29 Haziran 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Haziran 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, -ULUS ANDIMIZ HER YERDE 5 KURUŞ SALI 29 Haziran 18 inci Yıl ü _1 237 Tel; Başmuharrir 1063 Ha VU Yazı İşleri Müd. 1062 DIR — B.Tevfik Rüştü Aras Tahranda Bağdad görüşmelerinden sonra — Irak hükümeti büyük bir diplomatik faaliyete girişti Tahran, 28 (A.A.) — Tevfik Rüştü Aras ve ma- iyeti bu sabah Tahrana geldiler ve şehrin dışında Hariciye Veziri ve hariciye erkânı ile diğer zevat tarafından karşılandılar. Tevfik Rüştü Aras ve maiyeli Şimranda Sahi- bülkerami sarayına misafir edildiler, Saray kapı- sında bir askeri krta selâm resmini ifa etti. Bağdad, 28 (A.A.) — Türkiye ile Irak arasında yapılan müzakerelerden sonra İrak hükümeti, bü- yük bir diplomasi faaliyetine girişmiştir. İran arasındaki münasebetlerin heyeti mecmuasını Basbetke Tahran Falih Rıfkt ATAY Doktor Tevfik Rüştü Aras bu- gün Tahranda dost İran milletinin misafiri bulunmaktadır. Bu ziya- retin iki memleket arasında artık ananeleşen dostluğu yeniden kuv- vetlendireceğine şüphe etmiyoruz. Şahinşah idaresi İran tarihinde yeni bir devir açtı: Türkiye hu- dudlarınm ötesinde Kaçarların as- yalı yarı - sömürgesinden eser kal- mamıştır. Onun enkazı üstünde kurulduğunu gördüğümüz hür ve garblı İran, asrımız medeniyet â- leminde, eski ve şerefli mazisine lâ yik olan yeri almaktadır. Orada dahi milli faziletleri yıpratan, çü- rüten ve soysuzlandıran butlanlar yıkılıp gidiyor. İnkilâbcı ve inşacı İran, şüphesiz, Türkiye gibi, ve ay- ni şartlar içinde bulunan bütün komşuları gibi, dış politikasında ancak barışçıdır. Hudud anlaş- mazlıkları, ilk defa, Pehlevi idare- sinde tasfiye olunmuştur. İran, milli inkişaflara yetecek kadar bü- yüktür: İranlı'nın, kendi milleti- nin seviyesini, süratle ilerletmek i- çin bütün kabiliyetlere fazlası ile sahib olduğunda ise kimsenin te- reddüdü yoktur. Dost memleketin salâhiyetli —şahsiyetleri, Tevfik Rüştü Arasın ağzından, Atatürk Türkiyesinin, komşu olarak, kudretli, müstakil ve ileri bir İran görmek arzusunda ne kadar sami- mi ve ne kadar sabırsız olduğunu bir daha dinliyeceklerdir. Gene bu sütunlarda işaret ettiğimiz gibi, bölgemiz barış nizammı kuvvel- lendiren böyle bir İranı, yeni Tür- kiyenin emniyet inancalarından sayarız. Onun zayıflığında Türki- yenin ancak zararı vardır. Pehlevi idaresi etrafında bütün iranlıların bir ve ayrılmaz cephesi: Bu kardeş milletin yeni taliini süratle elde etmesi için bir zaruret olduğu ka- dar, onun bahtiyarlığını dileyen türk milletinin de başlıca emelle- rindendir. Raylar ve şoseler Ankarayı, hergün, biraz daha Tahran'a yak- laştırıyor: Manen biribirlerinin yanında olan bu merkezler arasın- daki maddi uzaklık da hergün daha azalıyor. Doğrudan doğ- Tuya daha sık temaslar, iki memle- ket ekonomya ve ticareti arasında daha kolay ve kesif münasebetler, Şahinşah ile Atatürk'ün ebedi e- saslarını kurmuş olduğu İran - Tür- kiye dostluğuna büsbütün yeni bir kıymet verecektir. tarif ve tayin edecek bir anlaşmalar ve mukavele- ler projesi akdetmek üzere Tahran'a gidecek bir heyet tayin olunmuştur. Bu heyetin İran'daki ika- metinden bilistifade şark paktının akdinden önce, muhtemeldir. ile Ira İran ile Irak arasında bir itilâfname imzalanması Öte taraftan Irak hükümeti, Irak'ta büyük su- lama işleri yaptırmak için Mısırlr mütehassıslara müracaat etmişltir ve İrak ile Mısır arasındaki dost- huk mümnasebetlerinin Nahas Paşanin önümüzdeki ilkteşrin ayında yapacağı edilmesi ihtimal dahilindedir. bir ziyaret ile takviye Yer ürünleri kongr esi toplantı halinde Ortaanadolu yer ürünleri kongresi dün açıldı Ayrılan encümenler bugün raporlarını hazırlıyacaklardır Türk Hava Kurumu Orta Anadolu yerürünü kongresi dün saat 16.5 Ja Hava Kurumu Genel merkezi binastında toplanmıştır. 10 vilâyet ve 53 kaza gibi, memleketin en verimli ve büyük bir parçası- nı temsil eden kongreyi Ankara vali ve belediye reisi B. Nevzad Tandoğan bir nutukla açmıştır. B. Tandoğanım nutku şudur : Havacılık davâsının muvalfakı- yetli yolları “— Sayın Arkadaşlarım,. “Kongremizi açıyorum. Günün en ehemiyetli işlerinden biri olan hava. cılık davasının muvaffakiyeti yolla rınt araştırmak için bu gün Ankara- da toplanan Orta Anadolunun 10 vi. lâyeti ile 53 kazasının sayın delege. (Sonu 5 inci sayfads) Ankara Belediyesi benzin fiyatını tesbit etti Benzin ve petrolun ucuzluğunu te- min eden kanunların yürürlüğe girmesi üzerine belediye reisliği, indirilen resim nisbetinde — fiati düşürmüştü. Bazı benzin satıcıları fırşattan istilade ederek ihtikâr yolura sampışlar ve müracaat edetnlere “— Benzin yok!” cevabını ver- meğe başlamışlardı. Bunun üzerine de- polarda ihtiyaca yetecek mikdarda ben- zin stoku bulunduğu halde bu yolda bir fiat yükseltme teşebbüsünde bulunan sa- tıcıların dükkânları kapatılmıştı. Dün bazı taksi otomabilleri ve yük kamyon ve kamyonetleri bu vaziyet kar- şısında benzin bulamamışlar ve otomü- billerini, kamyonlarını garaja — çekmiş- lerdir, Belediye reisliği vaziyetle yakından ( Sönu 5, inci sayfada ) Sıhat bakanımızın beyanatı Sıhat ve İçtimai Muavenet Vekili doktor Refik Saydam İstanbul- daki tifo hastalığı hakkında bir muharririmize — aşağıdaki beyanatla bulunmuştur: “— İstanbul'da son zamanlar- da tifo vakalarının arttığını bili- yorsunuz. Tifo hastalığı her sene yazın başlamak üzere sonbahara doğru artar ve kışın azalır. Bu sene âdetten erken başlamış ve vakaları geçen senelerde görülmiyen mikdara çıkmıştır. Vekâletimiz İstanbul tifosu ile senelerdenberi meşgül olmak- tadır. Fakat maatccssüf şehrin su ve lâ- ğun tesisatı fenni bir şekle getirilme- dikçe bu hastalığa karşı halkı aşılamak- tan başka yapılacak bir tedbir yoktur. Ve bu tesisat bu halde kaldıkça İstan- bulda her sene bazen az ve bazen çok ti fo vakalarının çıkmasını da beklemek lâzımdır. Yalnız şurasını da ilâve et- mek lâzım gelir ki, bir memlekette tifo hastalığının — zühuürü hiç bir zaman o memleket için ayıp bir şey sayılmaz, Şimdi isimlerini söylemeğe lüzum gör. ( Sonu 5. inci sayfsda ) İstanbulda'ki tifo Vakaları hakkınd Tunceli'deki harekâta iştirak eden subaylarımız Bir istirahat esnasında Tuncelideki ileri hareket devam ediyor Seyid Riza yaralandı Hozat, 28 (Hususi surette giden arkadaşımız sabaha karşı gönde- riyor) — Muhalif elebaşılardan Seyid Rıza, tayyarelerimizin Sirpot'ta yaptıkları muvaffakıyetli bir hava hücumu esnasında omuzundan yar ralanmış ve etrafındaki çapulcular tarafından Munzur'un şimaline ka- çırılmıştır. Aynı bombardıman esnasında muhalif sergerdelerden Şahim de yaralanmıştır. Kıtalarımızın ileri hareketi mukavemete uğramaksızm inkişaf et- mekte ve şakiler kaçmaktadırlar. Geceleyin iki nöbetçimize taarruz eden şakiler cezalarını bulmuş- lardır. Vaziyetin yeni inkişaflarını yarın bildireceğim. — Fransız kabinesi bugün parlamento ve senatonun huzuruna çıkıyor Umumi kanaate göre yeni kabine büyük bir ekseriyet toplayacak Paris, 28 (A.A.) — Yeni kabine yarın parlamentoya gidecektir. Hükümetin beyannamesini parlame ntoda Başbakan Şotan okurken Se- nato'da da Başbakan muavini Blum okuyacaktır. k Büyük bir ihtimal ile hükümetin beyannamesini umumi politika is- tihzaları takib edecektir. Fakat bu görüşmelerin uzun sürmiyeceği tah- min olunmaktadır. Umumi kanaate göre hükümete verilecek itimad reyi bundan öncekilere nisbetle da ha büyük bir ekseriyet toplıyacaktır. Hükümetin umumi politika is- tizahlarına aid görüşmelerin şim- dilik tehiri ile pek yakında mecli- se tevdi olunacak finans projesi münasebetiyle istizahların yapık- masını da teklif etmesi muhtemel- dir. Bu takdirde gene hükümet ay f nı ekseriyeti topliyabilecektir. Paris, 28 (A.A.) — Kabine bu ak, şam toplanarak hükümetin mali siya- setinin ana hatlarını tesbit eylemiştir. Hükümet yarın reisicumhurun Ti- yasetinde toplanacak olan - toplantıda metni kati olarak kararlaşacak — olan beyannamesinde bilhassa bugünkü malf vaziyet üzerine israr etmekte ve hazine vaziyetini, düzeltmiye katiyen azmet- miş bulunduğunu ifade eylemektedir. Paris, 28(A,A.) — Maliye nazırr Bonnc' Parise gelmiş ve doğruca başve- kâlete gitmiştir. prrreLeLALLLALALALACALELELESEŞ Türkkuşu gösterileri Bir temmuz perşembe gü- nü saat 8.5 da Türkkuşu; sa- yın Ankara halkını Gazi Ens- itüsü ile askeri fabrikalar sındaki sahada yapılacak bü yük hava gösterilerine davet etmektedir. YeeserercseceLALELALLALALLLRAN EŞ verrerLLLLALALLELALAYALRARLAA sevrLeLACERALUKAARALALAALARA beyanatta bulunan Sıhat Bakanımız ( / İstanbuldaki tifo vakaları bakkında | B. Retik Saydam