July 13, 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

July 13, 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basrmevi Çankırı caddesi, Ankara Telgrafı Ulu: Ankara TELEFON Başmuharrir Fransızca Ankar Yarı işleri İdare müdürlüğü Atölye a 1371 1053 1062-1063 1061 1064 Tayyare piyangosunun çekilmesi dün bitirilmiştir. 50.000 liralık bü- yük ikramiye 27.937 numaraya izabet etmiştir. 1000 21168 numaraya 8.000 lira da 23822 nu- maraya isabet etmiştir. Kazanan numaraları bugün sırasiyle ikinci saylamızda bulacaksınız. Hatay'da tam emniyet ve sükün var Bayramdan sonra vaziyet Antakya'da subaylarımız şerefine ziya fetler verildi Türklerin nümune olacak bir sulh ve asayiş unsuru olduğu bir Antakya, 12 a.a, — Anadolu Ajansının hususi muhabiri - bil. diriyor : Türk ordusu girdiği günden- beri Hatay'da tam bir emniyet ve huzur hüküm sürmektedir. Sabahları erken talime çıkan askerin gidiş ve gelişinde duyu- lan muntazam tempolu ayak ses- leri ve gür sesle söylenen kahra- manlık marşları türk ve sulh ve müsalemet dostları için nasıl gö- ğüs kabartan bir iftihar vesilesi oluyorsa bu unsurlara düşman olanlara da hattı hareketlerinin ne olması lâzım geleceğini bir dakika unutmamaları için o de- Tece müessir bir ihtar teşkil et- mektedir. ü Kıtaatın gelmesi en az 200 bin ki- şinin geceyi ve gündüzü ayakta ge- çirmesine vesile olmasına rağmen en küçük bir polis vakası dahi kaydedil- memiş ve bu vaziyet fransız mah lerinin de dikkatini çektiği veçhile türk halkının nümune olacak bir in- (Sonu 7. inci sayfada) Kimya sanayii F. R. ATAY Ekonomi Bakanı B. Şakir Ke- sebir 10 temmuz pazar günü İz- Mit'te türk kimya sanayiinin te- mellerini atmıştır. İzmit klor ve sudkostik fabrikaları malüm ol. duğu üzere ilk beş senelik en- düstri plânımın beşinci ve son şubesi eşkil etmektedir. Yeni fabrikaların istihsal ede- ceği kimyevi maddelerle mürek- keblerinden birçok sanayi işle- Finde istifade ettikten başka mil- li müdafaa ihtiyaçlarımız bakı- mından da büyük bir eksiğimizi tamamlıyacağız: — Zehirli gaza zehirli gazla karşı koymak veya gazlı bölgeleri temizlemek im- kânlarını bize klor fabrikasının istihsalleri verecektir. Sekiz sene kadar var, büyük bir memleke- tin başlıca hükümet adamların- dan biriyle yeni Türkiye hakkın- da görüşürken muhatabım bir a- ralık bana sordu: - ya sanayiiniz var mı? — Henüz başlamadık. — O halde milli müdafaadan nasıl emin olabilirsiniz? 4 Fakat o zaman ne tüfeğimizi ne de mermilerimizi henüz mem- lekette yapmıyorduk. Silâh 'stok- lart bir memleketin kendi harbı- na ancak mahdud bir zaman için kâfi gelebilir. İspanya'nın her iki cephesi de ecnebi sadakı le çarpışıyor. idi maddeleriyle " Fakat bir ân Çin'e yardım eden- lerin onun mukavemetiyle alâka- defa daha görüldü Paris Büyük Elçimiz B. Suad Davaz'ın Fransız Hariciye Nazırı ile beraber müzakereler esnasında alınmış bir resmi Dalâdiye diyor ki: | Fransa Hifler'in sulh emellerine ilimaf elmiştir ! Fakat Fransa : Çekoslovakya işinde sözlerine sadıktır Paris, 12 aa. — Başvekil Daladiye bu akşam söylediği bir nutukta orta Avrupa hâdiselerini bahi$ mevzuu e- derek ezcümle demiştir ki : * Bir harp çıkarabilecek mahiyette- ki muvazene bozulmasının önüne bü - tün hüsnü niyetlerin birleşmiş olması sayesinde geçilebilmiştir, , İngiltere ve Fransa'nın sulh arzuları diğer mil- arzusiyle buluşmuştur. Bu sahada | Pransa, Hitler'in alenen ve daima ile- ri sürmüş olduğu sulh emellerine iti- mat etmiştir. Ancak şunu hatırlatmak isterim ki fransızların — Çekoslovakya'ya — karşı yapmış olduğu taahhütler katidir ve mukaddestir. Ne fransız hükümeti, ne de fransız milleti bu taahhütleri yeri- ne getirmek mecburiyetinde kalmay aslâ arzu etmezler. Maamafi Fransa verdiği sözde dürmiya da azmetmiş- ÜÜrn Daladiye, meselenin dostça ve de- vamlı bir tarzda halli için çekoslovak hükümeti tarafından sarfedilen gay-| retleri takdirle yâdetmiş ve yapılan tecrübelerin istikbale emniyetle ba- kılmıya müsait olduğunu ve fakat her ne suretle olursa olsun hükümetin Fransa'nın ve imparatorluğunun ta- mamiyetini muhafaza edeceğini söy- liyerek sözlerini bitirmiştir. letlerin ve bilhassa Almanyan'ın sulh | B. Menemencioğlu Hitler tarafından kabul edildi Münih, 12 aa. — Türkiye Hariciye Ve- kâleti Genel Sekreteri Numan Menemenci- oğlu yanında Berlin Büyük Elçisi olduğu halde Alman Devlet Reisi Hitler tarafından kabul ve askeri merasimle istikbal ve teşyi edilmiştir. Tişeaaaneseryerans ae Ke A rE n K B. Şükrü Kaya İstanbuldan döndü Dahiliye Vekili ve CALP, Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya dün sabahki Ekspresle İstanbul'dan dönmüşler dir. B. Şükrü Kaya Anka nunda bir çok mebuslar, da! istasyo- ra vali ve belediye reisi ve bir çok dostları tarafından karşılanmıştır B. Şakir Kesebir Zonguldak'ahareketetti İstanbul, 12 (Telefonla) — Ekono- mi Bakanımız B. Şakir Kesebir be- raberinde Sümer Bank Umum Müdü- rü B. Nurullah Esad Sümer, Eti Banık U. Müdürü B. İlhami Nafiz Pamir ve birçek gazeteciler bulunduğu hal- de bu akşam saat 18 de Zonguldak'a | hareket etmiştir. Filistin'de kanlı hâdiseler Camii Ömer imamı tabanca ile öldürüldü! Kudüs sokaklarında bir nümayişçi polis tarafından yakalanarak karakola sevkediliyor Kudüs, 12 — Camii Ömer İmamı Şeyh Abinur Elkâtib bu sabah Kudüs'ün eski sokaklarından birinde tabanca ile öldürül- müştür. Bu cinayet arab mahfillerinde büyük bir heyecan uyan- dımı!idıf. Camii Ömer İmamı, Kudüs müftüsünün amansız düş- | manı idi, Filist imalinde de gerginlik gittikçe artmaktadır. Filistin'in şima- linde kâin Masha ismindeki arap kö- yünün tahrip ve sakinlerinin katle- dildiği hakkındaki haber dolaşmakta devam etmekte ise de bu mıntakâya Sihat Vekilimiz B. Hulüsi Alataş Ormancıların Orman çiftliğinde bira parkı dahilinde bu yıl inşa- atı biten yeni restoran binası hususi salonlarından birinde kapanış toplantısı Ormancılarla yapılan toplantı Ziraat Bakanı B. Faik Kurdoğlu'nun beyanatı Bu yolda toplantılarımız yalnız kerestecilerle değil belli başlı bütün müstahsillerimizle olacaktır. Memlekette geniş ve şuurlu bir iş ve bir emel birliği tesisi için bu kabil toplantıları çok faydalı buluyoruz Orman idaresiyle yaptıkları muka- velelere göre, orman işletmekte olan fabrikaların mümessilleri dün öğle- den evel Ziraat Vekâletinde, öğleden sonra Orman Çiftliğinde - toplantıla- rına devam etmişli e bazı kararlara yarmışlardır. Bu kararlara nazaran, mill! piyasa ihtiyacı ve fiyat meselelerini tâkip ve tetkika devam için merkezi Ankara'da olmak üzere bir “Orman İşletenler Birliği” teşkil edilecek ve iskân işle- ri ve nafıa ve milli müdafaa ihtiyaçla- rı ve diğer toplu ihtiyaçlar için lüzum görülecek kereste ve orman mamulâ - tının tedarikine ve orman işletme po- litikasının icap ettirdiği diğer müşte- rek vasıtalar, tesisat ve tedbirlere ait |hususlar bu birlik kanaliyle tanzim ve temine çalışılacaktır. (Sonu 7. inci sayfada) Ziraat Bakanı B. Faik Kurdoğlu Erzincan civarındaki sel felâketinin feci tafsilatı Seller bir çok evleri alıp götürdü Sivas'ın suşehri kazasında da bir köyde sekiz ev selden harab oldu ! Erzincan'ın Keleriç köyünde ve bu köye bağlı Kalalar mezri- asında yağan dolu ve yağmurlardan hasıl olan sellerin yaptığı korkunç tahribleri yazmıştık. Şehrimize gelen mütemmim malü- mata göre seller önüne tesadüf eden taştan yapılmış binaları köy cami ve mektebini tamamen almış götürmüş, seller 12 metreye kadar yükselmiş ve götürdüğü evlerden hiç bir şey kurtarılama- A[Sıî.'ınkü Keleriç'e bağlı olan ve 26 ev- — den ibaret bulunan Kalalar mez- iasında 14 ev kâmilen yıkılmış, geri kalan 12 ev de hayır gelmi: | bugün şehrimizde İstanbul, 12 (Telefonla) — Sıhat ve içtimal muavenet vekilimiz Doktor yecek şekilde harap olmuştur. A- çıkta kalan halk çadırlara ve y kın komşu evlerine yerleştiril. miştir. dair verilen haberlerin ihtiyatla kar- şılanması lâzımdır. Boş yeri kalmıyan Hayfa'daki baş- $1 kalmadığmı, yahud . generel Franko'ya alman ve italyanların silâh ve malzeme göndermedik- yağmur lerini farzediniz. Birinin muka- vemeti ve diğerinin taarruzu derhal durur. Z Milli müdafaa sanayii namma hiç bir şey bulmıyan yeni Türki- ye zaruretlerin halelerden geçti. Evvelâ her şe- yi dışardan satm aldık; sonra tâ- mirhaneler kurduk; nihayet mil- li imalât işlerine sıra geldi. Dâ- vamızı tamamlıyacak olıu. i esaslı işten biri Karabük'te diğe- ri de İzmit'te tamamlanmakta- dır. iç şüphesiz yakın zaman- a '“"(s.,...';.'f-îm sayfada) lıca yahudi hastanesinin müdüriyeti Hulusi Alataş bu akşamki ekspresle cebrettiği mer- | | miştir. civarında bir mektep binast satın al- mıştır. Buraya yaralıları tedavi etmek için yataklar konacaktır. İrish Gu- ards'ların birinci alayma mensup in- Biliz kuvvetleri Mısır'dan buraya Ankara'ya hareket etmiş ve istasyon- da bir çok zevat tarafından uğurlan- mıştır. vi Dey ğğ ge di YUĞNAN ile Ürdün arasındaki hudut mıştır. kapatıl- Şehrin ortasında bomba Kudüs, 12 a.2. — Bugün gebrin or- tasında bir mağazanın önünde bomba patlamış ve o esnada oradan geçmek- te olan bir çok yahudi ağır surette ya- ralanmıştır. Hükümet karışıklıkların Suykastlar devam ediyor Kudüs, 12 a.a. — Royter bildiriyor Vaziyet gerginliğini muhafaza edi- | yor. Suykastlar da devam etmektedir. sahasını | Bugün Filistin'de iki kişi ölmüş ve 10 tahdit etmeğe çalışmaktadır. Filistin | kişi yaralanmıştır. pi Keleriç köyüne ve Kalalar mezria sına aid çayır ve merâda otlamakta lan 500 davar sellerin cereyanıma ka- rak boğulmuş ve seller yüzünden kabili istifade olmaktan çıkmış ara-| zi 10,000 dönüm olarak tesbit edilmiş tir. Selden boğulan 19 ölüden başka | Keleriç köyünde biri ağır, sekizi ha- fif olmak üzere 9 yaralı olduğu tes- |bit edilmiştir. Yaralrılardan hafifleri maballinde tedavi olunmuş, ağır ya- ralı olan bir kişi vilüyet memleket anesine kaldırılmıştır. Piskidağ köyünde ise seller Kale- deresi denilen çaydan gelmiş ve kö. (Sonu 7. inci sayfada) Çubuk çayı taştı ve oradaki talebe kampını sular bastı Valmiz talebe ile alâkadar oldu ve kendilerini - oto- büslerle şehre taşıttı Bir kaç gündenberi cak gidiyor. Isı, güneşt gölgede 30 - 35 dereceden aşağı düşmüyor. Yurdun, muhtelif yerlerinden gelen (Sonu 3. üncü sayfada) alar çok sı-