28 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Atatürkün bursalıların Ankara Halkevinde tertib ettikleri Uludağ ADIMIZ, ANDIMIZDIR gecesine yüksek huzurlariyle şeref verdiklerini yazmıştık. Yukarıda Büyük Önderi Halkevinde görüyorsunuz. Başbell—:î Siyast Müsteşarlar Falih Rıfkı ATAY Yeni siyasi müsteşarlar lis- tesi gazetelerimizde neşredilmiş- tir. Bir iki eksiğin de pek yakında tamamlanacağını zannediyoruz. Siyasi müsteşarlığa seçilen ar- kadaşlarımız, uzun müddettenbe- ri, Kamutay ve Parti işlerinde müstesna iş ve karakter vasıfları ile tanrnmış olduklarından kendi- lerini yeniden takdim edecek de- ğiliz. Fakat cihan demokrasi buh- ranının bugünkü safhası içinde, Türkiyede siyasi müsteşarlıklar kurulmasının, umumi vazife fay- dalarından gayri, hususi bir ma- nâsı da vardır. Herkes bilir ki Atatürk, hürri- yet ihtilâlinin ilk günlerinden başlayarak, hiç bir an meclissiz çalışmamıştır. Milli hâkimiyet sis- teminin her millete ve o milletin her zamanki ihtiyaç ve zaruretle- rine göre değişen şekilleri vardır. Demokrasi prensipleri, hayatı ve onun hakikatlerini zorlayan don- muş kalıplar gibi telâkki edile- mez. Kemalizm demokrasisi, bi- zim ihtilâlimizin ve milli bütün şartlarımızın eseridir. Dikkat e- dilmek lâzım gelen nokta şudur ki, Türkiye cumhuriyeti, cihanda demokrasi buhranı başladığı bir devirde kurulmuş olduğu halde, bizde, milli hâkimiyet düsturları- 'na ve onun yüksek müessesesine sadık ve bağlı kalmak ananesi sar- sılmamıştır. Nitekim, bugün dahi, 'kuvvetli hükümet yapmak için parlamentoları zayıflatmak davâ- sı güdülürken, yeni siyasi müste- fadlıklak hılakın, bizde, hükümet- le Kamutay arasındaki samimi el- birliğinin daha fazla kuvvetlen- dirilmekte olduğunu gösteriyor. Bu asırda, halk yığınlarını hi- çe sayan bir rejimin durluk bula- cağını zannetmek bir hayaldir. Demagojinin ve hususi menfaatle- rin alabildiğine tahrik edeceği a- marşik bir demokrasinin, kuvvetli bir hükümete dayanç olabileceği- ni tasavvur etmek de, hayal ol- makta, ondan geri kalmaz. Millt hâkimiyete sağlam bir inkişaf ze- minini, milli şartların hakikatle- rinde arayan rejimlerdir ki tehli- keli buhranlardan — korunmağa muvaffak olacaklardır Bizim demokrasimiz, milli bir- liği ve bütünlüğü en fazla sağla- yan ve milli faaliyetlerin verimi- ni en çok artıran usulleri ve şekil- lşri arayarak, ve hürriyetin anar- şiye doğru, otoritenin zora ve keyfe doğru tefsirlerini reddede- rek yürüyeselmistir I Hindli münevverler I Parsi başrahibinin kızı Bn. Babsy Bombay Parsi baş rahibinin kızı ve oğlu şehrimizde bulunmaktadırlar. Her iki hindli münevver Türkiye hakkında çok iyi intibalar edinmişlerdir. Hindli. ler kendileriyle görüşen bir arkadaşımı- za büyük Önderimiz Atatürk hakkında en derin hayranlık hislerini anlatmışlar- dır. Bu husustaki yazı beşinci sayfa- mızdadır. Kooperatifçilik cemiyetinde ! dlükân ani ni İtalyanlar İspanyaya gönüllü .Ğyouanuyor Londra'da anlaşmanın bozulmadığı teyid edilmektedir. Roma, 27 (A.A.) — Giornale d'İtalia yazıyor: İtalyan hükümeti daha geçen haftanın başlarında, — ispa işle- rindeki duruma dair İngiltereye inanca vermiş bulunuyordu. İtalyan hükümeti İspanyaya katiyen yeni kıtalar günder« mek fikrinde olmadığını temin eyle- miştir. İngiliz kabinesi çarşamba gün. kü toplantısında bu inancayı almıştı. Bunun içindir ki, İngiltere, fransız dış bakanının ingiliz ve alman elçileri- ni kabul ederek girişmek istediği — te- şebbüse iltihak etmemiştir. (Sonu 4. üncü sayfada) 3 üncüde Atina'da toplanan Bal- kan Ekonomi konseyi çalışmalarını bitirdi HE;I YERDE 5 KURUŞ Dünkü maçta Başbakun İs - met İnönü ve bakar..... ımız © Fenerbahçe 4-1 Â. gücünü yendi Dün Ankara ılîıdy;ıh:ında milli küme maçlarına devam edilmiştir. Fener. baçe Ankara Gücünü 4 - 1 yenmiştir. çalışma yılında B. Muammer Eriş'in sözleri Türkiye İş Bankası hissedarlar umumi heyeti yarın saat on beşte toplanacaktır. Bu *oplamtı dolayısiyle Banka Genel Direktörü B. Mu- ammer Eriş, memleketin ekonomik sahasında değerli çalışmalariyle büyük varlık yösteren bu milli müessesemizin faaliyeti hakkında ga- zetemize şu izahatı vermiştir: “— Bankamız ondördüncü ça- lışma yılına girmiş bulunuyor. Ge- çen yıla aid faaliyetimizin ana çiz- gilerini ve elde olunan neticeleri gösteren İdare meclisi raporumuz, önümüzdeki pazartesi günü top- lanmaya davet edilmiş bulunan u- mumi heyetimizde görüşülecektir. 1936 da bankamızın işleri, memleke- tin umumi vaziyetinde olduğu gibi, bir yıl evele nisbetle inkişaf göstermiştir. Mahsullerin süratle ve memnun edici fiyatlarla satılmış bulnması, seyyal ban. ka muamele hacmini genişletmiş; ik- razattan yaprlan tahsilâtta kolaylık te- min etmiş ve umumiyetle plasman bü- yümüştür. Aynı yılda piyasalarımızda iflâs ve konkordato vakalar. n nor- (Sonu 4. üncü sayfada) İş Bankası Genel Direktörü B. Muammer Eriş İspanyada B. Celâl Bayar'ın söylevi İTayyarelerle Kooperatifçilik cemiyetinin toplantısında bulunanlar (Yazısı 6. ıncı sayfada) bombardıman Salamanka, 27 (A.A.) — Bu gece neşredilen resmi bir tebliğde şöyle de- nilmektedir : “Düşman tayyareleri Hueska ve Sa- ragos kasabalarını bombardıman etmiş- lerdir. Bombardıman neticesinde bir kaç kişi ölmüş ve yaralanmıştır. Madrid cephesinde Majadahonda ve Aravaka bölgelerinde dan yapılan hücumlar müştür. milisler tarafın. geri püskürtül- Kordon cephesinde bütün bölgelerde topçu düellosu olmuştur. Diğer Lephelerde kayda değer bir şey yoktur. Enternasyonal kuvvetlerle milisler arasında çarpışma Rabat, 27 (A.A.) — Verdad radyo- su saat 23 de bildirmiştir: (Sonu 6. ıncı sayfada) (Maça aid tafsilât 6. mcı sayfamızdadır.)| |Iş bankası 14 üncü P- Şükrü Kaya Elâzizde Elâziz, 27 (A.A.) — İç işleri bakant ve parti genel sekreteri B. Şükrü Ka- ya yanındaki zatlarla beraber bugün hususi trenle saat dörtte şehrimize gel- mişlerdir. Bakanımız genel müfettiş ge- neral Alpdoğan'la valimiz ve kalabalık bir balk kütlesi tarafından kazışılan- prştır. Şeker endüstrimiz Türkiye şeker fabrikaları anonim şirketi, evvelki gün, umumi heyet top- lantısını yaptı ve bu münasebetle de son faaliyet yılma aid raporunu neş- retti. Bu raporun bize verdiği malü- mat göğüslerimizi kabartacak ma « hiyettedir. İlk önce şunu hatırla « malıyız. ki türk endüstrilerinin bi « rincisi ve en eskisi olan şeker en- düstrisi on yaşını doldurmuştur. On se- ne evveline kadar, her masnu şey gibi, şekeri de dışardan getirtiyor ve pahalı yiyorduk. O tarihlerde yabancı memle. ketlerden Türkiyeye giren şekerin mik-« darı 62.971 tondu ve bu yüzden dışarı çıkan türk parası ise 12.712.000 lirayı buluyordu. Bugün yidiğimiz şekeri, kendi top- raklarımıza ekip yetiştirdiğimiz pancar« la kendi fabrikaalrımızda istihsal edi« yoruz. Bu, şu demetkir ki şeker endüste rimiz, mühim bir gıda maddesini bol bol temin ettikten başka, türk çiftçisini ve türk işçisini de kazandırıyor ve bü- yük bir servetin, saadet ve refah unsu- içinde kalmasına ru olarak memleket imkân veriyor. Şeker sanayii, ilk maddesi pancar oduğu için, köylümüzü çok yakından a: lâkadar eder. Bunun içimdir. ki şeker fabrikaları« nın kurulduğu sahalarda kuvvetli bir köylü kalkınması olmuştur. rikalarımız pancar eken köylü yardımı göstermektedir. Kö hum tevzi etmekte, ziraat âletleri dağıt- makta ve ziraat teşkilâtiyle köylüyü tarlasında murakabe ve irşad etmekte- dir. Köylüye çalışmasını kolaylaştırmak için para avans vermektedir. Senede el. li bin çiftçi ailesi, 25 bin hektar araziye pancar ekiyor ve 400 bin tondan fazla pancar istihsal ediyor. Memleketimizde pancar çiftçisinin geçindirdiği köylü nüfusu, bugün, 400 bini tecavüz etmek- tedir. Fabrikalar kendi sahalarında me- işçilerinin olduğu gibi murlarının ve (Sonu 4. üncü sayfada)