26 Ağustos 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Ağustos 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

.. gird gem iği söyl Eğer lıo-raıluı'ın içinde yabancı bir denizaltı ULUS ANDIMIZDIR ADIMIZ — ıin lıulundugu lahakkuk eıleı'ek olur a: Denizaltının cebren tevkifi ve ihtimal imhası için emir verildi Ankara, 25 (ALA.) — Haber ıldıuıınııı göre ııpınyol gemilerinin 26 Ağustos Türkiyeyi zafer, ve istiklâle ka- vuşturan büyük bir günün yd- dönümündeyiz. 15 yıl önce bu- gün büyük türk tarihine yeni ve canlı bir. destan bağışlayan taarruz — başlamışlı. Bu büyük günün canlı heyecanları, ölmez hatıraları içimizde bir şeref kay- nağı halnidedir. Büyük zafere yol açan bu taarruzun ne gibi şartlar içinde ve nasıl başladı- gını Büyük Önderimiz Atatür. kün dilinden dinlemek sade har- bın ve zaferin değil, inkılâbımı- zıin da ön sözünü okumak de- mektir. Başkumandan “Nutuk,, da diyorlar hit Ötedenberi tasavvur ettiğimiz ta- arruz plânımızın esasını da arzede- yim: Düşündüğümüz, — ordularımızın kuvayı —asliyesini — düşman cephesi- nin bir cenahımnda ve mümkün — olduğu kadar cenahi haricisinde — toplayarak, bir imha meydan muharebesi " yap - maktı. Bunun için muvafık gördüğü- müz vaziyet kuvayı — asliyemizi, düş- manım Afyonkarahisar civarında bu- lunan sağ cenah grupu cenubunda ve Akarçay ile Dumlupmar bizasına ka. dar olan sahada, toplamaktı. Düş- manın en hassasa ve mühim noktası o- yaşı idi. Sori ve kati netice almak, düşmanı bu cenahından vurmakla mümkündü Garb cephesi kumandanı İsmet paşa ve erkânı harbiyeci umumiye re- isi Fevzi paşa, bu noktai nazardan bizzat lüzumu gibi tetkikat yapmış- lardı. Hareket ve taarrur. plânmmuz çok övel tesbit edilmişti. Konyaya gelmiş olan ceneral Tav- zend'in arzusu üzerine, kendisiyle gö- rüşmek vesilesiyle Ankaradan hare- ket ederek 23 temmuz 338 akşamı garb cephesi karargâhının bulundu- ğu Akşehire gittim. Harekât hakkın- da erkânı harbiyeci umumiye reisinin huzuriyle görüşmeyi münasib gördük. Ben, 24 temmuzda Konyaya gitlim. 27 de tekrar Akşehire avdet ettim. Fevzi paşa hazretleri de, 25 temmuz- da Akşehire gelmişti, 27/28 temmuz göcesi beraber icra ettiğimiz müza- kere nelicesinde, tesbit edilmiş plân Mucibince, taarruz elmek üzere, 15 ağustosa kadar bütün hazırlıkların (Sonu 4. üncü sa Büyük Taarruz Bugün büyük taarruzun 15 inci yıldönümüdür. Türkiyeye istiklâ- lini kazandıran bu taarruzun nasıl b:mıayıp nasıl inkişaf ettiğine dair ©lan askeri yazımız 4 üncü sayfa- dudır, torpillenmesi ve bir denizaltı gemisinin Marmaraya girmiş olmasın- dan şüphe edilmesi üzerine Hariciye vekâletince Ankaradaki ecnebi sefaretlere iki nota tevdi edilmiştir. Bu notaların metinleri berveçhi âti- dirı E.Ali Çetin Kaya dün geldi Bayındırlık Bakanı B, Ali Çetinka- ya dün sabahki Anadolu ekspresiyle şehrimize dönmüştür. B. All Çetinkaya Ankara garında birçok kimseler tara- fınden karşılanmıştır. B. Celâl Bayar İstanbulda İstanbul, 25 (Teletonla) — Ekono- mi Bakanı B. Celâl Bayar bu akşam saat 21 de İpar kotrasiyle şehrimize gelmiştir. B, Celâl Bayat doğruca Moda deniz kulübüne giderek bir müddet istirahatten sonra İş bankası gencl di- vektörü B. Muammer Erişle götüşmüş- tür, Hariciye Vekâletinden 24 ağustos 937 tarihinde ecnebi sefaretlere gönderilen tamimin tercemesidir. : Hariciye vekâleti, bu ayın an be- #inci günü Bozcaadadan 15 mil kadar mesafede tâbüyeti meçhul bir deniz- alir gemisinin, "Ciudad de Cadiz,, e- dındaki ispanyol ticaret gemisini ba- tırdığını ve mürettebatının kurtarıla- bildiğini Türkiyedeki diplamatik he- yetlerin ittilâina arzetmekle kesbi Fahreyler. Cumheriyet hükümetinin — icraati kazazedelere karşı insaniyetpervera- ne alâkasın: göstermekten ibaret kal- smeştır. Diğe tareftar, Yörkiye makamatı- ma gelen malümata göre, 18 ağustor- ta Bozcaadaya iki milden az bir me- safede ikinci bir hasmane hareket vukua gelmiş, tâbüyeti meçhul bir denizaltı gemisi, “Armura,, adındaki iapanyol gemisini Türkiye - karasula- (Sonu 4. üncü suyfada) Çok acı bir kayıp Başbakanımızın küçük | kardeşi vefat etti İstanbul, 25 (A.A.) — Başbakan İsmet İnönünün küçük kardeşi B. Hay- ti Temelli dün akşam Heybeliadada denize girmiş ve bu aralık uğcadığı bir kalp sektesi neticesinde, yapılan bütün ihtimam ve tedavilere rağmen vefat et- miştir. B. Hayrinin cenazesi bugün saat 16 da Heybeliadadaki evinden kaldırılarak namazı Heybeli camiinde — kılındıktan sonra Heybeli kabristanına — defnedil- miştir. Cenazede Başbakan İnönü, Mareşal Çakmak, İstanbulda bulunan bütün ves ki Genel kürmay ve kolordü ku- lunları, Amiral Okan, Reisicum- hur kâtibi umumisi, siyasi müsteşarlar, İstanbulda mezunen — bulunma, büyük elçi ve elçiler, mebuş dn- bul vâlisi, Ankara vâlisi, vilâyet ve be- lediye- muavinleri, mücsacsat direktör- leri, vilâyet ve belediye erkânı, yüksek memurlar, matbuat ve ajans mümessil- leri, Heybeli halkından birçok güzide zevat ve büyük bir kalabalık cenazeyi takib etmişlerdir. Cenazenin önünde deniz mızıkası bulunmakta ve alayın iki tarafında de- niz lisesi talebesi, asker ve polis kıta- ları saf teşkil etmekte idi Başta Atatürk'ten olmak üzere gön- derilmiş elliye yakın çelenk — bulunu: yordu. Cenaze saat 17,30 da çamlar altın- daki ebedi istirahat yerine tevdi edil- olan Merhum B. Hayti'nin Heybeliadada alramaş 2010 tebimleriaden biri miştir. Anadolu ajansı, muhterem Başveki- lin büyük kederine bütün varlığıyle iş: tirâk ederek et derin taziyetlerini ar- der, * ULUŞ — BRĞS Üt cit & bi acı kayıb karşısında çok muhterem Baş- bakarırmızın büyük kederine iştirâk e der ve kendilerine en derin taziyelerini arseyler Elçiliklere, torpillenen yemiler ve Marmaraya lenen denizaltına dair iki nota verildi Bombardıman HERYERDE (PERSEMBE 5 26 KURUŞ Ağustos 18 inci Yıl — 1937 No. 8776 'Tel * Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 Çinliler: 5.000 ş _lâpon askerini imha ettiler Şanghay civarına ihraç olunan japon kıtaları çinlilerin müthiş bir ateşiyle karşılaşmışlar, 5.000 japon askeri imha olunmuştur. Şanghay'daki tarafsız mü - şahidler bu bozgunu, vaktiyle ingilizle- rin Gelibolu'da yaptıkları hataya ben - zetmektedirler. Diğer cephelerde de harb devam et mektedir. 400.000 Çin askeri Pekin we Ticaçin üzerine — ilerlemektedir. Çang Kay Şek japon tecavüzüne daha iyi e- kavemet etmek için hükümet merkerimi Nankin'den Çingfu'ya nakledecektir. Çin hâdisoleri hakkı: daki haberleri- miz 5. inci sayıfadadır. Yurdun ekonomik ve fmanşal kalkınmasında buyuk rolü ole olan degerlı bir muessese Türkiye Iş Bankası bugü n İâ yaşına girdi Türkiye lı bınlıuı bugün muvaffakiyetle geçen 13 çalışma yılıı doldurarak 14 yaşına basmaktadır. Türkiye bankacılığının büyük im- kişafında çok değerli hizmetleri olan Türkiye İş bankasını tebrik eder. ken, onun tarihçesinden bahsetmeyi faydalı bulduk. 26 ağustos 1924 de Ulus mey- danından istasyona giden yolun sol tarafındaki evkaf evlerinde küçük ve mütevazi bir bina ve kadro ile işe başlayan bankanım |* © zaman sermayesi 1.000.000 lira idi. Bugün ihtiyat akçesi ile bera- ber 8.250.000 liralık bir sermaye- ye sahib olan Türkiye İş bankası, memleket iç ve dışındaki muvaf- fakiyetli eserlerile kendisine bü- yük bir itibar temin etmiştir. Bankanın faaliyet sahası gün geç- tikçe genişlemekte, programlı ve me- todlu bir çalışma jle yeni açılan iş ve sanayi bayatına vayılmaktadır. Bundan 13 sene evel dünya harbın- dan ve sonra istiklâl savaşından sarsılmış bir halde çıkan Türkiye, sulha kavu. şur kavuşmaz maliyesini islâh — etmek, ekonomisini yeniden düzeltmek mecbu. riyetinde bulunuyordu. Yeni rejime düşen ilk vazife, hakiki ve tam istiklâlin başlıca şartları olan milli sermayeyi “bulmak — ve endüstri yâratmaktı. O zaman bütün maliye bir. kaç ecnebi banka şubesinin elinde idi. Memleketin ekonomik kalkınmasına yardım edebilecek kabiliyette hiç bir mali müessesemiz yoktu. Bu — boşluk Atatürkün 26 ağustos 1924 de Türkiye İş Bankasınt tesis etmesiyle doldurul- du. Ve banka, 0 zaman genel direktör olan bugünkü Ekonomi Bakanımız B Celâl Bayar'ın, azim, irade, ve yüksek görüşü, bilgili çalışması sayesinde bü. ( Sono 4 üncü vayfada ) İş Bankasının değerli Genel Direktörü Bay Muammer Eriş B. Saffetîkan . - Bugün geliyor İstanbul, 25 (Teletonla) Kültür Bakanı B. Saffet Arıkan bu akşam Am- karaya hareket etmiştir. Kültür Bakanı Aakarada bir hafta kadar kalacak ve tekrar şehrimize dönecektir. Saffet A- rıixan İstanbulda bu sene açılacak mek. teb işleriyle y € kadcolarının bikativle meşsul olacaktır