17 Mart 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Mart 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basrmevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgrat: Ulus MART 1939 | 5 KURUŞ İ tmeyaz sahidi Haşmuharrirlik Yazı Müdürlüğü Matbaa Müdürlüğ dare Dost Bulgaristan Başve - Ankara TELEFON 1144 Bn 1062-1063 1061 1064 Dr. Köseivanof bugün geliyor n DDD Dost komsumuz Bulgaristan Başvekili förenle karşılanacak Dr. KÖSEİVANOF Bulgaristan Başvekili Ekselâns doktor Köseivanof Bulgar Başvekilini karşılarken.. F.R. ATAY Dost ve komşu Bulgaristan'ın sayın Başvekili Mösyö Köseiva- nof, refikası, kızı ve refakatinde bulunan diğer zevat ve gazeteci- lerle birlikte bu sabahtanberi Ankara'da Türkiye Cümhuriye- ti hükümetinin misafiri bulun- maktadır. Misafirimiz Edirne- de türk gazetecilerine “bu seya- hatten pek memnun olduğunu ve bulgar milletinin selâmlarını türk milletine ulaştırmaktan derin bir sevinç duyduğunu,, beyan etmiş- tir. Bu ziyaretin halkımız tara- fından müstesna bir sevgi ve sa- mimiyet hissi ile karşılandığını söylemeğe bilmeyiz lüzum var mıdır? Haşmetli Çar Boris'in hakim ve müdebbir irşadı altında, Mös- yö Köseivanof'un idaresi kendi memleketi, bulgar - türk dostlu- ğu ve Balkan sulhu için müspet ve hayırlı neticeler vermiştir. Bulgaristanda bulunan ırkdaşla- rımızın, Türkiye'deki kültür in- kişaflarına intibak edebilmeleri için, bu devirde, eneyi imkânlar temin edilmiştir. Bulgaristan Balkan antantı â- zasından olmamakla beraber, Balkanlar tesanüdüne, sulh ve emniyetine taallük eden mesele- lerde hayırhahlık göstermekten geri durmamıştır. Bu hayırhah. lığın başlıca tezahürleri arasın - da Montreux konferansı ile Se. lânik anlaşmasını zikretmek cabeder. Türkiye ile Bulgaristan arasındaki dostluk rabıtaları ise, mütemadi bir inkişaf seyri takip ederek, nihayet her türlü anlaş- mazlıkları izale eden bir salâbet kazanmıştır. Atina, Bükreş ve Belgrad'da | elçilik eden muhterem Başveki- Hin Balkan işlerine derin bir vu* kufu vardır. Balkanlar -sulh ve tesanüdünün, bilhassa beynelmi- lel vaziyet her gün daha nâzik- ;Bııyl'ılı bir İgör leştiği bu sıralarda, ehemiyeti ne kadar hakiki ve büyük olduğunu | (Sonu 5 inci sayfada) Ankara seyahafinden büyük memnunluk duyduğunü söylüyor Dost ve komşu Bulgaristan'ın Başvekili ve Hariciye Nazırı Ekselans Köseivanof, refikaları Bayan Kösci - vanof, üvey kızı Bayan Peef ve refakatlarındaki diğer zevatı hamil hususi tren bu sabah saat 10.35 de Ankara garına muvasalât etmiş bulunacaktır. Ekselans Köse - ivanof'un memleketimizi ve hükümet merkezimizi zi - yareti, şehrimizde hakiki ve samimi bir sevinç vesile- si olmuştur. Misafir istasyonda merasimle istikbal edilecek ve doğruca Ankara Palas'a inecektir. Ekselâns ikametle - rine tahsis edilen dairede bir müddet istirahat ettik - ten sonra, saat 11.15 de Cümhurreisliği köşküne gide - rek hususi defteri imzalryacak, bundan sonra resm! zi- yaretler başlıyacaktır. Bu ziyaretler protokol usulleri- ne göre iade olunacaktır. İstanbul'da yangın Hasan ecza deposu Ertugrol mağazası ve bir dükân yandı (Yarısr 9 uncu sayfada) Gece, Ankara Palas'ta Başvekilimiz Doktor Refik Saydam tarafından ek- selâine Köseivanof şerefine bir ziyafet verilecek, ziyafeti bir süvare takip e- decektir. Sayın miselirin şehrimizde kalacak- ları cumartesi ve pazar günleri, hazır- lanmış olan program tatbik olunacak- tır, Dr. Köscivanof Ankara'dan pazar günü akşamı hususi trenle ayrılacak ve pazartesi, salr günlerini de İstan- bul'da geçirecek, salr gecesi de İstan- bul'dan hareket edeceklerdir. İstanbul'da İstanbul, 16 (Hususi Muhabirimiz- den telefonla) — Bulgar Başvekili ve Hariciye nazırı Dr. Köscivanof beta- | berlerinde refikaları Bn. Köseivanof, üvey kerimeleri Ban. Peef, hususi ka- BUGÜN SEÇİMİN Bugün, Yenişehir, Çan- kaya, Cebeci, Dikmen, İstasyon ve civarlarında oturanlar reylerini ku- lanacaklardır. Seçim belediye salonun- da sabah saat 9 dan ak- şam 18 e kadar devam edecektir. (Sonu 9 uncu sayfada) Çekoslovakya öldükten sonra İngiltere yatıştırma siyasetini artık terketmek isti Eden'in ve Dof Kuper'in kabineye girmeleri muhlemel İngiliz kabinesinde tâdilât mı var ? Londta, 16 aa. — Havas - ajansın dan: Bohemya ve Moravya'nın işgali dolayısiyle parlâmento mahfillerinde Ingiltere'de kabinede biz tadilât ya- pılması ihtimalinden bahsedilmeğe başlanmıştır. B. Eden ile B. Dof Ku- per'in kabineye ithâl edilmelerinin mevzuu bahsolduğu söylenmektedir. Bazı mahfillerde beyan olunduğuna böyle bir hal, İngiltere'nin ha- rici siyasetinde bir tebeddül vukuu - Nu ve “yatıştırma” siyasetinin terki- ni tahmin etmeğe medar olacaktır. B. Vinston Çörçil'e gelince bu za- 'tın kabineye girmesinin ancak libe - tallerle amele fırkası mensuplarını da ihtiva edecek milli bir hükümetin teşekkülü takdirinde mümkün olaca ğı beyan edilmektedir. Mamafi, ame le fırkası mensuplarının B, Çember- layn târafından kabul edilmiyecek (Sonu 8 inci sayfada) Avrupa'da tatbik edilen usallere bir niha- yet verilmesini istiyen sabık ingiliz hariciye nazırı B. Antoni Eden yor! Fransa'da Mebuslar hükümeti tenkit etti Paris, 16 a.d, — Merkezi Avrupa va- kayii, siyasi mahfillerde pek —müsait olmıyan bir tesir hasıl etmiştir. Bu mahfiller, 6 birincikânun 1938 tarihli Hransız - alman beyannamesinde der - piş edilmiş olan istişacenin yapılma- mış olduğunu kaydetmektedirler. Ay- ni mahfiller, Bohemya ve Moravya'da- ki askeri kuvetlerin yayılması ve Bay Konrad Henlayn'in memleketin mer - kezi idaresinin başına getirilmesi hak. kında bir takım mütalcalar yürütmek- tedir. İyi malümat almakta olan mahfil - ler, bundan böyle Almanya'nın eline geçmiş olan Skoda silâh fabrikasının Almanya'nın harp kuvetini arttırmış oldluğunu beyan etmektedir,. Viyana hakem kararı da yartıldı Aynı mahfiller, Ribbentrop ve Cia - (Sonu 8. inci sayfada) A Seçim, vatandaşın en kili şehrimizde muk(;ddcs hakkı ve yazifesidir. Dün rey vermek için Ankara belediyesine gelen vatandaşlarımızdan bir grup Yurtta seçim hararetle devam ediyor Bazı yerlerde iştirâk nisbeti yüzde 89 u bulmuştur Ankara'da iki gün içinde ÜNCÜGÜNÜDÜR|—>24-409 yurttaş rey. verdi Parti Genel Merkezi ve Dahiliye Vekâletine gelen haberlere göre, seçimin ikinci günü olan dün, bütün memlekette, bu seneki inlihabın her bakımdan örnek mahiyette olacağı hakkındaki tahminleri teyit eder şekilde geçmiştir. Her tarafta, geçen devrenin ilk iki günü'ile yaprlan rakam mukaye- seleri, yeni seçim lehine büyük bir fark göstermektedir. Bilhassa kadın ların arasında iştirâk nisbeti çok yüksektir. mkara'da; Dün Ankara'da Demirfirka, Kurtu - , Keçiören ve Etlik eiwarında otu- ranlar reylerini vermişlerdir. Dün de seçimin ilk günü gibi, watandaşlar bü- (Sonu 6 mcı sayfada) T ORTRT AD AA AR K Eski İstanbul valisi Üstündağ ve' arkadaşlarının muhakemesi Ç âtı $ itici sayfadadır. Romen Sefiri Atatürk'ün tabutu önünde Romanya Büyük Elçisi B. yanında büyük elçilik mün taşemiliteri olduğu halde saat dör çukta Etnografya mi gi öni koymuştur. ine Te Cekoılovıkyı' n Londra yokolması, . yöKİ YAi ğün, dbr:]h tesirlerini ti yeni göztermiye başlamızda ga rasındaki hayli “solgun" beyana rından sonra, kabinede değişiklik o Cağı, muhalarakâr parte ha înernır. eski nazırlardan Eden vı Düff Cooper'in ka neye girecekler ve İngiltere'nin 'yatıştırma" siyase tinden vaz geçeceği bildiriliyor. İn - Biliz gazeteleri son hüdiselerden bah- sederken “İktah” ve “Nefret” keli melerini kullanarak Almanya'ya şid- detle hücum ediyorlar ve Berlin'i imzasına sadakat — göstermemiş ol - makla ittiham /ediyorlar. Pati Bohemya ve Mo - ravya'nın Alman. grıs ya'ya ilhakı müsa İt karyılanmamıştır. Esasen — bunün böyle olacağına da şüphe yoktu. Par lâmento hariciye encümeninde vazi yet hakkında Beyanatta bulunan ha - ticiye gazırı Bone, bazr mebusları tenkitlerine uğramış ve kendi l Biz Flanden müdalan etmişi sa'da asıl gürültü, parlâmentonun bu- gün yapması mühtemel olan deş poli tika müzakereleri esnasında kopaca- âa bensiyi eğilmiş ve Stoika eşarı v - t bu k S Macar ordusunun Ukl'ül'lyü leri karakolları, eh hadudüna va - tirken, başta başvekil Volosin olmak üzerç Ukranya hükümeti Ramanya'ya kaçmışlardır. Kar tına ve bazı gizli teşkilât mensuplar inin köprüleri at maları yüzünden macâr kıtaları güç iyorlar. Ufak tetek malar da olmamakla seal bareketi devam etmektedir. Leh mahfilleri, Foloöya'an Ma * Varşova - Te di terek bir budüda sahip dan memsun görünüyorlar. Bir taraf- tan da, Ukranya'dan çekilen çek kı - taları Polonya'ya sığttmlakta ve der. bal silâhlarsadan tecrkd etilmektedir. Bir tektip dolaynsiy'e, :Leb » Siovak âğe 'da ayrren tebatüiz ettiril Hududa ge Hrai ere Bohemya ve Möravya'n tamarnlandığını miştir. Prag'daki gelince salk evlerinden çıkmamaktadır. İlk önce polis müdürlüğü işgal Olunmuş, ve kütle halinde tevkifler başlamı Alman polis müdürü 10.000 kil edileceğini söylemiştir. Hit reşrettiği bir kararname ile Moravya ve Bohemya'yı, alman himayesi altı. alı B alma olacaklar, Hitler iti, vâli tayin edecek tir. İdare şekli "Himaye altında muh | |