12 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5525 ULUS Delegelerimiz dün , Donanmamız dün Sofyadan geçtiler Sofya, 11 (A.A.) — Cenevreye git- Mekte olan ve Hariciye Vekili Dr, Tev- fik Rüştü Aras riyasetinde bulunan türk beyeti bugün öğle üreri Sofyadan Reçmiş ve Dr. Tevlik Rüştü Aras dı- Takta başbakan Köseivanov tarafından #elamlanmıştır. e— — Başbetke YUGOSLAY SEÇİMİ Falih Rıfkı ATAY . Türk gazetecileri Yugoslavyada iken, herkes, şimdi neticelerini öğ- Tenmiş olduğumuz belediyeler se- çimine bilhassa ehemiyet vermekte idi, Çünkü, diktatorya rejimini tasfi- Yye ederek, yugoslav — unsurlarının Vahdetini tabii şartlar içinde esaslan- dırmak ve bu vahdet fikrine zarar ve- ren politika cereyanlarına, vatandaş- ların serbest ve şuurlu elbirliği ile ınflllmyıınk istiyen muhterem Bay Stoyadinoviç ve hükümeti için, bu seçim, bir. imtihan teşkil edecekti. ve arkadaşları, hürriyet ira- desi ile yugoslav vahdetinin icabları arasında tezad bulunduğuna kani de- Eil idiler, Din ve mezheb Ffarklarının yanı başında kan ve dil kardeşli- &i içeri menfaat ve dışarı tehlike bir- Eği vardı. Yugoslavlar, asırlarca, kı- sım kısım muhtelif yabancı idareler altında şaşamışlar, bu idareler, on- har biribirinden uzaklaştırmak, kili- 3e ve kültür ayrılıkları ile, ileride her hangi bir kaynaşmayı imkânsız kıl- Mağa teşebbüs etmişlerdir. Bütün bu Leşebbüsler, tekmil yugoslav unsur- Tarının bir tek devlet vüçuda getir- Mek hususundaki müşterek ve kati İradelerinin önüne geçmiye muvaf- fak olü nihayet, asırların ide- ali 1918 de tahakkuk etmiştir. Aradaki buhranlardan sonra, Sto- yadinoviç hükümetinin tedbirleri ne kadar yerinde olduğunu belediye se- gimleri gösterdi: bu seçimlerden ön. ce dikkate carpan nokta, halkın gös- termiş olduğu geçen defadan çok daha fazla alâkadır. Muhtelif Bano- vin'lerde seçime iştirâk eden halkım mikdarı yüzde 72 ile yüzde B& ara- sında değişiyor. Hükümet partisi do- kuz Banovin'den her birinde reyle- Yin yüzde 85, 80, 75, 82, 78, 80, 72, 35 ve 42 sini toplamıştır. Gerisi mu- haliflere rey vermişlerdir. — Yugoslav radikal partisinin kazan. mış olduğu ve hergün daha kuvvet- Seriyet (yüzde 69,8) (1) yeni ida- renin alacağı inkişaf istikametinin e kadar istikrara doğru olduğunu Böstermektedir. Yugoslavya'nın is- tikrar ve kuvvetine, dostu ve mütte- fiki Türkiye'nin vermekte olduğu ehemiyetin sebeblerini tekrar etmek bile istemeyiz. Fakat Avrupa ve u- mumiyetle sulh işlerinin derin bir buhran geçirmekte olduğu bu za- !nnıludı, Balkan devletlerinin re- Him istikrarı müstesna bir krymet al- maktadır. Yugoslav belediye seçimi- nin hususiyetlerini, bundan dolayı, Ayrıca tebarüz ettirmek istedik. U) Diğer kazançlar şöyle dağılmış. Ür: koalize muhalefet yüzde 8,5, eski Bırvat partisi yüzde 13,5, yugoslav mile ?? partisi yüzde 0,4, demokrat partisi yüzde 0,3. BARAE M ATE DÜT TPT BUĞÜN İKİNCİ SAYFA'DA: Sözün gelişi, — Dil köşesi — İç baberler. DÖRDÜNCÜ SAYFA'DA: Hukuk köşesi. — Yahancı gaze- telerde okuduklarımız. BEŞİNCİ SAYFA'DA: Her şeyden biraz. — Terfi eden orta mekteb muallimleri. İstanbula döndü ADIMIZ, ANDIMIZDIR Adanada sular çekiliyor İstanbul, 11 — Donaamamız bagün | Atatürk ün büyük — alâkası Adanada derin bir şükran uyandırdı Malta ve Yunanistan seyahatinden dön- dü, Havanın soğuk olmasmına rağmen büyük bir kalabalık donanmamızı kar- şıladı. Amiral Şükrü Okan Taksim &âbi- desine bir çelenk koydu. Kamutay Tuz kanunu projesi- ni kabul etti Kanuna, köylünün şahsi ihtiyacı için alacağı tuz hakkında, köylü Tehine hükümler kundu Kamutay dün B. Refet Camtez'in reisliğinde toplanmıştır. Ruznamenin ilk maddesi olan posta telgraf ve tele- fon idaresi teşkilât ve vazifelerine da» ir olan kanuna ek lâyihanın ilk müzake- tesi yapılmış ve kabul edilmiştir. Mühendislik ve mimarlık hakkında- ki kanuna ek kanun projesinin ikinci Rörüşülmesi yapılarak kabul edildikten sonra geçen celsede büdce encümenine (Sonu 5. inci sayfada) HATAY H Kış ve ilk baharda Seyhanım yeniden taşması ih- timali olduğundan tedbirler alınıyor. r Adana su Beskının dan bir enstantane Adana, 11 (A.A.) — Atatürk'ün A. dana seylabına uğrayanlarına ön bin lira vermek suretiyle gösterdiği büyük şef- kat ve alâka Adana halkımır çok sevindir« miş ve bu Adananın büyük felâketi için sonsuz bir teaclli olmuştur. ABERLERİ Efendilerine yaranmak istiyenlerin Sular tamamiyle çekilmiştir. Bununla beraber Seyhan henüz normafl seviyesine inmemiştir. Evvelisi gün akşama kadar belediye hududu içinde yılolan evlerin sayıst 1773 idi. Belediye heyeti fenniye- sinin yaptığı muayeneden sonra bugün de 32 evin yıkılmasma karar verilmiştir. Yıktırılacak daha 150 kadar ev çı- kacağı tahmin ediliyor. Tuzla, Köprügö zü, Narkulak mevkileri henüz suların iş- (Sonu 2. inci sayfada) HER YERDE 5 KURUŞ İngilteı;de Hükümder tebeddü- lü ve akisleri H.M. Edward'ın vedâ nutku Londra, 11 (ALA.) — Vindsor şato- sundan, bütün ingiliz radyo istasyon- larma bağlarımış olan mikrofon önünde beyanatta bulunan sabık kıral, aynen şu miştir : €t arzu ettiğim gu bir kaç kelimeyi söyliyebiliyorum. Şimdiye ka- dar, anayasa bakrmından, benim içın bu sözleri söylemek kabil değili.. Fakat birkaç saat evel kıral ve İmparator ola- rak son vazifemi yaptım. Şimdi, karde- şim Dük dö Yorkun beni istihlâf ettiği bu dakikada ilk sözlerim, ona karşı sa- dakat ve blat sözleri olmalıdır. Ve bu- nu şimdi bütün kalbimle yapıyorum. Beni tahttan feragata sevkeden so- bebleri bepiniz biliyorsunuz. Fakat şu: rasımı anlamafızı arzu ederim ki bu ka- sözleri si rart alırken, yirmi beş sene mMmüddetle evveli Prens dö Gal ve bilâhare kıral ve imparator olarak hizmetlerinde bu- lunmaya çalıştığım memleketimi ve imparatorluğu katiyen unutmuş değil- dim; Fakat şunu söylediğim zaman da bana inanmaltsınız ki, sevdiğim kadınım yardımı, müzahareti olmaksızın ağır mesuliyet yükünü taşmmayı ve kırallık (Sonu 6, ınc: sayfada) Milletler Cemiyeitae çektiği gülünç tekl| Yüksek Ziraat Enstitülerinde graf - Şimal hududuna asker ve cepane göndermekte devam ediyorlar - Tevkiflerin sebebi anlaşılıyor Sancaktan ve Suriyenin bazı şehir. lerinden İstanbul gazetelerine gelen hususi telgrafları İstanbuldaki arka- daşımız telefonla bize bildiriyor. Hama, 11 (Hususi) — Antalkyada va- tanilerden Mihailyan, Cabiri zade Ke- mal, bazı aleviler ve taşnaklardan Moses Derkalosyan Tuürizm — otclin- de toplanmışlar, türk kütlesinin Sancağı Süriyenin parçâtı saymamak hususunda gösterdiği birliği bosmak, efendilerine yaranmak maktadiyle milletler cemiye- tine bir telgraf çekmişlerdir. Sancakla alâkalarr olmayan bu zatlar telgraflarında “biz suriyeliyiz, Suriye i- le irtibatırmızı kesmiyeceğiz,, gibi sözler kullanmışlardır. (Sonu 2. inci sayfada) İSPANYA İÇ HARBİNİ DURDURMAK İÇİN İngiltere ve Fransanın- teklifine Sovyet Rusya cevab verdi Moskova, W ÇAA.) — Dış iş- leri bakanı B. Lit- vinof fransız ve in- giliz hükümetleri- nin, İspanyadaki harbe nihayet ver- mek için bir ta- vassırtt bareketin. de bulunmak - hu- susundaki teklifle- rina Sovyet Rus- yanın verdiği ce- vabr lord Şilston'a ve B. Kulondr'a vermiştir. Bu cevabta ( B. Litvinof Yurddaş! ezcümle deniliyor kit “Sovyet hükümeti, İspanya hâdiscle- rinden ve bu hâdiselerin kültür, medeni- | yet ve sulh davası Üzerinde uyandırma- & muhtemel menfi akislerden dolayı bü- yük bir endişe bissetmetkedir, Bu İti- barla, bazı devletlerin İspanya işlerine müdahalesinden doğan tehlikenin önlem- mesi hususunda alâkalı devletlerin yapa- cakları her hangi tavassut hareketini arzuya değer bulmaktadır, Sovyet hükümeti şu kanaatinde israr etmektedir: Bazı devletlerin, harb mal- zemesi siparişleri de dahil olduğu halde (Sonu 3. Üüncü sayfads) aa Bugün yerli malı ve tasarruf haftasının ilk günü! Haftamızı her yıl olduğu gibi bu yıl da Başbakan İsmet İnönü bir nutukla açacaklardır. Bu nutuk rüdyo ile verilecektir: onu dinle! Yerli malı ve tasarruf haftasımda, ekonamik kalkımnmamı- zın geçen bir yıllık başarılarmın mürakabesi ve gelecek yıl- daki ekonomik vazifelerimizin telkini yapılır. Başarılarınla öğün! Yeni başarılara hazırlan ! Ulusal Ekonomi ve Arttırma Kurumu 160 gencin giriş töreni yapıldı Enstitüde talebe yekunu 670 şe varmaktadır. Dünkü törende enstitü rektörü talebenin verdiği itaat sözünden sonra onların el lerini sıkmıştır. Yüksek Ziraat Enetitülerinin kuru- Tuşundanberi her ders yılının başlangı- cında yapılmakta olan tören, bu sene hazr sebebler dölayısiyle geç kaldığın- dan, dün fakültenin merasim salonun- da yapılmıştır. 'Törende mmebuslarımız, Ziraat Ve- kâleti rükünleri ve profesörler — bulur nuyorlardı. Bu münasbetle rektör Profesör Dr. Folke bir nutuk vermiş ve enstitüye (Sonu 5. inci sayfada) Ankara Stadyomu Bugünkü mühim futbol maçı Stadyumun üçüncü mevki çıkış kapısı (Yazısı 5. inci sayfada),