9 Eylül 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Eylül 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

(uma 9 Ulus Basımevi Çanlaırı caddesi, Ankara Telgrafı Ulus - Ankara KYLDL TELEFON 1938 | Gmmam a SA Yazı İşleri 1062-1063 5 KURUŞ Matbaa müdürü 1061 İdare 10654 DIMIZ ANDIMIZDIRM YARIN 16 sayfa ilâvemiz FUVAR ve İZMİR Röportajları yapan — ve fuvarda re- simleri çeken: Samih Tiryakioğlu Hatay milli serpuşu şapka olacak Türk İstiklâl Marşı Hatay marşı oluyor Bir çok yerlerde orlamektep açılacak b Antakya, 8 a. riyor: — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildi. Hatay Millet Meclisinin dünkü toplantısında Halep ve Lazkiye hudutlarında Suriye memurları üzerine yapılan tazyika nihayet Parlâmentolar konferansı Lâbey, eylül — Parlâmentolar kon- faransı bu yıl (Lâhey) de toplandı. Ayın yirmi ikisinde hususi merasim ile açılarak 27 sinde — çalışmasını bitirdi. Beynelmilel işlerin her halde sulh yoliyle halli çarelerini arıyan, ve her memlekette yapılacak esaslı kanun- ların mümkün olduğu kadar — aynı zihniyet içinde çıkmasına çalışan bu sulh müessesesinin toplantısı geçen yıllara nisbeten bu yıl hiç de müsait şerait altında yapılmış değildi. Bu soneki kadar bu müessese prensiple- muhtelif vesilelerle bu kadar in- cinmemişti, Zaten bu nokta etrafın- da söz alan muhtelif hatipler nutuk- larında bu noktayı tebarüz ettirmi- ye çalıştılar. Bundan başka Avrupa politikasında bugün hâkim olan real Vaziyete rağmen konferansta temen- ni kabilinden bir çok fikirler ortaya atıkdı. Ekalliyetlerin her memlekette zu-| hur eden ihtilâflarını halletmek için « beynelmilel bir bitaraf heyet teşkil hakkını kabul elmesi ve mihayet ka- nunların — parlâmentolardan nasıl çıkması ve memleketin hakiki ihti-| ( yacına tekabül edebilmek için ne gibi şeraiti haiz — olması icabettiği meselesi, sırf bir hukuki bahis olmak itibariyle, çok şayanı chemiyet idi. Kanunların vücude getirilmesi husu- sundaki inisyativ nereden — gelmeli- dir? Bu iş yalnız hükümete bırakı- lacak olursa, parlâmentonun hâkimi- yetine dokurur; eğer sadece parlâ- mento elinde kalırsa, o zaman da parlâmento memleketin hakiki ih- tiyaçlarını tasnif edecek vesaite ma- lik olmadığı için, kanunların sakat çıkması ihtimalinden korkulur. Bu bahis üzerinde çok konuşuldu. Muh- telif hatipler sözlerinde mevzuu — sağ- dan ve soldan tetkike çalışırlarken, hattâ bahis dışına bile çıkarak, par- Tâmentoların hatırlanmasına — bile tarafından bazı Hatay köyleri verilmesi için hükümetin teşeb - büslerde bulunması, müstakil Hatay posta pulları bastırılması, türk İstiklâl Marşının Hatay mar- şt olarak kabulü, âşarın kaldırı ması, şapkanmn milli serpuş ola- rak kabulü, tâtil esnasında yeni müstakil devlete ait kanunların neşir ve tatbiki için hükümete selâhiyet verilmesi, bir çok yer- lerde orta mektepler — açılması hakkında temenni takrirleri esas itibariyle kabul edilerek alâka - dar encümenlere ve hükümete |havale edilmiştir. Hatay Millet Mecl gene dünkü toplantısında aldığı bir kararla 1 teşrinisani 1938 tarihi- ne kadar mesaisini muvakkaten tâtil eylemiştir. Kongtenin çalışmaları hakkındaki imkân olmıyacak derecede çok ka- mun yaptığını söylediler. Bir çok Av« rupa teşkilâtı esasiyelerine göre ha- kikaten mesele mühim bir — nokta teşkil eder ve daima hayatın roali- tesiyle karşılaşır. Bu gibi — vaziyet- lerde işi meselenin tâ kökünden hal- letmekten başka çare yoktur. Fakat muhtelif memleketlerin. bu kadar radikal tarzı halle gidip gitmiyecekle- ri kendilerinin iç siyasetlerine doku: nan bir iştir. Eğer her devlette bizim teşkilâtı esasiyenin kabul ettiği hal tarzı hâkim olsaydı bu mesele daha kolay halledilirdi. Bize göre icra ve teşri kuvetleri yoktur. Bizde sadece tek bir kuvet vardır ki o da milli hâ- kimiyeti kendi nefsinde tecelli etti- Meclisidir. İcra| i tarafından yapılır. Şu halde inisyativ. hükümetten — veya meclisten gelmesi ve icabında taal- lak ettiği işin mütehassıslarına mü- Facaat edilmesi, bizde hukuki lik Avrupa için | İşte konferansta belli başlı konu- | şulan meseleler bunlardır. Konfe- Fransın rüznamesindeki — meseleler ileride aklıselimin ve hüsnüniyetin fakiyeti takdirinde göz önün- de bulundurulacak işlerdir. Bugün muhtelif memleketler - mümenilleri- nin bir arada bulunarak memleket- lerinin muhtelif işlerini konuşuşu ve birbirleriyle yakından anlaşma ve tanışmaları, parlâmentolar konfe - anlayış bakımından Türkiye'nin nok- tai nazarını ve dünya iktısadiyatına verilecek istikamet hakkındaki cüm- huriyet hükümetinin — prensipleri muhtlif hatiplerimiz - tarafından — ifa- de edilmiş ve takdir olunmuştur. ransının varlığı bakımından gene bir Muvaffakiyettir. Cihan politikasını N. A. KUMFA, | 30 ağustos bayramı dolayısiyle çelenklerle süslenen Hatay'daki lı'ş'ıl şehitlerinin Beşinci Balkan Tıp kongresinde Evelki gün İstanbul'da açılan Beşinci Balkan trp kongresinin muhtelif komisyonları çalışmalarına devam ederek umumi heyette konuşulacak me- seleleri tesbit etmişlerdir. Komisyonlar - çalışmalarına bugün de devanı edeceklerdir. Yukardaki resim, açılış celsesinden bir intibar göstermektedir. haberlerimiz 8 inic sahifededir. Moravska - Ostrava hâdiseleri tasfiye edilmezse Südetler Prag hükümetiyle müzakerede bulunmıyacakl ar N;— Südetlerin şefi Henlayn, bir toplantıda nutuk söylerken Prag. 8 aa. — Dün akşam neşredilen resmi tebliğde deniyor ki: “Südet delegeleri Başvekil Hodza ile yaptıkları mülâkat esnasında, Mo- ravska - Ostı hâdiseleri hükümet tarafından tasfiye edilmedikçe hükü- metle müzakerelere devam edemiye (Sonu 8. inci sayfada) mütevazi âbidesi B. Celâl Bayar'la Hatay başvekili arasında felgraflar yar'la Hatay Başvekili Abdurrahman Melek arasında aşığıdaki - tolgraflar teati olunmuştur Sayın Celâl Bayar, | İstanbul, 8 Dr. Ari 13 ağustos 1938 tarihinden beri Vi- ze köylerinde yapılan hafriyat mü - him neticeler vermiştir. Vize kasa- basının 3 Km. cenubunda ve Anadere ismini taşıyan küçük bir derenin ke- narında bulunan 55 M. kutrunda ve 9,5 M. yüksekliğindeki höyüğün or- tasında muntazam İşlenmiş kireç ta- şından yapılmış $ M. uzunluğunda ve 3 M. genişliğinde, üzeri tonoz şek- Hinde bir kemer ile örtülmüş bir me- zar odası meydana çıkarılmıştır. Oda- nın kısa tarafları şark - garp istika- metindedirler. Şark tarafında mer- mer çerçeveli bir kapı mevcuttur, Mezar odasının içinde bulunanlar Kapının önüne yekpare büyük bir taş vazedilmiş ve bu taş üç kuvetli demir kenetle esas binaya raptedil - miştir. Mezar odasının içi kâmilen al- çı ile #ıvanmış ve nakışlarla örtül - müştür, Altta mermer plâkaj taklidi motifler ve bunun üzerinde ince u- zun bir gerit şeklinde, kırmızı bir ze- min üzerinde, lotüs - palmet motifi- ni andıran nebat? motifler ve ince, narin vazolarla süslü bir friz bulun- maktadır. Kemerin üst kısmı, yani odanın tavanı mavi zemin üzerinde ST Arerva Samenernr mar tada yaldızlı semanın — gösterilmek istenildiği aşikârdır. Mezar odasının içinde, cenubu şarki köşesine doğru, yekpare kalker taşından yapılmış ve Üzeri iki tarafa meyilli bir taş kapak Türkiye Cümhuriyeti Hükümeti Başvekili Varlığını türkün yüce içinde bulan Hatay'ın bu günlük milli kabi- mitletine, Ulu Şef'ine sarsılmaz min- net ve $ükran hislerimi iblâğa delâlet buyurmanızı rica ve en derin saygıla- | Tımın kabulünü istirham ederim, Hatay Başvekili Abdürrahman Melek Bay Abdürrahman Melek, Hatay Başvekili Antakya Başkanlığınızda Hatay kabinesinin teşekklllü münasebetiyle Ulu Önder'i- miz ve türk milleti hakkındaki duygu- larını ifade eden telgrafnamenizi Bü- yük Şef'imize arzettim. Kabinenizin Hatay halkımı saadet ve refaha eriştirmiye mâtuf mesaisin- de tam başarıya nall olması temennile- rini tekrar buyurduklarını arzeder ve kendi samimi tebriklerimin kabulünü dilerim. Başvekil Celâl Bayar Cenevre'de konsey toplantısına hazırlık Cenevre, 8 aa. — Milletler Cemi- yeti konseyinin yapacağı toplantı do- layısiyle hazırlıklar başlamıştır. Gelen haberlere göre. Romanya Hariciye na- zırı B. Komnen ile Romen delegasyo- nu ve Hariciye müsteşarı Mavrudin Cenevre'ye hareket etmişlerdir. Bugün Varşova'dan harket etmesi mukarrer ölan B. Bek, dahili bazı se- beplerden dolayı seyahatini - tehir et- miştir. Yarın veya öbür gün yola çı- kacaktır. Lord Halifaks seyahatini tehir etti Londra, 8 aa. — Press Associatin, Çekoslovakya mesclesi hakkında ya- pilması muhtemel müzakereler esna- sında arkadaşlarıyla &rkt bir temas mu- hafaza etmek için Lort Halifaks'ın şimdiki halde Cenevre seyahatini te- hir etemiş olduğu resmea bildirilmek- tedir, nesini teşkil ile şeref kazanırken bu | | mutlu günleri gösteren büyük türk | (Sonu 8. inci sayfada) İnönü havacılık kampında yaptlan UçUŞş ve otoromork tecrübeleri büyük bir muyaffakiyetle neticelenmiş, — dâ- vetliler tayyare ve trenle — İstanbul'a ve Ankara'ya dön- müşlerdir. İnönü kampında — hususi olarak çektirdiği- miz resimler 7 in- ci sayfadadır. Vdendexkalide mürehassiş olarak, Tin teşekkürlerimle birlikle Şahet sa. Trakya hafriyatında mühim neticeler elde olundu Dr. Arif Müfit Ma nsel'in Türk Tarih Kurumuna verdiği izahat — Türk Tarih Kurumundan: T. T. Kurumu'nun Trakya bölgesindeki hafriyatını idare eden t Mansel orada çıkan bazı eserleri İstanbul müzesi- ne getirmiştir. Bu hafriyatın son günlerdeki neticesini Dr. Mansel | T.T. Kurumu'na şu suretle izah etmiştir: Alafürk'le Kıral Zogu arasında felgraflar Ankara, 8 aa. — Arnavutluk kıra.: İmın tahta çıkışının onuncu yıldönü- mü münasebetiyle, Atatürk ile kıral Zogu arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur : Majeste Birinci Zogu Arnavutluk Kıralı TİRAN jestenizin tahta çıkışının onun- cu yıldönümü münasebetiyle, en ha- raretli tebriklerimi ve şahsi saadetle- riyle asll Arnavut milletinin refabı kususundaki temennilerimi arzede * rim. K. ATATÜRK Ekselans Kemal Atatürk Reisicümhur ANKARA Ekselansınız tarafından şahsım ve Arnavut milleti hakkında Jütfen 1m har olunan samimi dostluk hislerin - iş olarak, e adetiniz ve asil ve şanlı türk milleti- nin itilası bususundaki temennileri « mi arzeylerim. ZOGU