16 Kasım 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16 Kasım 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5499 ULUS ADIMİZ ANDIMIZD[R 16 SÖNTEŞRİN 1936 PAZARTESİ Son haberlerimiz üçüncü sayfada ASN HER YERDE 5 KURUŞ Gündelik KÜÇÜK SANATLARIMIZA YENİ DİREKTİFLER Kemal Ünal Evelki gün, kendi sergileri için- de, Başbakanımızın huzuriyle hayat ve meslekleri için çok değerli ve u- nutulmaz birkaç saat geçiren küçük sanatlar kongresi murahhasları; se- çim yerlerine döndüklerinde temsil ettikleri sanatkâr kütlelerine o gü- nün intibalarını gururla nakledecek- ler ve arkadaşlarında sevinç ve ifti- har hisleri uyandıracaklardır. İnönü, küçük sanat mümessille- rine, kendilerine devletçe verilen e- hemiyeti en vazıh bhatlariyle ifade etmişler, ağır ve ciddi mesuliyetleri- ni de hatırlatmıslardır. Murahhasla- rın, Basşbakanı dinlerken ve uğurlar- ken gösterdikleri yüksek sevgi ve saygı tezahürü; şefin direktifleri- ni ivice kayramuış ve kendilerine bah- şedilen kıymetle aynı ölçüdeki me- suliyeti anlamış olduklarmı ispat e- diyordu. Nutuklarında “Küçük sanatların değeri çok büyüktür, çünkü yapıcısı az, yapılışı güç ve alıcısı çoktur,, di- yen Başbakan; mevzuun değer un- surlarını ve bu unsurlar üzerinde devlet ve köngre çalışmalarınm hu- dud ve hedefini tayin etmislerdir. Filhakika cumhuriyet devrinde türk sanatkârları büyük bir sayı kalabalı- ği icinde kıymetsizlesin kalmıyacak. tır. O, yüksek türk kültürünün iste- diği vasıflarda ve mümtaz ehliyette belki güc ve az fakat iyi yetişmiş o- lıultır. Kücük sanat sahiblerinin bir görmesi, gibi, küçük sanatlar Iiyıhnını ko - mulmuş olan kayıdlar, bize az fakat değerli unıtlılrlıı yehıl'ımekhr ti malüm olan türk işçisinden bugün daha iyi iş,, istemisler ve bunun “yeniden bütün dünyanım nazarı dikkatini celbedecek kadar güzelle. şeceğine,, inandıklarını da söylemiş- lerdir. Türk küçük sanatımm kültür kıymeti üzerinde ehemiyetle durul- ması ve onun hakiki değerini - mali- yeti büsbkütün ihmal etmese de” mil- H sanat kırymetinden alması ve bun- da asla fedakârlık yapmaması yeni çalışmaların, başlıca hedefidir. Bu- nun için hükümet kadrosundaki ih- tısas kadroları; hiç bir masraf karşı- lığı olmryarak, modeller, resimler, nümuneler hazırlayacak — ve bunları çabukça ve kolayca yapacak, tatbi- kini de mürakabe edecektir. Böylece eserlerin sanat kıymeti maliyet ka- yıdlarından kurtulacak ve buna rağ- men mutlaka icab ederse satış şartı başka cephelerden kolaylaştırılacak- tır. Cumhuriyet, türk sanatmın güç- Kikten kaçan ve yalnız menfaat av- hayan ellerde soysuzlaşmasma asla müsaade etmiyecektir. (Sonu 3. üncü sayfada) Mareşal Çakmak Köstenceden İstanbula hareket etti “Hamidiye” kruvazörümü- zün Köstence'de bulunuşu, samimi dostluk tezahürleri- ne vesile verdi. Bükreş, 15 (A.A.) — Anadolu A- Şansının husust muhabiri bildiriyor: Büyük Erkânıharbiye Reisi Mare- Şal Fevzi çakmak ve maiyeti erkânı bugün Bükreş'ten aytılmışlardır. Mareşal istasyonda Romanya Erkâ- Hıharbiyeci Umumiye Reisi General Samsunoviç ve refikası ile Erkânıhar- biyel Umumiye Reis Muavini, ordu u- Mmum müfettişi, Bükreş garnizonu, kol- erdü kumandanları ve Bükreş merkez (Sonu 3, üncü sayfada) . Boq Saylavhklar C. H. P, namzedleri ittifakla seçildiler Boş olan vilâyetler saylavlıkları için pazar günü yapılan seçimde Cumuriyet Halk Partisi nazmedleri Fazıl Nazmi Alaattin Tiritoğlu Maraş Saylavlığına, Hüseyin Rah- Saylavlığına, Örk'ün Çankırı mi Gürpınar Kütahya Saylavlığına, Celâl Arat Yozgat Saylavlığına itt ifakla seçilmişlerdir. Dün Ankaranın kahraman ordumuza armağnı olan üçtayyareye ad konuldu Memleketin birçok yerlerinde hava kuvvetlerimi- ze 35 tayyare ilâve edilmesi de kutlandı Dün ad konma töreni yapı lan üç tayyaremiz bir arada Dün eski yarış yerinde, ankaralıla- rın, bankaların ve devlet demiryolları- nın orduya hediye ettikleri üç yeni tayyarenin ad konma merasimi yapıldı. Sabah saat dokuzda Türkkuşunun Fokey Vulf sistemindeki tayyarelerin. den biri yedeğinde, Rönoperber yük- sek yelken plânörü olduğu halde An- kara Üzerinde uçmağa başladı. Onu, Gordon 59 tipinde bir tayyare- nin yedeğinde iki tane G - 9 yelken ak- robatik plânörü takib ediyordu, Ad konma merasiminin yapılacağı- nı önceden haber alan halk akın akın sahaya gidiyordu. Alanda, büyük bir çadır kurulmuş ve tayyarelerin ineceği saha bayraklar. la tahdid edilmişti. Binlerce halkın arasında mebusla- rımız, Türk Hava Kurumu reisi B, Fuad Bulcay ve kurum rükünleri, mil- N bankalar umum müdürleri, vali mua- vini B. Salâhattin, belediye reisi mua- vini B. Tahsin ve daha birçok tanın- mış zatlar bulunuyorlardı. Saat onda, “Ankara, bankalar, de- miryolları” adını alacak üç avcı tayya- resi sahaya geldi. Yalnız motörleri ha- SARİRIDI ARAL KAAŞTIAĞAE DÜNKÜ SPOR HAREKETLERİ Ankarada : Sonbahar at yarışlarının yedinci haftası (Yazısı 4. üncü sayfada) Lik maçları: Ankara Gücü 4 - Altmordu 1 G. Birliği 2 - Muhafız Gücü O Çankaya ve Kırıkkale Gücü, Demir Spor ve Güvenç Sporu hükmen yendiler (Yazısı 5. inci sayfada) İstanbulda : Eyüp 5 - lşıınhulspor 1 Fenerbahçe 5 - Beykoz O Beşiktaş 3 - Anadolu 1 Galatasaray 2 - Süleymaniye 1 Güneş 3 - Vefa 1 (Yazısı 2. inci sayfada) riçten gelen ve diğer kısımları Kayse- ri tayyare fabrikasında yapılan tayya- ryelerin adlarının yazılı bulunduğu kı- (Sonu 2. inci s.ıy!ıdı) SANCAK HAKKINDA İstanbul gazetelerinde bugünkü haberler Sancakta halkın yüzde doksanı seçime etmiyor — Silahlı jandarmalar iştirak köylüleri zorla sandık başına götürüyorlar - Antakyada çıkan Ye- nigün gazetesi kapatıldı - Vatansever- türklerden bazıları memleketten uzaklaştırıldı. İstanbul, 15 (Telefonla) — — İntihabata mü. dahale ve fesat karıştırmaya — ça- Lışan Antakya müddeiumumisi bir kargaşalık es- nasında ölmüştür. Bir kısım er- meniler — Antak- ya'daki ortodoks rumlar ve alevi. lerin çoğu ve u« mumiyet itibariy- le Antakya hal- kının yüzde doksanı intihaba — iştirak etmemektedir. Müsellah — jandarmalar manga ve bölük halinde kamyonlarla köylere sevkedilerek ve intihaba - işti- rak etmemekte ısrar eden köylülere dayak atmak ve her türlü tazyiki yap- mak suretiyle kolları iple bağlanarak intihab sandıkları başma cebren geti- rilmektedirler. Bu suretle zorla sevke dilenler arasında yolda firar edenler silahla öldürülmektedirler. (Sonu 2, inci sayfada) İŞPANYA İHTİLÂLİ Madridde vaziyet değişmedi Harb, gittikçe şiddetlenerek devam ediyor Paris, 15 ÇA.A.) — Mühtelif kaynak- lardan gelen haberlere göre, İspanyada Madrid için yapılan mücadele, gün geçe tikçe daha şiddetli bir hal almaktadır. Hükümetçiler, düşmanı yandan çevire. bilmek için âsilerin sağ cenahi üzerine kuvvetli baskı yapmakta devam ediyor- lar. —Asiler. de, Madrid'in müna- kale yollarını kesmek — üzere — şi- male doğru aynı tarzda hareket ot. mektedirler, Maamafih het iki ta- rafın yaptığı bü barçketlerin hiç biri, halen hedefine varmış gözükmemekte- dir, Sekiz ghndcnbul devamlı surette yapılan muharebelerin şiddetine r. vaziyet, aşağı yukarı değişmemiş . dir. Dündenberi hükümetçiler, faslıların tanklar yardımile yaptıkları iki hücumu püskürtmüşlerdir.ü Âsiler de, ayni müd. det zarfında, hükümetçilerin sağ cena- ht üzerine ve Karabançel mıntakasına yaptıkları hücumları durdurmuşlardır. İki tarafın zayiatı da ağırdır, Madrid, 15 (A.A.) — Bu akşama ka- AÇA GLRR AĞAT TARR AŞ FKĞ .. Bugün İç Sayfalarımızda İkinci sayfada: İç baberler Üçüncü sayfadat Haftalık siyasi icmal. — Dış ha- berler. — Son dakika, Dördüncü sayfada: Haberler. — Teftika: Cengel ki- tabı. Beşinci sayfada: Habetler. — Her şeyden biraz; — Tefrika: Bilinmeyen insan. Sekizinci sayfada: At yarışlarına, yeni tayyareleri- mize ad konma merasimine ve lik maçlarına âİd enstantaneler, dar askori vaziyette hiç bir değişiklik ol- mamıştır. Madrid 10 kadar âsi tayyare tarafın- dan bombardıman edilmiş ise de bu tay. yareleri, bükümetin avcı tayyareleri şeh- rin cenbuna doğru püskürtmüşlerdir. (Sonu 3. üncü sayfada) ım"ı' * ERRYE | Güzel Antakyadan bir köşe Saht Bugün şehrimize geliniş olacak İstanbul, 15 (Telefonla) — Alman e- konomi bakanr ve Rayişbank direktörü Dr. Şaht bugün şehrimizde müzeleri gezmiştir. Dr. Şaht yarın tayyare ile şehrimiz. den hareket edecek ve öğleden önce An- karaya varmış bulunacaktır. Nehirlerin yeni vaziyeti hakkında Alman hükümeti alâkalı hükümetlere birer nota verdi Fransa, Berline kollektif bir protesto gönderilmesi lâzımgeldiği kanaatinde ... » ««fakat nihai kararla fransız el çilerinin alâkalı hükümetlerle yapacakları temasla ra bağlı tutuluyor. Berlin, 15 (A.A.) — Dün, Almanya elçilerinin, Ren, Tuna, Elbe ve Öder ne. hirleri milletlerarası komisyonlarında temsil edilmekte olan memleketler hü. kümetlerine tevdi ettiği nota, halen me- t usulün kaldırıldığını tebliğ etmekte ve şu suretle nihayet bulmaktadır: Alman hükümeti, ayni zamanda, ken- disinin tesbit ettiği aşağıdaki usulü de bildirir: Almanya toprakları üzerindeki nec. (Sonu-4. üncü sayfada)