5 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

oN SEKİZİNCİ YIL. NO: 5577 Milano'da meşhur opera Binası. Skola dö Milan Fransız gazeteleri işi yanlış tefsir ediyorlar Almanlar Milâno konuşmalarına büyük ehemiyet veriyorlar Gündelik MİLANO'DAN SONRA Kemal ÜNAL Başbakanımız, geçen hafta bu- gün Kamutay'daki büyük nutuk- iye Vekilimizin inoya uğrayacaklarını da- şu cümlelerle ifade etmişlerdi : oktor Tevfik Rüştü Aras, ü- mid ederim ki büyük meclisin yüksek itimadına, yenilenmiş ve artmış bir surette mazhar olduğu halde, yakın bir zamanda İtalya Hariciye Nazıriyle görüşecektir. Akdenizde İngiltere ve İtalya anlaşmasından sonra husüle ge- len hava Akdenizde bulunan de letlerin emniyeti ve biribirleriyi iyi geçinmeleri lehine mühim salâh kaydetmiştir. Doktor Tevfik Rüştü Aras, Akdenizin bu yeni ha- vasında İtalya ile görüşürken ara- bulunan boğazlar meselesi üzerine de temas etmek- fırsatını bulacaktır. Ümid ediyoruz ki muğ- lâk olan meselelerin memnuniye- 'ti mucib olacak bir surette hal o- lunması, yalnız aramızdaki dost- luk ve emniyet vaziyetini alâka- dar eden mesele olarak değil, bi tün Avrupada sulh zihniyeti, emniyet havasını kuvvetlendi mek itibariyle sulh davâsı için fay dalı olacaktır İnönünün bu sözleri, Türkiyenin Milâno konuşmalar'na, gerek ara- mızdaki dostluğu artırmak ve ge- rek Avrupadaki sulh zihniyetini ve emniyet havasını kuvvetlendirmek bakımından, çok samimi hislerle iştirak ettiğini göstermekle kal maz. Bu sözler, konuşmaların icelerini " Türkiyenin lerle karşıladığını da tebarüz ettiri Filhakika “İtalya ile Türkiye arasında münaziünfih hiç bir me- sele olmadığını ve iki memleket na: 'de ancak müteka- itimad hisleri mevcud buluna- leceğini sarih bir surette,, tek- rar müşahede etmek italyan efki Ti umumiyesinde olduğu k. türk efkârı umumivesinde de sem. Pati yaratmıştır. Gene Milanoda 1928 de yapılan itilâfı, Türkiye, (Sonu $. inci sayfada) Paris, 4 (ALA.) — Havas Ajansı Milano'da — cereyan - eden lyan konuşmalarının neticesi 'ne olacaktır. Jurnal ve Jur gazeteleri: 'nin Roma muhabirleri, İtalyanın Türe kiyeyi Sovyet Rusyadan ayırmaya ça Tışacağı hususunda müttefik bulunmak. tadırlar, Jurnal garetesi muhabiri Bildiriyor: *Tam bir nikbinlik izhar eden resmi mahfiller, bu konuşmaların tek taraflr anlaşmalar sistemi için yeni bir muzaf- feriyet teşkil ettiği kanaatindedirler. Öte taraftan, İtalyanın, Sovyet em- Peryalizminin maksatlarına hizmet et memesi şartiyle Montrö - mukavelena- mesine iştirak edeceği temin olunmak tadır. Jur gazetesi muhabiri, İtalyanın, Sovyet aleyhtarı politikaya Türkiyenin iltihakınr temin etmek için çok çalışa- cağını ve Sovyet emperyalizminin mak Satlarına yardım etmemesi — şartiyle Montrö mukavelenamesine iştirak ede- ceğini yazmaktadır. Bu gazete İtalyanın Türkiyeyi Kı- rim, Ukranya, Azerbaycan ve Gür. 'tanla alâkadar olmaya davet edeceğial ilâve etmektedir. (Sonu Sinci sayfada) Yunanistan Yugoslavya ve İtalya Roma, 4 (A.A.) — İyi haber alan i- talyan mahfilleri kont Ciano ile Yugos davya ve Yunanistan dış bakanları ara. sında yakında konuşmalarda bulunulaca- ğt hakkındaki haberleri yalanlamamak- tadır. Yalnız bu konuşmalar için bu âna kadar hiç bir tarih tesbit edilmiş olmadı- #t tebarüz ettirilmektedir. Yugoslavya da İtalya ile dostluk muahedesi yapmayı düşünüyor Belgrad, 4 (A-A.) — Havas muhabi- ri bildiriyor: kua gelen ve gittikçe daha talyan - yugoslav yaklaşma mana rastlayan Aras - Ciano konuşma- larından sonra, bir italyan - Yugoslav: 'ya dostluk muahedesinin akdi düşünül- mektedir. ADIMIZ, ANDIMIZDIR. — HER YERDE 5 KURUŞ Kamutay anayasadaki yeni .v . değişikliği bug bugün görüşecek PROJENİN SÜRATLE MÜZAKERESİ İSTENDİ Teşkilâtı esasiye encümeni teklif metninde bazı değişiklikler yaptı Malatya mebusu İsmet İnönü ve 153 mebusun, ana yasamızın 2, 44, 47, 38, 49, 50, Gi, 74, ve 75 inci maddelerinin değiştirilmesine dair — kanun — teklifi “Teşkilâtı Esasiye,, encümeni tarafın. dan tetkik edilmiş ve Kamutay ruzna- mesine alınmıştır . Projede tadil teklifinin mucib — se- bebleri şöyle anlatılmaktadır — Eldeki kanunun esas hükümle. ri gösteren faslının birinci maddesin- de, Türkiye devletinin bir Cumhuriyet olduğu yazılı olup bununla yalnız dev- detin şekli beyan edilmiş oluyor. Halk buki, devletin şekliyle beraber siyaset ve idare tarzında takip edeceği ana vasıfların da esas hüküm olarak göste- rilmiş olması lüzumludur. Bu düşünce ile ikinci maddede de (Sonu 5. inci sayfaday Teşkilâti esasiye encü- meni kâtibi. Resai Erişken Teşkilâtı esasiye encü- meni relsi Şemsettin - Gunaltay Teşkilâtı esasiye encü- meni mazbata muharriri Kenan Örer Projenin Metni Teşkilâtı esasiye encümeninin kanun teklifi - üzerinde yaptığı değiştikliklerden sonra proje şu şekli almıştır Madde 1 — Teşkilâtı esasiye kanununun ikinci maddesi aşağıda yazılı şekil: Türkiye devleti; cumhuriyetci, milliyetçi, halkçı, deo. Resmi dili türkçedir. Makarri detçi, Idik ve inkılâbçıdır Başvekil, Reisicümhur canibinden ve meclir azâsı me- yanından tayin olunur. Sair vel Meclis, müçtemi dej talik olunur. Hükümet hattı hareket ve siyasi noktai zana- rını azami bir hafta zarfında meclise bildirir ve itimad ta- İse arz keyfiyeti, meclisin içtimaına Madde 3 — Teşkilâtı esasiye kanununun 47 inci mad. devi aşağıda yazılı şekilde değiştirilmiştir: Vekillerin - ve siyasi müsteşarların vazife ve mesuliyetleri mahsur ka- nunla tayin olanur. 'Madde 4 — Teşkilâtı esasiye kanununun 48 inci madde- #i aşağıda yazılı şekilde değiştirilmiştir: Vekâletlerin ve siyasi müsteşarların adedleri kanunla tayin olunur. Madde 5 — Teşkilâtı esasiye kanununun 49 uncu mad- devi aşağıda yazılı şekilde d Mezun ve herhangi lcra Vekilleri Heyeti azâsından bir diğer teşarlardan biri muvakkaten niyabet eder. Ancak bir vekil veya bir siyasi müsteşar bir Vekâletten fazlasına niyabet edemez. Siyasi müsteşarın veki 'namesi meclise arzolunur. Madde 6 — Teşkilâtı esasiye kanununun 50 inci madde- #i aşağıda yazılı şekilde değiştirilmiştir: Jcra vekillerinden veya siyasi müsteşarlıklardan birinim şebeble ma: niyabeti halinde - karar- (Sonu S.inci sayfada) Cumhuriyet merkez bankası umumi heyeti toplandı Cumburiyet Merkez Bankası “Umumi AA AAA Heyeti ve meclis idare reisi B. Nusret Cumhuriyet Merkez Bankası Umu- mi Heyeti dün saat 14.30 da idare mecli- #i relsi B. Nusret'in başkanlığında top- lanmış ve esas nizamnamesinin 19 ve 20 imci maddelerinin değiştirilmesiyle ni- zamnameye ithali teklif olunan bazı maddeler üzerinde görüşmüştür. Fevkalâde toplantının ruznamesin- deki bu iki teklif azâlarca çok yerinde (Sonu 3. üncü sayfada) Almanya ve Fransanm Kuvvetleri Fransanın ne kadar ihtiyat askari var? Berlin, 4 (A.A.) — B. Daladiye'nin fransız parlamentosundaki nutku halek kında mütalaalar yürüten Berliner Böre sen Saytung, Fransanın teslihattan mee sul olduğunu yazmaktadır. Bu gazeteş B. Daladiye'ni: teslihatına ald tablosunun doğru olduğundan — şüphe etmektedir. Bu gazete, diyor ki: * B. Daladiye, Fransanın ihtiyat kuvveti olarak 4 milyon 600 bin avrur palı askere ve bir milyon beşyüz bim müstemleke askerine sahib - olduğunu unutmakta bulunduğunu yazmaktadır.” B. Daladiye, fransıe farbikalarının yirmi sene içinde harb malzemesi ile dolmüş olduğunu bundan sonra başka devletlerin — yapacakları — teslihat — ile Fransaya yetişemiyeceklerini söyleme. Bi unutmuştur. Bir ingiliz gazetesi B. Daladiyı nin nutkunu düzeltiyor. Londra, 4 (A.A.) — Deyli Telegraf (Sonu $. inci sayfada)