February 3, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

February 3, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. NO: 5575 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Gündelik ESAS TEŞKİLAT KANUNUN. DAKİ DEĞİŞİKLİKLER 'N. A. KÜÇÜKA Esas teşkilât kanunumuzun ba - zı maddelerinin değiştirilmesine dair 150 imza ile Meclis Başkanlı- ğına verilen takrir, mecliste müza- ve mesuliyetlerine dair yer kümler konması, (3) Köylüye toprak dağıtmak 've ormanları devletleştirmek için esas teşkilât kanununa istisnai hü- kümler konması, (4) Tarikatlar kelimesinin esas teşkilâttaki maddesinden kaldırıl- ması, Esas teşkilâtımızda yapılan bu tadiller on iki senelik devlet yaşa- karşı koyamadığından doğmuşne- ticelerdir. Hukuk: Esfenks gibi ebediyete bakan, değişmez bir kaide değik lerinden elde edilmiş ve milli bün- yemizde en muvaffakiyetli tatbik imtiyazsız, biribirine sıkı tesanüd bağıyle bağlanmış on yedi milyon- Tuk bir vatandaş kütlesinin irade- sinin ifadesi olan devlet, bu küt- lenin menfaatlerini hiç şüphe yok- i takdir edecek bir. mües- Şu hale göre partinin umdesi o- lan ve milli bünyede tatbik e mekte olan düstürların esas teş- kilât kanuniyle hukuki il bir şey İşte — yapılmakta ©- olamazdı. lan şey budur. Devletçilik gibi di- ğer altı ok mefhumlarını Kema- lizm bakımından hudud ve saha- Sr şefle zerinde tevakkuf etmiyeceğim. Siyasi müsteşarlar hakkındaki maddelerle toprak kanunu mi bince yapılacak istimlâkin istisnai hükümlere tabi olması hakkında- ki madde yeni ihtiyaçlara tekabül eden maddelerdir. Hususile köyli toprak veril- me lünün toprak sa- hibi olması rejimimizin içtimat hayatımızda yaratacağı en radikal hareketlerden biridir. İnkilâber Türkiye vatandaşlarından bir kıs- ı artık daha uzun yıllar serf ha- Tinde yaşıyamazdı. Toprak sahibi 'olan köylümüz kendi toprağı sev- inde yurd sevgisini daha kuvvetli duyacak ve cemiyetimiz daha demokratik bir varlık ola- caktır. Bu kadar esaslı bir hare- ketin her hangi bir arızaya uğra- madan süratle tahakkuku için el- bette istisnaf hükümler koymak Tâzımdır. Velhasıl esas - teskilâta konulan yeni hükümler inkilâb ve ilerleme yollarında devlet izmasına yeni bir. kudret, yeni ir hız ve yeni bir hamle verecek. la tasvib edil. tay Grupu Reis Vekil Kamutayın cüma günkü toplantısı Eveli günkü sayımızda ana yasamı- zın 1, 74 ve 75 inci maddelerinin tadili teklif edildiğini haber vermiştik. Öğ- rendiğimize göre, Kamutay Teşkilâtr Esasiye Encümeni teklif Üzerindeki tetkiklerini bitirmiştir. Teklif, Kamu- tayın cuma günü yapacağı toplantıda görüşülecektir Husi ehemiyet taşıyan bu tek- lifin müzakeresinde — bulunmak Üüzere vazife icabı ve izinli olarak Ankara dı- gında bulunan — mebuslar dündenberi şehrimize gelmeye başlamışlardır. Gene anayasamızın hususi bir hük- müne göre, anayasada herhangi bir de- Hişildik için üçte İki ekseriyet bulun ması şarttır. Grup bildiriği Ankara, 2 — C. H. P. Kamutay Grupu bu; Antalya saylavı Doktor Cemal Tunca'nın reisliğinde toplandı. Cumhuriyet Partisinin ana prensiplerir 1nuna derci hakkında 150 imza il: Genel Sekreteri ve Dahiliye Vekili Şükrü Kaya tarafındı len izahat dinlendikten sonra bu takririn intaç edilmesi ittifak- Evvelce verilmiş olan grup kararına tevfikan partinin Kamu- Trabzon Saylavı Hasan Saka tarafından hazırlanan, siyasi müsteşarlıklar ihdâsı hakkındaki kanun tekli- fi projesi üzerinde müzakere cereyan etmiş ve bu teklifin esas prensipleri tasvib olunarak projenin Bü; sek reisliğine takdimi kararlaştırılmıştır. C. H. P. Kamutay grupu Dünkü toplantısında teşkilâtı esasiyede yapılması teklif olunan tadilleri ve siyasi müsteşarlıklar kanunu projesini görüştü 2 çubat 1937, teşkilâtı esasiye kanu- n takrir üzerine - Parti Millet Meclisi yük- Sancak meselesinin halli dolayısiyle dost Elen basınının sevinci Atina, 2 ÇA.A.) — Atina Ajansı bi- düriyor: Gazeteler, Sancak meselesinin Türki- ye lehine olarak hallolunuşunu — büyük bir memnuniyetle kaydetmektedirler. Yeni Sancak statüsünden bahseden Proja gazetesi, her iki taraf samimi bir uzlaşma sihniyeti ile hareket ettiği tak- dirde en nazik ve en çetin anlaşmazlık- darın bile halli mümkün olduğunu kay- detmektedir. Gazete, İsmet İnğnli'nün B. M. Mcc- Hlsinde, Fransanın Örücvrede göstermiş olduğu dostane temayülleri — kaydeden sözlerini nakletmektedir. HER YERDE 5 KURUŞ Aras-Ciano mülâkatı Dış bakanımız dün Milanoda büyük ve samimi tezahürlerle — karşılandı Konuşmalar bugün başlıyor ee ben MEşLâN iano konuşmalarının yapılacağı Milanoda gar binası . Delbos bu sabah Türkiye Büyük Elçisi B. Suat Da- Milano, 2 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Hariciye vekilimiz doktor Tevfik Rüş tü Aras bu akşam saat yedi buçukta refa- katinde Roma Büyük Elçisi Hüseyin Rag b ve Kalemi Mahsus Müdürü olarak Mi Mino'ya - geldi. İstasyon türk ve italyan bayraklariyle donatılmış yerlere halılar serilmiş ve bü- yük bir itina ile süslenmişti. (Sonu 6. mer sayfada) Bir elen heykeltraşı milletimize Atatürk'ün büstünü hediye edecek Atina, 2 (AA.) — Türkiye elçiliğinde yapılan bir kabul /esnasında meşhur yunan beykeltraşı Dimitriadis Athinalos, ildi memleket arasındaki — dostluğun bir nişanesi olmak üzere, türk milletine, yeni Türkiyenin şefi Atatürk'ün bir büstünü hediyö edeceğini ilân etmiştir. Bu büst, Pantelik dağından çıkan mermere yontu.. dacaktır. İngilterenin silâhlan- ması için dokuz ayda harcadığı paralar Londra, 2 (A.A.) — B. İnskip'in be. yanatına göre silahlanma programı mu- cibince 1 nisandan 31 ilkkânun 1936 ta- tihine kadar yapılan siparişlerin kıye meti 137.509900 - ingiliz lirasını bul- maktadır. Bu aparişlerin takriben dört- te biri “sefalet, bölgelerine verilmiş tir. Harb gemileri —inşası için bahrt müesseselere ayrılan tahsisat zikredi. len bu rakamlara dahil değildir. altı mayısta Londra, 2 (A.A:) — B. Antoni Eden 'Avam kamarasında, Milletler cemiyeti konseyinin silahları - bırakma - konfe- ransı bürosunun yakında toplanmasına karar verdiğini söylemiştir. B. Eden, bu toplantının mayısın 6 sında yapıl cağını söylemiş ise de büronun yapa- cağı işlerin mahiyetini — tasrih edeme- miştir. Çünkü büro İş programını top- Jadığı zaman bizzat tanzim edecektir. İşçi partisi mebuslarından B. Hen- dersona verdiği bir cevabda B. Eden, ingiliz mümessilleri tarafından ispan- yol Fasında yapılan tahkikat — Alman: yanın İngiltere tarafından aktedilen herhangi bir muahedeye tecavüz etmiş olduğu kanaatini - vermediğini bildir- miştir, Fransız parlamentosunda milli | sPs»ya badiseleri müdafaa görüşmeleri Hava bakanı Piyer Kot, altı ay içinde hava silâhlarının yüzde yetimiş arttırıldığını söyledi Paris, 2 (A.A.) — Saylavlar mecli- B. Eden; Almanyanın konferansına iştirakinin İngiltereyi çok memnun edeceğini söyledi si saat 9,35 de milli müdafaa hakkında- Silâhsızlanma konferansı toplanacak * silâhsızlanma İspanyol makamlarının, ingiliz tah- kik heyetinin Melilla tayyare meydanı- Na girmesine müsaade etmemiş olması hakkında B. Eden, demiştir ki: *— Tayyare meydanlarına girilme- #i bir nizamname ile menedilmiştir. Bu umumi bir kaidedir. Bu meydanı ziya- ret etmek için hususi bir taleb de vâki olmamıştır. Bu itibarla tahkik heyetine karşı bir red cevabr verilmiş değil: Bakan bundan sonra ingiliz hüki metinin Almanya ile umumi bir silâh- #ızlanma için yeniden müzakereye gi- rişmeğe hazır olduğunu söylemiştir. İşçi partisi mebuslarından B. Hen- derson Almanyanın 1933 senesinde statü müsavatından mahrum bulundu- (Sonu $ inci sayfada) Havalar düzelmeğe başladığı - için cebhelerde faaliyet — var İngilterenin anavatan filosu Barselona gidiyor Ki konuşmalarına devam etmiştir. Avila, 2 (A-A.) — Havas ajansının Kürsüye çıkan hava bakanı kitlere şu şekilde cevab vermişi *— Bizimkinden üstün bir malzemeye Havalar düzelmiştir. Hükümet men kezinin garbında topçu faaliyeti tekrar başlamıştır. Hükümetçilerin muvaffakiyetleri Madrid, 2 (A.A.) — Müdafaa komb tesi tarafından tebliğ edilmiştir: Aranjuez bölgesindeki taarruzumu- zun muvaffakiyetle neticelenmesi Bas tida ile Sigarral silah fabrikaları ara- (Sonu 3. üncü sayfada) Fransız Hava Bakanı B. Piyer Kot sahib bir tek hava ordusu - tanıyorum: © da sövyetlerinkidir. Malzememiz, memlekete şeref vere- cek derecede tekemmül / etmiştir. Altı aydanberi geniş ölçüde çalışmaktayız. Haziran ayına nisbetle mevcud ön saf tayyarelerinin mikdarını yüzde 35, cep- haneyi yüzde $0, ve silahları yüzde 70 | Barselonu ziyaret edecek olan anayataı (Sonu $ inci sayfada) filosunun Amiral gemisi Nelson