20 Mart 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 Mart 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Yarın Ev - Kadın - Moda ANDIMIZDIR Pazarlesi — çankarı Caddesi, Ankara 20 Telgraf: Ulua . Ankara MART TELEFON 1939 (imtiyaz sahidi 1144 Hi Başmuharrirlik 1871 Yazı Müdürlüğü —1062-1063 5 KURUŞ. | Metbaa mtüdürtüğü — tosi | TF İdare 1064 Sayfamız B. Köseivanof Ankara'dan a.yrıldı Dost devlet Başvekil ve Hariciye Nazırı diyor ki Memleketlerimiz arasındaki münasebat sarahaten dosfanedir Bu dostluğun mütemadiyen inkişaf bulması için icap eden bütün şartlar mevcuttur Bulgar Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Köseivanof dün türk Kemalist demokrasi.. Mahmut Esat Bozkurt Biz demokratız. Ve bu, bizim devlet sisteminin te.| Atatürk her gün böyle| sitede, türk mel taşıdır. söyledi. Ve İnönü, ünivı gençliği önünde ısrarla tekrarladı Bu güzel hakikati, büyük - seçim günlerinde belirtmeği çok zevkli bir ödev sayıyorum. Kadın erkek; al yazmalı, kasketli, poturlu köylüsünden tutunuz da; me- lon şapkalr şehirlisine kadar, bütün türkler, Şefleriyle beraber sandık baş- larına yığıldı. Sarsılmaz bir inançla söylüyorum: demokrasinin en güzeli, en doğrusu bizdedir.. Ve Lu, tatbikat bakımından olduğu kadar, ilim bakımından da böyledir. Tatbikat görümünden, Atatürk de- mokrasisinin on sekiz yıllık verimi bortadadır, Bu veri n tasfiye. sini on sekiz yıla sığdırmak olmuş- tur! Bu kada: değil.. Tasfiyeden sonra, türk ulusunu, modermn millet haline koymak olumştur!. Demokrasilerin değerini ölçmekte mehek, verimleri ise, Atatürk demok- rasisiyle boy gösterebilecek modern bir devlet sistemini ben bilmiyorum. Dün, bin yıl geride olan bir ulus, bugün bu sistemle 18 yılda bin yılı aşıyoru ve bugünü yaşıyanların bir kısmını da geçiyor.. beybete bakmız! İlim görümünden hiç bir eksiğimiz yoktur. Sistemimiz tam bir demokra - sidir. Türk cümhuriyeti ulus egemen. liğine dayanıyor. Yapılan bütün işler milletin iradesinin şekillenmiş birer formülü, birer ifadesidir. Ve bundan başka bir şey değildir. Türk ulusu iradesinin, - tecellileri- dir ki bugünü yarattı. Yaşadığımız günler iki büyük Şefin başkanlığı al- tında ulusal dileklerden doğdu. Demokratik milletlerin siyasi teş - killeri — bakımından, imreneceğimiz, kıskanacağımız bir $ey göremiyorum. Vaktiyle onlardaki muhtelif par ler usulüne, bizde ağızlarının suyu a- kanlar oldu. Belki bunlardan şurada burada bâlâ bulunanlar da vardır. Bu gibiler, demokrasiyi ancak muh- telif partilerle anlıyabiliyorlar. Böyle | anlatabiliyorlar. Fakat bence bu, de? mokrasi değil, partizanlık ilmidir! Gene bu zatların bu bilgilerini, il . min hangi kaynağından aldıkları bir türlü öğrenilememiştir. Ve zannede rim, öğrenilemiyecektir de! Muhtelif partilerle idare edilen kardeş demokrasilerin — başta caki- lerden bir büyüğü olduğu halde — çektiklerini biliyoruz., Ve bunları ör- nek almaktan çok uzakta bulunuyo. ruz.. Yalnız, bizim örnek alınmamızı istiyen, hattâ ingiliz muharrirlerini görüyor ve bil TUZ. Son zamanlarda, bazı demokrasileri: kendilerini kurtarabilmek için, parti lere son vermek mecbüriyeti karşı- da kaldıkları da bilinen şeylerden- dir. Demokrasi, kendini partiler uğruna kurban veren bir müessese demek de - Atatürk demokrasisi, insanlar ara - sında sınıf, imtiyaz, fark tanımıyaz bir sistemdir. Ve bu sosyal olsun, e- konomik olsun, sıyasal olsun her y den böyledir. (Sonu 8. iaci sayfada) gazetecilerini kabul ederek aşağıdaki beyanatta bulunmuştur *“—— Komşu ve dost Türkiye'nin hükümet merkezini derin bir memnuniyet ve şükran duygusu ile terkediyorum. Gerek Türkiye Reisicümhuru Ek- selâns İsmet İnönü tarafından gerek başta Ekselâns Dr. Refik Saydam ol - mak üzere hükümetçe hakkımda gös - terilen kabul beni fevkalâde mütchas. is etmiş ve iki memleketimiz arasın - daki münasebetlerin samimi ve kalbi bir dosttuğun sağlam temelleri üzeri - ne istinat ettiği kanaatini bana bir ke- re daha vermiş; Halkın tâ huduttanberi İstanbul'. dan geçerek güzel hükümet merkezi - nize kadar gösterdiği hararetli teza- hürlerden de bilbassa mütehassis ol - dum. *“Münasebetlerimiz, sarahaten dostanedir” kere daha ehemiyetle kaydet. n ki, nasebetle (Sonu 8 inci sayfada) Resmı teblıg T d Bulgar Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Köscivanof ile Başvekil doktor Refik Saydam ve Hariciye Vekili Şükrü atlar neticetinde aşağı raçoğlu daki tebliğ neş- da yapılan müteaddit mi redilmiştir: “Bulgar Başvekili ve Hariciye Nazırı B. G. Köscivanof Cümhu- riyet hükümetinin misafiri olarak Ankara'daki ikameti esnasında nbur İsmet İnönü tarafından kabul edilmiştir. Reisici Diğer taraftan, B. Köselvanof ile Başvekil doktor Refik Say- dam ve Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu arasında, müteaddit mü- lâkatlar vukubulmuştur. Büyük bir samimiyet havası içinde cere- yan eden bu konuşmalar esnasında türk ve bulgar devlet adamları, doğrudan doğruya kendi memleketlerini alâkadar eden meselelerle Balkan işlerine ve dünya vaziyetine taallük eyliyen meseleleri müş- tereken tetkik etmişlerdir. Avrupa'da teakup eden hâdiseler karşısında, gerek Balkan mil- letleri arasındaki tesanüdün, gerek bunların ayrı ayrı kendi siya- setleriyle müşterek siyasetlerinin katl istiklâli, yalnız bu milletle- rin bulundukları coğrafi mıntaka için değil bütün Avrupa için de bir sulh garantisi teşkil ettiğini bir kere daha müşahede eylemiş- | lerdir. Sulhun idamesi kaygısınım esaslr. bir âmil bulunduğu müşte. u, Bulgar Başvekili ve Hari- temelleri — sağlamlaşmış - ol riz dostluk mahiyetinden dolayı lan Köscivanof, Saydam ve Saraçoğl ı Ankara ziyaretiyle münasebetlerinin - Bulgi duymuşlardır. (aa.) Dr. Köseivanof ve Başvekilimiz, 19 mayıs stadyomunda #spor müsabakalarını seyrediyorlar rek menfaat meselesinde eskiden olduğu gibi istişare kararında o- e | Hariciye Vekilimizin Dr. Köseivanof w.ı.... verdiği öğle yemeğinde bulunanlardan bir grap Öğle yemeğinden önce Dr. Köseivanof, Başvekilimiz ve Hariciye Vekilimizle görüşürken Fransız senatosu da Hükümete tam selâhiyetler veren kanunu kabul etti Paris, 19 a.a, — Başvekil muavini B. Şotan'ın bu sabah âyan meclisine verdiği tam selâhiyet kanunu proje- si, âyanın maliye encümeninde müza- kere edilerek kabul © iş, bilâhare akşam celsesinde yeni mumiyeye gelmiş, üzerinde müzake- Te yapılmış ve nihayet Başvekil B. Daladiye'niğ nutkunu müteakip, evel ce mebusan meclisinden de geçmiş o- lan tam selâhiyet kanunu projesi 17 reye karşı 286 reyle kabul olunmuş- tur, AÂyan maliye encümeninin toplantı- sı bir saat bile sürmemiştir. Yalnız Daladiye söz almış ve demiştir ki: '— Hudutların emniyeti için icab- eden askeri, iktısadi ve mali tedbirle- ri hükümetin derhal alabilmesi lâzım- dır, Fransa'nın ve İngiltere'nin Mü- h'te ittihaz ettikleri hattr hareket işmdi onlara ölçülmez manevf bir kuvet vermektedir. Kabine toplantısı Ayan meclisinin iç nn niha- yete ermesini müteakip, kabine, har- biye nezaretinde toplanmıştır. Nazırlar meclisi yarın da toplana - cak ve B. Lebrun'un öbür gün Lon- gitmek Üzere Paris'ten hare- nden evel ilk kararnameler Reisi- cümhurun imzasına arzedilecektir. Haritiye nazırı Bonne, bu sabah, biribiri arkasından Polonya büyük elçisini, Litvanya elçisini ve âyan ha- riciye encümeni reisini kabul ederek görüşmüştür. Mütehassıslardan birkaç sınıfın hü kümet tarafından silâh altına çağrıl- dığına dair bazı rivayetler dolaşmak- tadır. Mamafi bu haberler teyit olun- mamıştır. Paristeki çek elçiliği Paris, 19 aa. — Paris'teki çekoslo - vak orta elçiliği hakkında bir çok bi - ribirine zıd haberler dolaşmaktadır. Selâhiyetli mahfillerden alınan ma . lümata göre, elçi Osusky her trlü be - yanattan imtina etmektedir. ancak va- zifesini başka hiç bir kimseye devret- mediği gibi elçilik binasında oturmak | ta ve vatandaşlarının menfaatleriyle meşgul olmaya devam etmektedir, Partisine vermektedirler. İngiliz kablnesi dün mühim bir foplantı yaplı Alman Büyük Elçisi Londra'dan ayrıldı Londra, 19 aa. — Kabinenin dün akşamki fevkalâde toplantısından son (Sonu 8 inci sayfada) Dün Ani Plerde havanın muhalefetine vatandaşların devi a çok hareketli bir #por zünü yaşamıştır. Milli küme maçlarıı mış, bisiklet ve kır koşuları tertip edilmiş tir. Muhafızgücü atlıları mevsim nişini yapmışlardır. İstanbul'da da milli küme maçlarına başlanılmıştır. Dost Bulga, ristan Başvekili B. Köseivanol'un da statta hazır bulunmu 1 şevk ve heyecanla selimlanmıştır. Yukarı daki resim, Ankara gücü D zun heyecanlı bir Amımı tespit ediyor. Spor haberlerimiz iç sayfalarımızdadı 40 vilâyette ikinci müntehip seçimi bitti Bütün memlekette seçime iştirâk nisbeti yüzde doksanı geçiyor Dün ikinci müntehip seçiminin beşinci günüydü. Vatanın her tarafında intihap faaliyeti büyük tezahüratla devam etmiştir. Her intihap dairesindeki vatandaşlar milli şuurun hızını tam ve kâmil bir şekilde izhar etmekte ve reylerini ittifakla Cümhuriyet Halk Reylere iştirâk nisbeti bir çok yer- rağmen in siyasi kudreti- ni terkip ve teşkil bakımından ne ka- dar ileri bir merhalede olduklarını göstermektedir. Reylere İştirak nisbe- ti yüzde 90 1 geçmektedir. Alman malümata göre, bugüne ka- dar cümhuriyet hudutları içinde 40 vilâyette ikinci müntehip seçimi ni - hayete ermiştir. Bi Bolu, Burdur, Çorum, Edirne, Elâzığ, Gariantep, Gümüşane, Isparta, İstanbul, Kasta - monu, Kırklareli, Kirşehir, Kocaeli, Maraş, Mardin, Muş, Niğde, Rize, Samsun, Sivas, Tokat, Tünceli, Vi Yozgat bugün intihabatı bitea vılıvt! leç arasındadır. İkinci müntehif seçimi memleketin her tarafında 21 mart akşamı nihayet bulacaktır, (a.a.) İstanbul'da seçim neticesi İstanbul, (Telefonla) — Bügün saat 16 da ikinci p seçimine nihayet verilmiş ve sandıklar açılarak reylerin tasnifine başlanmıştır. 'Tas - münte (Somu 8 inci sayfada) rı, seyirciler tarafından