15 Kasım 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

15 Kasım 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO 5498 Bakanlar heyeti toplandı Bakanlar heyeti dün Başbakan İs- met İnönü'nün reisliği altında toplana- rTak muhtelif işler Üzerinde lerde bulunmuş ve bu işlere aid karar- lar vermiştir. görüşme- Gündelik VİYANADAN NRA Kont Cianonun Berlin seyaha- tinden ve Mösyö Musolininin Mi- lano nutkundan sonra, Viyanada- ki üçler toplantısına müstesna bir ehemiyet vermemek doğru değil- di. Masa başında neler konuşul- muüş olduğunu tahmin edeme - yiz. Fakat dün birkaç kaynaktan aldığımız telgpraflar, vaziyeti bu- gün icin azçok aydımnlatmağa kâ- fi geliyor. Budapeşteden bildirildiğine gö- re, Viyana'da Macaristan'ın top- rak davalarından hiç bahsedilme- miş olması, macarları umusaya uğratmıştır. Macarlar, yeniden si- lahlanmalarına muvafakat olun- maktan daha başka bir şey beklemekte idiler, Bazı fıkra- lar, Avusturya istiklâli mese- lesinden dolayı, İtalyanın Al- manyaya karşı çekingen dav- ranmakta olduğunu da sezdir- mektedirler. Toplantıda Habs- burgların tacı meselesine de doku- nulmamıştır. İspanya davasına ge- lifce, bu hususta zabıtnameye Franko rejiminin ileride muayyen olmayan tarihte tanınması pren- sipi konmakla kanaat edilmiştir. Şu satırlar dikkate alınmağa de- ğer: “Müzakere zabtında kömü- nist propagandasına işaret edil- mekte ise de, bunda Savyetler a- leyhtarı bit cephi& kurulması hak- kındaki alman - teklifi bir- tarafa bırakılarak, kommünizmle müca- dele tavsiyesi ile iktila olunmuş- tur.,, Toplanttıdan — sonra Şuşnig demiştir ki: — Biz hiç bir zaman bir blok kurmak maksadınt gütmedik. Budapeşteden gelen başka bir haber, Kont Cianonun Macaris- tan merkezine gitmiş olmasının, ancak bir nezaket ziyareti olduğu- nu tasrih ediyor. Ayrı bir telgraf protokolda milletler cemiyeti hak- kında bir anlaşma esası bulundu- gunu bildirmektedir: Milletler ce- miyetini cihanşümul hale koy- mak, doğrudan doğruya diploma- siye aid işleri Cenevreden almak ve paktr barış muahedelerinden ayırmak ! Ancak yarıresmi Avusturya gazetesi de şu satırları yazıyor: “Bizim için çok tehlikeli olan 1922 senesinde Milletler cemiyetis nin bize yapmış olduğu yardım hakkındaki şükran borcumuzu hiç bir zaman unutmıyacağız!” Bunlar dünkü yazımızdaki plân- lTaşma teşebbüsü hakkında aldığı- mız en yeni havadislerdir. Karsı cepheye aid başka bir telgraf da şudur: “Belçika dış işleri bakanı, Milletler Cemiyeti Genel Sekre- terliğine bir nota göndererek Bel- Çikanın nizamname maddelerinin ayrı ayrımtadilini kabul edemiye- ceğini, ve Milletler cemiyeti pak- tının yeni bir tefsiri şeklinde mü- “essir ıslahatta bulunulmasına ta- raftar olduğunu bildirmiştir. Mil- letler cemiyeti, cihanşümullüğü- nü muhafaza etmelidir. Belçika, nizamnamenin 16 ıncı maddesine Bağlı olan teahhüdlerin kati bir şekilde tesbit edilmesini arzu et- mektedir.,, Bütün bu haberler ve tefsir- ler, dünkü yazımızda bahsettiği- miziki nizamlaşma mevzuunun takibini enteresan bir hale getiri- yar, .» Mösyö KÜÇÜK SANATLAR VE ELİŞLERİ KONGRESİ ADIMIZ, ANDIMIZDIR Ekonomi bakanı., kongre azasına sergi evinde bir çay ziyafeti verdi Başbakanımızın küçük & anat sahiblerine teşvik edici sözleri “İstiyoruz Ki sizin ihtiyaçlarınıza ve sanatınızı arttırmanı- za yardım edecek iyi tedbirler bulalım. Bunları bulmakta baş- hıca vazife size düşer. İhtiyaçlarınızı iyi anlatmalısınız. — Başbakanımız; Ekonomi Bakanrmızın İktisad vekili B. Celâl Bayar, dün sergievinde saat 17 de “Küçük sanatlar ve elişleri kongresi” azâsı şerefine bir çay ziyafeti verdi. Şölende murahhas. lardan ve iktisâd vekâleti tükünlerin- L İnönü” Sergievinde dün verdiği çay ziyafetinde den başka sıhat, nafia, maarif, maliye vekillerimiz BB. Refik Saydam, Ali Çe- tinkaya, Saffet Arıkan, Fuad Ağralı ve aha bir çok misafirler bulundular. (Sonu 2. inci sayfadı) Madrid ciyarında şiddetli ha Y5 SUNTEŞRİN 1936 PAZAR Son haberlerimiz üçüncü sayfada — HER YERDE 5 KURUŞ SANCAK HAKKINDA Fransanın cevabın a dair Son Postada çıkan haber hakikate uygun değildir İstanbul, 14 (Telefonla) — İsken. | derun ve Antakya için Fransa hüküme- tine vermiş olduğumuz notaya Fransa- nın cevabi notası hakkında bugürnkü Sonposta gazetesi Matin gazetesinden alarak bir haber neşretmişti. Öğrendi. ğime göre yarın (bugün) çıkacak olan Sonpostada bu mevzua dair aşağıdaki fıkra vardır: *“Ankara, 15 (Husust muhabirimiz- den) — Bazı gazetelerde Antakya ve İskenderun meselesi hakkında fransız hükümetinin cevabi notasının geldiği haberini okudum. Bunu katiyetle tekzib edebilirsiniz. Fransız hükümetinin çe. vabi notası bazı gazetelerde — yazıldığı gibi Ankara fransız elçisi tarafından değil, Paris sefaretimize verilmiş, sefa- retimiz tarafından da posta ile Ankara- ya yollanmıştır. Paris sefaretimiz no- etmekle beraber, müuhteviyatı hakkrada da hükümetimize hulâsa olarak malümat vermiştir. Gaze. tayı postaya tevdi telerde çıkan haberlerin yanlışlığı da bu noktadan ileri gelmiştir. Fransız notasının muhteviyatına gelince dün Matin gazetesinden aldığınız malümat buraya hulâsa olarak gelen malümata muvafık değildir ve anlaşılan Matin bu Haberin de daha ziyade kendi şahsi gö rüşünü tebarüz ettirmiştir ve yahud bLir telkinde bulunmak istemiştir. Matin'in sandığı gibi müzakere, Su- i"bl(Şr oi;ıyor Hükümetçilerin mukabil taarruzları başladı - İki taraf da düşen tayyarelerin kendilerinin olmadığını bildiriyorlar Ademi müdahale meselesinde İtalya ve Fransanın vaziyeti Roma, 14 (A.A.) — Müdahale - et- memek komitesinde italyan büyük el- çisi B. Grandi tarafndan söylenen nut- kun, bilhassa Moskova: tarafından ya- pılan meydan okuyuşa karşı, İtalyanın ne suretle mükabele edeceğine dair e- lan kısımlarında, bazıları İtalyanın bu komiteden çekilmek fikrinde olduğuna dair bir ima görmek istemişlerdir. Ya- tı resmi mahfiller her şeyden evel İ- talya tarafından ileri sürülmüş olan iddialara Sovyet Rusya tarafından ve- rilecek cevabı ve hattâ belki de Rusya- nın bu komiteden bütün bütün çekil. (Sonu 5. inci sayfada) GARAĞĞ AAA RTARTAŞRIPRPI. Bugün İç Sayfalarımızda IKINCI SAYFADA: ene beyaz altın (T. Coşkan) — İç haberler, — Dil Köşesi, — Ge. lişi Güzel. ÜÇÜNCÜ SAYFADA: Dış haberler, — Son dakika. DÖRDÜNCÜ SAYFADA:; Küçük sanatlar kongresi (Said Aydoslu) — Yabancı gazetelerde okuduklarımız — Cengel kitabı tefrikamız. BEŞİNCİ SAYFADA: Her şeyden biraz — Bilinmi. yen insan tefrikamız. ALTINCI SAYFADA: Mabadlar-ve resimler, DDD IKLA IA ŞMĞT AAA Hükümetçi kaynaklara göre Madrid, 14 (A. A.) Havas ajansı nın muhabiri bildiriyor: Hükümet kuvvetlerinin büyük taar- ruzu dün başlamıştır. Genel kurmay fas rafından yapılmış olan plâna göfe cu- müuriyetçi kuvvetler yavaş fakat muka- (Sonu 3. üncü sayfada) aNAL.: İhtilâlci kaynaklara gorc Salamanka, 14 (A.A.) — Bu sabah neşredilen resmt bir nasyonalist tebliği. nin haber verdiğine göre, hükümet kuv. vetlerinin Madrid cephesi şimalinde yap- tıkları hücumlar püskürtülmüştür. Hü- kümet kuvvetlerinin verdikleri 3000 ölü (Sonu 3. üncü sayfada) Tiye intihabatımın sonuna kalacak değil, bilâkis süratle ilerletilecektir.,, Son Posta nüshaları toplattırıldı Son Posta gazetesinin 14 ikinciteş. rin 936 cumartesi tarihli müshasında İskenderun « Antakya ve havalisine dair Fransa ile teati edilen notalar hakkında ecnebi bir gazeteden telefon. la alarak verdiği malâmat hakikate uye madığından içerde ve dışarda kötü tes lakki ve tefsire müsaid olan bu nüsha- lar Dahiliye Vekâletince - toplattırıl- mıştır, Hatay türklerinin seçime girmemek kararı umumidir İstanbul, 14 (Telefonla) — Bura ga» zeteleri Hatay hakkında şu haberleri almışlardır: “Hatay türklerinin, yapıle makta olan Suriye geçimlerine iştirak etmemek kararı, köylere varıncaya kâe dar, her tarafta iyice benimsenmiştir. Türk kütlesinin bu şuurlu hareketi, istiklâ! aşkının ne derece yüksek oldu. ğunu sarih sürette izah etmektedir. Mendub “deleğe,, Doriot'nun yap- makta olduğu tazyikler, Sancak türklee rinin bahsettiğimiz kararını ancak tak- viyeye yaramaktâdır. Suriye hıristiyanlarını korumak make sadiyle faaliyete geçen vatanilerin aley, hinde çalışmakta olan beyaz gömlekli. ler cemiyeti Elcesirede Dir şube aç maya teşebbüs etmişlerdir. Hasiçde ermeni Türha, Vomis gara. (Sonu 2. inci sayfada) Doktor Şaht İstanbula geldi B. Şaht pazartesi günü şehrimize geliyor. İstanbul, 14 (Telefonla) — Almân e- konomi' bakanı ve Rayişbank direktörtü Dr. Şaht bugün tayyare ile İstanbula geldi ve Yeşilköyde karşılandı. B. Şaht pazartesi günü saat sekizde tayyare ile Ankaraya hareket edecektir. Hava kuvvetlerimize35 tayyare daha katılıyor Yeni tayyarelerimize bugün törenle ad komıcaktıyr Bugün adları konulmak üzere dürm Ankaraya gelen üç tayyaremiz Ankara üzerinde dolaşırlarken, (Yazısı ikinci ve diğer resimlerimiz altıncı sayfadadır)ı