6 Ağustos 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Ağustos 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Bayındırlık Bakanlığının Sıvasta yaptırdığı 1 büyük tamir atölyesinin inşa atı ilerlemiştir. Yukarıda: atölyenin bugünkü manzarasını görüyorsunuz. Cumhuriyetin çok güzel bir eseri Sıvastaki demiryolu atölyesi inşası bu yıl bitiyor Atölye senede bin vagon yapacak yüz lokomotif on sekiz bin vagon tamir edecek Bizde henüz çok yeni olan demir endüstrisinin yanıbaşında Devlet demiryolları idaresini görürüz: yurda, bir tek kelime ile muasır haya- ti getiren demiryolu, da sağlamıştır. Demiryolu inşaatında çalışanların mikdarının en büyük kısmımı ifade ni bir tesisle devlet demiryolları; bir müessese değil, en büyük ve verirsli vaziyetine geçiyor. Bu yeni tesis “Sıvas atölyesi,, dir. Bizim Bayındırlık bakanlığı- nın örnek olmaya değer bir pren- si| yardır: işin değerini anlatma- n eserine bırakmak.. Şu iki kelimelik “Sıvas atölyesi,, nin se- nede bin vagon yapacak; 100 lo- komotif, 250 yolcu ve 1800 de yük vagonu tamir edecek, 1200 işçi ça- lışuracak koca bir müessese oldu- ğunu nasıl tahmin edebilirsiniz? Devlet demiryollarının uzayıp EBİ- den hatlarının tulü ve bunların üzerin- de çalışan, işleten işliyen ve edevatın O nisbtte fazlalaşması, muayyen — bir kilometre kattettikten sonra muntazam bir plân altında tamir edilmelerini ge- rektirmektedir. Her gün biraz daha uzamakta olan hatların bu nisbette artan muharrik ve Müteharrik edevatının tamirlerine Es- kişehirdeki büyük atölye ile Yediku- le, Halkapımar ve Alsancak atölyeleri kendi mıntakaları içindeki kısımlarını yapabilmekte idiler. Bunun için de fevkalâde tedbirler alınmıştı. —Halbu- ki, normâl bir işletme için normal bir tamir de zaruri olduğundan Sivas a- tölyesinin inşasıma karar verilmiştir. Bir senedenberi, yapısı, faaliyetle de- vam etmekte olan büyük atölye işte de- Miryollarımızın istikbali ile alâkalı o- lan bu yenileme ve yeniden yapma işi- ni başaracaktır. Bu sene içinde bitirilecek olan in- şaat işleri devlet demiryollarının kon- trolü altında ve mühendis galib firma- SI tarafından yapılmaktadır. Demiryo- hu endüstrisi en çok gelişmiş olan mem- leketlerde tatbik edilmekte olan randı- manlı çalısma tarzını tatbik edecek o- lan bu mücssese, aynı zamanda, kendi Şatıst altında çalışacak olana konforlu bir hayat da temin etmiş olacaktır. Şüfaj, vantilâsyon ve yıkanma tesisatı en pratik ve modern bir şekilde yapıl- maktadır . Yavrularımızın mekteblerde el işle- ri yaptıkları salonlardan tutunuz da, küçük sanat sahiblerinin — çalıştıkları mütevazi yerlere kadar, atölye ismine kulağımız o kadar alışmıştır ki bu ko- ca inşanın kaplıyacağı yere aid rakam- lar sizi muhakkak hayrete düşürecek- tir; Atölye 36.000 metre murabbar çatı altında olmak üzere 122.000 metre mu- rabbat: büyüklüğünde bir sahayı — dole durmaktadır. (Sonu 5 inci sayfada) eder. Bilhassa, « yalnız en çok vatandaşa iş veren memlekette verimli bir iş hacminin kurulmasını sayısı, Türkiye işçi kurulmakta olan ye- bir endüstrinin de mümessili Atölyenin inşaatından bir görünüş bölünmesini protesto etti Cenevre, $ (ALA.) — Irak, Cenevre. deki delegasyonu vasıtasiyle — Milletler Cemiyeti umumi! kâtibliğine bir nota göndererek Filistin'in bölünmesini ptro. testo etmiştir. Irak hükümetine göre bu taksim, Filistine karşı bir adaletsizlik. Br ve bu haksızlığı vahim kayguya düş- meksizin düşünmeğe imkân yoktur. Protesto, ingiliz komisyonu tarafın. dan ileri sürülen tekliflerin daimi bir bal suretine elverişli olmadığını bildir. mektedir. Böylece bir hal sureti ümidi Filistinin tamamen müstakil tanınması- na ve orada yahudilerin bir ekalliyet va- ziyetini Kati olarak kabul etmelerine bağlıdır. Irak hükümeti, netice olarak, katl bir hal sureti için cemiyete mütemmim bir nota vermek niyetinde olduğunu be- yan etmektedir. Notada Irak'ın Filistin arabları nez. dinde oynadığı sulhçu rol ve onlara yar- dım vadetmek suretiyle aldığı mesuliyet. ler hatırlatılmaktadır. Bir italyan radyo istasyonunda yangın Roma, $ (A.A.) — Romanın San- polo telsiz. telefonunda mühim bir yangın çıkmıştır. Hasar iki milyon li- rettir. Yangın, kondansatörlerin faxla ısınması yüzünden çıkmıştır Irak Filistin'in |İstanbulda Japon denizcileri ziyafetler verildi "şerefine : Japon denizcileri Taksim âbidesi önünde selâm vaziyetinde Istanbul, $ (Telefonla) — — Japon mekteb filosu kumandan: Amiral Ko- ga, maiyeti erkânı ve gemilerdeki ja- talebesinin bir kısmiyle — birlikte öğleden önce müzeleri, Topkapı sara- yını ve büyük camileri ve çarşıyı gez- tir. Kolordu kumandanı bugün 13.30 da japon Amirali Koğa şerefine bugün Trabiyadaki Tokatlıyan otelinde — bir öğle ziyafeti vermiştir. 'Tokyo büyük elçimizin kainpederi B. Galib Kamali de saat 16 da — Park otelinde âmiralin şerefine bir çay — zi- CUMA HER YERDE 5 5 KURUŞ Ağustos 18 inci Yıl K eli DĞ No. 5756 Tel: Başmuharrır 1063 Yazı İşleri Müd 1062 İzmirde matem Ölenlerin cenazesi törenle kaldırıldı İzmir, 8 (Hususi muhabirimizden) — İzmir bugün büyük bir matem günü yaşadı. Bayraklıdaki patlama faciasında ölenlerin cenazeleri büyük törenle kal. dırıldı. Çok heyecanlı ve çok müessir oldu. Yangında yaralanan ve yananlardan şirket müdürü Ali Meftun ve Kavalalı Osman da bugün öldüler. Ve cenazeleri kaldırıldı. Şehrimizdeki bütün ikri ge- lenler ve binlerce halk cenaze töreninde bazır bulunuyorlar, elli kadar — otomabil alayı takib ediyordu. Alayda muhtelif kurumlar tarafından gönderilmiş yüzlerce çelenk göze çarpıyordu. Bütün nakil vasıtaları mateme iştirak etmişler ve cenaze töreni esnasında durmuşlardır. Yangının suçlusu olarak Jehimci Osman ileri sürülmekte idi. Bu adam da ölmüş olduğundan hakkmdaki takibat durmuştur. Şimdi mesüliyetin şirketin şahai- yeti maneviyesine terettüb edip etmiyeceği noktası araştırılmaktadır. Şirket mü. dürü ihtizar halinde iken adliyece ifadesi alınmak istenmişse de doktorlar müsaade etmemiş ve ifadenin almması kabil olamamıştır. Yaralanan- lardan şir- ket müdürü Ali Meftun' la Osman da dün öl- düler. Bü- tün — İzmir yas içinde- Çinde durgunluk var | Japon elçisi görüşmek için Nankin'e gidiyor Londra, 5 (Hususi) — Gerek japon kaynaklarından ve gerek Çin kaynaklarından gelen haberlere nazaran son 24 saat içinde Şimali Çinde esaslı hiç bir çarpışma olmamış ve vaziyet normal geçmiştir. An- cak bu durgunluğu harbın tamamiyle bittiği manâsına almamalıdır. Çünkü her iki taraf da şimdiki halde bu mıntakaya kuvvetli asker yığ- makla ve tertibat almakla meşguldür. Tokyodan gelen haberlere gö- re, japon tayyareleri bir takım ke- şif uçuşları yapmışlar ve Kalagan- Pekin yolunda Çin 'kıtalarının e- hemiyetli tahşidat — yaptıklarını görmüşlerdir. Tayyareler mrn 100 kilometre kadar şarkında iki zırhlı treni bombardıman et- mişlerdir. Şimali Çinde japon müfrezeleri te- mizleme hareketine devamı etmektedir. ler, 'Tokyoda, Şigmali Çin vaziyeti hak- kında dün şu tebliğ çıkarılmıştır: 4 ağustos günü, askeri harekât sah- nesinde vaziyette değişiklik - olmamış- tır. # 3 ağustosta japon tayyareleri, Han- kova doğru ilerlemekte olan 84 üncü Çin fırkasını bombardıman etmişler ve bü fırkayı ağır zayiata uğratmışlar- dır. 3 ağustostanberi Hankovda Çinliler japon kolonisine pirinç ve tuz satmak- tan imtina etmektedirler. Merkezi or- duların bir buçuk fırkası, imtiyazlı ja- pon bölgesini kuşatmıştır. Bu yüzden Hankovda — vaziyet vahamet kesbet- miştir. Japon harbiye bakanlığı, Japonya- nen zaylat yekünunun 3 ağustosta 364 kişiye baliğ olduğunu bildirmiştir. Harbiye bakanlığına gelen — haberlere göre Seynanda 2.500 çinli ölmüştür. Çinin ve Japonyanın masrafları Şimali Çin meselesi için Japonya- nın ihtiyar etmiş olduğu masraf yekü. nunun 57 mliyon yene yükseldiği tah- min edilmektedir. Bunun bir çoğu büd- ( Sonu 3, üncü sayfada ) | yafeti vermiştir. Bu akşam Heybelideki deniz mek- tebinde âmiralin şerefine bir garden- parti verilecek ve gece yarısına kadar devam edecektir. Yarın 12 sayfa