23 Ekim 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Ekim 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

I— Pazar 23 İLKTEŞRİN TELEFON 1938 sahibi itek rrir 1371 oan 106210 5 KURUŞ | Matban mhdürü 1001 . İdare 1064 Ü ktanbul, 22 aa. Umumi Kâtipliğinden : 1— Rei yetleri hakkında n ri tarafından bu akşam saat rapor ikinci maddededir: vetli, 8O, teneffüs: 19, 36.8 dir. Ulus Basımevi Çanları Caddesi, Ankara Telgraf : Ulus - Ankara — Riyaseti Cümhur ümhur Atatürk'ün srhi idavi ve müşavir tabi 2 — Bir hafta evel zuhur eden ârazlar ta- mamiyle geçmiştir. Nabız; muntazam, ku- hararet yük Şefimizin sıhatleri Bir hafta evel zuhur eden | arazlar famamiyle geçmişlir Tebliğ neşrine lüzum kalmamıştır Gün Va 2 yerile: 20 de verilen Doktor Nihat Müşavir doktorlar : Profesör Dr. Akil Muhtar Özden, Profesör Dr. Hayrullah Diker, Profesör Dr. Süreyya Hidayet Serter, Doktor Abravaya Marmaralı, Doktor Mehmet Kâmil Berk. derecesi: Hastalık normal s tebliğ neşrine lüzüum kalmamıştır. || | $ Müdavi doktorlar : Profesör Dr. Neşet Ömer İrdelp, Profesör Dr. M. Kemal Öke, ADIMIZ avdet etmiştir. Reşat Belger, Değişmiyen mesele F.R. ATAY Birleşik Amerika Cümhuriyet- lerinin en mühim gündelik ga- zetesi olmakla şöhret kazanan “Nevyork Taymis”, bugün yer- siz ve gülünç telâkki edilse bile, kollektif emniyet dâvasına sadık kalmak ve onun şartlarını hazır- lamak, cihan sulhu için tek çıkar val olduğunda israr etmektedir. Bu yazı, Münih anlaşmasının u- zun bir barış devri açtığı hakkın- daki hayaller süratle iflâs etme- ğe başladığı günlerde Avrupa ajansları tarafından nakledilmiş- tir. Çekoslovakya — meselesinin tesviyesi, Orta Avrupa buhranını bile halletmeğe kâfi gelmediğini hâdiseler göstermektedir. Çekos- lovak macerası, derhal zuhur e- debilecek bir harbı önlemişse de, her biri yeni harp tehlikeleri- ne sebep olabilecek birçok yeni meselelerin açılmasına saik ol- muştur. Ne Almanya'yı alâka- landıran tek iş Südet toprakları- nı ilhak etmek idi; ne de Avrupa meselesinin milliyetler ve ekalli- yetler dâvası Çekoslovakya tas- fiyesi ile kapanmıştır. Münih an- laşmasına takaddüm eden gün- lerde zihinler yalnız bir yeni u- | mumi harp faciası ile meşgul idi. | Şimdi, bu facianın tesirinden a- yılmış olanlar, tekrar, barış ve emniyet nizamını kurmak endi- şesine dönmüşlerdir. Filhakika uzun zaman devam edecek bir sulh halinin ilk alâme- ti, eskisinden daha fazla bir hızla silâhlanma yarışına başlamak ol- mamak lâzımdı. Öyle görünüyor ki bazı memleketler - tıpkı Habe- şistan buhranı sırasında İngilte- re'nin kendi deniz kuvetlerinin hazır olmadığını farkettiği gibi, - milli müdafaalarının pek nok- san olduğunu anlamış ı_rdn. İn- giltere'de bile iyi bil silâhlanma- nın şartı, parti mücadelelerine nihayet veren milli bir lı") ümet teşkili olduğu söylendiği düşünü- lürse, Fransa'da için için neler geçtiği tahmin olunabilir. Ftkıl kollektif emniyet dâvasını müna- kaşa sahasını ür şı_rı_'. tan onun hakiki olabilmesi için zâflarından tedavi edilmek lâ- zımgeldiğini, ve diğer taraftan, tam bir milli müdafaa kudretine istinat etmiyen en mantıki barış ve emniyet teşebbüslerinin dahi netice vermiyeceğini düşünmek icebeder. Harbı hakikaten önle- mek, ancak, hak ve menfaat kavgalarının harbsiz halledile- miyeceği ümitsizliğini giderecek Halkevi'nin okutma seferberliği 3 yıl içinde 140 köy Kütüpaneye kavuşacak Köylere birer de ecza dolabı veriliyor Halkevi'nin köylere ve kahvelere hediye ettiği kütüpane dolapla- rından birinin iç görünüşü Japonlar işgalini tamamladılar (yazısı 2 inci sayfamızdadır) Kanton'un Bir milyon Çin'li Hankeu şehrine doğru boyuna ricat ediyor! Hongkong, 22 a.a. — Japonların kanton üzerine yürüyüşleri göıler__flikleri sürat itibariyle hayret uyandırmıştı kuz günde 200 kilometre ilerlemişlerdir. Kantona Japonlar do - ren japon or- dusunun mevcudu 30 binden ve motörlü kıtaattan mürekkeptir. Triyeste'de körüsi üpü Almanya'ya serbesi bölge mi verilecek ? Berlin, 22 a.. — Umumiyetli haber alan alman mahfillerinden &| renildiğine göre italyan müstemleke- lerinden Almanya'ya Triyeste ve Ce- neva yolu ile mal getirilmesinin inki- İ Çin kumandanlığı bütün hü- tesisatı ve ve iki | derecedeki binalar da ateşe ve - rilmiş ve öyle çekilmiştir. Japon orduşu bugün öğleden son- ra Kanton ve civarınım işgalini ta- | mamlamıştır. | Şikago üniversitesi tarafından yapı- Bir milyon çinli ricat ediyor 'Tokyo, 22 aa. — Domcei ajane: bil- Orta Çin cephesinden gelen son haberlere göre, Çin müdafaa hat- t Hankeu'nun takriben 100 kilomet - | şafı meselesi Almanya ve İtalya ara- | re şimalinde ve Yangtse uzunluğun- usulleri tesis etmekle, ondan son- | <.nda tetkik olunacaktır. Şimali ital- | da yarılmıştır. ra da harbi imkânsızlaştıracak (Sonu 8 inci sayfada) yan limanlar: lunmaktadır. a el n birinde Almanya i- ve faydasızlaştıracak millt mü-| Çin serbest mıntaka ihdası derpiş - Bir milyon çinli dağnık bir halde (Sonu 8 inci saylada) ANDIMIZDIRM Meclis Reisi, Başvekil ve Vekiller Haydarpaşa garında Milli Müdafaa, Nafia, Maliye, Maarif ve İnhisar Vekilleri dün geldiler Yakında: Çok enteresan bir Röportaj TIMARHANE | Atatürk'le Zahir Han ve Kıral Karol arasında telgraflar Ankara, 22 a.a. — Afganistan kıralının 15 birinci teşrin doğum gü- nü münasebetiyle 14. 10. 1938 de Relsi- cümhurumuz Atatürk tarafından çe- kilen tebrik telgrafiyle bu telgrafa 18.10.1938 de alman cevabi telgraf su- retleri aşağıdadır: Majeste Mohammet Zahir Han Afganistan Kıralı Kâbil Majestelerinin doğumlarının yıl- dönümü münasebetiyle, en derin teb- riklerimle birlikte şahsi saadetleri ve kardeş Afgan milletinin refahı hak- kındaki temennilerimin kabulünü rie €a ederim, K. Atatürk Ekselâns Kemal Atatürk Türkiye Cümhur Başkanı Ankara | —Doğum yıldönümüm dolayısiyle o- Masrif Vekili Satfet Arıkan, Maliye Vekili Fuat Ağralı, Milli Müdafaa | lan nazikâne tebriklerinden dolayı Vekili General Kâzım Özalp, Nafra Vekili Ali Çetinkaya ve Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Rânâ Tarhan dün İstanbul'dan şehrimize dön Vekillerimiz Ankara garında mebuslar ve dostları tarafından karşılanmışlardır. derdir. Fkselansınıza teşekkür ederek şahsif saadetleri ve kardeş ve dost milletin refahı hakkındaki en samimi temen- üş- Vekâletler ileri gelenleri, birçok (Sonu 9. üncü sayfada) Rütenya'da isyan var Romen hududuna doğru yayılıyor Budapeşte, 22 aa. — Macar ajansı bildiriyor: Rütenya'da başlıyan isyan hareketi Romanya hududundaki top - raklara da sirayet etmiştir. Asilerin bilhassa Bely Tiyszaborkut demiryo- lu üzerinde Babotaj hareketleri yap- tıkları bildiriliyor. Revhely ile Soslak arasındaki demiryolu muhtelif yerle - rinden tahrip edilmiştir. Ung nehri üzerindeki köprü havaya atılmıştır. Çekler macar mahpuslara işkence ediyorlar Budapeşte, 22 a.a. — Macar ajansı bildiriyor: ' Huduttan gelen en sön - haberlere | göre, Munkacs hapisanesindeki mev- kuflar çekler tarafından emsali gö- rülmemiş işkencelere tâbi tutuluyor - lar, Bunların - iniltileri ta uzaklardan bile işitilmektedir. Çekler mevkuflar- | dan işlerine gelen itirafları koparmak | için her türlü işkence vasıtalarına baş vuruyorlar. Bilhassa, harici izler bı- rakmıyan ve fakat tahammül edilmez ıstıraplar tevlit eden şırıngalar y maktadır. Çek telsiz istasyonları Rü- tenya'dı isyanın bastırıldığını onun - cu defadır. ilân etmektedir. Halbuki Polonya kaynaklarından alınan haber- | ler dahi Macaristan'a gelen haberleri| teyit etmekte ve Rütenya'da isyanın gitgide büyümekte olduğunu göster - mektedir. Kont Lubienski Varşovaya döndü Varşova, 22 aa. — Hariciye nazırı- nın hususi kalem müdürü olup birkaç gündür Budapeşte'de müzakerelerde bulunan Kont Lubienski bugün Var - şovaya gelmiştir. Reşmen bildirildiğine göre Polon- (Sonu 8. inci saytada) B. Beneş Londra'da Yakında Şikago'ya hareket edecek — Londra, 22 aa. — Eski Çekoslovak cümhur reisi Beneş bugün öğle üzeri Londra'ya gelmiştir. | Yakında, konferans vermek üzere | lan davet üzerine Amerika'ya gide- cektir. Londra'yı ziyareti katiyen hu- susi mahiyettedir. Çekoslovak mahafilinden beyan o- Tunduğuna göre, Beneş, Londra'daki ikameti sırasında re&mi hiç bir temas- ta bulunmıyacaktır. Hattâ, Feh- hümlere meydan vermemek için ingi- liz siyaset adamlariyle görüşmiyecek- tir, İ C H. P. NİN ÇOK GÜZEL BİR KARARI Musiki sanatkârlarımız arasında bir milli senfoni müsabakası açıldı Birinciliği kazanan eserin sahibine 1000 ikinciye 700 lira verilecektir l Cümhuriyet Halk Partisi memle. kerte kültür ve sanat hareketlerini r/ * a teşvik etmek maksadiyle çok mü- him ve güzel kararlar almaktadır. Parti bundan evel Halkevleri sahne- leri için piyes ve büyük küçük mem- leket hikâyeleri müsabakaları aç- mış, ön ressamımızı muhtelif şehir- lere göndererek yurt tabloları ha. zırlanmasını temin etmişti. Şimdi de musiki sanatkârları arasında bir mil- li senfoni müsabakası açmıştır. Bu müsabakada birinciliği kazanan e- serin sahibine 1.000, ikinciye 700 li- ra mükâfat verilecektir. Bu müsa» bakanın memleket musikı âleminde yeni hareket uyandıracağı, sanat- kârlarımızı güzel eserler vücuda ge- — tirmiye teşvik edeceği muhakkak- Dabiliye. Vekiiimia. ve, Parti “Genel * Milenbolcanın şertları ve zwi Sekreteri B. Şükrü Kaya 19 mayıs yapılacağına ait tafsilâtı ikinci say « Zençlik bayramında nutuk söylerken famızda bulacaksınız. AMAİA * UA ENE UKL K A —e 2 S c aftk —mommar Dün Ankara'da lik maçlarına devam edilmiş, Güneş, Ankara Gücünü 3-0 yenmiştir. B takımları arasında yaprlan maçlarda Harbiye, Demir Spor'u, Ankara Gücü de Galatasarayı yenmişlerdir. İstanbul'da profesyonel ser- best güreş birincilikleri başlamıştır. Bugün lik maçlarına ve sonbahar at yarışlarına devam olunacak, Ankara Gücü sahasında da profesyonel gü- rveş müsabakaları yapılacrktır, Tafsilât &por sayfamızdadır. Yukarıdaki resim, Ankara Gücü kalesine bir gol oluşunu gösteriyor.