23 Kasım 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Kasım 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Salı 23 SONTEŞRİN L OSSY * 18 inci yıl . Başmuharrir İdare Telgraf: Ulus - Ankara Yazı iş. Müdürü Ulus basımevi Çankırı Caddesi: Ankara TELEFON 1063 1062 1061 ADIMIZ ANDIMIZDIR Bugün 7. cide Kadın sayfası Yarın Gençlik sayfası urd ekonomisinde büyük inkişaf var r Geçen yıl yurdda İstihsal artmış, fiatlar Daha yükselmiştir Türkiye Zireat Bankasının 48 inci Sab devresi münasebetiyle bankaca bazırlanan raporun, Türkiyenin ge- nel ekonomik durumunu tetkik eden kısmıne cumhuriyetin ekonomi saha- Sındaki ilerleme hızını — salâhiyetle Bösterme itibariyle aynen neşrediyo Tuz. Banı umuml işlerini ve bun- ların üzerinde tetkik yapan heyetin Börüşlerini ve umumi heyette cere - Yan eden müzakereleri ayrı sütunu- Muzda okuyacaksınız: “Dünya ekonomisinin geçen bilân- $0 raporumuzda istikamet ve hususi- Yetlerini arzettiğimiz salâh ve inki- Şafı 1036 yılında beynelmilel mi deleleri sıkan koruyucu ve yasakı tedbirler rejiminin devamına, pi Tın istikrarsızlığına ve mühim si Nİ hâdiselerin ika ettiği yeni yeni Emniyetsizlik sebeblerine rağmen bi- Taz daha tebarliz ve tekarrür eylemiş- tir. Stokların biraz daha azalmasına Mukabil istihsal faaliyeti biraz daha Artmış, fiatlar daha da yükselmiş ve Beynelmilel mübadeleler hem hacım, bem de kıymet itibariyle tezayüd ey- lemiştir. Yılm en mühim hâdiseleri fransız frangının altına çe ne küdretini kaybeti mu takiben bazı mem- leketlerin dahi paralarının kıymetle- rini düşürmeleridir. Bununla bera- ber, dirije ekonominin para işlerin- de nizamlama fonları sistemi gibi Muvaffak tatbikatı yayılmakta ve Para durumunun islâhi ümidleri kuv- Vetlenmektedir. Ulusal ekonomi Geçen yıllık raporumuzda esasla. Tını ve husüsiyetlerini belirttiğimiz €konomik sıyasamız olgun tedbirler- ı? 1936 yılında da hâl için çok sevinç. N ve âti için çok güvenli bir yolda Muvaffakiyetle inkişaf etmiştir. Tarımsal Durum Bu inkişaf, tarrmsal alanda çok barizdir; ziraati genişletme ve verim- lendirme, istihsali değerlendirme he- deflerine muvaffakiyetle yürünmüş- tür. Gerçi, hava şartları her yerde ve her mahsul için müsald bi kib etmemiştir. Fakat, ç in azmi bu talisizliği karşılryabilmiş ve üzüm Müstesna bütün diğer mahsullerde hem daha iyi, hem de aşağıki tablo- görüleceği üzere daha fazla bir re- kolte temin eylemiştiri 1935 Buğday 2,500,000 ton - 2,700,000 ton Ârpa —— 1,300,000 ton — 1,600,000 ton Pamuk 37,000 ton — 45,000 ton Tütün — 38,000,000 kilo 65,000,000 kilo Afyon 3,000 sandık 5,000 sandık Pindik — 24,000 ton — 26,000 ton Üzüm — 80,000,000 kilo 65,000,000 kilo Hayvan yetiştirmesinde göçen yıl- ak raporumuzda İşaret ettiğimiz in- kişaf son yılda daha ziyade tebarüz ttmiş bulunuyor; hayvan mevcudu '#rttığı gibi yün ve tiftik hasılâtı da fazlalaşmıştır. Pazar şartları , Kismen umumi- konjonktürün te- Siriyle fakat daha ziyade ticaret reji- Mimizin hazırladığı imkânlarla çok Müsaid safhalar arzetmiş, ziraf mah- Sul ve maddı izin hemen hemen €psi hususiyetlerini aşağıda arzede- Seğimiz Üzere bir önceki yıldan da- ı; Yüksek fiatlarla muamele görmüş- 1936 ir. Buğday , Senenin ilk aylarında gevşemeye Yüz tutan fiatlar mahsulün bazı yer- lerde bozulması üzerine yükselmeye Büşlamış ve senenin ikinci nrsfında ilhassa Teşrinisani ve Kânunüevel- de yüksek ve çiftçi için kârlı seviye- *İnl muhafaza eylemiştir. Buğday piyasasının bu kuvvetli Meyelânı — dolayısiyle — Bankamızın Uğday koruma kanınu ile deruhte €ttiği va: üreti umumiyede piya- Aaya, geçen seneye nazaran daha âz T"üih&lelx bir şekilde ve Trakyada $ istihlâk ihtiyaçlariyle, cenub hava- fişinde de harice yapılan satışlarla latlar 7.7,5 kuruş gibi koruma had- dinin çok fevkinde tutunduğundan Satışların tevakkufuna kadar - burar 'da nivasava müdahaleve lüzum kal- Ziraat Bankası Genel Direktörü B. Kemal Zaim mamış, buna mukabil İç Anadoluda flatları düşmekten korumaya — hattâ ihraç fiatlarına göre bir mikdar yük- seltmeye gidilmiştir. Tiftik ve yapağı n Yapağı, hassatan tiftik haricl ti- caret rejimimizden en fazla istifade eden maddelerdendir. Tiftik bütün sene yüksek bir seviyede kalmış, se- nenin son aylarından bir önceki y len iki misline kadar yaklaşmış ve böylelikle rekoltenin tamamı satıl- ( Sonu 5. inci sayfada ) Yeni Romanya hükümeti Yeni Rumen binesini, tekrar, sayın Bay Tataresku toşkil etmiştir. Bu haberin Türkiye kamoyu üzerin- dene kadarmesud bir tesir bırak- mış olduğunu söylemı le fazla buluruz. Doşt ve müttefik milletin mukadderatını, en nazik zamanlar - da, büyük bir kiyasetle idare eden Bay Tataresku, hükümdarının ve milletinin itimadına lâyık bir devlet adamı olduğunu isbat etmiştir. Onun iktidar devrinde Romanya'nın dost- lukları ve enternasyonal barış poli - tikası kuvvet bulmuştur. Balkan an- tantı devletleri, kendisinde, Balkan- klık dayanışması — davâsının — samimi bir mesnedini buldukları kadar, yi - me onun dürüst siyaseti, umumi ba- rış nizamımın inancalarından biri ol muştur. Romanya — Türkiye müna- sebetleri tarihi, Bay Tataresku'nun, milletlerimiz arasındaki - dostluğun inkişafına olan hizmetini teşekkürle anacaktır. Sayın Başbakan, geçen ay Ankarayı ziyaret ederek Büyük Şefimiz ve hü- kümet adamlarımızla buluştu. Bu iki taraflı tanışma, Romanya . Türkiye dostluğunun samimiyet ve sarsılmazlı- ipnı görmeğe ve bu dostluğun Balkan- lar ve cihan sulhu için olan yükşek kıy- metini bir daha tesbit etmoğe vesile teşkil etti. Bay Tataresku, burada iken, iki memleketi alâkalandıran bütün meselelere temas etmiş ve bunlar arasında, daha eyi bir tanzi - me ihtiyaç gösteren ekonomi ve tica- ret münasebetleri ile bilhassa meş- iç bir menfaat tezadı ile ayrılma - makta olan memleketlerimiz arasın- da, velev mühim bir anlaşmazlık teşkil etmese bile, bu pürüzün kal- masını dahi tecviz etmediğini anlat- mıştır. nizamı ve milli da- vâlarımızın istikbal birliği bakımın- dan, müşterek dostluğumuzun değe- vi o kadar büyüktür ki onu ebedi- leştirecek ve her türlü münakaşa mevzularından tasfiye edecek gay - retlerin, başlıca muzaharetçi ve yar- drmcıyı, kendisinde bulacaklarma şübhe yoktur. Her halde Tataresku iktidarını, bizler, takviye etmiş olduğu milli ve enternasyonal vazife ve hizmetleri- mizin, inkişaf ve dovamı için de ha yırkâür tolâkki etmekte ve hüküme- | tine candan muvaffakiyetler dile-| mekteyiz. kanlı valg.lar Bir kişi öldü bir kaç kişi yaralandı Beyrut, 22 (A.A.) lefetine ra, be Lübn dağıtılmış alan yüzlerce kii eşebbüs. etmi Beyrutta ( ları ve cemiyetlere teşkil mensuk | etmn ağıtmıştır. Bir Polis, nümayişçileri l Fakat kif edilmiştir. ralanmıştır. Silâhlı çete fasliyetine engel olmak üzere sınırlar muhafaza altına alınmıştır. HATAYIN yeni rejimi Adana, 22 (Husust muhabirimiz- den) — Suriyeden alıman haberlere göre Suriye fevkalâde komiseri kont dö Martel bu ayın yirmi sekizinde An- takyada bulunacak ve ayın 29 unda yeni rejimin yürürlüğe girişini ilân edecektir. Kontrol heyeti bugün Bey- ın Marsilyaya hareket etmiştir. | Macar başyvekilinin Berlinde yaptığı temaslar Berlin, 22 (A.A.) — Alman hari - ciye nazırı von Neurath bu akşam baş vekâlette macar başvekili ve hariciye | nazırı şerefine büyük bir ziyafet ver » | miş ve bu ziyafette italyan, macar, Avusturya elçilerinden ayrıca bütün hükümet erkânr ve birçok generaller Büyük Şefimizin seyahatleri esnasında Me elimize gelmiştir. Yukardaki fotoğrafta Bü nuz. Refakatlerinde İç İşler Bakanı B. Şükrü Kaya, ve Bayan Sabiha Gökçen bulunmaktadı Atatürk'ün Mersin ve Afyon'daki tetkiklerine aid diğer resimler 6. ıncı sayfamızdadır. l in ve Afyon'da geçir di ik Şefi, Mersin man d, 'ikleri zamanlara aid resimler 'alina bahçelerinde görüyor! n J İngiltere Tokyoda .t. Japonya'nın Şanghay hükümranlık kurmak çok mühim bir hâdi 'Tokyo, 22 (AA.) — Buğün Ingi- ün — ilgasını Büyük Britanya'ya karşı sempatik siyasetin terkini, Hongkong Üzerinde #iddetli bir kontrol yapılmasını ve İn- Bilterenin ve yahud herhangi bir dev- letin Çin ihtilâfına herhangi bir suret- Hiz dastluğu cemiye hazır bulunmuştur. Zirat kalkınmamızın esaslı bir unsuru ge 1 Ziraat Bankası Ankara Merkez binası Ziraat bankası umumi hey'eti dün toplandı Banka buğday piyasası! fiatları çiftçinin Ziraat bankası umumi hkey'eti dün Kamutay büdce encümeni salonunda toplanmıştır. Bu, yeni kanunun çık- | masından sonraki ilk umumt heyetti. Umumi hey'eti meclisin büdce, divanı muhasebat, iktisad, maliye ve ziraat encümenlerile başbakanlık delegeleri! te müdahalede bulunmasını reddedil- na hâkimdir. Liverpul ayağına getirilmiştir. teşkil ediyordu. İktisad Vekili ve Zi- raat Vekâleti Vekili B. Şakir Kesebir de bazır bulunuyordu. Başkanlığa Burdur saylavı Musta- fa Şeref Özkan ve sekreterliklere de aleyhine büyük bir yapıldı imtiyazlı bölgesinde istemesi İngilterede se telâkki ediliyor Wm:ıiııi taleb etmek üzere büyük bir miting akdedilmiştir. Mitinge Seiyukai fırkası lideri B. Tcijiro Yamamato ve “siyah Dragon” denilen ifart derecesinde vatansever cemiyetin maruf lideri M. Toyama ri- | yaset etmişlerdir. Mitingin sonunda dört bin vatan- perver, bayraklar sallamak — suretiyle imparator sarayının önünden geçmiş - lerdir. Ve İmparatoru alkışlamışlardır. Bundan sonra küçük bir heyet, il giliz sefarethanesine giderek İngilte - re hükümetine Çin - japon ihtilâfında- | ki hareket hattın: yeniden görden ge- | çirmesini ihtar eden bir beyanname vermişlerdir. Şanghay imtiyazlı bölgesinde Londra, 22 (A.A.) — İvning Niyuz gazetesinin yazdığına göre, Japonya - nn Şanghay Üzerinde hükümranlık baklarını kullanmak iste: tagilte - rede vahim bir hâc olarak telâkki edilmektedir. Şanghay İmtiyazlı böl- gesinde alâkalı devletlerin hukukuna japonlar tarafından dokunulmasma asla müsaade edilmiyeceği Japonyaya |anlatılacaktır. Balkan antantı devlet Bayan Fakihe Öymen ve Esma Nay- (Sonu &, tnci sayfada) Atatürkle İtalya kralı arasında Ankara, 22 (A.A.) — İtalya kralm nn doğumu yıldönümü münasebetiyle Reisicumhur K. Atatürk ile Majeste Vittorlo Emmanuel arasında aşağıda- ki telgraflar teati olunmuştur : Majeste üçüncü Victor-Emmanuel Rama Majestelerinin doğumlarının yıd dönümü münasebetiyle en kalbi teb- riklerimi, ve şahsi saadetleriyle İtal: ya'nın refahı hakkındaki samimi te« mennilerimi kabul buyurmalarını ris ca ederim. K. ATATÜRK Ekselans Kemal Atatürk Reisicumhur Ankara Ekselansınıza samimi — surette te« şekkür eder ve bilmukabele şahsi sa- adetleriyle memleketlerinin refahı hakkındaki çok hararetli temennile- rimin kabulünü rica eylerim. VİTTORİO EMMANUEL APRTĞRRTE TI PALITOLEŞĞA Türk hava kurumu genel merkez kurulu Türk Hava Kurumu Başkanlığın- dan: Genel Merkez Kurulu, 25 sönteş- rin 937 perşembe günü saat 15 de altı aylık toplantısını yapacağından Kurul iüyelerinin Kurum Merkez - binasında bulunmaları rica olunur. 3—6573 bankaları könferansı Balkan Antantı Devlet Bankaları direktörleri dün sabah saat 10 da Cumhuriyet Merkez Bankasında toplantılarına lardır. Toplantı bugün de devam edecektir.