28 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5240 JAPONYADAKİ İ ULUS YANDAN SONRA İmparatorun sara yında hususi bir meclis lııpl.ındı Hâdisenin on beş gün önce hazırlandığı ÂSİLER MİLİTARİST RULMASI ŞARTİLE AT EDİ TEHİ HAREKETLERDEN Tokyo, 27 ÇA-A.) — Dünkü hâdi- selerin bundan on beş gün önce tasar- Tanmış ve tertib edilmiş olduğu ifşa ilmektedir. Asker gizli ve umumi deneme bile yapmışlardır. Pek Japon militar subayları genç kızlara at önünde kımıldamadan duran - nöbet çiler, donmuş hi üzerine lapa lapa kar yağmakta: İsyanın sebebleri nelerdir? Şanghay, 27 (A.A.) — Şuntao ge zetesinin yazdığına göre Tokyo is nının sebebleri şunlardır- 1. — Minseito partisinin seçimde ka- sebebiyle, Okada kabinesi- min vaziyetinin sağlamlaşması 2. — Mançuri - Siberya ve Mançuri * Mogol sınır hâdiseleri. 3. — Profesör Minobe'nin “impara. torun bir devlet rüknü olduğuna biz- zat ve bizzat devlet olmadığına” da- ir olan akidesine karşı askeri muhit- lerde kizginlik. Ru profesör bundan bir kaç gün önce meçhul bir şahıs tarafından ya- ralanmıştır. İsyan gecesindeki vaziyet Tokyo, 27 (A.A.) — Gece yarısı Yaziyet şöyle idi: Tokyo sonaklarında japon askerle KU anlaşılıyor ! BİR KABİNENİN KU - KLERİNİ BİLDİRDİLER. LİKEYE — KOYABİLECEK KINACAKLARINI VADETTİLER lerin tahkim ederek sığındıkları ma- halleleri kuşatmışlar, etraflarını di- kenli tellerle çevirmişlerdi mahallelerde sükünet vardın İmparatorun sarayındaki toplanız Tekyo, 27 (ALA.) — Buhranın önü stış dersi veriyorlar 'ne geçecek çareleri araştırmak üzere, imparatorun sarayında hususi bir meclis toplanmış ve imparatorun hu- (Sonu 3. üncü sayfada) ADIMIZ, ANDIMIZDIR. 'AN SONRA Balkan Paktı bürosu kuruldu Ankarada Balkan and- daşması baş- kanlığmın bil fül doktor Tev- fik Rüştü Aras tarafından de - yühte edilmesi üzerine and- bü - daşmanın vosu, O istal Tunmuş ve şef - Tiğine Ha hil memleketlere bildirilmiş olduğun- /dan büroyu tamamlamak için birer memur tayin etmeleri beklenmekte- di Amba Alagi dağı Roma, 27 (A-A.) — 20 hazi- randanberi Afrika harbı için yapı lan fevkalâde masraflar 6170 mi yon liret tutmaktadır. Bu m: lar şöyle taksim edilmektedir: Harbiye 2730 milyon, Bahri: 625 milyon, Hava 850 milyon, Sö- mürge 1800 milyon. Geri kalan mıkdar iç ve dış ba- kanlıkları arasında taksim edil- mektedir. Londra, 27 (A.A.) — Royter Ajansı hususi harb muhabirleri bildiriyor: al cephesinde henüz hiç bir ehemiyetli hareket kaydedilme- mekte ise de, habeş haberlerine göre, Ras Mulugeta — muharipleri italyan ratabilmektedirler. İngiltere ve Akdeniz Devletleri 8 Roma, 27 (A.A) — Ciornale dlta- il Fransu'nın İtalya'ya danışınadan ve ona haber vermeden yaptıklar ha gözetesi diyor ki: “İngiltere askeri/ ve bahri anlaşmalar 7 sonkânun 1935 fran. yeni meseleler ya bunları çok açık olarak ve soğuk kan- İngiltere'nin teşebbüsü dir ve münasehetler si “Ulus,, un Dil Yazıları Menfı anlamı hakkında Türkçe ile İndo - diller Başlarken Bundan önce bu sütunlarda Türkçede menfi anlamı” başlığı altında neşrettiğimiz yazılarda Türkçede menfi anlamına delâlet eden sözleri “Güneş - Dil” teöris ne ve “Türk Analitik Gramcı metotlarına göre analiz etmiştik. rek kelimeye ek olarak yapışan iz, mez, me” gibi eklerde, ge- rek ayrıca kelime halinde kulla- atlan “ne, yok, hayır, değil” söz lerinde menfi anlamının uzak sa. ha manasiyle bir (V. » z) fone. mine bağlandığı bu analizler ne ticesinde ortaya çıkmıştır (1) “Güneş - Dil” teori lak verimi, aynı anlamda - olarak muhtelif dillere ait sanılan keli melerin etimolojil hep aynı elemanlar ortaya çıkarmasıdıı Menfi anlamlı kelimeler üzerin. inin en par- VD (Ulus) un 19-2-1936 dan 27-2-1936 ya kadar olan sayıların: daki yazı serisine bakınız. İropeen ve Semitik arasında bir mukayese de de bunu tecrübe etmek üzere, | di de İndo - Öropeen ve Semi- dillerde menfi anlamı — göste- ren sözleri “Güneş - Dil” miyarı 'na vurarak analiz etmek istiyoruz. Bu mukayeselere esas olmak ü- zere şu kelime serilerini göz önü- ne alalım (2) Birinci seri: Ne (T.); nâ,ne (Fa.); non, ne, in (Fr.); nein, nicht, un, ohne (AL) ; no, not, nor, neither (İng.); Ânef (Gr.); nön (Lat.). İkinci seri: Me, ma (T.); me, bi (Fa.); pas (Fr.); ma, lem, lem- ma (Ar.); mi, mide, mite (Gr. passus (Lat.). Üçüncü seri; Yok, hayır (T.); (Sonu 2. inci sayfada) 12) Bu serilerde (Fa.) Farsça, (AL) Almanca, (Gr.) Grekçe, (Ar.) Arapça (T.) Türkçe (Fr.) Fransızca, (İng.) İngilizce, (Lat.) Lâtince, (Yk.) Yakutça, (Çv.) Çuvaşça sözlerinin kısalt- ması olarak kullanılmıştır das etmektedir ki, İtal- inin şiddetli hakkında Ciornale dİtalia | bir tenkidi | Ia kalmıyor ayüi zamanda — Akdeniz” | alikadar bulunun devletlerin. veğiyet « lerini ve ananelerini de bazuyor, lagil, tere bir Akdeniz devleti olmamakla be raber İtalyada hiç kimsr İagilter, — Akdenizdeki hayati menfantlerini inkâ; Vei ir ki, bu etmeyi aklından geçirmemişt şurası da tabii olmak lâzım hayati men vi topraklarına paratorluğun hayati menfaatlerinin let merkezinin Akdeniz olarak güster rilmesine şahid oluyoruz. İtalya öteden- beri İngiltere'nin bütün muhik menf- atlerine riayeti şiar edirmiş olmakla beraber İngilter 'ye bu derece tecnvüz- kâr ve hiç de haklı olmuyan hareketler karşısında boyun eğmez. Nasıl ki, İtal- (Sonu 6. ct sayfada) CHT Genyön kurulu dün toplanarak - yeni kararlar - verdi C.H.P. Genel Sekreterliğinden Bugün (Dün) haftalık toplan- tasını yapan C. H. P. Genyönkuru lu parti iç işleriyle meşgul olmuş ve ayrıca aşağıdaki kararları ver- mişti 1 — Türk inkilâbının heyeca- nını yaşatacak bir değerde kuru- lacak olan Ankarada açılacak dev. müzesi önceden yapılması icabeden işler üzerinde çalışmış tır. 2 — Parti, sinema işlerinin ge- nişliği ve sinemadan ve projeksi- yonlu konferanslardan - halkevle- rinin faydalanmaları ve kültür fi limlerinin temini işleri programa sokulmuştur. 3 — Soyadı. kanununun - za- manı kısaldığından parti örgütle- riyle halkevleri yurddaşların soya- dı almaları işlerini ' kolaylaştıra- cak ve bu yolda gidişe hız vere- cek tarzda çalışacaklardır. Masraf altı milvar lireti gec,ti__ Buna karşı, Eritre kaynakların- Habeşlerin elinde - dan alınan haberlere göre, Amba- — alagi'nin işgali her saat beklenme'c- tiyle karşılaşan General Grazyani hakkında da şaylnlar - dönme Cenuptâ, bir müddetten Ciciga istikâmetinde bir ııılyıııı!’ (Sonu 3. üncü sayfada) Bakanlar Meeclisind Dün Başbakan İsmet İn altında toplanarak muhte- — lif işler üzerinde görüşmelerde bulunmuş ve bu işlere ait kararlar —— vermiştir. ; Geri Kalmısız — Türk bayrağı, kış olimpiyadla- — rı bayrak direğinin en sonuna a- sıldığı için, bütün - gazetelerimiz isyan ettiler. Bu isyanı uyandıran — duyguyu takdir ediyoruz: Türk hiç bir şeyde en sonra gelmemelidir. Fakat bunun sebeb leri nedir? Hangi sporcumuza so- rarsanız, eğer kendine bırakılsay- dı, meselenin başka şekilalacağını söyliyeceğine şüphe yoktur. Tec- rübe edilmiyen pek az kimse kal- dığını da, biz tarafsızlar, kendi hesabımıza hatırlamalıyı: Şikâyette biz yalnı Fransızlar da isyan içindedirler. Fakat onlar bu bozgunu ve on- dan alınması gereken dersleri d ha yüksek bakımdan tahlil etmek- tedirler. Bizim için fikrimiz ne ol- duğunu sonradan münakaşa et- mek, ve fakat, böyle milli bir boz- gundan alınacak derslerin nasıl konuşulması lâzımgeldiğini — gös termek içın Temps gazetesinin ikinci başbetkesini tercüme ediyos ruz. Burada göreceğiniz lerin pek çoğu bize de uyar; bir Tasmı hize aykırı olmasını da tabi görmek lâzımdır. Bu tercümeyi kuyanların. liberal, ıııulııü diktatür dürmeny GKL B sovyet, alman ve italyan vi hakkında duyulan gıbtaya dik- (Sonu 4. üncü savfada)