9 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

9 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

| 9 TEMMUZ 1936 PERŞEMBE SON DAKİKA : Montrö, 8 (A.A.) — Boğazlar kon- bu sabahki toplantı sırasında 16 inet madde hakkında — kati bir karara yarmamıştır. İngiltere, Türkiye ve Ja- ponya delegeleri hükümetlerine malümat feransı, 16 mcı maddenin görüşülmesi vermek istemiş olduklarından — gelecek toplantı yarım sabah yapılacaktır. Bu akşam BB. Pol-Bonkur, Stanley Litvinof ve Titülesko arasında husust konuşmalar olmuştur. #Sovyet delegasyonunun çekilme meselesi Montrö, 8 (A.A.) — İngiliz ve sov yet görüşlerinin karşılaşması netic de vüküa gelen güçlükler dolayısiyle, Sovyetler birliği, bazı noktalarda te nin olunmaz ise, konferansı terkedece- ği tehdidinde bulunmaktadır. (Royter) Montrö, 8 (A.A.) — Sovyet murah- has heyeti, B. Litvinof'un, Moskovadan, eğer sovyet esas talebleri hakkında tat- min olunmazsa konferansı terketmesini bildiren talimat almış olduğunu bildir. miştir. — (Havas) Sovyet ve ingiliz tezleri arasında fark Montrö, 8 (A.A.) — Boğazlar kon- feransı, bugün, harb zamanında harb gemilerinin boğazlardan geçişi hakkın. daki esaslı meseleyi görüşmüştür.” İngiliz delegesi B. Reudel, ingiliz tezini izah eylemiştir. Bu tez, boğaz- dardan serebst geçiş prensipini teklif eylemekte fakat Türkiyeye, eğer Tür- kiye kendi emniyetini tehlikede görür ise, her hangi bir muharip filonun ge- Sovyet hareketinin Montrö, 8 (A.A.) — Havas muhabi. Ti bildiriyor: Diplomatik mahfiller, Moskovanın B. Litvinof'a, eğer Sov- yetlerin esas talepleri kabul olunmazsa, konferansı terk ile tehdit eylemesi hakkında emir vermiş olmasından mü- tehayyir bulunmaktadı: Diplomatik mahfiller, bu keyf iyetin Dünkü görüşmelerin tebliği Montrö, 8 ÇALA.) — Konferans bu- gün aşağıdaki tebliği neşretmiştir. 'Bugün, konferans, birleşik kırali. yet delegasyonunun tevdi etmiş oldu. —i projenin 16 mncı madesinin tetkikine Başlamıştır. Birleşik kıraliyet murahhas heyeti, bu madde için, evvelce yapılan yarı resmi görüşmeler neticesinde tes- bit edilen yeni bir metin tevdi eylemiş- Sovyet birliği murahhas heyeti de Üa - e mifetler cemiyeti paktı ile balr ci devletler ile anlaşmayı - imzala- yamış devletler hakkında, muharib g Bakanlar Meclisi zecri tedbi Milletler cemiyetince saksiyonların kaldırılmasına karar verilmiş olduğu gin, 13111935 tarih ve 2844 numaralı kanunun vermiş olduğu salâhiyete çişini menetmek hakkını vermektedir. Sovyet tezi ise bilakis, harb zamanın da boğazlardan geçişin memnuiyeti prensipini teklif eylemekte ve bu veya öteki filonun boğazlardan geçmesi için Milletler Cemiyeti konseyinin karar vermesini istemektedir. BB. Pol-Bankur ve Politis, tezini tutmuşlardır. Cenevredeki akisleri konferansı “cbar için bir teşebbüs ol duğu kanaatindedirler. Bu — mahfiller, konferansın hiç bir sovyet teklifini reddetmemiş olduğunu ilâve eylemek- te ve netice olarak “Moskovanın bu si- nirliliş demek- tedir. sövyet en az, mevsimsizdir, milerin boğazlardan geçişinin meni key- fiyetinin irae ettiği hukuki ve pratik bir çok cepheleri görüşmüştür. Birçok murahhas heyetleri, hükümet: Terinin kendi hattı hareketlerini” tasrih edebilmelerine ve yeni talimat gönder- melerine imkân vermek üzere, yeni 16 xncı maddeyi, Sovyetler birliği diği tadil projesini ve aynı zamanda i- leri sürülen görüşleri kendi hükümetle- rine bildirmek için ihtiraz kayıdları koy- lardır. Jarı zaman devam etmeğe karar vermiş- eri kaldırdı 'naen Konulmuş olan saksiyonların 15 temmuz 1936 dan itibaren kaldırılmı 'a Bakanlar Meclisince karar verilmiş- tir, (ALA.) Filistinde bir yabancı propaganda Londra, 8 (A.A.) — Avam kamara- 'sında bugün hükümete Filistindeki va- ziyet hakkında birçok sualler sorulmuş sur. Müstemleke bakanı bu suallere v miş olduğu cevablarda ezcümle demiştir. — Filistinde bir yabancı propagan- da hakkında haberler almış bulunuyo- rum. Fakat bu hususta tafsilât vermeği menfaate muvafık- telâkki etmiyorum. Maamafih yunu ilâve edeyim ki bu pro- paganda ile mücadele için her şey ya Jacaktır.,, Habeşlerin öldürdükleri italyanlar Roma, 8 ÇALA.) — Hava işleri bakan- ağının bir tebliğinde 26 haziranda 3 ayyareye binerek Vallaga bölgesi üze- inde bir uçuş yapmış olan General Mag- ko ile kurmay albayı Calderini, bin- başı Locatelli, mühendis Frasso ve ra- ip Borelli'nin Lekemti bölgesinde ka- B. Eden bir hafta istirahat edecek Londra, 8 (A.A.) — İngiliz - diplo- matik mahfilleri, B. Eden'in izin alaca- ğanı bildirmekle beraber, bunun B. E- den'in sıhhatinde vahim bir fenalıkla a- lâkalı olmadığını ilâve eylemektedirler. Çok faaliyetli bir yıldan sonra ve Lokar- no devletleri ile yapılan ehemiyetli gö- Tüşmeler arifesinde B. Eden'in doktoru bir hafta istirahat lüzumunu göstermi tir. B. Eden, Lokarno devletleri konfe- Tansını hazırlamak üzere gelecek hafta Londraya dönecek ve bu müddet içinde aş İşleri bakanlığı mührühas Lordu Halifaks tarafından idare olunacaktır. raya inmiş ve orada habeşlerin tecavü- züne uğramış ve kahramanca bir. dö- vüşmeden sonra öldürülmüş oldukları teyid edilmektedir. Yalnız rahip Borelli, kurtularak bu haberi getirmiştir. Mütecavizlere karşı hemen tenkil hareketine girişilmiştir. RENDE ddetli fırtınalar Koblens, 8 (A.A.) — Şiddetli fırtı- nalar Ren bölgesinde çok büyük za- rarlara sebeb olmuştur. Bir çok bahçe ve tarlalar çamur ve taş yığını altında kalmıştır. Bayır eteklerinde - bulunan verimli “toprak kaymıştır. -Andernal gehirleri ile Ren ve Moselle vadilerinin tarlalar tabakaları ve Vaysenturm eteklerinde bulunan bir çok köyler fır- tınadan zivadesiyle mütessir olmuşlar. Konferans; yirmi altı maddelik ingiliz projesinin on beş maddesini tetkik etti İngiltere, projesinin iki maddesinde değişiklik yaptı (Başı 1. inci sayfada) kında oldukça bedbinlik gösteriyorlar. Deyli Telegraf gazetesi, biribirine zıd bir takım siyasetlerin çar- pıştığını, İtalyanın görüşmelerde bulun. madığı bir anlaşmıya sonradan girmek istemiyeceğini ve diğer taraftan Fr konferans sanın da fransız - sövyet paktı neticesi olarak sövyet kıtaatının boğazlardan ge- çerek Akdenizde her hangi bir fransız Timanına çıkabilmesini — istediğini yaz- maktadır. Taymis gazetesi de İngiltere ile Sov- yet Rusya arasındaki görüş anlaşmazlı- ğinın çok büyük olduğunu ve en nikbin bir görüşle konferansın hiç değilse pek uzun sürebileceğini kaydetmektedir. İtalyanın istinkâfına rağmen.. Montrö, 8 (A.A.) — Muhtelif dele- g€ heyetlerine mensub - şahsiyetler, İ- talyanın boğazlar konferansına iştirak- den kaçınması ve bu hususta ileri sür düğü deliller hakkında - şiddetli tefsir. lerde bulunmaktadırlar. İtalyanın, mil. letlerarası iş birliğine tekrar başlamal için gittikçe daha geniş talebleri ileri sürmesinden ve Akdeniz anlaşmalarının feshini istedikten sonra milletler cemi- yetinde islöhat istenmesinden korkulu- yor. Aynı mahfiller, - konferansın İtalya- 'nin istinkâfa rağmen devam edeceğini ve İtalya hariç kalarak bir anlaşma imza edileceğini kaydetmektedirler. Türkiye, İtalyanın tuttuğu yol ne o- dursa olsun boğazları tahkime satâhiyetli. olacaktır. Montrö, 8 (A.A.) — Konferans, in- giliz projesinin 26 maddesinden 15 ini tetkik etmiş ve barış ve savaş zamanla- | rında harb gemilerinin boğazlardan geç. mesi meselesine temas etmek suretiyle işinin zor bir safhasına girmiştir. Konferans, bir tek devletin Karade- 'nizde muhafazaya salâhiyetli olabilece- ği harb gemileri yekünu tonilâtosu nis- belerinin 3/4 den 2/3 e in ittifakla karar vermiştir. İnsz için Karadenize gönderilmiş olan deniz küvvetlerinin ikameti tahdid edilecektir. Konferans bu sabah saat 10 da 16 ıncı maddeyi görüşecektir. Bu madde savaş zamanında boğazlardan geçme serbestisi hakkındadır. İngiltere tara- fından taleb edilen bu serbestliğe Sov- yetler Birliği muhaliftir. Sovyetler Bir- diği Karadenizin kapalı bir deniz olma- sınt istemekte, İngiltere ise açık deniz olarak kalmasını ve Yunanistan ve Tür- kiyenin iş birli bir karakoj teşkilini derpiş etmektedir. Kurak bölgelere B. Ruzvelt yardım yapacak Vaşington, 8 ÇAA) — B. Rüzvelt, merkez've garb hükümedürinde gi Hüküm süren kuraklıktan'mnüteci fan bir milyon yakın ahaliye yardımı maksadiyle geniş bir program hazır- dadığını bildirmiştir. Sıcaktan elli kişi öldü Şikago, 8 (A.A.) — Beş gündenberi Amerikanın garbında ve merkezinde hüküm süren sıcak dalgası şimdiye ka- dar elli kişinin ölmesine #ehetb olmuş- tur. Vaşington rasathanesinin haber verdiğine göre, iki üç güne kadar hava- mmühtemel değildir. Ara Posta nazırı secim mücadelesine hazırlanıyor Vaşington, 8 (A.A.) — Posta zirt Farley ağustos bidayetinde baş- damak ve cumür başkanlığı seçimleri- 'nin sonuna kadar devam etmek üzere Cumur başkanından izin almıştır. B. Farley, demokrat seçim komitesi başkanı sıfatile B. Ruzveltin yeniden seçilmesi mücadelesini idare edecektir. Nazır izin müddetinin devamı sırasın. da maaş almıyacaktı Danzig meselesinde italyan politikası İtalya bundan sonra kendi malını satın alandan mal alacak Roma, 8 (A.A.) — Salâhiyetli mah- filler, İtalyanın Danzig meselesi de dahil olduğu milletlerarası bütün görüş- melerin dışında kalmakta devam etmek- te olduğunu bildirmektedir. Aynı mahfiller şunları ilâve ediyor: “Danzig meselesindeki hattı hareke- timiz, dostça bir bitaraflık olacaktı Aynı mahifller, İtalyanın - Brüksel'"- de toplanacak Lokarnocular konferan- #ına iştirake henüz davet edilmemiş ol- duğunü ve politikalarının - bu davetin yapılacağı şekle bağlı olacağını, çünkü İtalyanın Almanya hazır olmadıkça bu konferansa iştirakten geri duracaklarını bildirmektedirler. İktisadi mahfiller, İtalyanın dış tica- retinin hiç bir zaman zecri tedbirlerin tatbiki devresinden evvelki haline dön- miyeceğini blidirmektedirler. İtalyanın ticaret muvazenesi, bu tedbirlerin tatbi. kindenberi büyük bir iyiliğe mazhar ol- muştur, Bundan başka — habeş impara- torluğu, İtalya için yeni bir mahreç teş. kil etmektedir. İtalya, bundan sonra, birde tahk Kudüs, 8 (AA)— — Yüksek kö: miserlik dün akşam Filistin hâlkına hi taben radyo ile yeni bir beyanname neş retmiştir. Bu beyannamede tedi ketlerinin yakında tamamiyle cağı, ve gerekirse askeri kuvvetlerin ço- #altılacağı bildirilmekte idi. Yüksek ko- miserlik beyannamede askeri kuvvetlere karşı gelinmemesini ehemiyetle tavsiye etmiştir. İhtilâlciler, fakir halkın şimdi içinde Kısa dış haberler Stokholm, 8 (A.A.) — İsveç hükü- meti, 15 temmuzda zecri tedbirleri kal- dırmağa karar vermiştir. * Londra, — “Repulse” adlı muha- rebe kruazörü, İskenderye limanına var- mıştır. İskenderyede bu sınıftan üç mü: harebe kruvazörü bulunmakta idi. yalnız kendisinin müşterisi olan memle- ketlerden mal alacaktır. Halihazırda i- talyan sanayüinin meydana getirebilece- ği hiç bir mal, hariçten satın alınmıya- caktır. İtalyanın ticari politikasının nâ- zım prensipi, mütekabiliyet esası olacak- tır. Yafada ingiliz kuvvetlerinin dinamitle yaktıklar İngiltere, Filistin halkına karı şıklığın bastırılacağını bildirdi Bunun için gerekirse yeniden kuvvet getirilecek Vaziyet düzeldikten sonra İngiltere ik komisyonu getirtecektir bir mahalle bulunduğu zor vaziyetten mesul tütu' maktadır. Devlet geliri azalmış - oldu Bundan, yeni vergiler alınması tasarlar maktadır. Fakat bu vergilerin halkın ya gayış seviyesi üzerinde —menfi tesirle. yapacağı da muhakkak addolunmakta dit Yüksek komi tikten sonra rlik, kargaşalıklar bir gilir tahkik komisyo- nunun Filistin'e geleceğini bildirmekte- dir. Alman - Avusturya yakınlaşması Viyana, 8 ÇA.A.) — İyi malümat al makta olan mahfiller, B. Baarehfel: sin Budapeştedeki — ikametinden sonra Romaya giderek Almanya ile Avustur. ya arasındaki münasebetleri normal bir. hale getirmek maksadile iki memleke- tin yapmakta oldukları ”— görüşmelerin safhaları hakkında Roma bükümetine malümat vermesi mühtemel olduğunu bildirmektedirler, & Kahire, — Eski osmanlı tebeasie 'nın tâbüyetleri ha'ç ada bir türk » mie sır anlaşması akdedilmiştir.