20 Haziran 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 Haziran 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

İ. İnönü Tunceli ULUS | ADIMIZ, Tuncelide islâhat programı ÂAsi elebaşılar kar fırtınası altında aç bir haldedirler Askeri harekâta bitmiş nazariyle bakılabilir bundan sonra idari Elâziz, 19 (Husust muhabirimiz bildiriyor) — Başbakanımızın Elâzizde kalmıyarak beraberlerin- deki zatlarla birlikte ve General Abdullah Alpdo- ğanı da refakatlerine alarak derhal Tunceline ha- reket etmeleri; Tuncelinde tatbika başlanılmış olan büyük ıslahat programının süratle ve hiç zaman ge- çirmeden neticelendirileceği hakkındaki kanaati kuvvetlendirmektedir. Başbakanımız ıslahat prog- Vekillerimizin Hareketi Falih Rıfka ATAY Dış ve Ekonomi bakanlarımız Ankaradan hareket ettiler: bilin- diği üzere Celâl Bayar Bağdad'da bazı ekonomik görüşmelerde bu- lunduktan sonra geri dönecek, Tevfik Rüştü Aras ise Tharan ve Moskovaya doğru yoluna devam edecektir. Tevfik Rüştü Aras'n bu seyahati hakkında epey za- mandanberi türlü türlü rivayetler çıktı. Hakikt maksad ve hedefi ise Başbakan İsmet İnönü son nut- kunda tesbit etmiştir: bu beyanat, heyecanlı haber düşkünlerini w musaya uğratmış olsa da, eski ri- vayetlerin uyandırdığı merakları da teskin etmiş olsa gerektir. Biz Rusya ile ilk ihtilâl günle- rindenberi sıkı dostuz. Şahinşah idaresindeki İran ve komşu Irak ile kardeşlik münasebetlerimiz malümdur. Tevfik Rüştü Aras'ın seyahatinden maksad bu dostluk ve kardeşlik münasebetlerini tak- viye etmekten, bu münasebetlere teallük eden meseleler üzerinde salâhiyttar şahsiyetlerle Ffikirleş- mekten ibarettir. Bilhassa Türkiye gibi barışçı bir devletin kendi sınır komşularile yeni temas fırsatları aramasından ve bu fırsatları hep beraber içinde bulunduğumuz bugünün emniyeti ve cihan sulhu menfaatleri lehine kullanmaya çalışmasından daha tabii ne olabilir? Bu memleketler, senelerdenberi, gıpta edilir. bir durluk ve nizam içindedirler ve kendilerini halk yığınlarının saa- detini hazırlayan bir inşa faaliye- tine vermişlerdir. Hepsini birleşti- ren müşterek menfaat, barış ve durluğun, milletlerarasında sükün ve emniyet halinin devamından ibarettir. Yakın şarkta yeni inkılâb rejimleri ile eski macera politika- cılığı devri kapanmıştır. Türkiye ve komşuları kendi aralarında- ki bütün meseleleri hallederek ül- kelerini ihtilât ve tahrik zemini ol- maktan çıkarmışlardır. Eğer bu- günkü nizam daha i ekonomi münasebetlerile takviye olunursa, bundan - yalnız memleketlerimiz değil, milli politikalarımızın baş- hca yardımcısı olduğu cihan emni- yet sistemi de istifade eder. Ve- kill<rimize iyi yolculuklar dileriz. ıslahata başlanacaktır ramının tatbikine bizzat nezaret edecekler ve gere- ken direktifleri vereceklerdir. Başbakanımız son hâdisleri doğuran âmilleri ya- kandan tetkik ve tesbit etmek imkânını elde etmiş olacağından buraları - cumhuriyet hududları içinde bir vatan parçası olarak ebedi huzur ve süküna ka- vuşturacak tedbirlerin tam isabetle tatbiki mümkün (Sonu 5 inci sayfada) İncir mahsulümüz ambalaj yapılırken Dış pazarlarda başlıca zirai mahsüllerimiz Son iki yılda satış kıymeti 20 milyon İira arttı Alâkalı makamlara gelen haberlere göre, hemen hemen bütün mahsul nevileri üzerinde ekim vaziyeti çok elverişli ve yağışlar da müsaid olduğundan bu sene rekolteleri; geçen yıllara göre memleke- tin yüzünü daha çok güldürecek bir derecede olabilecektir. Bilhas- Orta Anadoluda ekin kemale gelmek üzere olduğundan, en çok ku- raklık çeken bu saha için endişe kalmamış gibidir. Ziraat bankası, ziraat madde- lerimizin mikdar ve kalite itiba.- riyle yüksek olduğu senelerde memleket ekonomisine ve umumi hayatına yaptığı müsbet tesiri rakamlarla izah eden güzel bir rapor hazırlamıştır. 1935 ve 1936 senelerinde başlıca ziraat madde- lerimizin rekoltelerini ve dış pa- zarlardan temin ettiği parayı an- latan bu rapor; ziraat hayatımı- zın içinde bulunduğu inkişaf sey- :Iini açık bir surette anlatmakta- ır. Başlıca 7? mahsul üzerinde: Hava şartlar, her yerde ve her mah- sul için elverişli bir seyir takib etme- mekle beraber, çiftçimizin azmi, bu ta- (Sonu 5 inci sayfada) Her uğradıkları yerde türk mille- tinin komşu, dost ve kardeşlere olan derin sevgisi ve selâmı onlar: la beraberdir. ANDIMIZDIR KUR! No. HER YERDE 18 inci Yıl PAZAR 20 Haziran 1937 'Tel: Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 UŞ 5709 yolunda Başbakanımızın ziyaret edeceği Malatya şehrinin genel görünüşü İsmet İnönü Elâzizden Tunceline hareket etti Başbakanımıza general A. Alpdoğan da refakat ediyor Elâziz, 19 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Bu geceyi Şefaatli istasyonunda hususi treninde geçiren Başbakanımız İsmet İnönü sa- bah sekizde Elâzize geldi. Daha sabahın ilk saatlerinden itibaren ir- tasyonu ve civarı dolduran binlerce kişilik bir kalabalık Başbakanı- mızı candan tezahürlerle karşıladı. Milli teşekküller, esnaf cemi- yetleri ve halk delegelerini kabul buyuran İnönü halkın coşkun al- kışları arasında trenden indi ve kendisini karşılamaya gelenlere iltifat etti. Başbakanımız Elâzizde hiç kalma- mışlar ve maiyetlerinde bulunan Sıhat Bakanı doktor Refik Saydam, Hıfzıs- sıhha işleri genel dizektörü doktor A- sım Arar, Jandarma Genel Komutanı general Naci Tınaz, Hususi Kalem Di- tektörü Vedid Uzgören ve diğer zat- tarla birlikte Tunceline doğru hareket etmişlerdir. Başbakanımıza Dördüncü Umum — Müfettiş general Abdullah Alpdoğan da refakat etmektedir. Elâzizliler; Tunceli 1slâhatı kında direktifler verecek — olan Başbakanımızı tekrar aralarında gör- menin hasreti içindedirler. Bir taraftan asırlardanberi bu havali için daimi bir hak- Aziz endişe ve huzursuzluk mevruu — olan Dersim meselesinin kökünden halledil- mesi; diğer taraftan büyük İnönünün teşrifleri Elâziz ve çevresine bir bay- rTam gününün neşe ve hareketini vermiş- tir. Başbakanımız Tunceli'den dönüğ lerinde emsalsiz gösterilerle kar caktır. - Bahri Turgud l İsmetpaşa enstitüsündeki sergi I İçişler bakanı ve Parti genel sekreteri B. Ş. Kaya sergiyi ziyaret ediyor (Serginin açılışı hakkındaki tafsilât 5. inci sayfamızdadır.) Dr. Arasla Mısır hariciye nazırı arasında 'Türk - Mısır muahedelerinin Büyük Millet Meclisince tasdiki münasebetiy- le Dr. Aras ile Mısır Hariciye Nazırı Butros Paşa arasında aşağıdaki — tel- graflar teati olunmuştur: Ekselana Vasıf Butros Paşa Hariciye Nazırı KAHİRE Türkiye Büyük Millet Meclisinin dünkü celsesinde, Türk - Mısır dostluk ve ikamet muahedeleriyle tabilyet mu- kavelesini tesdik eden kanun İâyihasını tasvib etmiş olduğunu — ekselansınıza bildirmekle bilhassa bahtiyarım. Bu mesud bâdise, Mısır ile dostlur ğa ne kadar yürekten bağlı olduğunu- zu ve türk milletiyle Mısır milleti ara- sında kardeşlik münasebatinim inkişa. fı ehemiyetini cumhuriyet — hükümeti- nin ne kadar duymakta olduğunu ek- selansınıza bir kere daha söylemek fırs satını bana vermektedir. (Sonu 5 inci sayfada) Sön dakika Vittoria, 19 Ç(A.A.) — Bugün saat 17 de bütün âsi ispanyol postaları Bil - baonun âsiler tarafından işgalini bildi - ren şu haberi vermişlerdir: | Bilbao âsi kataat - tarafından — işgal edilmiştir. Bu taarruz General Mola tarafından hazırlanmış ve halefleri ta - hakkuk ettirmiştir. Nasyonalist ordular için en büyük muvaffakiyetlerden birini teşkil eden bu harekât hakkında akşam. keyin tafsilât verilecektir. (Bu hususta gelen diğer — telgraflar üçüncü sayfamızdadır.) <—0 0