17 Ağustos 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Ağustos 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, ULUS ANDIMIZDIR HER YERDE SALI a I 5 t7 KURUŞ Ağustos 18 inci Yıl S B L N& vrür Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 Atatür Manevralar sabahleyin başladı Büyük Trakya mane vralarına iştirak eden motörlü kuvvetlerimizden motör ÇORLU HUMMALI Kumanda Zavi, kırmızı ordular 5 de temasa girdiler e | ir top FAALIYET 1ÇINDE ve hakem heyetleri harekât sahasına çıkıyorlar 1937Türkiyesi Bay Henri Liebrecht geçen tem- muzda memleketimizde bir tet - kik seyahati yaparak Belçika'ya döndükten sonra muharriri oldu- #u Le Solr gazetesinin 7 ağustor tarihli sayısında bu makaleyi neşreltmiştir. Ankara, z 1937, Türkiye daima istisnal bir vaziyette bulunmuştur. Hem Asya, hem Avrupa devleti olduğu için iki medeniyete - işti- Tak etmiştir: askeri hâkimiyeti kendisi- ne filt bir faikiyet temin ettiği müddet- $© - yani Kanuni Süleyman devrine, on- Altmner anır ortalarına kadar - mukadde. Tine milli ananelerine göre hükmetmiş- tir. Fakat osmanlı imparatorluğunun in- hitatr başlayınca Bizans'tan tevartis et- Miş olduğu zaaf sebebleri sadece tevali €tmeğe buşladı. Yavaş yavaş “kapitülas- yonlar” sistemini kabul ettikçe gerek ik- tısadi ve gerek mali bakımdan — visayet altına girdi. Büyük garb devletleri, Tüıkiye'yi bir sömürge sayarak Müştereken 3ö üyorlardı. İktidarın ancak zevahirini muhafaza kaygısında olan Babı Âli, bu hale karşı koymak ka- biliyetinde olmadığından ses çıkaramı - Yyordu. Bir taraftan rum tarihcilerinin men - faate müstenid tarafgirliği, diğer ta» Taftan, aldıkları emre uyarak medhiye- €i vaziyetine giren türk vakanüvisleri - nin ihmal ve tekâsülü türk tarihi hak- kındaki — bilgilerimizi tağlit etmiştir. Türkiyenin Avrupaya nisbetle hakiki Vâziyeti hiç bir zaman usul ile tesbit olunmamıştır. Osmanlı imparatorluğu, kudretli bir Bakeri teşkilâta dayanan bir müslüman teokrasisi idi. Fatih Mebhmed, - bütün fark imparatorluğunu istilâdan sonra 1453 de Bizansı zabtettiği zaman ne bir Medeniyeti diğeri yerine ikame ve ne de ikisini âhenkli bir kül halinde birleştire- bilmiştir. Sultanlar idareye, orduya ve maliye- Ye temas eden her şeyi devletin iç kad- (Sonu 4. üncü sayfada) Genel Kurmay Başkanırmız Mareşal Fevzi Çakmak manevta Sahasına — giden saylav generallerle hususi vagonda Çorlu, 16 (Hususi surette giden arkadaşımız telefonla bildiriyor) — Manev. raya iştirâk edecek birlikler tamamiyle çıkış vaziyetine girmit bulunuyorlar, Yarın sabah saat 6 da kendilerine verilecek vaziyete göre harekâta başlıyacaklar. dır. İki tarafın bütün kuvvetleri kendi faaliyet sahaları içinde hazırlıklarını bitir diler. Bugün Kamutay heyetini teşkil eden zevat ile harekât müdürü Orgeneral Fahreddin Altay Çorlu'ya geldiler; tezahüratla karşılandılar. Örgeneral Fahret. tin Altay iki taraf kıtalarını teftiş etti. General Hnliz ile diğer davetli generaller de buraya gelmiş bulunmaktadırlar. Cemal KUTAY Harekât bu sabah erkenden başladı Çorlu, 17 (Hususi surette giden arkadaşımız sabaha karşı saat beşte bildiriyor) — Manevra harekâtı bir saate kadar yani tam altıda başlıyor. İki tarafın büyük kuvvetleri şimdiden temas halindedirler. Sabahın alaca karanlığında Çorlu hummalı bir askeri faaliyet içinde- dir. Kumanda heyeti, hakem heyetleri şimdi harekât sahasmna çıkıyor. lar. Ben de saray istikametinde kumandanları takib ediyorum. y Cemal KUTAY Yedi elçimiz manevrada bulunuyor İstanbul, 16 (Telefonla) — Mezunen memleketimizde bulunan yedi elçimiz, manevralarda bulunmak üzere yarmın akşam hususi bir trenle Trakyaya gidecek- lerdir. Davetli elçiler Londra elçisi BB. Fethi Okyar, Moskova Elçisi Zekâi Ap- aydın, Varşova Elçisi Ferid, Tahran Elçisi Enis Akaygün, Bükreş Elçisi Bay Suphi Tanrıöver, Atina Elçisi Bay Ruşen Eşref, Tiran Elçisi Bay Âli Türkgel. di'dir. (İran heyatinin İstanbula gelmesine aid tafsilât Üüçüncü — ssayfamızdadır.) rk Manevralarda Atatürk Çerkesköyünde Çorlu, 16 (Hususi surette giden arkadaşımızdan) — Büyük Önderimiz Atatürk dün saat 20 de Floryadan hususi trenleriyle Trakyaya hareket etmişler ve saat 22,30 da Çerkes köyüne şeref vermişlerdir. Atatürk geceyi orada geçirmek üzere kalmışlardır. Atatürk'ün Çorlu'yu şereflendireceğini haber alan komutanlar ve mebuslar heyeti kalabalık bir halk kütlesiyle beraber istasyo- nu doldurmuş ve Büyük Şeflerini beklemişlerdi. Büyük Şefin ya- rın manevra sahasını şereflendirmeleri beklenmektedir. Trakya Umumi Müfettişi general Kâzım Dirik saat 1 de Çorlu'dan Çer- kesköyüne gelmiş Büyük Ata'ya bütün Trakyalrların tazimlerini sunmuştur. Cemal KUTAY Bozcaada açıklarında Frankocu bir denizaltı gemisi hükümetçi bir erzak vapurunu batırdı Bir Sovyet vapuru denize dökülen 79 kişilik mürettebatı kurtardı İstanbul, 16 (Hususi muhabirimizden) — Dün sabah saat 10 sıra- larında Franko hükümetinin bayrağımı taşıyan C. 3 denizaltı ıeııı Sovyet Rusyadan erzak dolu olarak İspanyaya gitmekte olan Madrid hükümetine mensub Ceodad De Kadiks vapurunu top ateşine tutmuş ve iki torpil atmış ve vapuru batırmıştır. Hüödise Bozcaada'nın 18 mil cenus bunda ve kara sularımız dışında vuku bulmuştur. Yapılan esaslı - tahkikata göre hâdisenin teferruatı şudur: Ka- diks vapuru Çanakkale boğazını terk- ettikten sonra tam yolla yoluna devam »derken kendisinden 5 mil mesalede r denizaltı gemisi görmüştür. İlkön- ce bayrağını çekmediği için hangi dev- lete mensub olduğu belli — olmıyan bu, denizaltı gemisine gemi kaptanı aldır- mamış, fakat denizaltı büyük bir sür- atle gemiye yaklaşmış ve top ateşi âç- mıştır. Denizaltı gemisi takriben 300 metreyi geçince ispanyol gemisine de iki torpil savurmuş, torpillerin ikisi de isabet etmiştir. Meçhul denizaltı bu torpillerden sonra muayyen — bir nısıf kutur Üzerinde seyrederek şiddetli top ateşine devam etmiş ve sekiz mermi da- ha savurmuştur. Bunlardan bir kısmı yaralı vapura isabet ettiğinden gemi ( Sonu $. inci saytada ) Hatayda işkence Türkleri Antakya'yı terketmek için tehdid ediyorlar Adana, (Hususi diriyor) — Hatayda bütün çarşılar ka- palıdır, Yaygaracı bazı arab gazeteleri, muhtelif unsurları - biribirine katmak için, hezeyanlara devam etmektedirler, Nitekim Fetelarab gazetesi de Hatay. da halkı biribirine katmak Türkleri a- levileri ezmek için bu şekilde neştiyat yapmaktadır. Bu neşriyat Türk . Arah ( Sonu $., incı sayfada ) ÇAĞIŞTE S K PEEKAKAARTA ÇU AAA Bugün 12 sayfa muhabirimiz bil. Föremidi | Körferi misirÜ Facianın olduğu sahayı ve Bozca adayı gösterir harita Suriye isyanı 300 yaralı 100 ölü var Adana, 16 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Suriyeden alınan haber- lere göre evelki gece Vatani partisi Ha şim Otasi'nin riyasetinde bir toplantı yapılmış ve bu toplantı sabaha kadar devam etmiştir. Bu toplantıda Hatay vaziyetinin ve Cezire isyanının konu- şulduğu muhakkaktır. Cezirede Amüde de çıkan isyan gü geçtikçe alevlenmektedir. Suriye dahi- liye veziri Sadulah Cabiri ve âli komi- ser vekili Strog tayyare ile dün ikinci dela olarak Kamığlı'ya hareket etmiş- lerdir, Cezire'de halk korku ve heyecan içindedir. Birçok kimseler panik ba- Vade Cezire hududunun dışma — kaç: maktadır. Hâdiseleri — bastırmak için Cezire muhafızlığına Sultan Etraş'ın getirilmesi isteniyorsa da etraşlar bu- na yanaşmamaktadırlar. Halebden bik (Yazısı $. inci sayfada)