19 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ON YEDİNCİ YIL. NO: 5560 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Başbakanımız ve İç Bakanımız bugün şehrimize geliyorlar Başbakanımız, dün, İstanbul vilâyetine giderek şehir ve belediye işleri hakkında izahat aldılar Mülletler Cemiyeti konseyi San cak anlaşmazlığını tetkik için yarm- dan sonra Cenevre'de toplanacaktır. Sancak davası, Cenevre'ye misakın, artık pek meşhur olan, on birinci maddesiyle gidiyor. Bu maddeye levletler arasındaki / dostluğu iyi gecinmeyi bozmak istidadını gösteren herhangi - bir anlaşmazlık Milletler Cemiyeti konseyinin önü- 'ne getirilebilir. Konsey, önce iki ta- rafı uzlastırmaya çalışır. Uzlaşmaz- Jarsa, anlarmazlığı tetkik ederek bir karara bağlar. Ancak bu karar, her iki taraf da dabil olmak üze fak ile verilmek icab eder. Sancak davasmda bir karara - varıl- mak için Fransa ile Türkiye'nin bu- 'ma iştirek etmeleri lâzımdır. Sancak meselesinin şimdiye ka- dar Milletler Cemiyetine / intikal e- üp te bir türlü halledilemiyen dava- dar gibi sürüncemede kalmaya — ta- hammülü olmadığından - konseyde Tesmi müamele başlamazdan ön- arasında dos- tane şekilde hal lunan bir teşebbüs daha yapılmış ise de, gerek Pa: mizin, gerek açılan müzakerelerin zavahir oyala- bilinden olduğu — neticelerle Cui d'Orsay, davayı çıkmaza sokmuştur. kanı, meseleyi, Mi Cemiyetine intikal etmeden - önce, bir defa da kendisi tetkik etmek is- tedi. Bu tetkikten müsbet çıkıp cıkmıyacağı da B bi pem aşm Eai Fransa'da yaptığı icraat ile bir halk hükümetine başkan - olacak devlet adamı olduğu- 'nu göstermişti. Bununla beraber gö- rünüşe / bakılırsa, Cuni d'Orsav hilelerine kavılmıyacağı - şüphelidir. Binsenaleyh Bay Blum'un — son da- kikada vaptığı bu müdahaleye rağ- men belki de Sancak davasının kon- 21 etmesinin önüne - geçi- aa $ Hulâsa önümüzdeki kısa günle- Fi haklı bir süphe ve endişe içinde beklemekteyiz. Sancak davası, ne tavizlerle örtbas edilebilir, ne de Mi- letler Cemiyetinin bir türlü hallolun- mayan demirbaş meseleleri arasma sokulabilir bir dava olmadığı şimdi- ye kadar anlaşılmış olsa gerektir. Bir yandan Sancak türklüğünü imha etmek isteyen suikasd, diğer taraftan türklere karşı her gün daha bariz bir tecavüz manzarası almak- tadır. Sömürge memurları, Sancak- ta, sade fransız teahhüd ve vazifeleri- 'nin yapılmasını temin etmekle kal- mamışlar, memleketlerini ağır me- #uliyetler altma da sokmuşlardır. Son dakikada sağduyunun ihtiras- lara ve dar görüşlere galebe çalaca- ği ümid edelim. Eğer Cenevre'de sulhu sevenler varsa, onların, hiç olmazsa Sancak davası kadar bariz, mütebellir ve itiraz götürmez hak davalarının sulh yolları” ile temin o- Tunabilmesi mümkün olduğunu gös- termek fırsatından istifade - edecek- lerini zannedelim. w İstanbul, 18 ÇA. A.) — Başvekil İsmet İnönü ile Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kaya bu akşamki ekspresle Ankaraya ha. reket etmiş Sav. bi U. mumi vekili ve kalemi mahsus müdü. Başbakanımızın İstan- bul vilâyetinde tetkikleri İstanbul, 18 (Telefonla) — Başba- kan İsmet Inönü, iç bakanı ve parti ge- el sekreteri B. Şükrü Kaya ile beraber bir müddet kalmışlar ve sonra Dole “bahçe sarayına dönmüşlerdir. Finans bakanımız iyileşti İatanbul, 18 (Telefonla) — Bir kaç göeürmli midatendatği nn K kanımız Fend A ğral iyileşmiştir. Bakan Gk eüme kadar Anlaraya dünec İngiliz muhaliflerinin müşterek cebhesi neler istiyor? İngiliz İşçi partisi lideri Avli (Yazısı 3. üncü sayfada) İKAMUTAYDA tetkiklerini Dün akşam verilen ziyafette Adliye Vekili- miz, projenin ehemmiyetine ve kendisinden beklenen verimli neticelere işaret etti Bugün şehrimize gelecek olan Başbakanımız İsmet İnönü Maliye Vekâleti, 16 milyonluk gümüş para miktarını, ihtiyaca gö- re, 25 milyona çıkara- bilecek Kamutay dün Refet Canttez'in reis liğinde toplanmıştır. Tütün, tuz ve müskirat inhisarı idareleri, Konya ovası sulama idaresi, mülga — İstanbul — darülfünunun — 932 yılr kati hesablarına aid. projeler (Sonu 6. rner sayfada) Baro delegeleri, avu- katlık kanunu projesi bitirdiler Avukatlık kanun projesini tetkik et- mek üzere 27 baro delegesinden mürek- keb olarak toplanan komisyon çalışma- sını bitirmiş ve projeyi umumiyetle tas- vib etmiştir. Dün akşam adliye - vekili B. Şükrü Saraçoğlu mümessiller şerefine şehir 1o kantasında bir ziyafet vermiştir. Ziyafette adliye vekâleti müsteşar ve büyük memurlarından başka, avukatlar ve parti genyönkütuluna dahil avukat mebuslar bulunmuşlardır. Ziyafetin sonunda avukat B. Münirin meslek adına vaki teşekkürlerine adliye vekilimiz hülâsa olarak kaydettiğimiz şu karşılığı verdi: Sevgili arkadaşlarım, Bir avukatlar kanunu yapmak zaru- reti bilhassa hâkimler kanunundan son- a kendini hisettirdi. “Temas ettiğimiz mevzu gayet nazik, hassas ve sühületle tenkide maruz bir mevzudü. Bu noktai nazardan istedik ki huzu- runuza getireceğimiz eser yer yüzündeki kardeşlerinden farklı ve eksik olmas Bu asır geçen asırlardan çok farl dır. Evvelki devrelerde büyük bir sa- natkâr vücude getirdiği eserle bir çok yıllar övünebilirdi. Bu sade ve basit HATAY 19 SONKÂNUN TÖFFSALI HER YERDE 5 KURUŞ HABERLERİ Görmenler, ayni şâhıslarla daima karşılaştıklarmdan bu hale son verilmesini istediler sonkânun nümayişine onbinden fazla Hataylı kadın iştirak etti Hama, 18 (Hususi) — Görmen he- yetin Antakya'da muhtelif semtlerde do- Taşmasından faydalanarak mahalli hükü- met, çarşı, pazar ve sokaklarda önlerine arakiyeli bazı mürettep şahıslar çıkar- mışlardır. Görmen heyeti ayni şahısla- tı bir çok defalar bir çok yerlerde karşı- darında gördüklerinden bahsederek buna nihayet verilmesini yanlarındaki mih- mandarlardan istemişlerdir. Nümayişe harcanan para Şam, 28 (Hususi) — Antakya'da son kânunun 9 unda hükümetin teşviki ve hi- Mayetiyle arablara yaptırılan nümayişin nasıl hazırlanmış olduğu dikkate değer: Daha nümayiş hazırlanmadan evvel An- takya kaymakamı, Antakya istihbarat zabiti toplanarak malmüdürü Sadık'ı hususi sürette Süveydiye — mıntakasına göndermişler ve alevi şeyhi Maruf'ı kandırmak için tertibat almışlardır. Nü- mayişe uzak mıntakalarda bulunan ale- vilerin de iştiraki temin edilirse şeyh Maruf'un cinayetle mahküm olan oğlu- 'nun husust bir affa tâbi tutulacağı bildi.. rilmiştir. Ayni zamanda belediye reisi E- 'tem de Cisirhadid ve havalisine gönde- rilmiş o da bu mıntaxıdaki arabları top- lamağa memur edilmişti. Ermeni mebusu Muses der Kalasyan Musadağı, Bityas, Kesep hâvalisindeki (Sonu 6 mmer sayfada) Karışmazlık meselesinde sovyet cevabı dün verildi B. Maiski'nin Kelen tarafından yapılmış bir karikatürü (Yazısı 6. rmcr sayfada) MEMLEKETTE KIŞ Havalar yeniden soğudu Suhunet Konyada sıfırın altında 23 dereceye düştü, Muşda karın kalınlığı 77 santimi buldn Meteoroloji enstitüsünden - verilen malümata göre Ankarada hava evvelki güne nazaran dün altı derece daha b0 Zumuş ve sühünet sıfırın altında 12 de- zeceye düşmüştür. Cenubi şarki ve şar- kı Anadolu ile Karadeniz sahilleri, Edir-| ne ve İstanbul yağışlı geçmiştir. Yağış 77 santimetre ile Muştadır. Hava sühu. neti evvelki güne nazaran Orta Anado- Juda $ - 12 derece arasında soğumuştur, Diğer yerlerde evvelki günkü vaziyeti. 'ni muhafaza etmiştir. En düşük sühu netler sıfırın altında olmak üzere Kar Samsonda yağmur, diğer yerlerde kar | da 14, Kastamonu'da 1S, Niğdede 21, geklinde olmuştur. Kar dün cenubu şarki| Kirşehirde 22, Konyada 23 derecedir. Anadolu ile Karadeniz sahillerinde de | En yüksek sıcaklar sıfırın üstünde ol- toprak yüzünü tekrar kaplamıştır. Dün | —mak üzere Antalyada 11, Adana ve Dörk yağan karın en çok kalınlık yaptığı yer (Sonu 6. ıncr sayfada) yolda 12 derecedi