20 Nisan 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 Nisan 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Perşembe Telgrat: Ulus İmtiyaz sahibi C.H.P. Meclis Grupunda Cümhuriyet Halk Partisi Meclis Grupu salı günü (18-4- 1939) saat 18 de Reis Vekili Hilmi Uran'ın reisliğinde top- landı: Söz alan Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu son hafta i - çinde cereyan eden siyasi hâ - diselerin âkisleri hakkında ge- çen haftaki toplantıda verdiği malümatı itmam eden beyanat - ta bulundu. Bir çok hatiplerin suallerine tatmin edici cevap- lar verdi ve Hariciye Vekili nin bu izahatı Umumi Heyetçe tasvip olundu. ERENEN YA KUN GKUK AR CA KA KA K GEKKEKAYECALER AY REN. Hitler'in doğum günü F.R. ATAY Almanya bugün Hitler'in ellin- ci doğum yıldönümünü kutlama şenliklerine başlıyacaktır. Bu münasebetle birçok memleket- lerden heyetler dâvet edilmiştir. Geçen gün İstanbul'dan hareket | eden türk dâvetlilerinin başında Nafıa Vekilimiz general Ali Fu- at Cebesoy bulunmakta ve ken - disine Genel Kurmay İkinci Baş- kant Örgeneral Asım Gündüz'le dört mebus refakat etmektedir. Hitler, şüphesiz, bir fâni va - tandaşa milli kahraman . vasfını kazandıran bütün — hizmetleri yapmıştır. Almanya onun şahsın- da bütün dâvalarını tahakkuk et- tiren bir şef bulabilmiştir. Zayıf ve mağlüp Almanya'nın, en ka - rışık, en buhranlı ve en di günlerinde bir avuç arkadaşı ile l:ıüu.dzleye girişen Hitler, yalnız Vatı kazandırmak Yeni a vücuda getirmek toprak istiklâl- lerine nihayet vermekle kalma - mış, alman ırki birliğini hemen hemen temin etmiştir. Hitler, memleketinin mesele - lerini kendi görüş ve almanlığın menfaatlerine uygun olduğuna kani olduğu bir tarzda halletmek için her türlü mücadeleyi yap- mıştır. Bir zamanlar işsizlik memleketlerinin başında gelen watanını iş ve faaliyete boğmuş- tur: o kadar ki şimdiki Almanya, diğer memleketlerden ziraat iş - çileri almaktadır. Görülüyor ki, alman devlet re- isi, dış politikasını, nasyonal - sosyalist prensipler içinde tahak- kuk ettirmeğe uğraşırken memle- ketin iç dâvalariyle uğraşmayı ihmal etmemiştir. Bu devirde Al. manya'nın gördüğü imar, esasen Avrupa'nın en ileri devletlerin - den biri olan bu memleketin manzarasını değiştirecek kadar şümullü olmuştur. Her tarafı do- natan yeni yollar şebekesi, zama- nımızın harikaları arasında sa- yılsa yeri vardır. Kendi milleti ellinci doğum yıldö: kadar şenlik yapsa, k L hiç kimse bu- nu mübalâgalı addedemez. Bu fırsatla şunu söyleme' k lâ- zımdır ki, Hitler devrinde Tür - kiye ile Almanya arasındaki mü- nasebetler daima dürüst ve dost- ça olmuştur. Bizim çok sarih o - lan milli cephemize ve içinde bu- lunduğumuz enternasyonal şart- lara rağmen... Bnıvekilimıııp_hu- kümet programında dış politika- mızı, çok veciz bir tarzda ifade eden “büyük küçük, bütün dev - | letlerle aynı samimiyet ve dürüs- Ulus Basımevi Çankırı €addesi, Ankara TELEFON « Ankara 1144 Nafız V. eneral Ali Muhabere ve Münakale Vekili Fuat Cebesoy B. Ali Çetinkaya Münakale - Muhabere, Nafia Vekâletlerinin Türkofis reisliği laâğvolunuyor Sergiler ve turizm işi ayrı bir | müdürlükçe idare olunacak | Evelki gün Başvekâlete verildiğini dünkü sayımızda yazdığımız ti- | b kâlete verilmiştir. Milli Şef'in portreleri Tavlular Almauıyada teksir ettirilecek €. H. P. Genel Sekreterliğince me- mur edilen, ressamlarımızdan İbrahim (Sonu 3 üncü sayfada) Almanya Adolf Hitler'in doğumunun yıldönümünü kutluyor Berlin, 19 aâ. — Propaganda na - zırı Göbbels, Hitler'in ellinci doğum yıldönümü münasebetiyle resmi nu - |tuklar silsil: açarak radyoda söy- lediği bir nutukta Avrupa'daki yeni nizamın en kuvetli garantisi Hitler olduğunu kaydettikten sonra Hitl. in muslihane elde ettiği fütuhatı retmiş ve Avrupa'nın eski sistemi ile | Almanya'nın Avrupa'da tesis ettiği yeni sistemi mukayese etmiştir. Göbbels, bir millet ne yaptığını bi- lir ve kendisine büyük bir vazife ve rilirse, o milletin katlanamıyacağı fe- dakârlık olamıyacağını söylemiş ve demiştir ki : *— Bu vazife şu kelimede münde - © * miçtir: tek bir millet, tek bir Alman- Üi Ç ya, tek bir Führer.,, g')ğs“'fl“ Nihayet Göbbels demokrasilerin bethahlığını tebarüz ettirmiş ve bun- ların artık sonlarının geldiğini beyan etmiştir. (Sonu 8. inci sayfada) Ticaret Vekâleti teşkilâtı: Teşkilât projelerine göre Ticaret vekâletinde iç ticaret umum müdürlü- dış ticaret umum müdürlüğü ve teşkilâtlandırma umum müdürlüğü olmak üzere üç umum mü: lunacaktır. Ticaret vekâlı aLatağaç ç turizm ve sergiler, konjonktör ve neş- riyat, zat işleri ve levazim, seferber- lik, evrak müdürlükleri bulunacaktır. Ölçüler ve ayarlar müdürlüğü iç tica- ret umum müdürlüğünde bir şube mü- ( Sonu 8. inci sayfada) Doğumunun ellinci yıldönümünü kutlamakta olan B. Hitler H altında dostane münasebetler idame ettirmek” prensipi ve ge- ne “bütün devletlere karşı bes-| lediğimiz samimi ve dostane bi-| taraflık,, Almanya ile de dos“u:w ğumuzu teshil etmiştir. İktısadi | 'uhranın beynelmilel mübıdeleî şartlarını altüst ettiği bu seneler- de milli kalkımma hareketine de- Vam eden cümhuriyet Türkiyes! ile, Almanya, karsılıklı ticaret ve Mübadeleden mühim istifadeler temin etmişlerdir ve bu alış ve: B. Hitler'in doğum yıldönümü şenliklerinde bulunmak üzere Tiş daima siyasi maksatlardan u- (Sonu 8. inci sayfada) İktiset Vekili B. Hüsnü Çakn Ticaret Vekâletinden sonra EARERER A kanun projeleri de hazırlandı caret vekâleti teşkilât kanunundan sonra dün de İktisat vekâleti ile Na- | 'a ve Münakale ve Muhabere vekâletlerinin teşkilât kanunları Başve- | Ticaret Vekili B. Cezmi Erçin İktisat ve teşkilât Erzincan mebusu B. İskender | Artun (B. İskender Artun CH.P. Genyönkurul üyeliğine seçildi C. H. P. Genyönkurulunda mün - hal bulunan üyeliğe Genbaşkur kara- riyle Erzincan mebusu İskender Ar- tun seçilmiş ve dün toplanan Gen- yönkurul da kendisini tüzük hükmü mucibince muhasip üyeliğe ayırmış - tır. İskender Artun; uzun yıllardanberi partinin muhasebe işlerini idare eden ve çok sevilen kıymetli bir mebusu - muzdur. Mareşal Çakmak'ın kızının cenaze töreni dün yapıldı BUGÜN 7 nci sayfamızda Sinema İtalya ile Macaristan arasında görüşmeler cereyan ederken İtalyan - Yugoslav müzakereleri de cumartesi başlıyor Roma femaslarının Macar - Yugoslav yakınlaşmasiyle neticeleneceği anlaşılıyor Roma, 19 a.a. — Stefani ajansı bildiriyor: Venedik sarayında M.ıcır misafirler şerefine verilen ziyafette Duçe, Macar - İtalyan milletleri arasındaki dostluğu hatırlatarak demiştir ki: '— İtalya, Macaristan'ın kendisine — —— it olan toprakları tekrar ele geçi mesi suretiyle âdalet prensiplerinin Macaristan lehine tahakkukunu mem- nuniyetle karşılamaktadır. Keza İtal - ya, Macaristanın antikomintern pakta iltihakımı da memnuniyetle karşıla - mıştır. Bu iltihak, iki memleketin ba- rışın müdafaası için olan kuvetleri- | ni birleştirmek hususundaki arzu ve | X iradelerini göstermektedir. V Macaristanın antikomintern pakta iltihakı, mihveri ve italyan - lav anlaşmasının mülhem olduğu âda- let ve barış arzusiyle hareket eden i- | talyan politikasının hedeflerine uy- gun olarak, orta Avrupa'nın ve Tuna havzasının huzuruna ve mal istikrarına hizmet etmiştir... Kont Teleki'nin cevabı Bu nutka italyanca olarak cevap ve ren Kont Teleki, gösterilen çok gü- zel kabulden dolayı teşekkür ettik - ten sonra ve bu kabulün iki millet a- Yasındaki dostluğa delil olduğunu kaydettikten sonra demiştir ki: “— Roma'nın son hâdiseler esna - sındaki hattı hareketi, İtalyaya bü- tün macar milletinin minnettarlığını kazandırmıştır. Bu tesanüde, macar milleti, İtalya'nın kendisinden bunu * beklediğini anladığı vakit, aynı tesa- | | Berlin, 19 aa. — Gafenko bu sabâh nütle mukabele edecektir. Macar mil- | Peçhul askerin mezarına bir - çelenk leti, İtalya'nın kuyetli bir Macaris - | KOymuştur. Öğle zamanı mumaileyh tan istediğini bilmekte ve kendi hesa- | VOA Ribbentrop'un huzuru ile Hitler bına da menfaatinin italyan impara - | tarafından kabul edilmiştir. torluğu kuvetinin en yüksek noktası- | - Mülâkattan sonra, Almanya ve Ro- na çıkmasında bulunduğunu idrâk et- | Manya hariciye nazırları öğle yemeği- (Sohu 8 inci sayfada) Romanya Hari B. Gafenko Hitler B. Gafenko'yu kabul etti ( Sonu 8. inci sayfada) İstanbul, 19 (Telefonla) — Ve haberini dün verdiğim Genel may Başkanı Mareşal Fevzi mak'ın küçük kerimeleri ve Sanatlar Akademisi müdürü B. Bür- ban Toprak'ın eşi Ayşe Muazzez'in cenaze töreni bugün derin bir sür havası içinde yapıldı. Cenaze Gül | hane hastanesinden kaldırıldı. Bugün sabah şehrimize gelen Ma- reşal Fevzi Çakmak, Cümhurtreisliği yaverlerinden B. Şükrü, Orgeneral Fahrettin Altay, Örgeneral Ali Sait, Harp akademisi komutanı General Ali Fuat, İsçanbul Komutanı general Halis Bıyıktay, vali ve belediye e isi Dr. Lütfi Kırdar, Emniyet mü: rü B. Sadrettin Aka, Şehrimizde bu- lanan bazı mebuslar, askeri ve mülki erkân, Gülhane hastanesi başhekimi ve doktorları, Güzel sanatlar akademi $i muallimleri ve daha bir çok zevat- dostları cenaze törenine işti- etmişlerdir. Cenazenin önünde bir süvari kıta- sı, bando mızika ve Cümhurreisimiz İnönü, Büyük Millet Meclisi reisi B. Abdülhalik Renda, Başvekil Dr. Refik Saydam, Vekillerimiz, genel kurmay mensupları ile resmi ve hususi mücs- seselerden gelen çelenkler - bulunü- yordu. Alayın iki tarafında polis me- murları ve erler yürüyorlardı. Cenaze Bayazit camiine kadar ge- tirilmiş ve burda namazı kılınarak 0- tomobille Eyübe götürülerek ailesi Almanya'ya hareket eden heyetimizin Sirkeci garında alınmış resmi kabristanına defnedilmiştir. tecs- Â Tahran şehrinden bir görünüş Şenlik günleri yaklaştıkça... "Tahran'da hareket ve sevinç artıyor Heyetimîz parlâmentoyu ziyaret etti ve ikinci reis tarafından kabul edildi Tahran, 19 a.a. — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildiri - yor: “Şenlik günleri yaklaştıkça Tahran'da hareket ve sevinç de artmaktadır. Sokaklarda kesif bir kalabalık gö-|ni bildirmek üzere gelen delegelerin Tülmekte ve milletlerinin Pehlevi İ-| konuştukları bütün dünya dilleri işi- ran'a dostluk ve hayranlık - ifadeleri- (Sonu 8 incı saytada)