15 Şubat 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

15 Şubat 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Bası — Çarşamba 15 5 KURUŞ Ankara, 14 aa. — Riyaseti oğlu da hazır bulunmuştur. Yerinde bir tavzih N. A. KÜÇÜKA Gazeteler, Dahiliye Vekilinin umu- mi müfettişlerle vilâyetlere gönder- diği çok mühim bir tamimi neşretti- ler. Memleketimizde Atatürk'ün ebe- diyete intikaliyle başlıyan yeni te- beddüllerle ve son zamanlarda zuhur eden ve memleket umumi efkârını ta- biatiyle pek yakından alâkadar eden tahtekârlık ve sulistimal hâdiseleri karşısında kötü niyet besliyen bazı kimselerin şurada burada çıkardıkları şaylaları esasından tekzip ile beraber inkılâbn açtığı mesud ve feyizli yal- larda aynı samimiyet ve imanla yürü- yeceğini bir kere daha hükümet ağ- Ziyle izah etmiş oldular. Milli Şef'in memleket idaresini efe aldığı günden bu ane kadar geçen müddet zarfında Paârti hükümetlerinin takip ettiği yol, ça yalanlıyan maddi ve müsbet bir de- Tildir. Biz inkılâbın bağlangıtından- beri memleketin her türlü mânasi yükselişini haâğmedemiyen gafill kaynakları hangi tertibin mahsuli Tursa olsun çıkardıkları bin bir türlü yalanlara sadece gülerek yolumuzda devam ettik. Ve bundan sonra yapıla- Cak iş de budur, Herkes bir daha bilmelidir ki türk inkılâbının içtimat bünyemizde tat- bik ettiği düsturlar hariçten gelip milli varlığımıza zorla tatbik edilmiş geyler değildir. Bunlar milli bünye- mizde hazırlanmış ve olgunlaşmış bir 'takım esas ve prensiplerdir ki Ata- türk'ün yüksek dehâsının sezdiği bu hakikatleri o zaman en yüksek mesu- liyet makamında bulunan Milli Şef büyük bir enerji ve imanla tatbike muvaffak olmuştu. İşte türk inkılâbı. nın en kuvetli ve en karekteristik nok- tası buradadır. Bu noktayı bir türlü anlamak istemiyen gafiller, Ebedi Şef'in ölümiyle her şeyin tuzla buz olacağını tahmin etmişlerdi. Fakat milletin büyük acı karşısında parça- lanmaz bir kaya halinde bir nokta et- rafında birleşmesi, bütün bu tahmin- leri tekzip eden en beliğ bir vakıa ol. muştu. Bunlar ne derlerse desinler hakikatler yürüyor. Devletimiz her gün yeni bir adımla idesline doğru ilerlemekle ceki adımlarını takviye ediyor. Her gün yeni bir karar ve ye- ni bir hamle ile asri devlet olmak id- diasma daha açık ve daha vazıh bir tekil ve ifade veriyor âmme hizmet- leri mefhumuna dahil olan mücssese- leri devlet mücssesesi haline sokmak- la iç varlığına daha ziyade bir kud- Tet ve kuvet veriyor. Hükümetimizin bu husustaki azmi- nin ne kadar kati ve kuvetli olduğı Nu anlamak için, en son defa ele i tramvayın satın alınması müna- Sebetiyle Çetinkaya'nın - nutkunda, tebarüz ettirdiği noktaları bir kere daha okumak, ve onun mânası Üze- Tinde biraz durmak ve düşünmek kâ- fidir, Fakat daima kötü düşünmeği İtiyat edinmiş olan bedbahtlar, her Memlekette ve her zaman olabilecek olan bir beynelmile! sahtekârlık me- selesini, ve mahiyeti henüz belli ol- yan bir suiistimal meselesini ele alarak bununla bir takım korkunç ke- rler. Halbu- hanete kadar gitmek isi ki bu gibi meseleler Sayın Dahiliye İ k isabetli olarak ifade et- tikleri gibi nihayet ceza mevzuatımı- zm bir iki maddesini işçal edebile- Cek âdi ve basit suçlardır ki buna cü- Tet edenler her halde adaletin hük- müne boyun eğeceklerdir. Artık türk 8 inciç sayfada) Cümhurreisimiz İngiliz ve Sovyet büyük elçilerini kabul ettiler Ankara, 14 aa. — Riyaseti Cümhur Umumi Kâtipliğinden: Reisicümhur İsmet İnönü, yakında Ankara'dan ayrılacak o - lan İngiltere Büyük Elçisi Sir Perey Lorraine'i, bugün saat 16.45 te hususi suürette kabul buyurmuşlardır. Bu kabulde Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu da hazır bulunmuştur. Reisicümhur İsmet İnönü, Moskova'dan avdet eden Sovyet Büyük Elçisi B. Terentiev'i bugün saat 19.1 5 te hususi surette kabul buyurmuşlardır. Bu kabulde Hariciye Vekili Şükrü Saraç- Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara ŞUBAT TELEFON 1939 İmtiyaz sahibi 144 ara Başmuharrir 1871 Yazı işleri — < 1052-1063 .. Cümhur Umumi Kâtipliğinden: Mebus seçimi Esas defferler 25 Şubat tarihinde kaldırılacak Yüurtta mebus seçimi faaliyetinin i- kinci safhası hararetle devam etmek - tedir. Esas defterlerin vatandaşları - mizin tetkiklerine arzedildiği beş gündenberi, intihap hakkını haiz olan- lar, defterlerin asılı bulunduğu yerle- re giderek isimlerini acamaktadırlar. Dün Ankara'da, Hamamönü'nde polis merkezi önünde, belediyede ve Çan - kaya kaymakamlığında esas defterleri tetkik eden ankaralıların çokluğu, yurt taşlarımızın seçme ve seçilme hakları- mı kullanmak hususundaki büyük alâ- kalarını gösteriyordu. Memnuniyetle | köşesinde bütün vatandaşlar medönli haklarını kullanma yolunda aynı has- sasiyeti göstermektedirler. Ya tz tetkikler, bugüne kadar Ankara'da isimler üzerinde hiç bir i- tiraz yapılmadığını göstermektedir. Bu da, Ankara vilâyet ve belediyesi - nin, aynı zamanda mebus intihap tef - tiş heyetinin vazifelerini tam bir dik- katle başardığını göstermek bakımın - dan tebrik ve takdire değer bir hâdi - sedir. Esas defterler, asılı bulundukları yerlerde daha on gün kalacak ve şu - batın 25 inci günü akşamı tatil saatin- den sonra kaldırılacaktır. Memurlar seçim işlerine yardım edecekler Askeri ve adli memurlardan gayri diğer memurların mebus seçimi işleri- ne yardımda bulunmaları Başvekâlet - çe devlet teşkilâtma tamim olunmuş - tur. Orduda seçim işleri Ordu, 14 a-â. — Mejus intihabr esas defterlerinin heyeti teftişiyece tetki - katı tamamlanarak 11 şubatta askıya konmuştur. Tesbit edilen büyük kü - çük, kadın erkek nüfus 299.966 adede baliğ olduğundan vilâyetimizden bir fazlasiyle sekiz mebus çıkacaktır. Vekiller heyetinde İcra Vekilleri Heyeti Aydın, Konya, Ordu, Tekirdağ, Tokat ve Van vilâ - yetlerinin teadül cetvellerini tasdik et miştir. Ankara konservatuvar opera bölü - müne bir mütehassıs ve İzmir vilâyeti İmaarif kadrosuna altı baş öğretmen i- lâvesine ve Besni hükümet konağı in- şasının ikmaline İcra Vekilleri Heye - | tince karar verilmiştir. (a. a.) mize göre, yurdumuzun her | Ingiliz ve fransız başvekil ve hariciye nazırları bir arada BUGÜN : İleri ve medeni İran. Dost mem- leketin her sahadaki inkişafları- na dair şimdiye kadar neşrolun- mamış resimler (7 inci sayfa- mızda.) -FRANKO'NUN TANINMASI İÇİN İngilfere ve Fransa karar veremediler Fakat B. Çemberleyn diyor ki: “ Hükümetçe lüzum görülecek bir tedbiri geciktireceğime dair teminat veremem ,, Paris, 14 a.a. — Bu sabahki nazırlar meclisi, saat 10 da başla- çentler tarafından verilmektedi Partinin bu kültür ziyafetinden me- feranslar aşağıdaki listede gösteri günlerde saat 18 de verilecektir. Yal. S1z HİSanm 29 una ve mayısın G Sına rastlıyan iki konferans saat 15 tedir. €. H. P. nin tertip ve Ankara hal - hevi-dit, tasih ve edebiyat şubesinin organize ettiği konferanslar listesini aynen veriyoruz: 20/2 de İbrahim Neemi Dilmen: Di- |tin ve dillerin orijini üzerine ileri sü- rülmüş lengüistik teorilerinin tatbik, münakaşası, 21/2 de W. Eberhard Pro- fesör: Eski Çin menbalarında cski türk kavimleri hakkında malümat, 22/2 de Doç. Muhlis Etem: Türkiyı de devlet iktısadı, 23/2 de Doç. Ziya- ettin Fahri Fındıklıoğlu: Türkiyede içtimal siyaset ve tatbikatı, 24/2 de Doç. Dr. Sadi Itmak Tıp Fakültesi: Nitzsche ve fevkalbeşer, 25/2 Profe - sör H. Avni Göktür! lerin durumu, 27/2 de Doç. Yavuz A- badan. Hakkın iktısat ve istimalini ta- yin eden prensipler, 28/2 de Harbert Louis cografya Prof. Glasiye devrin - de Asya'nın ve bilhassa Anadolu'nun kurak mıntaka gölleri, 1/3 de Besim Atalay Farsça Prof.: İran'da dil ink- Hbı, 2/3 de Landeberger Sumeroloji Prof: Ras Şamrada yeni keşfedilen eski Fenike çivi yazrlarının tariht ehi miyeti, 6/3 de Güterboch H (Sonu 8 incle sayfada) Numan Menemencioğlu bugün şehrimizde İstanbul, 14 (Telefonla) — B. Nu - man Menemencioğlu bu akşamki ekt- presle Ankara'ya hareket etmiştir. Haydarpaşa garında birçok zevat ta - rafından uğurlanmıştır. İzmir'de - zelzele İzmir, 14 aa. — Bugün şehrimizde saat 12.30 ve 16.03 de iki hafif zelzele kaydedilmiştir. G e Türkiyenin yeni Elçisi Dr. T. A- RAS, kırala iti- matnamesini tak dim ettikten son ra kordiploma- tik mareşalı Sir Sidney Clive ile konuşurken. C.H.P.sinin hozırlodığ; | konferanslar serisi 20 Şubatta Halkevinde başlıyor Profesörler ve Doçentler tarafından verilecek bu faydalı konferanslar herkese açıktır Cümhuriyet Halk Partisi, geçen sene olduğu gibi bu yıl da An- kara Halkevinde bir konferans serisi tertip etmiştir. Münevver | iamento ile istişare edip etmiyeceği kütleyi ve halkı yakından alâkadar eden ve cidden i: bu konferanslar mevzular üzerinde selâhiyetli profe: bu yıl da temadi edeceğine emin bulunuyoruz. İ (Sontu 8 incie sayfada) | murların da istifadesini temin için kon mış ve 13.30 da bitmiştir. Toplantı, münhasıran B. Bone'nin ha- rici vaziyet hakkındaki izahatını dinlemekle geçmiştir. Nazırlar meclisi, B. Berard'ın evelce tavzif edildiği vazifesine devam et mek üzere nasyonalist İspanya'ya dönmesine karar vermiştil Bu toplantıda, nasyonalist İspanya- nan hukukan tanınmasına dair hiç bir karar alıtmamıştır. Tahmin edildiği- ne göre, Paris hükümeti, bu bususta Londra'nın kararını beklemektedir. | Japonlar Hainan adasının İşgalini famamladılar Tokyo, 14 aa. — Domei Ajansının resmen bildirdiğine göre, japon kıta - ları bu sabah saat 7 de, Halnan adası- nın cenubunda bulunan Samah'ta kae raya çıkarak derhal şarka doğru iler « lemiye başlamışlar ve — Hainan'ın en mühim noktası olan Yülini işgal eyle- | mişlerdir. Çin kuvetleri ihraç hareket- lerine mâni olamamışlardır. Halen bütün Hainan, biri şarka bi- ri garba doğru ilerliyen iki japon kö- lu tarafından tamamiyle işgal edijmiş bulunmaktadır. Çankayşek'in beyanatı Çunking, 14 aa. — Çang-Kay-Şek, matbuata beyanatta bulunarak Hai « nan'ın işgali, bilhassa umumi büyük Okyanos mestlesine taallüku dolayı - siyle mühim — ve münidar olduğunu söylemiştir. Mumaileyh, Hainan'ın sevkülceyş ehemiyeti Üzerinde israr ederek ja - | ponların 30 senedenberi Hainan': Saka Tin adasının tamamını ve Guan adası - mr işgal etmek istediklerini ilâve et - miştir. Japon mahfillerinin cevabı Tokyo, 14 aa. — Hariciye nezareti namına söz söylemiye salâhiyettar bir zat matbuata beyanatta bulunarak ja - pon hükümetinin henüz Hainan'ın müstakbel statüsiyle alâkadar olmadı. ğını söylemiş ve Çang-Kay-Şek'in bes | yanatının hilâfına olarak Hainan'ın işgalinin büyük Okyanosta sulh ve ni- zamın idamesiyle alâkadar olmadığı « (Sonu 8 incic sayfada) Londra'nın kararı gecikmiyecek Londra, 14 aa. — Avam Kamarasın- da muhalif işçi partisi lideri Attice hükümetin ispanyol nasyonalist ma - kamatını filen veyâ hukuken şartlı ve- ya şartsız olarak tanımadan evcl par- fadeli olan rler ve do- Geçen sene gösterilen alâkanın, Çemberleyn'den sormuştur. Başvekil şu cevabı vermiştir : “— Hükümet alacağı her türlü ka - Alman donanmasının yeni denizaltı gemileri Bismark zırhlısı dün suya indirildi B. Hitler bir nutuk verdi Hamburg, 14 a.a. — Bugün saat 13.10 yeni “Bismark" saffı- harp gemisi “Blohm - und - Voss” tezgâhlarından denize indiril. miştir. Papa'nın naaşı dün gömüldü Vatikan, 14 aa. — Vefat eden Pa- pa Pi x in cenaze merasimi bugün öğleden sonra yapılmış ve Papa'nın nâşını havi tabut muvakkat kabhre yer- leştirilmiştir. Amerika'da Vaşington, 14 aa. — Amerika âyan ve mebusan meclisleri ölen Papa Pi xr İn Hutirümne tüziz tüta” bağte DÜ ( Sonu 3 üncü sayfada ) İcelse akdetmişlerdir. Sir Percy Lorraine Başvekilimize veda etti Memleketimizden ayrılacak olan es- ki İngiltere Büyük Elçisi Sir Percy Lorraine dün saat on buçukta Başveki limiz Doktor Refik Saydam'ı ziyaret etmiş ve bir müddet görüşerek veda etmiştir. 'Tören esnasında, bütün devlet, par- ti ve ordu ileri gelenleri, ezcümle ma- reşal Göring, amiral Raeder, B. fon Ribbentrop, doktor Fritk, doktor Gü- Ucuz radyolar hakkındaki kanun projesi Vekiâleti Halk radyosu hak- kanun projesinin - hazırlığ: mütaleası leri Heyetince tetkik ve müzakere € - dilmek Üzere Başvekâlete verilecek ve proje Büyük Millet Meclisinin ilk iç- timalarına yetiştirilecektir. Nafia Vekâleti halk radyo tipi ola- rak tesbit edilen şartlara göre müra - caatta bulunmalarını mehtelif radyo girketlerinden istemiştir. İstanbul üniversitelilerinden bir grupun Avrupa'da bir totkik seyahati yaparak İstanbul'a döndüklerini yazmıştık. Yukardaki resim üniversiteli. lerimiz Peşte'de, meçhul asker âbidesine çelenk koyduktan sonra alınmış- okuyunuz. tır, Doçent B. Muzaffer Veldet'in seyahat intibâlarını 2 inci sayfamızda ee öümn aft ddd d n z L ÜÜÜ d DÖEBİÜİMİ A