21 Ekim 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

21 Ekim 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara 2 Telgraf : Ulus - Ankara TELEFON İmtiyaz sahi Başmuharrir Yazı işleri Matbaa müdürü HEKEÜAALAA CA N AA AAA AAA CCT AAA DEA AA DA 1144 1371 1062-1063 1061 1064 ibi SABAHKİ RAPOR : İstanbul, 20 a.a. — Riyaseticümhur Umum! Kâtipliğinden: 1. — Reisicümhur Atatürk' müdavi ve müşavir tabipleri verilen rapor ikinci maddede: 2 — Geceyi çok rahat olmak derecesinde azalmıştı ün sıhi vaziyetleri hakkında tarafından bugün saat 10 da dir: geçirdiler. Asabi ârazlar zail ır. Umumi hal daha iyi. Nabız muntazam, 102, teneffüs 20, hararet derecesi 36.8 dir. | Bir sıhat dâvamız F.R. ATAY Sıhat ve İçtimat Yardım Ba- kanlığı, senelerdenberi, Ankar: da bir tıp kongresi toplamakta- dır. Bu kongrelere iştirâk eden hekimlerimizin ilim ve tecrübe- lerinden memleket sıhiyesi le- hine birçok istifadeler temin e- dildiğine eminiz. Kongreye etüd mevzularının kimler tarafından, nasıl verilmekte olduğunu bilmi- yoruz. Fakat en yakın toplana- cak olanında senelerdenberi şu- yıda burada münakaşa edegeldi- münakaşa ettirilmesini sayın ba- kanımıza rica etmek istiyoruz. Bu dâvanın adı sadece Türk Mutbağı'dır. Yemek rme ve hazırlama usullerimi: sıhi - olmadığı id- eskidir. Gayri-sıhi gıda ile nme - seyyielerini çekmi- yen türk, hele yaşlı olanlar ara- sında, pek azdır. İngiliz fıkrala- rından birinde, bir hekim, dam- la'dan şikâyet eden hastasma şu tavsiyede bulunuyor: “— Günde bir şilinle yaşa, ve o şilini bizzat kazan!” Bunun mânası, lüzumu kadar ye, ve yediğini yak'dan ibaretti İ lnız hareket- D - Galiba yakılması- na devlerin bile imkân bulamı- yacağı kadar ağır yiyoruz. Hiç ihtisasımız olmadığı için, frenk ve yerli birçok doktorlarımızdan dinlediğimiz tenkit ve mülâha- zaları tekrar etmekten bile çeki- nelim. Fakat sıhi ve gayri-sıhi gıda meselesinin, sadece KSS de meselesi olmadığını, insanın ömrü kadar, kabiliyetleri ve u- mumi randımanı üzerinde doğ- rudan doğruya tesir yaptığını söylemek için mütehassıs olmak lâzım değildir. Bizler mu!hı.kt.J sıhi gıda değil; âdeta mükeyyi- fat hazırlatıyoruz. Alaturka ye- meklerin ağırlığı ve zehiri ne ka- dar çoğalırsa, maatteessüf bize mahsus tadı ve keyfi de o kadar artıyor. Alaturka alafranga mu- siki gibi, bunun da bir şahsi zevk ve keyif, bir de ilim ve hakikat tarafı var. Küçüklerinden beri a- lışmış - olanların, yahut, tıbbi tedbirlere riayet etmek karar ve enerjisine sahip olmıyanların ra- hatmnı bozmak niyetinde de;ılıı, Fakat eğer hekimlerimiz bir ta- kım hükümlerde birleşirler, ve bu hükümleri, pek de yavanlaş- tırmaksızın, türk — mutbağında tatbik etmek imkânı olursa, hastanelerimizde, yatı mekteplerinde, devlet emrindeki her türlü mü- esseselerde türk mutbağının sıh- hileştirilmesine hemen - başlıya- biliriz. Gıdasızlık bir taraftan fena ve ağır gıda öteki taraftan yakalamış, türk ömrünün vasalti- sini kısalttıkça kısaltıyor. Bu ka- dar da değil: Frenklerin çalışma (Sonu 7 nci sayfada) HüNEEAN Mutat Veki bul'da bulunmakta olan Başvekil le içtimar için vekil arkadaşları! Ankara'ya hareket eden Vekiller İstanbul, 20 (Telefonla) — Ikuızı. vekili B. Şakir Kesebir'le Ziraat Ve- reket ettiler. Ziraat Vekili hareketin: den önce Türkofis'i ziyaret etti. Maliye Vekili geldi Maliye Vekili B. Fuat Ağralı, bir | müddettenberi tedavide bulunmakta olduğu Avrupa'dan bu sabah şehrimi- ze avdet etti. Adliye ve Nafıa Vekillerinin - tetkikleri İstanbul, 20 (Telefonla) — Adliye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu da A: sarayına gelerek müddeiumumi ve hâ- kimlerle görüştü. Gazetecilere beya- natta bulunarak dedi ki: — İcra dairelerinin slahı için Av- rupa'dan getirttiğimiz mütehassıs ra- porunu vermiştir. Alâkadar müessese ve icra daireleri reislerine birer nüs- basmnı vererek mütalcalarını sorduk. Cürmü meşhut kanununun ağır suç- lara teşmili iyi neticeler vermiştir. Zamanla kanunun faydaları daha iyi anlaşılacaktır. B. Çetinkaya'nın tetkikleri Nafıa Vekili B. Ali Çetinkaya bu- gün Sirkeci'de devlet demiryolları 9 üncu işletmesinde bir müddet meşgül oldu ve gara ilâve edilen. yeni kısım- ları gezdi. Rütenya'da galeyan artıyor Budapeşte, 20 a. Macar ajansı bildiriyor: Rütenya'da politik tezahü- rat ve galeyan gittikçe artmaktadır Çek kıtaatı bir kaç tezahürü bastır- mışsa da müsademeler ekseriya âsile- rin zaferiyle neticelenmektedir. Kas- sa şehrinde büyük bir yiyecek buhra- nt vardır. Macar ve çek talebesi ara- sında çarpışmalar olmuştur. Yaralılar vardır. Çekoslovakya'daki, çek makamatı- nın zülmünden kaçarak Macaristan'a iltica eden sivil halkın sayısı müte- madiyen artmaktadır. Çekoslovak ordusundan macar, vak ve rutenyalı askerler, çeklerin macar hududunda tahkimat yapmak ta olduklarını müttefikan beyan et- mektedir. Budapeşte, 20 a.a. — Macaristan ile Polonya arasında müşterek bir hudut kurulması müzakereleri burada faali- yetle devam etmektedir. Polonya'nın Belgrat elçisi de buraya gelmiştir. B. dö Kanya ve mütcakiben B. İm- redi, kont Lübiyenski'yi kabul etmiş- İ terdir, dün İstanbul' Vekiller d İstanbul, 20 a.a. — Atatürk'ün rahatsızlıkları dolayısiyle İstan- öğleden evel Dolmabahçe sarayında topl işler görüşülmüştür. Vekiller Ankara'ya dönüyorlar. ——— KARAAAUANAA KUNO KAKA AAA AU AAA NU KRK AA KK AA KDU AL AA ÜYU DA BÜYÜK ŞEFİMİZ'İN SIHATLERİ Asabi ârazlar ftamamen geçmiştir umumi salâh arimakfadır nabız munfazamdır AKŞAMKİ RAPO Istanbul, 20 a.a. — Riyaseticümhur Umumi Kâtipliğinden 1. — Reisicümhur Atatürk'ün müdavi ve müşavir tabipleri tarafından bu akşam saat 20 de verilen rapor ikinci maddededir 2 derecesi 37/1 dir. Iler Heyeti da toplandı önüyorlar WCelâl Bayar, mutât heyeti veki- n İstanbul'a çağırmış ve bugün arak ruznameye dahil Ât varısları Müşterek bahislere girecek okuyu - cularımıza bir kolaylık olmak üzere, pazar günü tam saat 14de Şehir İpodromunda yapılacak olan sonba - har at yarışlarının - dördüncüsüne iştirâk eden atların kistesini 9. uncu sayfamızda neşrediyoruz : — Asabi ârazlar tamamen geçmiştir. artmaktadır. Nabız muntazam 94, teneffüs 20, hararet R: sıhi vaziyetleri hakkında Umumi salâh Macar - Leh müşterek hududu et- rafında orta Avrupa'daki diplo- matik faaliyet devam etmektedir. Fakat B. Bek Romanya seyahatin- — Yakında: T K Macarların istediği aa W Cetter tarafından verilen POL Çok enteresan bir Röportaj IMARHANE Macarista çeklerden is - tediği yerler » le, çeklerin vermek iste - diği — asaziyi gösteren har - Polonya, Rütenya' nrn da macarlara verilmesi su - retiyle Macar- Leh kududut » mun da müşte- rek olmasını istemektedir. O N YA Romanya Macar-Leh müşferek pek razı g B. Bek eli den müsbet bir netice ile dönmüşe benzemiyor. Diğer taraftan slo- vaklar Peşte ve Münih'teki temas- larından memnun görünüyorlar. Kudüs korku İngilizler eski mahalleyi işgale devam ediyorlar Tathir işi güçlükle ilerliyor Kudüs, 20 a.. — 2.000 kişiden mürekkep ingiliz kıtaları, şeh- rin eski mahallesindeki ileri ha: Dün tayyareler tarafından atılmış olan beyannamelerdeki tebli ğata riayet edilmemiş olduğund! yetinde kalmıştır. İngiliz. müstemlekeler nazırı B. Malkolmm Makdonald Çekoslovakya'daki macar a Bükreş, 20 a.a, — Havas ajansı muhabirinde: yarısını 45 dakika geçe trenle miştir. hududuna örünmiyor boş döndü B. Bek, gece Kalas'tan Varşova'ya hareket et- Kalas görüşmeleri sonunda Romen matbuat idaresi, aşağıdaki tebliği neşretmiştir: razisinin ilhakı için Peşte'de ir nümayiş ciye naz ve dostane bir zibniyı Hihazırda iki memleketi al mekte olan beynelmilel meseleler hakkında noktai nazar teatisinde bu- lunmuşlardır. B. Bek, kıral tarafın- dan kabul edilmiştir., tebliğ karşısında âkadar et - dikkatn alınmağa şayan gö memiş olduğu mütalcasında bulun- maktadır. Ramanya'nın ihtirazının sebepleri reş, 20 aa. — Havas ajansr mu- Romanyan'ın emin — mahafilinde Bükreş hükümeti tarafından Rüten « (Sonu 7 nci sayfada) halkı içinde reketlerine devam etmişlerdi an kıtaat, silâh istimali mecbur Devriyeler tarafından muhafaza e- dilmekte olan Kudüs Telaviv yolun- da münakalât normaldir. Fasılâsız tüfek ve mitralyöz ve mitralyöz ateşi fasılasız su. vam etmiş ve Kudüs ahalisi korku ve endişe içinde evlerine kapalı kalmış- tr. Arapların şefi Hamad Madavinin ceki şehri tamamiyle ele geçirmek ve oradan şehre karşı umumi bir taaru- za geçinek tasavvurunda olduğu zan- nedilmektedir. Plânm ikinci kısmı, muvaffakiyetle tatbik edilememiştir, çünkü zabıta, şehrin bütün kapılarını kapatmış, geteleri sokağa çıkılmasını ve işik yakılmasını yasak etmiştir. Bu sutetle araplar, eski şehirde mal bir halde kalmışlardır. Piyade ve polis kuvetleriyle tayyareler ... Fecir vakti, üçüncü muhafız - tabu- ru, Kudüs'ün eski mahallelerinin tat- hiri ameliyesine başlamıştır. Norsöm- berland silâhendarları ite ingiliz za- brta kuvetleri ,teşriki mesai etmişler- dir. Bu sırada tayyareler, mımtaka ü- hareketi h Tsang - Şing ve dirler. Yeni ihraç teşebbüsleri Svatof, 20 aa. — Motörlü 60 japon sandalı ile bir japon gemisi Svatof açıklarından geçmiş ve Hongkong'a doğru gitmiştir. Bunların Kanton deltasının bir nok- tasında karaya asker çıkarılması işi: de kullanılacağı tahmin edilmektedir. Beynelmilel ihtilât yok 'Tokyo, 20 — Japon donanma- A namına söz söylemeğe selâhiyettar olan bir zat, Japonya'nın cenubi Çine ( Sonu 7. inci sayfada yapmakta olduğu seferin şimdiye ka- Japon kıtalarının hedefi: Kanton Japonlar yeni bir ihraç azırlıyorlar Şeklung şehirleri Japonlar tarafından zaptedildi Tokyo, 20 a.a, — Resmi telgraflar, Tsang - Şing ve Şeklung'un japon kıtaları tarafından zaptedilmiş olduğunu haber vermekte- dar beynelmilel bir güna ihtilâta ses bebiyet vermemiş ve İngiltere'nin ihlâskârane bir anlayış Köstermiş ol- masından mütevellit memnuniyetini beyan etmiştir. Üç hükümet Japonya'ya müzahir Dahili Mongolistan ile cenubi Ça- har ve şimali Şansi muhtar hükümet lerinin 21 mümessili prens Teh'in ri- yasetinde buraya gelmiştir. Domei ajansına verdikleri bir teb- ( Sonu 7. inci sayfada