11 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 MART 1937 PERŞEMBE Yarın : Tayyare Piyangosu numaralarının tam listesini neşrediyoruz ON SEKİZİNCİ YIL. NO: 5608 Atatürk bayram günü yaşadı. ve hatırlarını sormuştur. Bi Gündelik Çekirdeksiz üzü kongresi B. Celâl Bayar mühim bir nutuk irad etti. Bu nutuk, istandardizas- yonun güzel ve orijinal bir tarifini de ihtiva ediyor: “Teknik itibariyle alâkalılara dü- şen vazifeleri tesbit, çalışma tarzla- rını tevhid ederek, bu suretle milli sâyin muhassalasını artırmaktır.,, Dün şehrimizde yeni bir milli kon« gre toplandı: ”Çekirdeksiz üzüm An- kara birinci milli kongresi”; Kongrenin hedefi, bu nevi üzümlerimizin istan- dard tiplerini tespit etmektir. Çekir- deksiz üzüm ihracatımızın, ihracat mal- larımız arasında kıymetçe daima ya i- kinci veya üçüncü geldiği ve her sene memleketimize vasati 8,5 milyon liralık bir servet getirdiği düşünülürse bu kongrenin ehemiyeti — kendiliğinden meydana çıkar, 'Geçen yıl üzüm ih- Facatımız 10 milyon lirayı bulmuştur. 1927 de bu rakam 19 milyondu. Memleketimizde, İzmir sahasında yetişmekte olan çekirdeksiz üzüm batı memleketlerinde ”Sultaniye,, veya ”Sul- tana,, yani kıraliçe denen nevidir. Şimdi her tarafta korent namiyle anılan ve e- velce Anadolunun her köşesinde bolbol yetişmekte iken, teşkilâtsızlıktan ya- vaş yavaş ihraç imkânı zorlaşarâk kay- bolan kuş üzümleri nev'i, ne yazık ki, türk ihracat maddeleri arasından çık- Mmıştır. Kuş üzümleri bakımından yeri- Mizi Yunanistan, Çekoslovakya, Cenu- bi Afrika ittihadı, Avustralya, Kalifor- hiya ve çekirdekli üzümler bakımından da bu memleketlerle beraber, hemen (Sonu 6. ıncı sayfada) S z e DA | Atatürk Ankarada | tezahürle Dokuz sonkânunda istirahat etmek üzere İstanbula giden Önderimiz Atatürk iki aylık bir ayrılıktan sonra kendini Ankara'ya döndüler. Ankaralılar sevinç içinde idi, Bahar kat daha güzelleşen şehir, binaları, sokakları süsliyen bayraklarla bir Cumhur Reisimizin hususi katarı tam saat 14.32 de istasyona girdi Garda, Kamutay Başkanı B. Abdülhalik Renda, Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, vekillerimiz, Ankarada bulunan mebuslar, generaller, hükümet ileri gelenleri, halk mümessil- leri ve istasyonu dolduran, taşan bir kalabalık vardı, Vagonlarından neşeli ve mütebessim olarak inen Atatürk kendisini karşılamağa gelenlerin birer birer ellerini sıkarak ik önder, karşılayıcıların alkışları arasından geçerek otomobille- rine binmişler ve Çankayaya gitmişlerdir. dün Anka karşılandı Büyük çok özliyen havasiyle bir Başvekil İsmet İnönü, iltifatta bulunmuş Üç encümen türlü mevzular üzerin- de çalışmaya başladılar. Ankara birinci çekirdeksiz. üzüm kongresi dün sabah saat onda iktisad vekâleti konferans salonunda açıldı. Vekâletler otobüs durağında bir lev- ha, kongrenin toplanacağı iktisad veki leti binasını işaret ediyor. Kapıdan iti- baren odacılar gelenlere yol gösteriyor« lardı. Kongre salonu bayraklar, palmi- ye ve çiçeklerle süslenmişti. Kapıda büyük bir masa üzerinde kongre azası« na dağıtılacak dosyalar vardı. Bunların içinde: şapoğrafla çoğaltılmış altı ta- por, dünya üzüm ticaret ve tekniği hak- knıda iki kitab, son ticaret odaları kong- resinde alınmış rasyonalizasyon ve stan- dardizasyon kararlarını havi kitab bu- lunuyordu. Kürsünün iki tarafındaki masalar- dan biri Türkofis stenoğraflarına diğe- ri gazetecilere ayrılmıştı Salonun bir tarafı üzüm ticaretinde rakib memleketler, yani Kaliforniya, Avusturalya, Yunanistan, cenubi Afri- ka, İran üzüm nümuneleri, tam armnbalaj- lr üzüm sandıkları ve üzüm ticaret en- düstrisine aid teknik vesikalar ve bilgiler. le, diğer tarafı türk Üüzümleri ve türk ihracatçılarına aid sandık ve nümune- lerle birer küçük sergi haline getirilmiş- ti. Diğer bir köşede bütün memleketle- rin üzümleri, standard numaraları itiba- riyle yanyana getirilmişti. Bu dünya ü- zümlerini kıyaslamaya imkân veriyor- du. Tam saat onda delegeler, mebuslar (Sonu 5. inci sayfada) Büyük Önderinüz Atatürk Ankarayı teşrifleri sırasında Ankara garındâ kendilerini karşılayanlar ürasmda Yukarda; Ekonomi Bakanı nutkunu söylerken. Aşağıda raya büy şeref verdiler HER YERDE 5 KURUŞ Hatay anayasası Cenevredeki komite projeyi tetkik ediyor Cenevre, 10 (A.A.) Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Sancağın statüsünü ve anayasasını ha- zırlıyacak olan eksperler komitesi, dün öğleden sonra çalışmalarına devam et- miştir. Komite, kendisine çizdiği çalışma imülü Terisinde 'B. Nemimllenyönr | | Üzüm kongresi açıldı Ekonomi Bakanı B. Celâl Bayar çok mühim bir n_qtı_ı_l_g verdi Nutuktan parçalar: Türkiye harici ticareti Türkiye milli kalkınmasının en büyük temelidir. Sadece tabii ve güzel mal yetiştirmek- le mesele bitmiş olmaz, piyasanın ve ticaretin isteklerine uygun ve rakiplerin tekniklerine üstün ve hiç değilse müsavi şekilde onu ha- zırlamak ve satışını temin etmek lâzımdır. Standardizasyon dediğimiz zaman bu zarureti ve bu menfaatleri göz ö- nünde tutmuş bulunuyoruz. Kongrede bulunanlar cioğlu tarafından verilen ve komitenin çalışma unsurlarından birini teşkil eden projenin lüzumlu ve esaslı hükümlerini görüşmek suretiyle konsey tarafından 27 ikinci kânunda tasvib edilmiş bulu- nan rapordaki prensiplerin tetkikine | devam eylemiştir. eT Bu suretle, Komite, sancağın dış işlerinin ilerdeki idaresine, enternas- yonal anlaşmaların imzası ile katilik alışına ve Suriye devleti ile para siste- mi birliğine dair olan meseleleri tet- kikten geçirmiştir. Komite, bugün, görmenlerin Ba. yır, Bucak ve Hazne nahiyeleri hak- kındaki düşüncelerini dinliyecektir. Fıkra; İdare vazifesi Bir paradoksa çok benzemese, idare memurlarının fotoğraf objektifleri ile teftiş edilmelerini teklif ederdim; her kim bulunduğu yerin umumi manzara- sında bir değişiklik yapmağa muvaffak olmazsa, onun düzgün kâğıdcılık etm3- sinden ne çıkar? Türkiye bir valiler memleketi idi: uzun müddet -yle kalacaktır. Cumhu - riyetin koyduğu fark, her işte olduğu gibi, keyif ve ceberut unsurunu kaldırm maktır. Bayındırlık zulümsüz olabilir: mecburi hizmet zulüm değildir. Eski valiler, hattâ meşrutiyet valilerinden velev küçük bir kısmı, köylüyü vatan- daştan saymadıkları çin, onların çekti- ği eziyete de zulüm adını vermezlerdi. Beşlica kılâvuzlarımız idare adam- larıdır: onlar öğretecekler, onlar anla. tacaklar, onlar sevkedecekler, onlar ted- bir bulacaklar, onlar yaratacaklardır, Hele bir tekım vilâyetlerde bizim idare adamlarımız Amerikanın ilk piyoniye- lerinin vazifelerini görmek mevkınde- dirler. Ve gençler için, gerek hizmet etmek, hattâ perek politikada ad alarak yükseğe ermek istiyenler için, Türki- ye'de daha uzun seneler en iyi 'e ve ulaşma vasıtası, her türlü faaliyetle- re aç ve açık olan iç vazifelerde çalış-« maktır. — Fatay.