23 Ocak 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Ocak 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Japonyanın içi İlk önce hıristiyan misyonerlerini iyi karşılayan Japonya, sınırlarını tam üç asır yabancılara neden kapamıştı ? Ulus basimevi Çankırı Caddesi: Ankara 'Tolgraf: Ulus - Ankara volan çayırlık bölge, büyük ölçüde YA ” zünden düşmüş olduğu acıklı hali tasavvur eden gene en ileri medeni- yetlerden birine sahib olduğu halde hendi ormanlarını ancak devletleş- tirmekle ve hususi orman işletmele - rine karşı en şiddetli devlet muraka Geşini tesis etmekle müdafaa eden almamıarın bir mecmuasından alıyo- ruz.) Berlin — 14 Birleşik Amerikânı.. hadşiz ve hududsuz imkânlar diyarı Ormağı, de- virler artık geçmiş bulunuyor. Örma, da o eski bolluk kalmamıştır. Birle- şik Amerikanın da, Avrupadaki men- faatlerini bile unutturacak derecede büyük tasaları vardır. Şimali Ameri- kanın Avrupaya müsavi olan genişli- Bi ve nüfusunun çokluğu göz önünde tutulacak olursa, onun da tasa Ve kaygıları Avrupadan az değildir. — Bir devlet olarak inkişaf eden bir- leşik Amerika, şarktan, yani atlas de- hizi kıyrlarından garba doğru yayıl- mıştır. Misisipi nehri uzun müddet - iler- Jemek istiyen kültür piyoniyelerine. bir sınır olmuştur. Louisiana arazisinin 1803 de Fran- sadan satın alınması üzerine dağların eteklerine kadar varılmış oldu. 1845 - 18S0 tarihlerinde Texas'ın ilhakı, Ka liforniyanın zaptı ve Aragon üzerin- deki ingiliz haklarının ortadan kal- dırılması üzerine, sınır garbta Büy Okyanos'a kadar dayandı. ve bu retle, altmış yıl gibi kısa bir zaman zarfında, Birleşik Amerika bir boyu devleti halinden çıkarak iki Ok- yanos arasında muazzam bir devlet oldu. Şarktaki ormanlık saha, önce bir çiftçi memleketi, ondan sonra da en- düstri bölgesi halini aldı. Misisipi havalisinde suyu bol bölgede pulluk- lar faaliyete geçirilerek, çok verimli bir ziraat sahası oldu. 100 derecelik tul çizgisinin her iki tarafındaki biogeografik sahanın garbında bulunan ve aslından kurak hayvancılık yapmak için en elverişli bir yerdi. Çıplak dağların çöl bölgesi darın akın edip yayılmalarına uzun müddet tabit bir sed teşkil etti. Fa- kat, yollar, barajlar ve sulama tesisle. ri yapıldıktan sonra, verimsiz. olan bu topraklardan, halk, ekonomik fay- dalar temin etmeğe başladı. — Garbtaki bol yağmurlu sahil boyu bölgesi ziraât ve ekonomiye fevkalâ- (Sonu 8. inci sayfada) Güzel İzmit'ten bir görünüş; Liman İzmiti işğal eden düşman kuvvetlerini defetmek için Atatürkün emri ne idi: “Düşman kim, ve hangi,, - "”milletten olursa,, “olsun bence birdir : “Taarruza devam ediniz !,, Yalova, 22 — Atatürk cuma günü akşamı saat 10.30 da İzmiti şereflen- dirdiler. Şehir ve civarındaki mücs- seseler baştan aşağı tezyin ve tenviz fa Kemal tarafından oraya gönderi- len milli kuvvetler kumandanı gene- ral Ali Fuad'ın Ankarada Başkuman- dana takdim etmiş olduğu bir rapor olunmuştu. İstanbul ve İzmit valile.| hakkındaki malümatını şu sözlerle ri ile donanma komutanı ve erkânı ve mülki askeri heyetleri ve belediye re- ve kadın erkek büyük bir halk ta- bâkası istasyonda Ulu Önderi tazi İt salâmladılar. Atatürk - kendiler soNSUZ Blk yede ve tahassürle bekl i yenleri iltifatlariyle tatee tuyurdük- , tan sonra valilerle komutanları, bele- diye reisi B. Kemal Özü vagonlarına anlattı: *#— General Ali Fuad bu raporun- da, Başkumandana: “— Sir İrmiti iş- gal eden düşman kuvvetine — taarruz emri veriyorsunuz. Halbuki benim karşımda daha başka ordular vardır. Buünlari kargi yeni emrinize intizar ediyörüm.,, diyordu. Başkumandan — Mustafa -Kemal'in davet buyurdular. Bu ara Atatürk İz-| cevabı ve yeni emri şu olmuştu: mitin inkılâb hayatımızda oynadığı, daha doğrusu İzmitten istifade ederek bir takım düşmanların o zaman oyna- maya yeltendikleri rol hakkında be- lediye reisinin hatırasını sual buyur- dular. O devrin hâdise ve . haileleri de yaşamış olduğu anlaşılan bele- içi diye reisi Kemal Öz, ecnebi işgali al. tında bulunan İzmit'i bu işgalden kurtarmak için Başkumandan Musta- “— Düşman kim, ve herhangi mil- letten olursa olsun bence birdir. Ev- velce verdiğim emir mucibince taar- ruza devam ediniz!" Mustafa Kemal hedefini gören ve yaptığını bilen muzaffer bir şef em- niyet ve kanaatiyle bu emri gayet ba-|riyor: Çin hükümeti, cenubu garbide- sit bir tarzda verirken sofrada yemek | ki beş vilâyeti Japonlara karşı hareket yiyordu. Yanında büyük karargâh mi- | üssü (Sonu 7 inci sayfda) veağlla TELEFON — Amerikalr Perry bu açılmaz kapıla- ” No, 5922 Başmuharrir 1063 rı nasıl açtırdı? Bir amerikan muhar - Ter Yazı is. Müdürü İ0 ririnin yazdığı bu eserin hülâsasını 5. .KURUŞ z B yakında okuyacaksınız -! Atatürk İzmitten geçerlerken Belediye Reisi istiklâl harbinde Atatürkün verdiği bir emri hürmetle ve büyük heyecanla yadetti Dr. Aras Cenevreye | gidiyor -| İstanbul, 22 (Telefonla) — Hariciye Vekili Dr .A di Ve Perapalas oteline indi. Doktol Aret, 27 ikinci kânunda toplanacak olan milletler y konseyinde bulunmak Üzere pazartesi günü husus! kalem müdürü Refik  - mir Kocamazla birlikte Cenevreye ha- reket edeceki cemiyı Türk hava kurumu başkan vekâleti Geçenlerde uğramış olduğu hasta- lıktan sonra tedavi olmak üzere Avru- paya hareket etmiş olan Türk Hava ku- rumu başkan: Çoruk mebusu B. Fuad Bulcaya Erzurum mebusu B. Şükrü Koçak vekâlet etmektedir. Çin kıtaları tarafından tahrib edilip japon askerleri tarafından | tamir edilen bir köprü Çinliler yakında umu ricate mi başlıyorlar ? Japon ileri hareketi ağırlaştı Hankov, 22 (A.A.) — Royter bildi- çat emri vermesi muhtemeldir. Bu tak- dirde Çin ordusu çok zengin olan ve tablaten dağlarla çevrilmiş olmak iti - barile ideal bir müdafaa mevkli teşkil ( Sonu 3. üncü sayfada ) İstanbulda Katırcıoğlu hanının bir kısmı yandı İstanbul, 22 (Telefonla) — Bu gün Baat 15.50 de Sultanhamamda Katırcı « oğlu hanında bir yangın çıktı. Hanın üst katı ve yanındaki Kendiras hanı- nın bir ktsmı yandıktan sonra söndü rüldü. Bu han, nbulun en büyük hanlarından birisidir. Ateş hanın üst katındaki trikotaj i- malâthanesinden henüz belli olmayan bir sebebden dolayı çıkmış, derhal bü- yümüştür. Cumartesi tatili münasebe- tile handaki bir çok mücsseseler kapı İt olduğu için yangını bir çeyrek Ya ancak Beyazıd kulesi görmüş ve it - faiyeye haber vermiştir. Yangın, güçlükle itfalyenin feda- kârca çalışması neticesi söndürülmüş - y mağa karar vermiştir. Çin hü- n yakında orduya umumi ri- kümetii imiz Kiel'de denize indirilen Trak vapuruna aid re simler göndermiştir. Yukarıda Trak| tür. Yangında yüksek kıymetli ğe inerken alınan bir resmini görüyorsunuz. Diğer resimler yedinci sayfamızdadır. B üi fatura eşyası yanmıştır. ]İstanbul muhi muhtelitini 3 -| yendi teliti Ankara Yukardaki resimde Ankara muhteliti kalecisi Fuad'ın elinden kaçan topun nasıl gol olduğunu Rörüyorsunuz (Bu hususdaki spor yazısı 7 inci sayfadadır.) t Yalo___vada Otel Termal Yalova açıldı Otelin ilk sayın misafiri Atatürktür Kaplıcalar, 22 (A.A.) — Yalovada 1935 yılı ilkteşrin ayında inşasına başlanan Termal otel 1938 yılı başın da bitmiştir. Bütün radyo aktivite teçhizatı ve tefrişatı ile beraber, otel Termal Yalova, adını almış olan bü müessese 1938 yılı ikincikânun ayının 22 inci günü açılmıştır. (Sonu 7 inci sayfda) Fıkra Dilden dile fark.. Evdekilere bizim gazeteden okuyo- TU # — Adimet-ül-eşvak.. Hepsi bakışıyor. Devam earyorum: — Gişayiy-ül-cenah Biraz gulgule yapsam, — Âmin.. Diyecekler, Arkasını bır zakmadımı — Didan-ül-ariz ve Gayri müşebil- ül-ercül... Eğer eski tabiri bilmiş olsalardı, "“Anladımsa arab olayım!" diyecekler. di. — Sizin arabça bilmediğinizi biliyo- rum. Fakat zan ederim hayvanat ilmi de okumadınız. — Hayıt, — Şimdi beni dinleyiniz: “Diken- sisler”, “zarkanatlar”, “yassı solucan- dar”, veya “benzemezbacaklar” sözle- rinden ne anlıyorsunuz? Hepsinin bir şey anladığına şüphe İyok. Eğer küçük bir Mementomuz ol- Sa, birer de tariflerini yapsanız, hemen öğreniverecekler. İyi astılâh, tari P in yarısı kadar bit şeydir. Tasavvur ediniz ki bizim nesiller ötekilerden imtihan vermeğe mecbur olmuşlardır. Osmanlı lise ve üniversite kafasının vuzuhsuzluğuna başka sebeb mi ararsınız? — Nasıl, şimdi ne dersiniz? Güzel türkçeyi bozuyor muyuz? Gışayiy-ül-cenah, güzel türkçe bu, i- lim Türkçesi bu: kabası ve ilimsizce- si de : Zarkanatlar! Başkalarına; —" Türkçe konuş, va- tandaş!” dersini verenlerden biç ol- mazsa yüzde sekseni: "— Dilini dü- zelkt, vatandaş!” nasihatine muühtaçtir- dar, Şu İstanbul gazetelerinin maksle ve fıkralarını okuyunuz: Osmanlı hüye vanat ıstılâhlarından farksız inşa kli- şeleri ile yazan zavallı muharrirler! hem de meşhur,... - Fatay