3 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

3 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. No: 5600 Başvekil tiyatro Bü yü mektebini gezdi * Başvekilimiz Başbetke : Yeni büdce Falih Rıfkı ATAY İnönü hükümeti on dördüncü cumhuriyet büdcesini pazartesi günü Kamutaya vermiştir. Yeni büdcede 17 milyon lira fazlalık var. Finans Bakanı: “— Fakat, ne vergileri artıracağız, ne de yeni vergi koyacağız!,, diyor. Büdce- nin fazlasından Kültür Bakanlı- ğına 2 milyon 300 bin, Sağlık Ba- kanlığına 1 buçuk milyon, orman işlerine 900 bin lira ayrılmıştır. İnönü ilk büdcesini, 30 milyon açıkla, gelir faslı 153 milyon ola- rak hazırlamıştır. Fakirlik yalnız bu rakamda değildir: o zaman, şimdi halk ve memleket hizmetinde çalısşan büyük kredi müessesele- rinden eser yoktu; varı dahi yok sayılabilir bir halde idi. İnönü hü- kümeti, ekonomi, tarım ve ticaret bakımından, ümid verici imkân- larla da karşılaşmış değildi: An- kara kapılarına step açlarını türen Anadolu kurağını, dünya buhranı takib etti. Ekonomi düs- turları ve tabif münasebetler birer birer iflâs edip gitti. Piyasalar he- nüz açık olduğu vakit yeni Türki- ye emniyet kazanmamıştı; emni- yet kazanmağa başladığında ise piyasalar kapandı. Doğrusu umul- maz talisizliklere karşı büyük ce- saretle savaştık: bunu henüz du- manı üstünde tüten hürriyet har- bımızın bize imkânsızlıkları yen- meği öğreten terbiyesine borçlu- yuz. Ekonomi ve finans işlerindeki acemiliğimizi de unutmamak lâ- zım gelir: kapitülasyonlu ve bü- rokrat saltanat rejiminden, müs- takil bir iş devletine hizmet ede- bilir ihtısaslarla miraslanmamış- tık. Genç inkılâbın cerasetini kır- makta yerliler yabancılardan da- ha insaflı davranmadılar. Yapa- (Sonu 6. ıncı sayfada) — İsmet İnönü diyor ki: Milli varlığın en güzel kısmı o'an güzel Türkcemiz en doğru ve beliğ telaffuzumuzu Türk sahnesinde bulacaktır... Burada gördüklerim ümidimi arttırdı Dün Başbakan İsmet İnönü yanla- rında Kültür Bakanı Saffet Arıkan, C, H. P. Grupu Reis vekili Hasan Saka olduğu halde Musiki Muallim mektebi- ni teşrif buyurmuş ve Tiyatro ve Opera sınıflarının derslerini teftiş etmişler- dir. Başbakan tiyatro uzmanı Prof. Karl Ebertin tatbikat dersleriyle ritmik jim- nastik ve opera sınıfı şan derslerinde bulunmuşlardır. Başbakan Tiyatro sınıfından ayrı- lırken talebeye iltifatta bulunmuşlar ve talebenin çalışmalarından, derslerden alınan neticelerden memnun kaldıkla- rını beyan buyurarak şu sözleri söyle- | mişlerdir: — Tatbikat derslerinizi gördüm, çoğalttı. Mu- vaffakiyetleriniz bundan sonra göste- Çalışmanız ümitlerimi receğiniz gayretle mütenasib olacaktır. Milli sahnemiz için yetişecek olan değerli sanatkârlarımız bu memlekette her vakit en yüksek itibara ve şerefe mazhar olacaklardır. Üç beş sene son- ra içinizden milli sahnemizin büyük sanatkâr namzetlerinin yetiştiğini gö- rerek en çok sevinenlerden biri ben ö- Tacağım. Milli varlığın en güzel kısmt olan güzel türkçemiz en doğru ve en beliğ telaffuzunu türk sahnesinde bulacak- tır. Bunu sizden bekliyorum. Sanatkâra yakışacak kuvvetli bir ka- raktere sahib olarak göstereceğiniz meslek sevgisi, çalışma heyecanı mu- vaffakiyetinizin temeli olacaktır. Tekrar ediyorum: gördüklerim ü- mitlerimi artırdı.,, YARIN Meşhur Fransız Romancısı Honor& de Balzac'ın Eugenie Grandet Romanımı tefrikaya başlıyoruz Dilimize çeviren NASUHİ BAYDAR BAD EEL DA l ATİNA MEKTUPLARI: ULUS ADIM[Z ANDIMIZDIİR Hazırladığı bü- yük kültür prog- ramt ile türk köylerini — okul ve — öğretmene kavuşturacak 0- lan Kültür Ba- kanı B. Saffet Arıkan illii küme maçları için 3 MART 1937 ÇARŞAMBA- 6 ıncıda B. Eden'in dış politika hakkında söyledikleri ik kültür seferberlıgı 2.000 köy 10 senede okula kavuşacak lil;î YERDE 5 KURUŞ Kö kalkınması en kısa zamanda gerçekleşecek Kültür Bakanlığı bugün okulsuz ve öğretmensiz olan 32.000 türk köyünü €en kısa bir zamanda okul ve öğretmene kavuşturmak gibi rejimin ana davaların- dan birini gerçekleştirecek bir program hazırlamıştır. Bu programın temeli, ge- çen yıl ilk tecrübesi yapılmış olan ve orduda çavuşluk etmiş erbaşları kurs- larda yetiştirerek köylere muallim ola- rak göndermektir. İlk muvaffak tecrübe: Geçen yıl, Ankara merkez kazasına bağlı köylerden 79 erbaş, bir deneme mahiyetinde olarak, Eskişehirdeki Çifte- (Sonu 6. ıncı sayfada) görüşmeler başladı Şehirler âarası maçlar Ankara s’radında yapılacak Milli küme maçları hakkında görüşülmek üzere davet edilmiş olan İstanbul ve İzmir futbol ajanlarının huzuriyle dün bir toplantı daki resimde bu toplantıda bulunanları görüyorsunuz. ikinci sayfadadır. | Balkan basın bırlıği konferansı açılırken Balkan Basın birliği konferansı üyeleri konferanstan çıkarlarken (Yazısı 2 inci sayfamızdadır.) Yukarı- yazımız yapılmıştır. Bu husustaki İtalyanın askeri hazırlığı Faşist Konseyinin aldığı kararlar Roma, 2 (A.A.) — İstefani ajansı bildiriyor: Geçen gece, büyük faşizm konseyi toplantısında B. Musolini, mil- letin askeri hazırlıkları hakkında izah- larda bulunmuş ve bu münasebetle bü- suretini yük konsey aşağıdaki karar kabul etmiştir. * “B. Musolini'nin askeri hazırlıkları- mız hakkındaki geniş raporunu - dinli- yen büyük faşizm konseyi, bu hazırlık- ların memnuniyete değer bir halde oldu- ğunu kaydetmiş ve fakat uzak dahi ol- (Sonu 5. inci sayfada) Bayır Bucak nahiyeleri ç Haleb, 2 (Hususi) — Bayır Bu- cak nahiyeleri mukadderatı vatanile- Ti şiddetle alâkadar etmektedir. Bu hususta Bayır, Bucak halkının Sü- riyede kalmak istedikleri hakkım- da yalan neşriyat yapılmaktadır. Buna mukabil, Bayır, Bucak nahi- yeleri halkı da Suriyede kalmak is- tedikleri hakkında Elkabes gaze- tesinin 17 şubat tarihli haberini tekzib etmektedir. Fıkra: Bir mektebin önünde.. Ağzımı bir türlü ismine alıştırama- dığım eski mülkiye mektebinin, lacaba yeni Sıyasal bilgiler okulu'nun edebi- yat derslerinde eski tenafür bah- si var mı?) her ne ise, politika bilgile- ünden geçerken kendi ri mektebinin kendime dü rüm: — Mekteb tam yerini bulmuştur. Talebeden büyük bir kısmı idare me- muru olacaktır. Bizde idare memurlart demek devletçi yeni Türkiyenin vazi« felerini temsil eden, halka, belediyele« re, her türlü bayındırlık faaliyetlerin- de kılavuzluk eden, hattâ bazı bölge- lerde tek kılavuz olan liderler demek« tir. Ankarada ilk şehir plânını tatbik eden bir belediye, en yeni tarım ve a« gaçlama usullerini tecrübe eden bir Or« man çiftliği, memleketin tarım şartla« rını tetkik eden büyük enstitü, yakım köyler, hulâsa ameli hükümet adamı ye« tiştirmeğe hizmet edecek her türlü va« sıtalar var. Fakat acaba gençlerimiz haftada hiç olmazsa bir günlerini, sıra ile, tat- bikat ve tecrübeye ayırabiliyorlar mı? Hattâ birçok sivil hizmetlerde dahi, as« kerlerin iş rüçhanları, derslerini tatbi« kat ve tecrübe ile tamamlamalarında de« ğil midir? Nazari dersten vakit olmadığını söye liyenler olursa, kendilerine La Faillite de Penseignement adındaki mükemmel eseri tavsiye ederim. Buğdayın ne çeşit bir nebat oldu- ğunu kaymakam olduğu kazanın köy« lüsünden öğrenen eski mülkiye me- zunları büyük semere vermediler. Hat- tâ meşrutiyette dahiliyecilerin bile, a« caba mülkiye mektebinden başka mek- teblerden çıkanlar, askerler, mühen- disler, hattâ doktorlar (v.s.) faaliyet adamr olmağa daha elverişli değil mi- dir? sualini sormalarına sebeb oldular. Malüm ya, ders programları için en çok istifade ettiğimiz Fransanın valileri i- le Türkiyenin valileri arasında belki de hiç münasebet. olmamak Jâzım ge- lir. - Fatay