26 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ON SEKİZİNCİ YIL. NO: 5595 Başbakanımız İsmet İnönü Başbakan ve Ekonomi bakanının seyahatleri Pazartesi günü İzmir'i şeref- lendiren Başbakanımız ve Ekono- Çeşmede tetkiklerde bulunmuşlar, Bergama- mi Bakanımız; ilk gün ya gitmişler ve İzmirin yeni liman işiyle uğraşmışlardı. Yeni liman yerini tetkik eden General İsmet İnönü İzmirde modern bir limanın yapılmasına karar vermiş ve 24 ge- | cesi 24 de hususi trenle Ankaraya hareket etmişlerdi. Dün Başvekil İsmet İnönünün seyahatine dair şu telgrafı aldık : Balikosir;. 25 TAA ) — vekil İsmet İktisad Vekili hususi trenle bugün saat Baş- İnönü, yanlarında bulunduğu halde 10.30 da şehrimize gelmişler, Atatürk parkını gezdikten ve bir müddet istirahatten sonra halkın samimi teşyileri arasında Kütahya yolu ile hareket etmişlerdir. Başbetke İNGİLİZ HAMLESİ Falih Rıfkı ATAY İngiliz imparatorluğunun tali- inden, bir defa da, on dokuzuncu asrın sonlarına doğru, Boer harbın- da şüphe edilmiştir. Bir sömürge - davasının bu kadar fedakârlığa malolacağını asla hatıra getirmi- yen ingilizler arasında dahi yese düşenler az değildi. Bu acı tecrü- beği, böyülve mültülkyasta bir kuvvetlenme hamlesi takip etti Cihanharbi başlangıcındaki ingi- liz azameti, işte bu hamlenin ese- ridir. İngilizler milli müdafaa kuvvet- lerinin, imparatorluk politikasını yürütmiye, hattâ ingiliz teahhüd- lerini yerine getirmeye elverişli olmadığını Etyopya hâdisinde an- ladılar. Harpsonrası'nım barışçı mikhinliği, yalnız harb iradesini değit, darb vasıtalarını da zayıf- Tatmıstı. Avrupada yeni dikta re- jimleri, yalnız, Milletler Cemiyeti barışçılığı ve 1918 zaferi nizamı aleyhine fikir boğuşması yapmak- la kalmıyor, bütün harb teşkilât ve kuvvetlerini de tazeliyordu. İngiltere başta olmak üzere dün- ya devletleri ekseriyetinin aza ol- duğu Milletler Cemiyeti Uzak Şark'ta, Cenub Amerikasında ve Afrikada üstüste mağlübiyetlere Uuğramıştır. Ne yapmak lâzımdır? Cenev- reyi kuvvetlendirmek! Fakat bu, sadece pakt hükümlerini vuzuh- landırmakla veya azaların mesu- liyetlerini daha iyi sarahatlendir- jekle gerçelenir iş değildi. Mil- letler Cemiyetinin verdiği vazife- leri yapmak, yahut menfaati bu vazifelerin yapılmasını teşvik et- mek olanların, ayrı ayrı, kuvvet- lenmeleri lâzımdı. Kendi emniye- tinden korkan, veya, karşı koyama- Mmak kaygısı ile harb tehlikesi ih- timallerini uzaklaştırmak için bo- Yuna taviz verenler nasıl, müşte- Yek bir emniyet davasının kahra- Manı olablirler? , Her tarafta barış ve sükün, İn- gılt_ere imparatorluğunun hiç şüp- €esiz menfaatinedir: İngilterede hiç olmazsa bu nesiller tihlerde bulunmak değil kü nizamın devamını istiyorlar. Amerikanın icad ettiği Milletler Cemiyetinin, bir ingiliz - realitesi haline gelişinin sebebi budur. Bir- (Sonu 5. inci sayfada) yeni fe- , bugün- | Habeşistanda |. Ras Desta| Orta kurşuna |Büt dizildi Roma, 25 (A.A.) — Adisababa'dan bildirildiğine göre, Ras Desta, garbi Ha- beşistan'ın göller mıntakasında esir e- dilmiştir. Salâhiyetli mahfiller, Ras Desta'nın esirliğine büyük bir ehemiyet vermek- tedir. Söylendiğine göre, kendisi, İngiltere kıralı altıncı Jorjun taç giyme merasi- minde hazır bulunmak üzere yakında Londra'ya gidecekti. Gene söylendiğine göre, Ras Des- ta, hemen kurşuna dizilecektir. Ras Desta kurşuna dizildi Roma, 25 (A.A.) — Göller mınta- kasında Ras Desta'yı esir eden kuvve- tin asteğmen Tucci'nin kumandasında- ki yerli bir müfreze olduğu tasrih edik mektedir. Ras Desta hemen kurşuna dizilmiştir. — ——— —— ——— — ADlMlZ ANDIMIZDIR 26 ŞUBAT 1937 CUMA Bugün 6 INCI SAYFADA: Ankara kö- mür sergisi: 26 marttan itibaren HER YERDE 5 KURUŞ | veemane aüsatas )| İSpanyol hükümetçileri Oviedo şehrinin varoşlarına girdiler Fransız Harbiye Bakanı B. Daladiye Paris, 25 (A.A.) — Mebusan ordu encümeni harb halinde milletin teşki- lâtlandırılması meselesi hakkında Dala- diye'nin izahatını dinlemiştir. memleketi hazırlamak nında da idare birliğini temin bakımlarından milli müdafaa bakanlı- Harbiye Bakanı, sulh (Sonu 5. inci sıyfadı) Avusturya tahtının yegâne vârisi Arşüdük Otto dö Habsburg zamanında ve harb zama- etmek Avrupa meselesi n ÂAvrupanın gozu Avusturyamn üzerinde Şehir düşmek Yukarda hükümetçi sahilleri bombar- dıman eden bir âsi gemisi - Aşağıda Malaga'da harap olan bir sokak (ispanyol harbine aid gelen telgraflar üçüncü sayfamızdadır )| Roma, 25 (A.A.) — Resmi italyan mahfilleri, B. Noyrat'ın Viyana ziyare- tini memnuniyetle kaydetmekte, yapılan görüşmelerin Roma — protokollarına ve Berlin - Roma mihveri ruhuna uygun olduğunu ve bir yatışma unsuru teşkil ettiğini bildirmektedirler. ALMAN GAZETELERİNİN YAZDIKLARI Berlin, 25 (A.A.) — Nazilerin naşis ri efkârı olan Der Angriff, B. Von Noy- rat'ın Viyana'yı ziyareti hakkında mü- talcalar serdeden yegâne gazetedir. Bu gazete diyor ki: *“Maddi bir takım neticeler elde e- gdilmesi mevzuubahis değildi, yalnız alman devletinin iç tesanüdlerini gös- termek kasdediliyordu. Alman nazırının Viyana'ya varışın- dan ve oradan ayrıldığı esnada yapılmış olan coşkun tezahürler, manidardır. (Somu 5. inci sayfada) Halid Bayrak kupasını Ankaragücü Milli Müdafaa Vekilimir General Kâzım Özalp kupayı Ankaragücüne kazandı verdikten sonra (Yazısı 6. ıncı sayfada) Ü L AAAT G HND DN Belçikada Faşist lideri tevkif edildi Brüksel, 25 (A.A.) — Belçika fa- şist teşkilâtı lideri Dögrel bu akşam Ganda tevkif edilmiştir. Van Zeeland bir toplantıda nutuk söylerken Dögrel mütemadiyen başbakanın nutkunu kes- miştir. Bunun üzerine kavga çıkmış ve polis müdahale ederek Dögreli karakola götürmüştür. Bir hatırlatma ricalarımıza - rağ- gazetemizde çıkan Bütün men, yazıları, bizden alındığını tasrih etmeden iktibasta devam eden arkadaşları- muza Ulus'un ismini olsun zikretmeleri lüzumunu bir kere daha hatırlatırız. üzeredir Biz ve seyyahlar Ne zaman İstanbul'u düşünsek, tu- rizm hatıra geliyor: “— Seyyah getir« mek, daha doğrusu seyyah durdurmak için ne yapmalıyız?” Seyyah durdur. mak diyorum, çünkü İstanbul'a onlar- dan gemilerle, fakat günübirlik - gelip geçiyor! Turizm için ne yapsak? Size yeni bir fikir söyliyeceğimi İstanbul'da, ve onun Bursa'ya kadar civar bölgesinde turizm için her şey tabiat ve tari h tarafından ya- pılmıştır. İstanbul'da beş yüze yakın anıt var. Eşsiz peyizaj, adım başında, İstanbul ve Bursa şehirlilerinin eski yerlilerini bile hayran bırakıyor. İstanbul'da, Marmara bölgesinde ve Bursa'da seyyahlar için eksik şey- ler, bizzat bizim — mahrumiyetlerimiz- dir: Yol var mı? Şose var mı? Otel var anı? Spor ve eğlence tesisleri var mı? İstanbul'dan, İzmit'i bırakınız, Pendi- ğe kadar otomobille rahatça gidebilir misiniz? Mudanya iskelesi Bursa'ya düz bir yolla bağlı mıdır? Acaba bütün bunlar seyyahlara mı lâzım? Hayır! Hepsine bizim, kendimizin, bu memle- ket vatandaşlarının ihtiyacımız var, Eğer biz kendimizi rahat yürüten, ra« hat yatıran, rahat dolaştıran, az çok eğlendiren, yüzdüren ve oynatan vası« ta ve imkânları hazırIryacak olursak, gerisi, yani, asıl, milyarların yetişemiz yeceği, birkaç neslin, başaramıyacağı büyük cazibeler hazırdırlar: Tabil gü« zellik eşsizdir; tarih eserleri ve müze« ler kâfidir. Beledi tesisatları tam olan memleketler, seyyah getirebilmek için, böyle cazibelerden mahrum olduklarına Bizde güçü var, ko- yanmaktadırlar. layını yapalım. - Fatay