3 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

3 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

O Tren istasyona girerken istikll marşı Teş Milâno Faşist ri Siyasiye Umum Müdürü, Valisi ve Belediye Rei msolosumuz, sefaretimiz kâtibleri, ve t yekilimizi selâmladı. İst Vekilimizi otomobile kadar teşyi etti. Yarı Halk vekilimizi çok sıcak karşıladı ve — Şahsen Kont Ciano'nun ve İtalya hükümeti olduğunu beyan 4i tekrar yaşadığını beyan etmiştir. Paris büyük elçimiz Roma, 2 (A.A.) — Hariciye nazırı yist marşları takib etti. İstasyonda Hariciye Nazırı Kont Ciano, Hariciye ifat UmumMüdürü, diğer hariciye Doktor Aras'la Kont Ciano çok samimi buluştular. /o meydanı halk ile dolu idi. Kont Ciano, Hariciye gelmez Popole d'ltalia ve Koryera Della Sera gazeteleri muhabirlerini kabul etti İğini ve ilk düşünüşünün İtalya'nın büyük devlet adamı olan M. Musolini Seccih olduğunu ve 1928 mülâkatının daimi memnuniyetle sakladığı hatıratını şim- — Aras: Ciano mülakatı Dış bakanımız dün Milanoda büyük 've samimi tezahürlerle Konuşmalar bugün başlıyor | (Başı 1 inci sayfada) karşılandı Bunu lyan ve fa- Umuru Milâno şımız çalınıyordu. erkânı, ücsası ile erkânı askeriye ve mülkiye, tebeadan birçok kişi hazır bulunuyorlardı Bir faşist ihtiram / kıt'ası n görüşmek üzere ayrıldılar. alkışladı. Hariciye vekilimi ötele gelir tinin ve Milâno halkının şahsında Türki- — yeye ve onun Büyük Şefine karşı gösterilen samimi tezahürattan pek müteşekkir ettikten sonra Milâno'ya bu defa tekrar gelişinden ayrıca sevindi- e müte- B. Delbosla konuştu Kont Ciano Türkiye Hariciye V: — Doktor Tevfik Rüştü Arasla görüşmek üzere bu sabah Milanoya hareket etmiş- tir. Jarı tarafından karşılanmış Yeni Japon kabinesi işe başladı Hükümetin uzun müddet devam edeceği sanılıyor “Tokyo, 2 (A.A.) — Hayaşi'nin tek- “dili üzerine imparator, yeni kabineyi tas- etmiştir. Kabine şöyle teşekkül ey- “emiştir; — Başbakan ve Hariciye nazır vekili; Hayaşi. — Dahiliye nazırı: Kavaharada. — Harbiye nazırı: Makamura Bahriye nazırı: Yonai - — Maliye ve müstemleke nazırı: Ya-ki Adliye Nazırı: Şiono Ziraat ve münakalât nazır Demiryolları” ve ticaret nazırı: Ad Godo. Kabinede bulunan yegâne Parti men- “gubu Yazamaki de Şovakai partisinden gekilecektir. Siyasi partilerden hiç biri — kabineye iştirak etmek istememişlerdir. Japonyanın Paris büyük elçisi Sato “ weya Vaşington büyük elçisi Saito, ha- — giciye nazırlığına davet olunacaktır. — Yeni kabine, derhal ilk toplantısını — yapmıştır. Yama- & “Tokyo, 2 (A.A.) — Yeni kabine, bu — gabah sarayda hükümet işlerini teslim ritivist'lerle mutedil nasyo. diye tavsif edilmekte olan yeni hüküme- ““tin uzun müddet devam edeceği tahmin — olunmaktadır. Şimdi diyetin feshedilmemesi ve tek- zar toplanmaya başlaması beklenilmek- tedir. Zira kabine, deniz inşaatı progra- mnının güçlüğe uğramaksızın icra edile " bilmesi için büdcenin kabul olunmasını arzu etmektedir. Yeni kabine işe başladı “Tokyo, 2 (A.A.) — Yeni kabine sa- 'at 11-20 de iş başına geçmiştir. Japon “ filoları baş kumandanı amiral magano ile general terosi âli harb divanna âza B. Hirota'ya sarayı kurali asılzadeliği rütbesi verilmiştir. $ * Bir ingiliz gazetesinin yeni kabine hakkındaki fikri Londra, 2 (A.A.) — Morning Post B. Menemenci dün geldi a alllkkler cömiyyilde Türlay davlınızı görüşmek üzere zidea iuraklıai beye: ümlzden Diş Bakanlığı Umumt Kjtibi B. Numan Ri K öi gökrlelee gekniş ve gerda bekanlık ilc t Menemencioğlu dünkü gelenleriyle birçok dos B. Delbosun Berlin, 2 (A.A.) — Havas ajan muhabirinden: Alman gazeteleri, fransız Hariciye Bakanı B. Delbosun nutkuna büyük bi ehemiyet vermektedirler. Gazeteler, garette ölen askerlerin âbidesine çelenk koymuş olan, fransız Dış Bakanının bu hareketini memnuniyetle - kaydetmek- tedirler. Bununla beraber gazeteler, menfi telâkki etmekte oldukları bu nutku tenkid etmektedirler. Ü ea n ögese t #Fransa ile Almanya arasında mev- cud olan görüş anlaşmazlıkları, Fransa usuüllerinde devam ettikçe devam ede- cektir. Milletler Cemiyeti, şimdiki şek- Ti ile Almanya için bir yem olamaz.,, Berliner Tageblat, B. İvon Delbos' Almanyanın hususi vaziyetir niyet ihtiyaçlarını dikkate almamış ol- makla muahaze etmektedir. Kölnişe Zaytung gazetesi, B. Delbo. sün alman silahlarının - tedafül mahi- yette olduğunu tasdik ettiğini iddia etmektedir. Silahlanma konferansına gelince, bu gazeteye göre fransız nazı- rının beyanatı bu işte hafif bir faali- yet husüle getirmiştir. -Bununla bera- ber mesele olmuş bir hale - gelmekten uzaktır. Agrif gazetesi, Fransa hariciye ne- zaretini işine gelmediği zaman ve bil- meselesinde an- mekte ve şunları ilâve etmektedir: ikameti deği henüz geçmemiştir. Fakat ri koparmak lâzımdır. Romen hükümet gazetesinin fikri serisi, B. Delbosun nutkunu nutku etrafında müsait tefsirler na doğru dönmek zamanı böyle bir hareket tarzı takib edebilmek için eve velâ Moskovaya bağir olan bütün iple- Bükreş, 2 (A.A.) — Gazetelerin ek- elverişli — gazetesi, Hayaşi kabinesinde mutedil te- Mayüllerin galebe çalacağını ümid ve bu münasebetle memnuniyetini - bildir- bir surete tefsir etmektedirler. Yarı resmi Vittorul, diyor ki *“B. Delbos Fransanın harbin önüne B. Hitlerin nutku etrafında Tefsirler ve müna- kaşalar devam ediyor İzvestia gazetesir yazdıkları Moskova, 2 ÇACAĞ) — lavetda gaze- tesi B. Hitler'in nutku hakkında diyor kir 'Hitler her şeyi daima olduğu gibi apaçık söyledi. Ingiltere ve Fransa, bo- şuna ellerini Almanyaya uzatmış oldu. lar. Bu netice, Avrupa sulhu için olmak- tan ziyade, bu el uzatanlara karşı gös- terilen nümayişi istihfaf bakımından çok acıdır. Fakat esas itibariyle — Hitler'in 'nutkundan dolayı, bütün — dünya ona minnettar olmalıdır. Çünkü, artık sabit olmuştur ki, Almanyayı imtina ve davet usülleriyle yola getirmeğe imkân yok- tur, Almanyanın programı, ekonomik ve) siyasi genişleme ve müthiş silâhlanma- dan ibarettir. Faşizmin bu program'an vaz geçmes deri biribirinden ayırmıyacağını muan tecavüzünün bu memleketleri müttehid ve şiddetli mükavemetine ug- için, sulhu seven memlekec- ıyacağını anlaması tözımdır. Hitler, Avrupayı ve bütün - dünyayı harba götüren yolda, ancak mecbur edi- kirse, duracaktır. Fakat - Fransa ve İn- giltere bu yolda Almanyayı durdurmak hai hiç bir şey yaptılar mı? A'man ve İselyan faşizminin İspanyadakı kenir sergüzeştleri önüne ciddi engeller çıka- rıldı mi? Almanya'nın sulhçu ve demok- rat Çekoslovakyaya karşı Avrupa sul- hu bakımından caiz olmuyan hareket tar- z hakiki ve teşkilâtir. bir mukavemete uğriyor mu? İngilterenin politikası, bu memleketin kollektif sulh teşkilâtına fa- al bir tarzda yardım edeceğine dair Hit dere kanaat getirecek mahiyette midir? Bütün bu suallere menfi cevab vermek mecburiyetindeyiz. İngiltere ve Fransa ve bilhassa İngiltere tereddüd göster- mekte devam ettikçe ve faşistlerin mü- tecaviz hareketlerine, manası açık olmu- yan bir takrm sözlerle mukabele eyledik- çe, Hitler'in makul bir tavur takmacağı hakkında yürütülebilecek hesablar alt- üst olmağa mahkümdur. Fransa Sovyetlerden ayrılmak istemiyor Milâno, 2 (ALA.) — “Gazetta del Popolo” diyor “Hitler'in cumartesi nutkundan son- 'ta Lokarno'dan daha' tesirli bir tarzda #sulhu muhafaza edecek bir hal tarzının elde edilebileceği anlaşılmıştır. Fakat Fransa iç politika dabili siyaset sebeb- lerinden dolayı Sovyet Rusyadan ayrıl- mak istemiyor. Almanya sömürge meselesi hak- kında bir memorandom hazırlıyor Londra, 2 (A.A.) — Lö Jurnal'i Londra muhabiri, Almanyanın — başlıca beş ekonomi ofisinin - iktısad nezareti, Rayişbank, iş cephesi mesai - nazırlığı, istatistik bürosu - Almanyanın sömürge- dere aid istekleri hakkında bir memoran. dum hazırlamakta olduğunu bildirmek- tedir. Bu muhtıra, İngiltere, — Fransa, Belçika ve Japonyaya verilecektir. İngiltere, Almanyanın sömürge taleblerine muhalefet edecektir: Londra, 2 (AA.) — Deyli Ekspros gazetesi, Almanyanın — sömürge talebi meselesinden bahsederek diyor ki: “Hitler, ister Danzig'i, ister Memel'i ve hattâ Moskova'yı taleb etsin. Bu İn- Biltereyi endişeye - düşüremez. — Fakat müstemleke talebinde bulunursa, İngil- tere, buna şiddetle muhalefet edecektir. İnigltere nutuk hakkında izahat istiyecek mi? Londra, 2 (A.A.) — B. Eden'in gö- Tüşüne tercüman olduğu söylenen York- şayr Post gazetesinin yazdığına - göre, ingiliz hükümeti B. Hitler'in nutkunun bazı noktalarıni aydınlatmak - istediği Fransız harb Silâhlanma programı ve ordunun vazi- yeti hakkında parlamentoda izahat verdi Paris, 2 (A.A.) — Harb bakanı B. Daladiye bugün öğleden sonra, parla- mentoda beyanatta bulunarak ezcümle demiştir ki; “— Fransa hükümeti, silahları tah- did edecek ve harbın önüne geçecek bütün tedbirleri tetkika hazırdır. Fakat bugün, bütün dünya, askeri hazırlıkları ilerletmek hususunda gayretler sarfiy- de meşgüldür. Bu gayretler, bir taraf- tan, yeni bir harbı mümkün olduğu ka- dar kısaltmayı istihdaf - eylemektedi Bu muhtelif gayretler üzerinde fazi izahat vermek istemem, fakat yalnız şu- Fasını tebarüz ettirmek — arzusundayım ki, İspanya harbı, bazı nevi harb mal- zemesi hakkında — beslenen ümidlerin manâsızlığını meydana çıkarmıştır.” Avrupa - devletlerinin askeri kuvvetleri B. Daladiye, bundan sonra muhtelif Avrupa devletlerinin askeri kuvvetle- rini tahlil etmiş ve demiştir ki: — Listenin başında Almanya gel mektedir. Alman ordusunun mevcudu- 'na, muhtelif teşekküller ve birliklerin ini de ilâve etmek lâzımdır. Almanyada - bir otostrad şebekesi de mevcuddür. ki, bu, alman ordusunda fevkalâde bir hareket çevikliği vermek- tedir. Aynı zamanda alman tayyare kuvvetleri ile alman bahriyesinin mo- dernleştirilmesini ve alman endüstrisi- 'nin seferber edilmiş olmasını da teba- rüz ettirmek isterim. mevcudiyı ltalya, Polonya, Sovyet Rusya ve İngiltere İtalya da harb endüstrisi sahasında ve bilhassa hava ve deniz kuvvetlerinde çok büyük gayretler yapmaktadır. Sov- yetler Birliği, hücum / tanklarının ve tayyarelerir bakımından hiçe bir başkadevlet tarafından yetişilmiye tek bir derecededir. Polonya, Roman- ya ve Çekoslovakya da askeri kuvvetle. Tini yükseltmeye çalışmaktadır. İn; tere, muazzam bir tayyare filosu vücu- da getirmekte filosunu da Mmödernleştirmektedir. - Hattâ İsviçre, kendisini tehdid edilir- görerek, milli müdafaa için bir dahilt istikraz akdet Fransız ordusunu kuvvetlendir. mek için Fransa, silâhlanma yarışını daha faz- istemiyor. Ja vahim bir hale getirmek Fakat, sulh azminin yüksekliği teşeb- büsünde, sulhun muhafazas retleri de fazlalaştırmalıdır. Fransanın takdirde hiç 'nun için hükümet, onbeş ihtisas kıtasının vücuda getirilmeş kimlerin mecburi surette getiril tir, Ben Fransa da otostrad yapılması na taraftar değilim. Manisa ikâmları ve küvvetli ordusu, lüzumlu mevcudlar olmadığı işe yaramıyataktır. Bu- ver seferber. liğin teşkilâtlandırılmasını taleb etmiş- müdafaa için, dört se 'ne üzerine taksim edilmiş olmak üzere 'en dokuz milyorlık bir kredi de istemiş- Yalnız, hududa muvazi olarak bugün mevcud yol şebekesinin islâhını ve ye- mi bazı yollar ilâvesini taleb etmekte- yim. Profesyönel bir ordu kurmalı mı? Profesyonel bir ordu vücude getrimek hakkında bazı fikirler ileri sürülmüş- tür, Bunları, kabul edemiyeceğim, zirar profesyonel bir ordu vücude getirmek çok güçtür. Yüzbin kişilik bir mevcut- 'tan bahsloundu, buna, 125 bin kişi kas dar hizmet müddetlerini temdit ettiren- leri ve seyyar muhafaza kıtalarını ilâve edersek 300 bin kişilik bir. profesyonel daimi ordu vücud bulacaktır, Şurasını nazarı dikkate almak lâzım gelir ki bu, milli ordunun müvazenesini tehdid edebilir bir keyfiyettir. Fransız ordusunun mevcudu azdır: Fransada ordu mevcudu, bugün 500 i» 14 600 bin kişiden mürekkebtir ki, bu fike rimce azdır. Binaenaleyh orduyu maki- 'na ve motörle techiz suretiyle, takviye etmek lâzımdır. 1 Diğer taraftan, hududlar mahfuz olmadıkça, herhangi bir seferberlik, kâ- fi bir hareket teşkil edemez. Dünyada hiçbir memleket, - muhafaza / teşkilâtı 'tam olmadıkça bir hücum icra edemez. Bunun içindir ki, müstahkem hattı, bir taraftan Dünkergue'e diğer taraftan da Bale'e kadar uzatmak ve mevcud mü- dafaa tertibatını da derinleştirmek lâ- zımdır ve bunlar yapılacaktır. Tek kumanda ve malzeme meseleleri Harb esnasında, tek kumanda usu- düne taraftar değilim. Bu hususta, ka- ra, deniz ve hava ordularının üç kur- mayı arasında sıkı. bir iş birliği, tek kumandaya müraccahdır. Harb levazımı — sahasında, hücum tankları, tayyare ve tank mukabele ba- taryaları inşaatı için lâzım gelen kredi- der tahsis olunmuş ve derhal bir karbü- ran vücuda getirilmesi için tedkikatın ileri götürülmesi için de ayrıca tahsi- sat konulmuştur. Silahlanma programının tatbikindeki gecikme Silahlanma programının tatbikinde iki ilâ üç aylık bir gecikme olmuştur. Bununla beraber, devlet müesseselerin- de grev olmamış. bilâkis verim iyileş- miştir. Gecikmeye sebeb, demir endüs- trisindeki grev ile programda sonradan yapılan muhtelif tadilâttir.” B. Daladiye, Sehncider - Creusot fabrikal — nn devlete mal edilmiş ol duğunu bildirmiş ve bilâhare, orduya politika sokmak teşebbüslerini takbih ederek sözlerini şöyle bitirmiştir: #— Fransız ordusunda, — bozguncu unsurlar bulunduğu — doğru / değildir. Fransız ordusu, bilâkis gerek Fransa, gerek müttefikleri için kuvvetli bir Vilâyeti zerre teşkil eylemekteç Daimi Encümeninden: 1— İzmir - Manisa - Turgutlu yolunun polis karakolundan Tur- gutlu yolu mebdeine kadar (456) metre uzunluğundaki yolun altı Metre arzındaki ve bu kısmnın sağ ve solunda kısmının Bandırmanın kapu dağı parke taşlariyle ilişer santimlik su olukları ve aynı za- Manda bordür taşlarının Manisa taş ocağından çıkarılacak munta Şam taşları ve Turgudlu yolunun mebdeinden itibaren arzında kırma / taş şosası bi Ç31178) lira 05 kuruşluk keşifnamesi üzerinden kapalı zarf usul fulünde ve yedi metre de eksiltmeye konulmuştur. 2 — Bu işe ald şartname, (156) kuruş mukabilii bir kilomet keşif ve buna müteferri diğer evrak ? — Eksiltme 11-2:937 perşembe günü saat on birde Vilâyet U- yumumi Meclis salonunda yapılacaktır. — Eksiltme kapalı zarf usulü iledir. T Muvakkat teminat miktarı (2338) lira 39 kuruştur. mektedir. Bu gazete İngiltere ile Japon- ya arasındaki bozulmaz tarihi dostluğu hatırlattıktan sonra bu iki devletin bü- iyük Okyanus'ta sulhu temin etmeğe geçmek istemekte olduğunu, ancak ta- arruza uğradığı takdirde kendisini mü- dafaa edeceğini ve enternasyonal teah. hüdlerine sadakat göstermek arzusun. da bulunduğunu bildirmiştir. Romanya kamoyu bu beyanatı tama- “müktedir bulunduklarını — kaydetmekte 've bunun da Avrupada mesud aksüla. meller uyandıracağını ilâve eylemekte- dir. takdirde bunu herhalde diplomatik yol ile yapmıyacaktır. Londra, 2 (A.A.) — Mançester Gar- dian gazetesi, İngülterenin B. Hitlerin nutku hakkında Almanyadan izahat is- yet vesikası ve bu yı Minata ald makburu $ —lisikmeye gireceklerin Nafıa Vekâletinden alınmış ehli- İa'Sid ticaret odası vesikasını ve muvakkat te- apalı sarfın içine koymaları ve kapalı zarfın iİhzarında 2490 sayılı kanunun 32 inci maddesine riayet etmeleri lâ- tiyeceği hakkındaki haberleri tekrib et- mektedir. miyle tasvib etmektedir. zımdır. 7 — Bu eksiltmeye girecek olanların kapalı zarflarını 11-2-937 perşembe günü saat ona kadar Manisa valiliğine vermeleri ve Pos: öndereceklerin 2490 sayılı kanunun 34 üncü maddesine ri- fa ile göndereceklerin 2490 sayı eli ayet etmeleri lüzumu ilân olunur. (179)