24 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, ANDIMIZDIR — —— Yakında Başba- kanımız İsmet İ- nönü tarafından ziyaret edilecek başbakanımızın izahatı *:::4- İnönü yakında Belgrada gidecek Partide Romanya lehinde Riyaset Divanı tarafından Kamutay Reis Vekilliğine namzed gösterilen Seyhan saylavı B. Hilmi Uran Başbetke Boğuşmalar Falih Rıfkı ATAY Klişi kurbanlarının arkasından 300 bin kişilik bir alay yedi saat- ten fazla süren bir gösteri yürü- yüşünde bulunmuştur. Bu kurban- lar, sosyalist başbakanın polisi ile vuruşarak ölen komünistlerdir. Parlamentoda birçok sual ve istizahlara cevab vermeye davet olunan Leon Blum'a, fransız sosyal partisi reisi albay Larok'u hapset- tirmek istiyen komünistler halk cephesi ekseriyetine mensupturlar. Aynı ekseriyetten radikaller ise, bütün partilerin kanuni hürriyet- lerini müdafaa etmektedirler: “— Hayır, diyorlar, biz ne sağ, ne de sol diktatorya istiyoruz!,, Ha- kikat de odur ki, eğer iktidara ge- lecek olsalar, albay Larok komü- nistlere, ve kızıl Torez faşistlere ancak zındanda yer verecekler- dir.. Henüz pek sağlam oturduğu- na şüphe olmayan Leon Blum, re- jim durluğunu korumak için elin- den geleni yapıyor: fakat acaba, eğer ekseriyetin iki kolu arasında- ki anlaşmazlık artacak olursa, iç buhranı daha fazla ağırlaşmaktan alıkoyabilecek midir? Çünkü fran- sız buhranının bugünkü velev şek- li hadliği ile iç harb arasında pek uzun bir mesafe olduğu iddia e- dilemez. Bu sırada İspanyanın sağı ve solu, diş dişe tırnak tırnağa, hayat- memat kavgası yapıyor. İspanya- nın içinde ve dışında Avrupa iki ye bölünmüştür: - tahrikçiler, i cepheyi tutuşturmak — için bi tün gayretlerini sarfetmektedir- ler. Nevyork ve Londra nümayiş- lerinin manâsı yok değildir. De- mokrasiler iki dikta çemberinin tethişi altında, kendilerini hürri- yetlerini korumak kaygısı için- dedirler. İngilizler demokrasiyi müdafaa etmenin en doğru yolu, iç disiplin ve milli kudret davâla- rının yalnız diktatoryalara hâs olmadığını ve demokrasi hürriyet- leri içinde dahi aynı neticelerin elde edilmesi mümkün olduğunu ispat etmekte buluyorlar. İşte Fro--. bu imtihandan geçiyor. sevgi gösterileri yapıldı C. H. Partisi Kamutay Grupu bugün (23.3.937) öğleden sonra Antalya sayla- vı Dr. Cemal Tuncanın başkanlığında toplandı. Söz alarak kürsüye gelen Başbakan İsmet İnönü: 1 — Geçenlerde Ankarayı ziyaret eden Romanyanın değerli Hariciye Na- zırı M. Antonesko ile görüşmelerinden Balkan antantının günden güne daha kuvvetli bir vaziyette olduğunun ve u- mumi siyasette tam bir görüş birliği bulunduğunun müşahede edildiğini an- lattı. Parti Grupu Romanya lehinde ge- niş muhabbet tezahüratı yapmıştır. 2 — Yugoslavya Başvekilinin geçen seneki ziyaretini iade etmek üzere ya- kında Belgrada gideceğini ve bu vesile- den istifade ederek umumi siyaset va- ziyetini dostlarımızla gözden geçirmek 6Gincıda | Paris mektubu: Paristeki- ison hâdiseler ve Kontdö İŞambröne yapılan suikast Italya dış bakanı | Belgrada gidiyor - fırsatını bulacaklarını söyledi. 3 — Merhum 'Gaziantep saylavı Nu- ri Conkerden münhal bulunan Büyük Millet Meclisi Reis Vekilliğine Sey. han Saylavı Hilmi Uranın Riyaset Di- vanınca namzetliği tensib olunduğunu bildirerek Parti Grupu Umumi Heye- tinin tasvibine arzolundu ve ittifakla kabul edildi. (A.A.) Egeliler şehid Kubilâyı derin saygı ile andılar Kubilây için Menemende yapılan törende binlerce kişi bulundu İzmir, 23 (A-A.) — İnkılâb şehidi Kubilây ve arkadaşlarının hâtı- raları dün binlerce halkın huzuriyle taziz edilmiştir, Öğleden sonra İzmirden ve Manisadan kalkan hususi trenler, otomobiller ve otobüs- ler binlerce halkı Menemene taşımışlardır. Yakın köylerden biulerce halk da bu törene iştirak etmiştir. Parti, halkevi bir- lik ve cemiyet azaları, izciler ve halk ka- sabanın spor meydanında toplandıktan sonra muzıkanın çaldığı istiklâl marşiy- le törene başlanmıştır. Marştan sonra İzmir C. H. P. adına vali ve parti baş- kanı B. Fazlı Güleç faciayı kötülemiş ve o facia kurbanlarının — hatıralarını saygı ile anmıştır. Valinin söylevinden sonra Manisa C, H. P. adına Dr. B. Necdet Otoman bir hitabede bulunmuş ve bundan sonra İz- mir erkek lisesinden B. Muammer bir şiir okumuş ve ordu adına Asteğmen Arif Yılmaz ve İzmir öğretmenlerinden B. Nevzad Ataç ve menemenliler adına da öğretmen B. Kemal birer söylev ver- mişlerdir. Söylevler bittikten sonra anıtın bu- lunduğu Ayyıldız tepesine alay halin- de gidilmiş ve anıta çelenkler konularak şehidlerin ruhları taziz olunmuştur. Törenden sonra İzmir, Manisa ve o civardan gelen halk aynı vasıtalarla yer- letine dönmüşlerdir. Bu münasebetle İzmir valisi B. Faz- li Güleç çok heyecanlı bir nutuk söyle. miş ve büyük inkrlâp şehidinin hatıra- larını en derin bir saygı ile anmıştır. Sağ kuvvet rejimleri ise, halk yı- gınlarına karşı zor idarelerine hak kazandırabilmek için, bilâkis, bu hürriyetlerin milletleri buhrandan buhrana sürüyüp — götürdüğünü görmek arzusundadırlar. Bunlar İspanya işine karıştılarsa bu, re yalnız ideolojiler hesabına, ne de İspanyayı sömürgeleştirmek - için, bilâkis, kendi rejimlerinin kendi memleketlerindeki tali ve menfa- ati namına olmuştur. Paris Elçimizin B. Blum'a ziyafeti Paris, 23 (A. A.) — Türkiye Büyük Elçisi B. Suad Davaz ile refikası dün B. Leon Blum ile zevcesine parlak bir öğle yemeği vermişlerdir. Birçok bakanlarla diplomatlar ve politika adamları bu yemekte hazır bulunmuşlar- dır. ' Yemek, hararetli bir dostluk havası içinde gemçiştir. Siyah gömleü HER YERDE 5 KURUŞ Belgradda bir anlaşma imza edilecek Roma, 23 (A.A.) — Havas ajansının muhabirinden: Resmi olarak bildirildi- ğine göre Kont Ciano, bu akşam Stoya- dinoviç ile görüşmek üzere Belgrad'a hareket edecektir. Salâhiyetli bir kaynaktan öğrenildi- ğine göre, Kont Ciano, Belgradda İtal. ya ile Yugoslavya arasındaki bütün halledilmemiş meseleleri halledecek o- lan bir takım politik anlaşmalar imza edecektir. Avusturya başbakanı B. Şuşnig, Kont Cianonun Belgrad yolculuğundan sonra Romaya giderek Duçe ile Avus- | turya meselesiyle genelce merkez Av« rupası vaziyeti hakkında görüşmelerde bulunacağı ilâve edilmektedir. Avus- turya başbakanının paskalya yortusun. dan önce Romaya gideceği hakkındaki haber yalanlanmaktadır. (Sonu 5. inci sayfada) Musolini Venedik sarayı balkonundan bir nutuk söyledi ilere hitab etti Ve dediki: parola şudur: unutmamak, hazır olmak Roma, 23 (A.A.) — Faşist savaşçılar birliklerinin kurulmasının 18 inci yıldönümü dolayısiyle B. Musolini bir nutuk söylemiştir. Fransız Başbakanı B. Blum çalışma odasında Fransız B. Blum Parlâmentosunda şiddetle tenkid edildi Paris, 23 (Hususi) — Bugün Klişi hâdiseleri dolayısiyle hükümet mentoda sorulan suallere cektir. Daha toplantı parla- cevab vere- vaktinden epey koridorları, büyük günlere hâs bir fevkalâdelik gösteriyor- du. İlk sözü sağcı mebuslardan B, Vi- nankur aldı. Umumi grevi şiddetle ten- kid etti ve hükümeti bu greve izin ver- önce, parlamento mesinden dolayı kötüledi. B. Dölanney toplantı. hürriyetinin herkese eşid olarak tatbikini istediler, Ve mukabil gösterilerin hükümet üze- rinde baskı yapmaktan başka bir gaye- si olmadığını hükümetin bu manevralar önünde boyun eğmemesi lâzım geldiği- ni söylediler. Sol partiler delegasyonunun, (Sonu 5. inci sayfada) par- (| — Venedik sarayının balkonundan yüz- binlerce dinleyiciye hitab eden Duçe, savaşçılar birliklerinin yıldönümünün bu sene ilk defa olarak yeni Roma im. paratorluğu tarafından kutlanmakta ol« duğuna dikkati çekmiştir. Duçe, demiştir ki: “— Yıldönümü, benim Afrika yol- culuğundan döndüğüm tarihç rastlıyor. Bu yolculuk, günü gününe evelce en ufak noktalarına kadar tesbit edilmiş o- lan bir programa göre yapılmıştır. Bu yolculuğun ne uzatılmış, ne kısaltılmış olduğunu bazı yabancı gazetelerinin o- kuyup yazmaktan âciz delegeleri bile anlıyabilirlerdi. Libyaya yaptığım yol« culuk sırasında italyanlar tarafından steplerde yapılan işlerin verimlenmeye başladığını gördüm. Bugün İtalyaya hücum etmek için hokkalarla mürekkeb sarfediliyor. Fa- kat biz başkalarının yalanlarına karşı (Sonu 5. inci sayfada) ISTANBULDA Ulus tayyare ile her sabah İstanbula sevkedilmekte- dir. Sabahki Ulus öğleyin İstanbuldadır.