5 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS 5 MART 1937 CUMA Yarın 12 sayfa |. ON SEKİZİNCİ YIL. No: 5602 FKayat ucuzluğunun temini ! için alınan tedbirler Sanayiimizin ihtiyacı için getirilen bazı iptidat maddeler resimsiz Yeni projenin verdi; muafiyetlerden sonra memleketimizde daha çok ucuzlıyacak olan yerli sanayi mamulâtı Başbetke : Silâhlanmalar Falih Rıfkı ATAY İngilterenin silahlanma kara- rından İtalyanın bir hayli alm- mış olduğuna şüphe yoktu. Lon- dra ve Roma basını arasında bir müddettenberi devam eden müna- kaşalara, Gentlemen's agreement'- m bir sulh değil, fakat bir müta- reke olduğu hissini vermektedir. Giornale d'İtalia'ya - göre, İn- giltere ne Milletler Cemiyetine ve kollektif güvenliğe hizmet etmek i- çin, ne de faşist tehlikesi karşısın- da silâhlandığmnı iddia etmeme- lidir: bir devlet bu kadar yüksek bir masrafa kollektif. bir paktı i- nancalamak için değil, ancak mil- li menfaat sevki ile katlanabilir. Bilhassa tam o zamanda ki İtalya, Afrikadaki fethi ile doygunlar a- rasına geçtiğini ilân etmiştir; Hit- ler Almarıyası bir Avrupa işbirliği plânı teklif etmiştir; İngiltere ve Fransa, komünist Rusyada hu- susi bir tehlike görmemekte ol- duklarını bildirmişlerdir. La Tri- buna gazetesi ise, açıkça bu silah- lanmanın Akdeniz vaziyeti ile sı- kıdan sıkıya ilgili olduğunu yaz- maktadır: “Yakında 80 ingiliz ge- misi talimler için Akdenize top- lanıyor. VI ıncı Jorjun -taçgiyme töreni sırasında, Londrada, İngil- tere ve dominyonlar delegeleri a- rasındaki toplanma müstesna bir e- hemiyette olacaktır.,, Voce d'İtalia ise daha ileri giderek büyük de- mokrasilerin başlamış olduğu si- lahlanma yarışına, diğer büyük milletler tarafından tam ve eş bir askeri cevab verileceğini yazmıştır: “Eğer İtalya impara- torluğunun tehlikeye girdiğini his- sedecek olursa, yalnız onu kurtar- mak düşüncesi ile, Avrupada pek büyük fedakârlıklar yapmağa sev- kedilmiş olacaktır.,, Karşı kararların ne olacağı Fa- şist Konseyinin toplantısında bel- İi olacaktı. Toplantı haberleri dün ajanslar tarafından yayılmıştır: yeni bir kuvvetlenme plânı vücu- da getirmek, harb endüstrisi umu- mi komiserliği vazifesini beş sene daha uzatmak, 18 yaşından 55 ya- şına kadar bütün milletin faal k_uvvellerini tam surette askerileş- tirmek, askeri ihtiyaçlar hakkın- (Sonu 6. ıncı sayfada) Yugoslavyanın dış politikası B. Stoyadinoviçin mühim bir nutku Yugoslav Dış Bakanı B. Stoyadinoviç Belgrad, 4 (A.A.) — Başbakan B. Stoyadinoviç bugün parlâmentoda Yu- goslavyanın dış siyasetini anlatarak de- miştir ki: (Sönu 6. ıncı sayfada) ADIMIZ, ANDIMIZDIR girecek İktısad vekâleti, gümrük tarife ka- nununun ihtiva ettiği pozisyonlardan bazılarına giren eşyanın 1937 mali yılı başından itibaren gümrük muafiyetin- den faydalanmaları hakkında bir ka- nun projesi hazırlamıştır. Vekâlet pro- jenin hazırlanmasını mucib sebebler lâ- yihasında şöyle anlatmaktadır: Halkın satın alma kabiliyetini artırmak için “Hükümetin mühim istihlâk mad- delerini ucuzlatarak halkın iştira kuv- wetini artırmak yolunda aldığı ve ala- cağı tedbirler arasında memleket sana- yiinin dışardan getirmek mecburiyetin- de olduğu iptidat maddelerin memleke- te sokulması sırasında muhtelif nam- (Sonu 6. ıncı sayfada) İstanbulda esrarlı Sesimizi dünyaya duyuracağız HER YERDE 5 KURUŞ Radyo istasyonunda spiker stüdyosu Yeni radyo istâsyoııları 16 ay sonra bitecek bir yangın oldu Bir ev, bir kadın yandı İstanbul, 4 (Telefonla) — Dün akşam Kadıköyde Paris mahalle - sinde bir yangın olmuş, bir evle evsahiblerinden kırk yaşlarında bir ermeni kızı yanmıştır. Yangının evde oturan ve altmış ya- şında bir ana ile 35 ve 40 yaşlarında iki kızı tarafından kasden çıkarıldığı an- laşılmıştır. * Bugün hâdise hakkında müddeiumumi yangından evel bir şi- kâyetin tahkiki için karakola çağrılan bu ailenin gelmediğini, yangının zabı. tanın eve zorla girmek teşebbüsü üze- rine çıktığını ve eve giren memurla- rın Mari adındaki kızı boğazından ke- silmiş bir halde bulduklarını söylemiş- tir. Tahkikata göre Mariyi başkası öl- dürmemiştir. Ve zabıtanın yardımı ol- masaymış ihtiyar kadınla diğer kızı da yangından canlarını kurtarmak niyetin. de değillermiş. İhtiyar kadının üzerinde 80 kadar Tus, ingiliz ve türk altını bulunmuş- tur. Ev tamamen yanmıştır, Tahkikat devam ediyor. İçyüzü oldukça karanlık görünen bu hâdisenin bir sinir buhranı yüzünden meydana gelmiş olması ihtimali de var- dır. YARINKİ SAYIMIZDA Türkiye iran afganistan ve ırak arasında Bağdaddan bir manzara Paris, 4 (A.A.) — Övr gazetesi pek yakında Türkiye, Irak, İran ve Afga- nistan arasında bir Asya paktının akte- dileceğini bildiriyor. Türkiye dış ba- kanı Dr. Tevfik Rüştü Aras birkaç gün içinde Bağdad'a ve Tahran'a giderek orada Afganistan dış bakanıyle birle- şecektir. Paktın bu yolculuk sırasında parafe ve Ankarada imza edileceği bil- dirilmektedir. Anadolu Ajansının notu: Ajansın Ankara mahfillerinde yaptığı tahkikata göre, böyle bir paktın bu sene içinde imzalanaca- ğt tahmin edilmekte ise de Hari- ciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü A- ras'ın bu telgrafta bildirilen yol- culuğunun kati tarihi hakkında henüz bir malümat mevcut değil- lir. Bütün yurdda çok geniş bir alâka ile takib edilen memleket meseleleri- mizden birisi daha, en iyi şartlar için. de ve tam bir başarı ile neticelenmiş bulunmaktadır: Nafıa Vekâletinin son zamanlarda en mühim bir mevzu ola- rak ele aldığı radyo istasyonlarımızın inşası işinin Markoni müessesesine ve. rilmesi kararlaşmıştır. Böylelikle Baş- vekilimizin Parti Grupunda üzerinde ısrarla durduğu ve Dahiliye Vekilimi- zin de Halkevlerinin açılış yıldönü- münde tekrarladığı “Türkiyenin sesini dünyaya işittirmek,, davası da halledil« miştir. Bu hususta Nafıa Vekâletinden şu haberi aldık: Nafıa Vekâletinde: “Ankara civarında Etimesud'da in« şa edilecek radyo istasyonuna muhtelif firmalar tarafından verilen fiatlar mu- (Sonü 6. ıncı sayfada) kra: Elacak olanlar Kâamutay pek iyi bir karar vermiş- tir. Devlet mahallesinin arkasında mil- 'yonlar sarfedeceğimiz yeni bir yapılar grupu için sekiz devletten on mimar istemiştir. Bu mimarlar enternasyonal bir müsabakanın şartlarını ve ayrıca, üç hakem tayin edeceklerdir. Bir devlet merkezinin birçok ameli iş yapıları arasında bir de anıd-yapıları olur. Kamutay, milli tiyatro, müzeler, belediye, posta ve telgnaf v.s. bunlar arasındadır. Anıd-yapılar da ebedi taş kullanılmak, ve bunların projelerini hiç bir şahsi hevese kurban etmemek lâzım gelir. Kamutayın tedbiri, bütün bu a- nıd-yapılarda kullanılmak gerektir. Milletler Cemniyeti sarayı, ki Avrupanın en iyi eserlerinden biridir, böyle bir müsabaka ile vücud buldu, Müsabakaya çağırılan mimarların ilk eni suali şu idi: — Hakemler kimlerdir? Milletler Cemiyetinin idaresini, ya- ni güzel sanatlardan ve mimariden an- lamıyanları hiçbir büyük sanatkâr ha- kem olarak tanımadı: — Sanatımı size muhakeme ettire- mem, bana beni anlayabilecek hakem gösteriniz, diyorlardı. Nihayet büyük mimarlardan bir kıs- mı müsabakaya -iştirâk etmekten vazge- çerek hakem oldular. Düsturumuzu. tekrar edelim: nor « mal yapılar için ya ciddi bir müsabaka, ya büyük bir mimar! Anıd-yapılar için mutlaka enternasyonal bir müsaba- ka! - Fatay