3 Mayıs 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

3 Mayıs 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi (arşamba 3 MAYIS 1939 bi 5 KLRUŞ | İdare Telgrafı Ulus - TELEFON idürlüğü Çankırı Caddesi, Ankara Ankara 1144 1871 063 1061 064 ADIMIZ ANDIMIZDIR Yarın SİNEMA Sayfamız Bırıncı Neşriyat Kongresı dün açıldı Dün Başvekilimizin bir nutkiyle açılan Birinci Türk Neşriyat Köngresi toplantı halinde Verdiği veciz açış nutkunda Başvekilimiz Kongreden beklenen vazifeyi anlattı Hayati saha.. Birkaç sene içinde slimi ai e vası üç isim değiştirmiştir: hak politikası, ırk politikası, saha po- lılıkııı! İlk hedef, Versay mua-| hedesinin haksızlıklarını tâmir etmekti. Almanya'nın bin türlü kayıtlar altında, bir Litvanya, bir Danimarka veya bir Çekoslovak- ya devletinden çok daha az müs- takil bir devlet olarak bırakılma- sına imkân yoktu. Hitler'in bu dâvasına muhalefet eden bazı galipler nihayet taraftarsız kala- caklardı. Hitler, garpteki işgalle- renihayet verdikten ve diğer devletlerle her hususta hak mi Dün encümenler seçimi yapıldı ve Büyüklerimize saygı telgrafları çekildi Birinci Türk neşriyat kongresi, |dün saat onda İsmet Paşa Kız Ensti- tüsü konferanş salonunda limiz Doktor Refik Say kiyle açılmıştır münevver e çok büyük al mdırmış olan kongrede in memleketin bu saha - € ve seçkin zatlaı Başveki ve , met: nayı, savatını kazandıktan sonra, ırki |£ birlik mücadelesine geçti. şlus ve Münih, Avusturya ile Sü- det almanlarını üçüncü Rayh'ın sancağı altında topladı. Evelâ milletinin hak ve hüriyetini kur- taran Führer, bu suretle büyük 'Almanya'nın bânisi olmuş ve destani cermen kahramanları a- rasıma karışmıştır. Alman mese- lesinin milli diyebileceğimz bu safhası içine nasyonal - sosyaliz- min dahili muvaffakiyetlerini de katmak lâzım. İktidar mevki ine geçti milyon işsiz bulan Hitler, bir müddettenberi İtalya ve Yugos- lavya'dan amele ithâl etmekte - dir. Fakat şimdi büyük Almanya - nın refah ve inkişaf ile yaşama- sına imkân verecek olan hayati saha'yı elde etmek sırası gelmiş- ti. Nasyonal - sosyalizmi bu ba kımdan tatmin etmek için iki tedbir düşünülüyordu: eski sö mürgelerin hepsini veya bir kıs- mını iade etmek, yahut, beynel- milel yeni bir işbirliği ile, Al- mi nya'nın hammadde ve pazar açlarını karşılamak! Birinci şekil, İngiltere ile Fransa'nın ar- zusuna, ikinci şekil de, son defa Amerike Birleşik Devletler Cüm- hurreisinin teklif ettiği üzere, beynelmilel daha geniş bir collaboration şartları temin et- meğe bağlı idi. Tepeden tır- nağa kadar silâhlanan 85 mil yonluk yeni Almanya ne deni aşırı birkaç sömürge parçası ile doymak, ne de talihini başkala rının lutfuna yahut yardımına bağlamak temayülünde olmadı - (Sonu 7 inci sayfada) An-| izaman galiba yedi |. rak, dikkatle dinlemişlerdir. Başvekilimizin nufku: Başvekil Refik Saydam, köngreyi şu nutukla açmışlardır. : Birinci Türk Neşriyat Kon- gresinin içtimamnı açıyorum. Neşriyat Kongresinin sayın üye - leriş arkadaşım Maarif Vekili Yü- cel'in ve onun çalışkan arkadaşları- nın hazırladıkları bu kongreyi teş- rifinizden dolayı hepinize ayrı ayrı 'ada) Doktor (Sonu 7 inci sa Tahran'a giden heyetimiz ayın yedısınde gelıyor meclis rcisini ve harici- ezirini ziyaret miştir. Örgeneral Kâzım Orbay ayrıca as- keri makamata da veda etmiştir. Askeri kıtamız bugün saat 14 de he- ise saat 1$ de otomobillerle yrılmıştır. Bu gece Kaz- lecek bir gece Kerman- isın — beşinde ederek veda eyle - Heyetimiz ayrı hususf trenle 'dan hareket ederek ayın yedi. sinde Ankara'ya vasıl olacaktır. Kıral Zogo İstanbul'da İstanbul, 2 aa. — Kıral Ahmet Zo- go ve Kıraliçe Geraldin maiyetler birlikte bu gece hususi trenle şehr mize gelmişlerdir Başvekilimiz Dr. Refik Saydam dün neşriyat kongresinin açış nutkunu söylerken Maarif Vekilimiz Neşriyaf âleminin bütün derflerini salâhiyetli bir lisanla feşrih etti ”Kongremizin Türk irfan hayatına karşı olan tariht vazifesini yapacağına eminim ,, Birinci Türk Neşriyat Kongresini açan Başvekilimizin nutkundan sonra, Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel, aşağıda metin halinde ver- diğimiz kıymetli konuşmasiyle kongrenin toplanışındaki gayeleri izah etmiştir : Sayın arkadaşlarım, iyi isteklerin ve güzel düşüncelerin İrfan hayatımızda ehemiyetli ve te-| bizi sardığı bu samimi hava sirli bir hareket uyandıracağı muhak-| Birinci Türk Neşriyat Kongresinin kak bir teşebbüs etrafında toplanan (Sonu 2 inci sayfada) | kilde | man mütalebatını dostanı | tetkik etmesi için müdahalede İtalyan C.H.P.Meclis grupunda C. H. P. Meclis Grupu bu- gün (2.5.939) saat 15 terı vekili Hilmi Uran'ın reisliği; de toplandı: Söz alan Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu, son hafta zarfında cereyan eden dünya yasi hâdiselerini - ve bunlar- dan bilhassa bizi enterese eden kısımları çok canlı ve vazıh şe- kilde izah etti. Saraçoğlu'nun izahatını bü- yük alâka ile dinliyen Grup, bu beyanatı tamamiyle tasvip etti ve ruznamede müzakere ©- dilecek başka bir madde bu- lunmadığı için reislikçe celse- ye nihayet verildi. Romen GavENKE A KUK görüşmeleri bitti Romen Başvekili diyor ki: Topraklarımıza femas edecek her hangi bir teşebbüs, en şiddetli ve en sarsılmaz B. Gafenko,/ Papa tarâfından — kabul #dilmiştir. B. Ga- fenko, hariciye na- zırı Kardinal Mag- Hione ile görüşmüş tür. İtalya ile Roman- ya arasındaki gö Tüşmeler, — hitama ermiştir. İtalya mahfilleri, bu görüşmelerin pek dostane bir şe cereyan et ve Roma 1 kişafımı itimat i derpiş etmeğe me- dar olmuş olduğunu beyan etmekte - dir. İyi malümat almakta olan mahfille- | re göre, görül kında cereyan 1. — İtalya ile Romanya arasında ki siyasi ve iktısadi münasebetler ve bunların inkişafına şahit olmak arzu- Su, meler şu noktalar hak- 2. — Romanya ve Macaristan aza - sındaki münasebetler ve Bükreş Budapeşte arasında - bir anlaşmaya varmak imkânı, 3. — Polonya - Almanya münaseba- tı, bu bapta Roma'nın B. Gafenko'yu Polonya'nın Dantzig hakkındaki al bir sı mağa iknaa çalışmış olduğ dilmektedir. tahmin e- (Sonu 7 inci sayfada) |vekili Şükrü Saraçoğlu ve Fransı mukavemetle karşılanacaklır Londra'daki Romanya sefiriyle birlikte alınmış resmi Cümhurreisimiz General Weygandı kabul buyurdular Cümhurreisi İsmet İnönü dün sâat 17 de general Weygand'ı kabul buyur muşlardır. Kabul esi a — hariciye bü. yük elçisi Massigli hazır bulunmuşlar dır. Mareşal'ın ziyafeti Genel Kurmay başkan: mareşal Rev- zi Çakmak dün general Weygand şe- refine Ankara palasta bir öğle ziyafe- ti vermiştir. Ziyafette Pransız büyük elçisi Massigli, hariciye vekili Şükrü Saraçoğlu, Milli müdafaa vekili Nacl (Sonu 5 inci sayfada) ğ B Abdulhalık Rendu geldi Bir müddetten - beri İstanbul'da bu Tunmakta olan Ka- mutay Başkamı B Abdülhslik Renda dün sabahki muh - telit katarla şehri mize — dönmüştür. Yandaki resim, B. Abdülhalik Renda nın Ankara garın - da karşılanışını gös termektedir.