23 Eylül 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Eylül 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR Tarih kurultayının üçüncü günü Dün muhtelif profesörler çok kıymetli tezler okudular İkinci Türk Tarih Kurultayında bulunanlar Bütün alimler medeniyet w « beşiğinin orta asya olduğunda müttefikdir İstanbul, 22 (A.A.) — İkinci Türk tarih kongresi bugün 14.15 de kongre asbaşkanı B. Hasan Cemil Çambel'in başkanlığında toplanmı: tır. Sekreterlik yerlerinde B. Kemal Ünal (İsparta) ile Bn. Sıdıka I Bânkur bulunuyorlardı. Ka Reisicumbur Altatürk bermutüd' iturlariyle toplantıya şeref ver- Mişlerdir. Kongrenin uyandırdığı alâka $ Başkan cölseyi açmış ve demiştir klz — İkinci türk tarih kongresi münase- tiyle memleketin her tarafında kon. EBre Mmesaisine karşı gösterilen büyük Alâka temadi etmektedir. — Valilerden, belediye reislerinden, C. H. Partisi re- İslerinden, ticaret odalarından, —hava kurumlarından, esnaf teşekküllerinden, Halkevlerinden ilim ve kültür, gençlik Ve spor teşekküllerinden ve birçok ze. Vattan her gün yüzlerce telgraf — gel- Mektedir. Bunların okunması kongreyi fazla işgal edeceği için yalnız telgraf. ların geldiği yerlerin listesini okumak. iktifa ediyorum. Bundan tonra başkan, Sovyet Rus- YA ilim akademisi başkanlığından gön. dörilen tebrik telgrafın; okumuş ve bu telgraf alkışlarla karşılanmış ve riya- Set divanınca kongre adına — teşekkür l İsmet İnönü bugün geliyorlar İstanbul, 22 (Telefonla) — İsmet İnönü dün öğleden sonra motorla Hey-. beliadadan İstanbula inmiş ve şehirde kısa bir gezinti yaparak Dolmabahçe sarayına gitmiştir. Başbakan İnönü, sarayda Büyük Şef Atatürke vedâ ederek bir müddet hususi işlerile meşgul olmuş,.. .. şonra Sakarya motoruyle Boğaziçin, “bir ge- zifti yaparak saat yedide Haydarpaşa- ya geçip Ankaraya hareket etmiştir. Başbakan Haydarpaşa garında Cum- hurreisi Atatürk namına Umumi kâtib B. Hasan Rıza, Başyaver B. Celâi, Hu- susi kalem müdürü Bay Süreyya İle Başbakan vekili B, Celâl Bayar, İç ba- kanı ve Parti genel Sekreteri B. Şükrü Kaya, Adliye, Milit Müdafaa, Maliye, Nafia, Sıhat, Ziraat bakanları, Dış ba- kan vekili BB. Şükrü Saraçoğlu, Gi. Kâ- zım Özalp, Puad Ağralı, Ali Çetinkaya, Dr. Refik Saydam, Şakir Kesebir ve Numan menemencioğlu ile Londra bü- yük elçisi Fethi Okyar, Varşova sefiri Somt 6. ıncı sayfada ) Akdeniz mes'elesi ve İtalya Paris konuşmalarında italyanın müsbet teklif yapacağı zannolunuyor HER YERDE 5 KURUŞ 18 indi Yd No, 5804 PERŞEMBE 23 Eylül SA7 Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 | Kız talebelerimizin bir talim esnasında alınmış resimleri Bir teşrinden itibaren Kıztalebeye mekteplerde askerlik dersi verilecek Ders haftada bir saattir Kültür bakanlığı, yurd müdafaasına hazırlanmalarını temin mak- sadiyle, Orta mekteb yedinci sınıftan itibaren, lise, yüksek mekteb ve üniversitede kız talcbelere askerlik dersleri verilmesini kararlaştırmış ve dün teşkilâtına bildirmiştir. Emir, bu ders yılı başı olan 1 ilkteşrinden itibaren tatbik edilecek ve bu mekteblerin muadili olan meslek, sanat ve hususi mekteblere de şamil olacaktır. Devam, sınıf geçme ve mekteb- den mezun olma hususlarında er- kek talebelere tahmil edilmiş olan mecburiyetler kızlar için de tatbik edilecektir. Ancak, askerlik ders- leri yalnız, Türkiye cumhuriyeti vatandaşı olanlara - verilecektir. Ders saatleri, yalnız bu seneye mah- sus olmak üzere tekmil sınıflarda, kız talebe için bir saattir. Bu ders yılında, kız talebe için ter« tib edilen ve orta ehliyetname tedri. gatınr ihtiva eden husust bir program tatbik edilecektir, Birinci proğram yalnız ? inci sınıf. ta, 1 ve 2 inci programlar sekizinci sı. nıftan itibaren yukarıya doğru bütün sınıflarda, Üniversite ve yüksek tahsi- (Sonu 6. ıncı sayfada) İstanbnl Lüleburgaz asfalt yolu İstanbul « Edirne - Londra yolunun İstanbul - Lüleburgaz arasındaki as- falt kısmının açılma töreni 27 eylül pa- zartesi günü yapılacaktır. Bayındırlık bakanlığı bunun için bir program hazırlamıştır. İstanbulda bu- lunan davetliler tören günü stat sekiz- (Somu 6. ınor sayfada) Demir, altın, gümüş ve kurşun madenlerimiz Bulgar dağında bulunan altının bir milyon liralık olduğu tahmin edilmektedir Divriki civarında zengin demir m adenleri cevheri bulunduğunu evel- ce haber vermiştik. Haber aldığımı za göre, en iyi manyetit cinsinden bulunan bu cevherden yakında dünya piyasasına ihracat başlıya- caktır. tdilmesi karar altına alınmıştır. Bundan sonra başkan B. Hasan Ce. Nyon konferansında bulunan delegelerden Bulgaristan dış işler bakanı Köseivanof ( Sonu 5. inci sayfada ) Fransa dış işler bakanı Delbos, Yugoslavya murahhası Puriç, Romanya dış işler bakanı Antoncsko. (Eden'in karikatörü) Londra, 22 (A.A.) — Royterin bildirdiğine göre, İtalyanın Pariste üç memleket deniz mütehassısları konferansına iştirâk davetini kabul etmesi Londrada çok iyi bir surette karşılanmıştır. Fakat Akdenizde devriye sistemine iştirâk için İtalyanın Pariste ne gibi müsbet teklif- lerde bulunacağını anlamak lâzımdır. Fransızlara Paris'te yapılacak müzakere- kapatıldı Sen . Jan - dö - Luz, 22 (ALA.) — *Panyol memurları, dün öğleden sonra ldudları bütün fransızlara kapamışlar- ©. Fransız memurları, Bidassca nehri unca bir takrm ihtiyat tedbirleri al- TMuşlardır. P Ş Tansanın Malagadaki konsolosu yakalanmış kn“ıyur.;..—, 22 (A.A.) — Buraya ge - bazı malümata göre Pransanım Ma ln: daki konsolosunun dün - Frankist ynurlar tarafından evinde hapis edil Mi , V olduğu rivayet edilmektedir. _İlpaııyaııın kontrolu İ Moskova, 22 (A.A.) — Gazeteler Paaya sahillerindeki deniz kontrolu İspanyol hududu Bağdat'ta Bekir Srtkının katili idama mahküm oldu Adana, 22 (Hususi) — Iraktan bil. ban olan genera! Mehmed Salih Divanıharb idama mahküm edilmiştir. nun kaldırıldığı z - ispanyol hududunda kontro 1 şiddetle tenkid etmekte ve bunu İtalya'ya karşı yeni bir taviz suretinde karşılamaktadır. lerden sonra bu teklifler, Nyon konferansına verilecektir, Paris, 22 (A.A.) — İtalyan ileri ge. lenleri Akdenizde korsanlığa karşı İtal- ya filosunun da iştirak etmesini pren- sip itibariyle kabul etmeleri Pariste ve Londrada memnunlukla karşılanmıştır. Paris ve Londra, böyle bir kabulü te- etmekte idi. Şimdilik mukavelename, tamamiyle teknik mahiyettedir. Deniz mütehassıs. ları normal sürette Pariste içtimaa ede- cekler ve vaziyeti tetkik edeceklerdir. Elde edilmesi muhtemel itilâf; tabi? Akdeniz itilâfınr imza etmiş olan diğer devletlerin tasvibine arzedilecektir, ( Sonu 6. incı sayfada ) Âkdenizde Bir tayyare bir vapura tecavüz etti 'Tanca, 22 (A.A.) — 700 yolcu ile Korsikadan gelmekte ve Kazaplanka- ya gitmekte o'an Kutubia ismindeki fran- siz vapuru, Balcar adaları cenubunda bir tayyarenin taarruzuna uğramış ol- duğunu bildirmiştir. Vapura — isabet vaki olmamıştır. Ingiliz harb gemileri, vapurun im- dadına koşmuşlar ve kendisine refa- kat etmişlerdir. Bunun senede yarım milyon ton kadar olacağı ve memlekete geti- receği paranın 2.5 milyon lirayı tutacağı söylenmektedir. Cevher, toprak sathında 20 milyon tonluk bir mevcud arzetmektedir. Ma- denin bu şekilde bulunuşu istihsali kolaylaştırmakta ve masrafı azaltmak. tadır. Bu yüzden memleket 100 bin lira daha kazanmış olmaktadır. Maazmafih toprak altında da zengin damarlar bu- lunduğu ümid edilmektedir. Divriki mâdenleri güzel bir tesadüf. le meydana çıkarılmıştır : buralarda de- miryolu inşaatı ile meşgul mühendisle- rimiz cihet tayini İle meşgullerken pu- (Sonu 6. ıncı sayfada)