenin Çeltikçi mahal. lesinden Yusuf oğullarından Hacı Şerif oğlu canbaz Süleyman çavuş ile Koçar- h kamununun Tekeli köyünden Ali oğ- Tu Hasan ve Aydım'ın Üzümlü köyün - den Süleyman oğlu Hüseyin'in ölüm ce- zalarına çarptırılmaları hakkındaki Baş. bakanlık tezkeresiyle tüze komisyonu raporları okunarak kabul edildi. 1331 sayılı kanunun 7 inci le - siyle 146 sayılı tefsir hükmünün ve iflâs kanununun 33 üncü maddesi hük- mü ile mülga olup olmadığına ve danıs- tayın “mütegayyib şahıslar,, mallarının olduğu gibi geri verilmesine karar verip veremiyeceği hakkında Başbakanlık tez keresi ve finans, tüze komisyonları ra - porları ve mülga öksüz yurdları genel direktörlüğü muhasebe direktörü B. Ah- met Lütfü hakkındaki sağışkur komis - yonu raporları okunarak kabul edildi. Başkan gündemin kantınlar kısmmma geçilmek tzere bulunulduğunu ve yeni ge Ten saylavların önemli olan bu kanunlar Üzerinde etüdlerine vakit bırakmak için toplantıya İki gün ara verdiğini söyliye- vek celseye son verdi. Kamutay cuma günü saat an beşte toplanacaktır . Hindistanda çarpışmalar (Başı 1. ci sayıfada) derhal durdurarak görüşmelere başlan- matı için delegeler gönermelerini kabi Telere bilirmiştir. hal böyle iken, dün bir keşif yapan Vucha Javar bölresinc mensup kuvvetler, Achkar kabilesi sa vaşçılarının saldırımına uğramışlardır. Düşmanın pek ağır kayıplar verdiği sa nılmaktadır. Bildiriğ, (hükömetin takınacağı du rumu yenidep incelemekte olduğunu ) ilave etmektedir. DAĞINIK HABERLER: Bulgaristanda kabine buhranı çıkacağı haberi yalan Sofya, 1 (AA.) — Bulgar - telgraf ajansı, yeni esas teşkilât kanunu hak- kında kabine üyeleri arasında anlaş. mazlık olduğu ve kabine buhranı muh. temel bulunduğu hakkında yabancı memleketlerde çıkan şayiaların asılsız olduğunu bildirmektedir. B. Hitlerin teftişleri Köniğsberg, 1 (A.A.) — B. Hitler, Pillavet istihkâmlariyle Noye Hauzen uçuş merekzini teftiş etmiştir. Girid üzerinde italyan ve ingiliz uçakları Atina, 1 (A.A.) — Güvenilir çeven. lerden alınan haberlere göre, birçok i- talyan gemileri birkaç gündür yunan sularında Gi'rid adası etrafında sondaj yapmaktadırlar. Akdenizde bir harb takdirinde çok önemli bir nokta olacak olan bu adanın üzerinde italyan ve in. giliz hava kuvwvetleri dolaşmaktadırlar. Basvekâlat