6 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. No: 5603 _Eaşbelke : Millt Hazırlıklar Falih Rıfkı ATAY Almanya ve İtalya sınırların- dan içeri girdiğimiz vakit, topye- kün harb'ın bütün dekorunu gör- mekteyiz: gençler üniformalan- mıştır; küçük yaşta çocuklar tü- fekle oynamaktadırlar; mekteble- rin yatı kısımlarının dolablarına çizmeler sıralanmıştır. Yedi: den yetmişine kadar eli silâh tu- tanlar, tâbiri, eski zamanlarda, en ileri milli cehidleri anlatmağa ya- rar bir edebiyat sözü idi. Şimdi i- se, yirminci asrın teşkilâtlanma kudreti içinde, hakikat olmakta- dır. Ceneral Franko bile, daha şimdiden, balila takımları kurma- ga başlamıştır. Nasıl bir harb programı gerçe- lemekte olduğunu bildiğimiz İn- giltere, demokrasilerin dahi aynı hazırlıkta bulunmalarının imkân- sız olmadığını gösterecek tedbir- ler almaktadır. Terbiye bakanı O- liver Stanley Avam Kamarasın- da fizik eğitim plânından ve onun gayelerinden bahsederken diyor ki: “Diktacı devletlerin bütün me- kanik faydalarını, memlekette ferdi hürriyet prensibini koruya- rak elde etmek imkânlı olduğunu ispat etmeğe mecburuz.,, Olimpi- yad Komitesinin meşhur başkanı Loörd Aberdare fizik eğitim Milli Meclisinin başına geçirilecektir. Spor teşkilâtlarına ilk üç sene i- çin 2 milyon ingiliz lirası yardım edilmesi kararlaştırılmıştır. Plân- dan maksad, Büyük Britanyayı 1 numaralı millet haline getirmek olduğunu yazan bir Londra gaze- tesi de, İngilterenin (sporcu İngil- tereyi düşününüz!) fizik eğitim bahsinde diğer memleketlerden ve bilhassa diktatoryalardan geri- de kaldığını yazmaktadır: “Harb zamanında askerliğe elverişli ol- mayan gençler sayısı mümkün ol- duğu kadar azaltılmak lâzımdır..,, Bundan başka İngiltere hükümeti doğum azlığına karşı da kati ted- birler almak yolundadır. Eğer şimdiki vaziyet devam etseydi, üç sene sonra İngilterede ilk defa do- ğgumlar ölümlerden daha az ola- caktı. Dünkü Ulus'da Romadan ge- len telgraflar Faşist Konseyinin İtalyada nüfusu artırmak için na- sıl tedbirler aldığını bildiriyordu. İmparatorluğu kurmak ve yeni sö- mürgeler fethetmek için toprağı- nın darlığını ve nüfusunun artışını sebeb olarak ileri süren İtalyada, hakikatte bir zamandanberi do- ğum Aazalmakta idi. Son Faşist Konseyine bu hususta Milli Terbi- ye Bakanı tarafından mühim bir rapor verilmiştir. Birçok nutukla- rında Musolini'nin parolası şu idi: azami doğum! Ona göre milletle- rin kuvveti sayılarındadır. Doğum azlığına karşı hiçbir memlekette İtalyada olduğu ka- dar savaşılmamakla beraber, he- men bütün eski tedbirler iflâs et- miştir. Yenileri arasında dört ço- cuklu aileyi bir tip familya ola- rak kabul etmek, ve onlara miras ve sair meselelerde bir sürü imti- yazlar vermek ve daha bir sürü maddi menfaatler ve rüçhanlar vardır. Nüfusu artırmak ve askerileş- tirmek: fetihlerde bulunmak isti- yen dikta devletlerinin bu progra- mını, şimdi kendilerini müdafaa etmekten başka bir şey düşünmi- yen devletler de taklid etmek za- ruretinde kalmışlardır. Nüfus artışı bahsinde daima Teaoru tutacak olan yeni Türkiye, ADIMIZ, ANDIMIZDIR Hatay anayasası Görmenler pazartesi günü Cenevred ızahat xvere.cekler “görüşereli Suriyede büyük arap imparatorlu- gu hülyası peşinde koşünlar var! İstanbul, (Telefonla) — Hataydan gelen tarafsız görmenler bu akşamki ekispresle Cenevreye hareket ettiler. Gazetecilere, Antakya ve civarında e- saslı tetkikler yaptıklarını, pazartesi günü anayasa komisyonuna şifahi i- zahlarda bulunacaklarını söylediler. Elcezire mıntakasında Halep, 5 (Hususi) — Elcezire mın- takasında vatanilerle yerli halk arasın- (Sonu 5. inci sayfada) Silâhlanma yarışı İngiliz hava büdcesi bu yıl 31.800.000 sterling fazla Fransa da deniz kuvvetlerini arttırmağa karar verdi Paris, 5 (A.A.) — Hükümet, muhte. lif deniz kuvvetlerinin artırılmasını is- tihdaf eden kanun lâyihasını meclise vermiştir . İngiliz büdvesindeki fazlalık Londra, 5 (A.A.) — Sivil hizmet ile gümrük servisininkiler de dahil olmak üzere bütün tahminlerin neşredilmiş olduğu şu sırada gelecek mali sene - i- çinde mükelleflerin omuzlarına binecek olan yükün yekünunu incelemek pek kolaydır. Bahsi mevzu olan — meblâğ, 619.635.205 sterlingdir. Ve bu meblâğ ge. çen senekine nisbetle 82.678.491 ster- ling fazladır. Müdafaa istikrazlariyle el- de edilecek ve 80.000.000 sterlinği bula- cak olan meblağ, burakamlara dahil de- ğildir . İngiliz hava silahlanmasına dair rakamlar Londra, 5 (A.A.) — 1937 senesi ha- va kuvvetleri büdce tahminleri sâfisiz 88.588.600 sterlinğe ve sâfi 56.500.000 sterlinge varmaktadır. Sâfi yekfina, mü- (Sonu 5. inci ayfada) bu davâya; fizik selesine bilhassa mek mevkiindedir. eğitim me- ehemiyet ver- Bir ingiliz gemisinin korkunç topları Güzel Antakyamın et bir görünüşü | » BUGÜN 6. INCIDA G n e T Z Şehircilik ve Mimarlık SAYFASI Bu sayfa memleketin tanın- mış şehircileri ve mimarları- nın yardımı ile yapılmıştır. Şehircilik mimarlık sayfası, her dört haftada bir, cumartesi günleri muntazaman çıkacak- tır. Bu sayıda Prof. Eğlinin “Mo- dern aile evi keşfedilmiş mi- dir?,, başlıklı yazısını alâka ile okuyacaksınız. Madride yapılan taarruz püskürtüldü y î" Bombardıman altında kalan şehir lerden kaçan kadınlar, çocuklar. — Harbe dair gelen tlegraflar üçüncü sayfamızdadır. 6 MART 1937 CUMARTESİ HER YERDE 5 KURUŞ B. Şuşning yakında Roma'ya gidiyor Habsburglar meselesini Viyana, 5 (A.A.) — Bazı yabancı gazetelerin iddiası aksine olarak baş- vekil Şuşnig, Roma yolculuğundan vaz- geçmiş değildir. Başvekil, bu yolcu'u- ğu mrat sonlarında yapacak ve oradan da Budapeşteye gidecektir. Roma, 5 (A.A.) — Havas ajansı mu- habiri bildiriyor: Romen siyasi mahbfil- lerinde söylendiğine göre, Başvekil Şuşnig'in nisanda vuku bulacak olan Roma yolculuğu neticesinde saltana- tın avdeti aleyhindeki resmi italyan be- yanatı dolayısiyle İtalya ile Avusturya arasında çıkan ânlaşmazlık giderilecek- tir. Münih, 5 (A.A.) — Avusturyadan getirildiğine şüphe edilmiyen “Habs- burg almanakları,, birkaç zamandanbe- ri, Habsbugların dönmesi lehinde pro- paganda yapmak maksadiyle cenub Al- manyasının bazı şehirlerinde elden ele dolaşmaktadır. Bu almanaklar, krallık taraftarı bir Avusturya teşkilâtı tara- fından dağıtılmaktadır. Cenub Almanyası siyasi mahfilleri, bu hâdisenin görünüşte Almanyanın cenubuna da göz dikmiş olan Habsburg- ların bir “Katolik Almanya,, vücuda getirmeleri lehinde bir propaganda ma- hiyetinde olduğunu bildirmektedirler, Yugoslavya ve İtalya Roma, 5 (A.A.) — Yugoslavya Baş- vekili B. Stoyadinoviçin parlamentoda- ki beyanatını gazeteler hararetle bah- setmektedir. Yugoslavya - İtalya ara- sında iyi münasebat bulunduğuna dair Yugoslavya başbakanının söylediği söz- ler memnuniyetle kayıd ve Yugoslavya- nin Avusturyada krallığın iadesine ka- tiyen muarız bulunduğu tebarüz ettiril- mektedir. Fıkra: .. .. Tütün Fransız gazeteleri, Paristeki tütün ve tiryakiliğin sergisinden uzun uzun bahsetmektedirler. Bu münasebetle Christophe Colomb'un getirdiği tütünü ilk defa Fransaya sokan Lizbon Elçisi Jean Nicot'nun sıksık adı geçiyor. Ze- hinin adı bile bu elçinin isminden çık- mış olmakla beraber, kendisinin hayırla anıldığı söylenebilir. Son çetin buhran yıllarında sinir gerginliğine Nicot'nun zehirinden daha iyi ilâç bulunabilir miydi? Bizdeki ulema y'tütün hakkında da anlaşmazlığa düşmüşlerdi: haram mı, mekruh mu, mübah mıdır? Bazıları ise daha kestirme bir yol bulmuşlar: kimin sıhatine zararı varsa ona haram, kimin bir takım illetlerine iyi geliyor. sa ona mübahtır. |Cevdet tarihi.) Bun« dan da ileri gidenler var: tütünü bırak- maktan dolayı rahatsızlığa uğrıyanlar olursa, bunlar için bilâkis tütün bırak- mak günahtır. Nitekim Semerkant ule- masından gayet salih bir zat dermiş kit “ —. Rum diyarına geldiğimde bu key« fiyeti çirkin görürdüm. Lâkin buralar. da rutubet olup sıksık nezle olduğum- dan, bazıları tütünü sağlık verdiler, Hastalıkları dâfi ve her veçhile vücu- duma nâfi buldum.,, Şah Abbas Bağdadı almıştı. İstan- bulda asker içine ihtilâl düşerek, zor- balar sarayda hiç nüfuz bırakmamışlar- dı. Yiğitlik çağına gelen Dördüncü Murad ne yapsa beğenirsiniz: “Kahve- yi ve tütünü şediden yasak edip tirya- kileri tedib eylemek bahanesiyle gece- leri tebâilen şehri dolaşıp nice eşirrayt itlâf etti. Halbuki (Elmerü harisun li- ma müni) fehvasınca halkın kahve ve tütüne hırs ve inhimaki arttı.,, - Fatay İ