15 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

15 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

üstüne bastığı Kemalizmin ekonomik in ifadesi olan kooperz memleketin süratle inkişa- f ve sarfedilen enerji nisbetinde temiz ve ıslâh edil ınması için en kestirme bir yol, 'en doğru bir sistemdir. Yaşadı. ğımız devrin ilmi ve fenni kanaat- en güzel ve doğru ifadesi, l im ve eko- Ti kaçmaksı Herkesin alınteri ve kabiliye- isbetindeki çalışmasının mey- vesini alması kadar bir şey tasavvur « Ekonomi indeki sağ ve sol ekoller cemiyetin bünyesi de hep bu ek doldurmak çin çalışmışlar, ve daima noksan kalmışlardır. Bizim inanımıza gö- re bu eksiği yalnız kooperat tamamlıyacaktır. Kooperatifçi biribirlerine dayanmak ve mesul yetleri müşterekleştirmek hükün cemiyetde yalnız ekonomik değil moral, neticeler de yarata- caktır. İşte bu geniş bağlılıkdır ki her yeyi içtimai zaviyeden görme- fikirlerden u- etini kaybederek sade- ce bir istismar aleti gibi ortada do- Taşan köylüyü kurtaracak, ve ona refah ve yurda zenginlik getirecek /lun bu yol olduğunda şüphemiz' oktur. Büyük Lider; yurdun eko. ir şey Fakat onu derin bir inan i kib ile bütün memlekete teşmil etmek ve tek bir. blok haline getirmek mal ve mül- Cumuriyet idaresi henüz daha pek genç olan tarihinde yurdun her tarafında kooperatifler teşki- Tine muvaffak olmuştur. O gün- den bu güne kadar, cemiyetin sine- sinde yaşıyan muhtelif cinsdeki kooperatiflerin tatbik bakımından olan eksiklikleri, tesbit edilerek, 2836 numaralı kanunla olgunlaştı. rılmıştır. Yeni kanunun en karek- ziyade arttırılmasıdır. Şu hale gö- re kooperatifin muvaffakiyeti tam bir el birliğile olacaktır. Bunun i- çin İktisad Vekilini en samimi bir ruh ile tebrik ederiz. Yeni kanuna göre teşekkül eden tarım kredi ko- eperatifinin ilki olan Tekir koope- ratifi kurulurken Büyük Önderin değerli vekile yazdığı telgraftaki candan temenni bütün türk mille- fadesidir. N. A. KÜÇÜKA Başbakanımız anbuldan döndü İstafbul, 14 (Telefonla) — Başba- kan İsmet İnönü bugün tayyare ile İs- tanbuldan Ankaraya hareket / etmiştir. Atatürk kendisini Filuryadan Yeşilkö ye kadar uğurle Başbakan İsmet İnönü yanında Ad- fiye bakanı B. Şükrü Saraçoğlu olduğu halde dün tayyare ile saat 18 1 10 geçe ULUS 15 TEMMUZ 1936 ÇARŞAMBA Son haberler üçüncü sayfamızdadır Fransız delegi Montrö, 14 (A.A.) — Havas muha- biri bildiriyor; Öğrenildi göre, ingiliz delege- lerinin Londradan aldıkları - son tali- mat çok alastikidir ve pek yakında bü- ADIMIZ, ANDIMIZDIR. VO ! tün tarafarlarca kabul edilebilecek bir uzlaşmaya varılmasını umduracak bir mahiyettedir. Sıyasal müşahitlerin söylediklerine göre, Büyük Britanya hükümeti, şim- İngiltere'nin kabule hazır olduğu şartlar: Boğazlar komisyonunun kaldırılması ve sovyet harb gemilerinin harb halinde boğazlardan geçişi için bir uzlaşma bulunması asyonu, İngiliz - Sovyet görüş ayrılığını gidermiye çalışıyor Ka ....:î';;:?_,% b di şunları kabule hazırdır. 1. — Türkiyenin istediği gi #azlar komisyonunun kaldırıl 2. — Sovyet harp gemilerinin, harp esnasında, Boğazlardan geçişine — dair Bo kati Budapeşte, 14 (A.A.) — Almanya - Avusturya anlaşması bütün sıyasal gö Tüşmelere mevzu teşkil etmektedir. Sa- Londra, 14 (A.A.) — İyi haber alan Brüksel konleransı, İtalyanın iştirak hususun- mahfillerin - sandığına göre, daki imtinaından dolayı, sonraya bı- rakılacaktır. Bazıları, bu geciktirmenin İtalyaya başka bir vaziyet takınması im- kânını vereceğini söylemekte ise de dır 1 — İngiltere hükümeti, Lokarno - talikin asıl sebebleri şun! ya dahil öteki devletler olmadan yal - da görüşmeler yapılmasında - tereddüd etmektedir. Jca iki şartını temin etmek mümkün o İstanbuldan şehrimize dönmüştür. Jacaktır. Bu gartlar Almanyanın iştira Lokarno devletleri konferan itere - Fransa ve Belçika arasın- 2 —Zaman ile, italya iştirakinin baş- Jâhiyetli mhfillerde, açıktan açığa, bu vesikanın, harb sonu tarihinde kati bir dönüm noktası teşkil ettiği söylenmek- Talikın asıl sebebleri nelerdir ? ki ve Akdenizde karşılıklı yardım ted - birlerinin kaldırılmasıdır. Şunu da kaydetmek gerektir k man hükümetinin Lokarnocular topl tısma iştiraki burada hakiki bir muha- lefetle karşılanmakta ve Akdeniz an - Jaşmalarının ebediyen devam edemiye- ceği kabul olunmaktadır. Sıyasal mah- filler, beş taraflı bir konleransın — ya « kında toplanmasını temin için çalışıla- cağını ümid etmekte, ve konferansın ge- ciktirilmesinin, İtalyayı —matetmekten ziyade, Roma ve Berline konferansa iş- tirak etmek fırsatını vereceği kanaatini beslemektedir. Almanya - Avusturya anlaşması ;trafında Macar mahfilleri anlaşmayı harb sonu tarihinde bir dönüm noktası Bazı fransız- mahfillerine göre Fransa ve İngiltere sımsıkı ve elestikiyetten mahrum siyasalarını değiştirmelidirler sayıyorlar Romadaki alman askeri heyeti italyanlarla teknik konuşmalarda bulunur- ken, B. Hodza da ansızın Viyanaya hareket etti tedir. Çünkü bu vesika, Roma proto kollarını imza etmiş olan üç devlet ile Amanya arasında sıkı bir işbirliği arzu eden herkesin istediği bir şeydir. Sa - nıldığına göre, bundan sonra, Alman- ya, İtalya, Poolnya, Avusturya ve Ma- caristan müşterek Dir hattı hareket tu- tacaklardır. göre, Habsburgların tahta dönüşü — meselesi Gene , sanıldığına başka bir zamana bırakılmıştır. Katoliklerin organı Uj Namzedek ga- zetesinin yazdığına göre, Avusturyanın diş sıyasası dan sonra yeni bir isti- kamet alacaktır. Berlin ile Roma ara- sında ehemiyetli anlaşmalar beklenebi- fir. Her halde muhakkak olan bir şey varsa, o da bundan sonra Almanya ile Avusturyaın dış sıyasalarının biribirle- 'fine muvazi bir surette yürüyeceğidir. Liberal ve kıraler gazeteler ise, dün- yanın, Hitlec ve Şuşnig'e minnettar ol. ması Jâzım geldiği kanaatindedir. Çün- kü Almanya - Avusturya - anlaşması, Avrupayı iki kısma bölmiyecek, bilâ - kis Avrupada sükünün - kurulmasına yardım edecektir. (Sonu 5. inci sayfada) teren yukardaki kabari ma hartasını bir vesika olarak Sovyetler Birliği tarafından ka: bul edilebilecek bir uzlaşma bulunma- Buna karşı, İngiltere, bugünkü ve yarınki mıntakavi anlaşmalarla birbir. derine bağlı devletlere ait gemilerin Keçiş serbestisini göz önünde tutan 29 üncü madde hakkında kati muhalefeti. 'ni muhafaza etmektedir. B. Pol Bonkur dün akşam saat 1834 'da Montröye gelmiş ve hemen Dr. Tew fik Rüştü Aras ile görüşmüştür. Dr. Aras, B. Pol Bonkur'u konuşmaların son inkişaflarından malümattar etmiş tir. Öte taraftan, B. Lit 'bah Londradan dönen B. Rendell ile görüşmüştür. İyi haber alan mahfillerin teyid ey- lediğine göre, türk ve sovyet delegas yonları arasnda hiç bir noktal nazar ayrılığı kalmamıştır. Şimdiki halde, fransız delegasyonu, İngiltere ile Sovyetler birliği arasında. ki görüş ayrılığını gidermeğe çalış makta ve bu hususta hakem rolü ifası. 'na gayret etmektedir. Bu fikir ayrılır &n müstakbel boğazlar mukavelename- Si çerçevesi içinde mıntakavi anlaşma: ların tatbikine ait bulunmaktadır. ——— TÜ A İngiltere ve Mısır anlaştılar Kahire, 14 (A.A.) — Mısır delegas- yonu mahfillerde bu gece ingiliz dele- geleri ile mısır delegeleri arasında bir anlaşma hasıl olmuş olduğu - bildiril mektedir. Bu anlaşma, 1930 tarihli an Jaşma projesinin aynidir: ingiliz işgali, Süveyş kanalı mıntakasına — münhasır kalacaktır. ) ;