2 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

2 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

Köprüler ve SAYIFA & ni Fındık olürken Giresun, Karadeniz kıyılarımızda- ki şehirlerimizin servet - bakımından 'en ilerde gelenlerinden biridir. Dış ti- fazla caretimize on milyon liradan bir gelir bırakan fındığın yarısını tek başına Giresun yetiştirir ve satar. Fındık, — spekülatörlerin elinden kurtarılıp devlet kontrolu altında sa- tılan ve gün geçtikçe hakiki değerini butan bir matah olduktan sonra Gi venun daha fazla bayındırlaşmaya im- kân bulmuştur. Bu yazı, cumuriyetter bugüne kadar Giresunda yapılan ye- mitikleri anlatmaktadır: lar Giresun en fazla, köprü ve yol yok- sulluğundan sıkıntı çeken. bir- şehirdi. Dar vadilerini sulayan dere ve nehirle rin biribirinden ayırdığı köşelerini, be ton köprülerle biribirine yaklaşmış gör- mek saadetine cumuriyetten sonra ka vuşmuştur. Giresun'da cumuriyetin yaptığı kâp- vüler şunlardır:. Giresun - Trabzon yölünde / Hurşid “asma), Giresun - Şarki Karahisar yo - u SN GİRE ; servel rinde fenni kanalizasyonlar yapılmış 7 — 1932 - 1933 senelerinde kasa banın mühtelif yerlerine su ve elek: trik tesisatlarını havi üç helâ yaptı. rılmıştır. 8 — 1933 meydanı kurulmuş ve genişletilmiştir. 9 — 935 temmuz, Ja iskele caddesi parke ile döşenmiş ve iskele bir mikdar genişletilmiştir. teşrininde cumuriyet Kustos ayların. yosunda kültür: 1923 de başlayan büyük türk devri: ai yurdun her bucağında olduğu Giresma için de yeni hayatın — ilk Giresunun kaynağı oldu. Vilâyetin hürriyetten #n- ceki kültürel durumu sönük, havasız, sıs. ka birkaç okulun skolastik ve geri sen delemesinden ve bocalamasından başka bir şey değildi. Camuriyetin — 12 yılı içinde Giresun bu büyük hızla arkasına Baktığı zaman başı dönecek, <öğsü k Giresunda fın dık anbarı. 'dunda Ambarlı, İksu, Tamzara, Kürtün Karahisar - Alucra köprüleridir. Cumuriyetten sonra Giresun'da 80 kilometre yeni yol açılmıştır. 27 kilomet- ve Giresun - Ordu, 17 kilemetre Tire bolu — Harşit, 18 kilometre Görele sun - Trab bir motopomptan kil “2 — 1929 senesi ikinci 135X2 kilovolt amperlik elektrik san- dralı yapılmıştır. Kuvvei muharrikeyi yüz ellişer beygirlik iki - dizel temin etmektedir. 3 — 1931 senesinde kasabanın şark torafında asri bir mezarlık kurulmuş. 4 — 1932 senesi haziran tenni 5 — 1933 senesi haziranında park ayında baha yapılmıştır. 6 — 832, 933, 934 ve 936 senele- nde kasabanın dört mühim caddesi “ke ile döşenmiş ve dört cndde üze baracak kadar yol almıştı. Bugün yalnız kasabalrada değil, vilâyetin en uzak köy bucaklarında bile yeni, modern esaslara uygun okul binaları günden güne çoğel maktadır. Cumuriyetten sonra vilâyett kurulmuş olan yeni okul yapıları 42 yi bulmuştar. Bunların içinde yatılı ve ör mek ilk okullar da vardır . Şarki Karahisar, Giresunun kaza- içinde çeşidli ürün yetiştirmekle göhret kazanmıştır. Şarki / Karahisa- tım çok eski tarih devirlerinden kal- ma bir kalesi vardır. Bundan bir asır eveline kadar is kân bu kalede iken hare kalenin Giresun kıyılo vinıt şına memle kenarından itibaren halk şimdiki ile Kale yakınında Fatih ta yaptırıl. maş, bilâhare yandıktan sonra tekrar vafından zaferinin şerefine yaptırılmış bir güzel cami de vardır. Karahisarın 8 kilometre şimalinde layan ve miş sahalar işgal eden Şap madenlerinden başka bu ili civar a eden her birin. kazalara kadar ih de zengin ve çeşitli madenler vardır. | Bunlar arasında simli kursun, kömür karaboya bilhassa zikre şayandır. Ev- kiden bu madenlerin bir kısmı ecnebi güzel bir kazası olan Tireboludan ( şirketler tarafından işletilmekte iken cihan savaşının başlaması üzerine fa aliyetini tadil etmiş ise de yüce Baş- bakanın bur: şrifi — dolayısiyle gösterdiği büyük alâkalar içinde ma- heyetler dar tetkiki, daha Karahisar 15000 hektarlık bir sa- ha kaplayan ormanları mevcut olup yıllık hasılatı 750 bin liradır. Karahisar ilinin indifai olan top- raklarının verim / kabiliyeti ortadır. Hububat, bakliyat ve her çeşid mey- yalar yetişir. Köylerile beraber 1240 kilometre murabbalık bir saha kap- layan arazisinde 20 milyon kilo hu- buba eli 6 milyon 2 milyon maddelerl milyon - kilo dut ve (6) milyon kilo meyva hası datı elde edilmekte, bunların yarısın. dan çoğu Giresun, Ordu vilayetlerine karılmaktadır. Hayvanat (t 3500 Feresiye hayvanı 19.000 kara yığır 22000 koyun, 25.000 keçi, 45.000 kanat tavuk ve horoz vardır. Bunlardan her yıl canlı olarak 12000 baş hayvan 3.000 kilo yün ve kıl, 10.000 tane barsak 3000 kilo kavurma 70.000 'adet Hayvan derisi 15 milyon yumurta 78.000 kilo yağ 30000 kilo peyni 200.000 kilo ceviz 12.000 av derisi ihraç edilmektedir. ve manda, Tirebolu kı Tirebolu, Giresunun sahilde kuru- Iu çok şirin bir kazasıdır. Beyaz ve güzel evleri, bol bahçelerile Karade- izin sevimli köşelerinden biridir. Cu: müriyetin bayındırlık eserlerini, bu. rada da kolayca görebiliyoruz. 1932 senesinde belediye önünde ve umumi cadde üzerinde belediyece 40 2 SONKANUN 1936 SUN kete beş milyon kazandıra | n şehir metre uzunluğunda bir - pazar yeri a Çılarak hal yapılmıştır 1933 senesinde 250 luğunda belediyece umumi bir cadde üzerirlde tesviye ameliyesi metre âdi yaya kaldırımı - yapılmış. vır. 1934 yılında liman caddesi ve cu nuriyet meydan sokağında gene be- lediyece 142 metre uzunluğunda par ke kaldırım ve hükümet civarında v muma ait bir park yaptırılmışt Gene bu tarihte kasaba - içindeki eski mezarlıklar kaldırılarak kasaba- mesafesinde yer den bir mezarlık açılmıştır. 'nın bir kilometre görünüş. 1935 yılında belediye soka; de 240 metre uzunluğunda bele- diyece kanalizasyon ve parke kaldı için keşifnames ve yapılmak üzere muk kında ve iki kilometre mesafede bu- lunan Kör liman mevkünde belediye- ce bir spor sahası açılmıştır. Kasaba ve civarında eski devirler. de yapılmış ve bozulmaya yüz tutmuş olan lâğımlar ve su yolları yeni deni- lmiştir. lecek şekilde tamir etti 1933 yılında temeli atılan cumuri- yet meydanındaki - Cumuriyet halk partisi binası kısmen yapılmış ve bu sene içinde ikmal edilecektir. 934 yılı içinde inşasına — başlanılan Esbiye yatılı okul binası bu sene içinde ikmal edilmiş ve gene bu tarihte temeli atılan Bada ve Arageriş köylerindeki okul binaları ikmal edilmiştir. Me kör yılda temeli atılan orta Camii Balâdak yatılı ve Dunci köyündeki gündür okul. görünüşleri, gör alacak kadar gü zel ve orijinaldir. PERŞEMBE 'darma dairesi birçok tadi eri bir şekilde tari 927 senesinde Trabzon ve Giresun şösesi üzerinde bulunan Harşıt nehri ü- bir löp- edilmiz zerine 52,5 metre tulünde ası ü yapılmıştır. Gene bu yıl içinde Esbi. ye mevkünde Gelevar: dere ve öf ağzı köprüleri de yapı! yenidün açılmıştır Görele kazası; Görele kazası Giresunun bol fın- dık yetiştirem bir ilçesidir. Cumuriyetten sonra muhtelif tarih lerde tecimerler tarafından kasabada dört dane fındık fabrikası yapılmış- 1933 de betonarme olarak yalnıe alt kat ikmal edilmek üzere bir bele- diye dayresi yapılmıştır. 1931 de ka- sabada bir çeşme yapılmıştır. Kaza- 'nın bütün köylerinde köy kanumu tat. edilmekte olup bu kanuna daya- k büt ler arasında (7R) X Giresunun örnek yatı mekteplerinden biri Kaza merkezi sahilde olup doğu & linde Vakfı kebir ile batı ilinde Tiver bolu hududuna 25 Klm. ve 30 Kim.dü dahile uzanmıştır. Vaziyeti coğrafisi yarile erazinin birçok dere tepe on. man ve dağlara münkasımdır. Tecim Kazada dik mahsulü olur. Kismen elma, a n vaziyeti eyidir başl mut, üzümi, yumurta, sadeyağı ihra- fasulya, işir. Kaza merkezinde 3 Kara börk, Çı vuşlu, Gülef, Kırıklı ören Eynesil köy- lerindeki 9 ilk mektepte 118 kız 1132 erkek olmak üzere 1250 taleba okumaktadır. Tahsil çağında çocuk- ların adedi çok olduğundan köy büt çelerinin müsandesi nisbetinde müna sip köylere ilk mektep yaptırılması. 'na teşebbüs edilmistir. 1933 senesin- de açılan halk der eden 30 kişiye vesika verilı uğday, arpa mahsuli de ye- hanı ine devam Ye ir tepede kiralık müstakil di yo, elektrik ve ktır. Hakimiyeti Miltiy Bey Şit ı şehirde (Paşalar nında kuyume