30 Ağustos 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

30 Ağustos 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ZAFER BAYRAMI Nemiz varsa o zaferden geliyor. Hür ve milli hayat, müstakil yurd, va- tan bütünlüğü ve millet birliği onun esteridir. O zafersiz hepsi aksi olacaktı: Orta Avrupa ile Meriç arasındaki türklük nasıl ölmüşse Trakya ve Anadolu türklüğü öyle inkıraz bulacaktı. Bulur muydu, bulmaz mıydı? Fakat Avru- pa emperyalizminin kararı o idi. Ve osmanlı imparatorluğu türk milletini böyle imtihanlardan geçmek için cihazlamış değildi. Öyle ki bu millet yalnız hür olmak değil, sadece yaşamak için dahi müstakil olmaya mecburdu. Her şey, nemiz varsa, teneffüsümüze kadar hepsi o zaferden geliyor. Bu eümle bir destan satırma benziyorsa hakikatin ta kendisidir. Ve bu zafer Ondan geliyor. Bir milletin 1mtırabları ve isyanları tam zamanında bir Şef'in dehasından ateş alabilirse akıl ermez mucizeler vücud bulur. Ağustos muharebelerinin eşsiz Başbuğunu tekrar solâmlıyalım: Ona va- tanımızı, şerefimizi, hürriyetimizi hayata yaşatabilmek kıymetini veren her şeyi borçluyuz. Ve şimdi o büyük zaferi, onu yaratan Büyük Başbuğun Dumlupı- narda Şehid Mehmedcik âbidesi önünde söylediği nutuktan okuyalım: BAŞKUMANDAN MEYDAN MUHAREBESİ Zaferi büyük başbuğun nutkundan okuyalım * ,,.Çalköy garbında ve şima- linde patlıyan topların tarrakala- rını işitiyordum. Oradan vaziyeti dürbünle tetkiyke uğraşmak bana sıkıntılı geldi. Daha ileriye, ateş yerine gitmek için kati bir lüzum ve ihtiyaç hissediyordum ve bu noktayı şimdi üzerinde bulundu- ğumuz bu tepeyi gösterdim. Ora- ya gitmek lâzımdır ve buyurun gi- delim dedim, Otomobillere atla- dık. Bu tepeye gelen yola dahil olduk. Arasıra güzergâhımizın so- luna düşman mermileri düşüyor- du. Dördüncü kolordunun fırkala- rı şarktan garba güzergâhımızı katederek seri hatvelerle ilerli- yorlardı. Biraz evel dediğim gibi saat ikide şuraya çıkmış bulunu- yorduk. Düşman — kuvvetlerini gündüz göziyle tamamen ihata et- mek ve düşmanın muannidanc müdafaa ettiği muharebe mevzi- bü lerine sün, icumlariyle dahil olarak neticei katiye almak elzem- di. Bunun için bütün kıtaatın aza- mi fedakârlıkla ilerlemesini ve bütün bataryalarımızın, hattâ mes turiyete bakmaksızın, ateş mevzi- Büyük Önderimiz Atatürk lerine girip düşman mevzilerini sarsmasımı istiyordum. Yanımda- ki kumandanlar bu noktai nazar- larımı anlar anlamaz derhal ve en asabi bir surette faaliyete geç- tiler. Maatteessüf şimdi ismini ha- tırlayamadığım yanımda bulunan kahraman bir süvari zabitine bir kaç kelime not ettirerek düşman mevzilerini şimalden saran ikin- (Sonu 7. inci sayfada) Bugün 12 sayfa Tayyare ve Zafer bayramı etrafındaki Z incide: Emperyalizm için Yazan: A, 5 incide: Manevr: 6 incıda: Türk - Kuşu nasıl çalışıyor ? 7 incide: Dünyanın en büyük betonarme paraşüt kulesi İzmir paraşüt kulesi- kara gün: 4 üncüde: Cihan harbına kadar Türkiyeye'de yazılarımız Yazan Burhan Belge tayyareciliğin geçirdiği safhalar süşü notlar - Yazan : Cemal Kutay dir - Yazan Sabahaddin Sönmez 8 incide; Kahraman türk kızı Sabiha Gökçen - Yazan; Nureddin Artam 9 uncuda: Şehlid Mehmedcik âbidesi —HSB İincide Cihan harbinde entelicens Servis YAZAN: HARPTA ENTELİCENS SERVİS ŞEFLİĞİNİ YAPAN ŞİMDİKİ İNGİLİZ DENİZ BAKANI SAMUEL HOR *TERCÜME EDEN: HİKMET TUNA ve bütün dünyada meçhul asker mezarları ADIMIZ, k_ Dünyanın ilk kadıfı Sabiha Gö_kçen Bugün Eskişehirde törenle diploma alıyor İstanbul, 29 (Telefonla) — İlk kadın askeri tayyarecimiz Sabiha Gökçen'e yarın Eskişehir tayyare mektebinde törenle diploma ve- rilecektir. Törende bulunmak ü- zere Örgeneral Fahrettin - Altay birkaç generalle beraber Eskişe- hire gitmiştir. Örgeneral Fahrettin Altay, yarın diploma verme törenine başkanlık edecektir. Gece tayyare mektebinde bir balo tertib edil- miştir, Atatürk'ün hemşireleri Bayan Makbule de Eskişehire hareket etmiştir. Bayan Makbırle'nin töre- ne şeref verecekleri anlaşılmak- tadır. Misafir generaller şerefi- ne Sabiha Gökçen dün gece Es- kişehirde büyük bir ziyafet ver- miştir. Kendisinin öbür gün İs- tanbula hareket etmesi muhtemel- dir. LUS ANDIMIZDIR İngiliz elçisinin Şanghayda japonlar HERYERDE | PAZARTESİİ 5 30 KURUŞ 18 inci Yıl No, 5780 'Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 Kahraman askerlerimiz geçid resminde Bugünkü bayram Gündüz geçid resmi gece fener alayı var Bugün Başkumandanlık meydan muharebesini zaferle bitirdiğimiz günün 15 inci yıldönümü ve tayyare bayramıdır. Yurdun her köşesinde olduğu gibi, Ankarada da bu iki bayram fev- kalâde bir şenlik vesilesi olacaktır. Dün akşamdan itibaren resmi ve hususi müesseseler, bayraklarla donatılmış, sokaklarda fevkalâde gün- lere mahsus bir canlılık görülmeye başlanmıştır. Bugünkü geçid resmi hipod- romda olacaktır. Bütün ankaralı- lar geçid resmini seyretmek için Ankara garnizonu komutanlığı ta- tarafından — yaralanmasından — sonra| ea sakaya daret SöelüRE dir. Törenin programı şu şekilde tanzim edilmiştir: yük elçi Dodd, ingiliz bü: tın neticesini tir. Siyasi japon mahfilleri, rapo- run yakında ümid et- mekte ve vuku bir gecik- menin vaziyetin kesbet- mesine sebeb olacağını tahmin et- mektedirler. Japon dış bakanı, Şanghayda- ki japon deniz atına tahki- katı mümkün mertebe süratle bi- tirmelerini tavsiye etmiştir. '"_'îlü notasının metni İngiliz hükümetinin japon hüküme- tine verdiği protesto Notası, evyelâ, Büyük Britanyanın Çin büyük elçisinin yaralandığı hâdiseyi anlatmakta ve bü- Yük elçinin içinde bulunup japon tay- yarelerinin hücumuna — maruz kalan o- tamobilin çok bariz bir surette ingiliz (Arkası 3. üncü sayfada) Mareşal Çakmak . Ankaraya geliyor İstanbul, 29 (Telefonla) — Büyük manevralarda bulunduktan sonra şeh . rimize dönmüş bulunan Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, bu ak- şamki trenle Ankaraya harcket etmiş - tir. Genel Kurmay Başkanı Haydarpaşa garında şehrimizdeki kumandanlarla as. keri ve mülki erkân, dostları ve kala . balık bir halk kütlesi tarafından uğur - lanmıştır. Ingiltere tam ve kati tarziye istiyor Tokyo, 29 (A.A.) — Bugün saat 14 de ingiliz inin yaralanmasiyle neticelenen hâdise hak- kındaki ingiliz notasını Hirotaya tevdi etmiştir. Görüşme yirmi daki- ka sürmüştür. Hirota, büyük elçinin sıhi vaziyeti hakkında malümat istemiş ve Şanghayda ingiliz makamlariyle müştereken yapılan tahki- ediğini söylemiştir. Hirota, hâdise hakkındaki raporu alır almaz maslahatgüzarı davet ederek konuşacağını vâdetmiş- Saat 9,45 de Genelkurmay başkanlı. ğanda tebrikler başlıyacak, saat 10.30 d da törene iştirâk edecek olan kıtalar Hipodromda hazır bulunacaklardır. Törene İstiklâl marşiyle başlanacak. ter. Bu sırada Tüm komutanı kıtaları yerlerinde gözden geçirecektir. Bun. dan sonra ordunun en genç subayı bir nutuk söyliyecektir. Müteakıben Halk partisi, tayyare kurumu adlarına ve daha sonra da tüm komutanı taralım- dan 30 ağustos zafer ve tayyare baye (Sonu 7. inci sayfada) maslahatgüzarı Bugün Dumlupınarda Şehid Mehmedcik âbidesi önünde tören yapılacak Dumlupınarda Şehid Mehmedcik âbidesi Afyon, 29 (A-A.) — Yarın Dumlupımnar'da yapılacak olan törene iştirâk etmek ve şehit asker âbidesine birer çelenk koymak üzere C. H, P. namıma B. Cevdet Kerim İncedayı ile Başbakanlık, bakanlıklar, Ankara vilâyet ve belediye reisi nara. larına birer zat bu sabahki trenle şehrimize gelmişlerdir. Vilâyetlerden de heyetler vo izciler gelmektedir.