4 Mayıs 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

4 Mayıs 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Perşembe 4 Telgraf: Ulus - Ankara Çankırı Caddesi, Ankara MAYIS TELEFON KU BETE LĞ DN 5 KURUŞ İdare *.';:.:,Z“s'.;ct::'.,'î”'ğîî | ADIMIZ ANDIMIZDIR S Neşriyat kongresin Bütün çalışmaların B. Hasan - Âli Yücel, kongrenin açılış celsesine riyaset ederken Neşriyat kongresinde.. F. R. ATAY Birinci neşriyat kongresi hak- kında muhteram Başbakanımız - la Maarif Vekilimizin dünkü shamızda çıkan nutuklarına ©e edecek tek sözümüz, teşek- irden ibarettir. Refik Saydam hükümeti, bu kongre ile, türk sa- nat ve tetekkur tarıhının yeni bir faslını açıyor. Yeniçağ milletlerinin hemen hepsinden fazla okumağa, bilme- ğe ve mütemadiyen öğrenmeğe ihtiyacımız var. Büyük milli va- sıflarımız, cümhuriyet devrinde doğmuş değildir. Eğer bu vasıf - Jar uzun bir tereddi ve inkıraz devrinin korkunç seyrine mâni olmamışsa, bunun sebebi, bu mil- letin kurtuluşunda fikri - kalkın- manın esas olduğunu takdir et. mekte pek geç kalmış olmamız- dadır. Hür tefekkür, cümhuriyet üniversitesi ile, hakiki garp terbi- yesi, cümhuriyet mektepleri ile başlamıştır. Bundan evelki mü- nevver kadro, kendi kendini na- $ılsa yetiştiren yahut mektepten sonra tamamlamağa çalışan kü- çük bir ekalliyet ile, bazı istidi İarın fikir ve terbiye zâfını telâfi etmeğe kâfi geleceğini zanneden büyük bir alaylılar ekseriyetin- den mürekkepti. Bu alaylılar a- rasında, kitab'ın zekâ ve karak. teri bozacağını iddia edenler bi- le olmuştur. Öğrenmeksizin, bil. meksizin, dahasr var, hemen her gün okumaksızın iyi bir hekim olmak imkânsızlığını kolayca tasdik edenler, bir devlet ve ce- miyet idaresinde her vı_zıfe_ııı_ıı hekimlik gibi, yüksek bir fikir seviyesine, ilme ve ihtisasa muh- taç olduğunu anlamazlıktan gel- mişlerdir. K En uzak köydeki iptidi stih- sal derdinden tutunuz da serbesi hayat ve devlet idaresindeki baş- hlca noksanlara kadar, hepsi ni- hayet seviye düşüklüğü esasına | bağlanabilir. Bütün mukayese- lerde, garp medeniyeti cemiyet- leri ile esas farkımız budur ve Türkiye'nin talihi ve istikbali bu farkın süratle ve tamamen zail olmasına bağlıdır. ğ Mekteplerimizde yüz bi nlerce türk çocuğu terbiye ediyoruz. Eski arap harfleri ile okuyup yazma bilmiyen gençler, artık üniversite sınıflarına kadar gel- mişlerdir. Eski nesiller mektep- lerini bitirdikten sonra, son dere- ce eksik bir milli kütukpım' hulıı: orlardı: yeniler bu kütüpaneyi îine pek I'yıkir bulacaklardır. On senedenberi neşriyatımız yalnız ders ihtiyaçlarını temin etmeğe, (Sonu 6 ıncı sayfada) de encümenler dün a devam ettiler Çalışmalarına başlıyan Birinci Türk Neşriyat Kongresinin yedi encümeni, dün öğleden evel ve sonra toplanarak kendilerini alâ- kadar eden mevzular üzerinde çalışmalarına devam etmişler - dir. Encümenler, kendilerini alâkadar eden meseleler üzerinde dilek encümeninden havale olunan evrakı da tetkik etmketedirler. Müzakereler bazan çok hararetli olmaktadır. Kendilerine ha- vale olunan evrakın ve tetkik edilecek mevzuların fazlalığı kar- şısında, bazı encümenler tâli komisyonlar teşkil etmişlerdir. Raportörler bugün raporlarını encümenler umumi heyetine ve- recekler ve bunlar orada görüşülecek, sonra da, yarın toplanacak olan kongre umumi heyetinin tasvibine arzedilecektir. Encümenlerden biri toplantı halinde General Weygand dün İstanbul'a hareket etti General bu;uîhusu;ı bir tayyare ile İstanbul'dan Bükreş'e gidecek General Weygand dün akşam saat 19.15 de İstanbul'a hareket et - miştir. îxlhxynnd:ı Müdafaa Vekili General Naci Tmaz, Hariciye Ge - nel Sekreteri Büyük Elçi Numan Menemencioğlu, Fransa Büyük Elçisi weelçilik erkânı, ve diğer bir çok askeri ve mülki rical tarafından uğur- lanmıştır. Bir askeri müfreze selâm resmini 7 yapmış, bando iki memleket milli ha- valarını çalmış ve halk general Vey- gand'ı şiddetli alkışlamıştır. General Veygand Romanya bükü - metinin kendisine tahsis ettiği bir tayyate ile yarın bükreş'e hareket e- decektir. (a.a.) Generalin beyanatı Paris, 3 aa — Gencral Veygand Ankara'dan hareket ederken Havas a- jansı muhabirine aşağıdaki beyanatta bulunmuştur : *— Tahran'dan dönüşümde Anka- ra'da tevakkuf ederek esasen tanımak- la müşerref olduğum Cümhurreisi İs- met İnönü'nü selâmlamak istedim. Reisicümhur hakkımda en lütüfkâr kabulü gösterdi. Aynı zamanda devletin en yüksek şahsiyetleriyle ve askeri büyük rüesa ile de temas ettim. Kıymetli bir. hatırasını taşıdığım bütün bu konuşmalarım fevkalâde bir samimiyet ve itimat içinde olmuş ve alâkalı noktai nazar teatilerine imkân vermiştir. Almanya'nın Londra sefiri Fon Dirksen Fon Drikson Londra'ya dönecek Berlin, 3 aa. — Berlindeki ingiliz elçisinin Londraya çağrılması üzeri - ne, alman hükmetine vaziyet hakkın- da irahat vermek üzere Berlin'e ge - len Almanya'nın Londra büyük el i güne kadar vazifesi başına av- det edecektir. İKİ TARAFLI SALDIRMAZLIK PAKTLARI AKDETMEK ÜZERE Alman hükümeti Şimal devletleriyle görüşmeler yapacak Berlin, 3 a-a. — İyi malümat alan hususi bir.kaynaktan öğrenildiği - ne göre, Almanya iki taraflı anlaşmalar akdi için şimal devletleriyle mü zakereye girişmiştir. (Sonu 8 inci sayfada) Türkiye'de bulunduğum müddetçe gösterilen ihtimamdan dolayı da fev - kalâde mütehassisim.,, günü Sahte evrak tan- zim ederek, sahte mühür ve sahte im zalarla — Türkiye cümhuriyeti hesa - bına Kanadaya tay yare sipariş eden ve tayyareleri ya satan ekrem Ham- di Könik'in suçu - na İştirâkten maz- nun Hariciye Ve- kâlçti memurların- dan Ruhi Baozcalı- nın muhakemesine dün saat 10 da An- kara Ağır Ceza mahkemesinde de- vam edildi. Bilin- diği üzere Ruhi- nin Ankara birinci asliye ceza mahkemesinde açılan du- ruşması, bu mahkemenin selâhiyetsiz- lik karariyle mafevk mahkemeye, A- ğir Ceza mahkemesine gönderilmiş bulunuyordu. Ağır Ceza salonu, meraklı dinleyi- cilerle doluydu. Ruhi, bir jandarma tefakatinde salona çağrıldı ve duruş- maya başlandı. Maznunun müdafaasını deruhde e- den avukat Hâmit Şevket İnce de dün kü duruşmada hazır bulunuyordu. Mahkeme heyeti B. Arif Güngören- (Somu 6 ıncı sayfada) Kırkpınar güreş müsabakaları 7 mayısta başlıyor Çok eski zamanlardanberi Kırkpı- pınar güreşleri adiyle her sene yapı- lan bu müsabakalara bu sene de Edir- nede Sarayiçi'nde 7 mayısta başlana- caktır, Bu müsabaka küçükten büyü- ğe doğru altı derece üzerine tasnif e- dilir ve her derecenin birinci ve ikin- mükâfat kazanır. Bir anane ha- lini almış olan bu müsabakalara yu: dun her tarafından ve bilhassa Trak- derler, Türkün ananevi sporlarından biri olan bu sporun tevsii, bilhassa köy gençliğini gürbüz, kuvetli, mü- teşebbis yetiştirmekte müessir ve ko- lay tedbirlerden biridir. Cümhuriyet Halk Partisi Genel Sekrete! bakımlardan değerli gördüğü bu işte alâka ve himayesini göstererek bu ge- neki Kırkpınar güreş müsabakaları- nın daha alâkalı ve şümullü olması çin icabedenlere lâzımgelen tebliğat- ta bulunmuş ve altı müsabakanın bi- rinci ve ikincilerine verilmek üzere bediye olarak kapaklarına parti bay- Tağı ve hatırası işlenmiş 12 saat gön dermiştir. Bu hediyeler müsabakaların sonunda | Genel Sekreterlik adına Edirne P: |ti Başkanlığı vasıtasiyle merasimle “pehlivanlara verilecektir. Hâkimler heyeti toplantı halinde Tayyare sahtekârlığı davasına dün ağırcezada devam edildi Müddeiumumi Ruhi'nin tecziye edilmesini istedi Maznunun avukatı cumartesi müdafaasını yapacak Ruhi Bozcalı, istenen izahatı veriyor BUGÜN : 7 nci sayfamızda SİNEMA | Mecliste bütce görüşmeleri | kirenz | — Hudut ve sahiller sıhaf | idaresinin yeni sene bülçesi kabul edildi Kamutay dün, Dr. Mazhar Germen (Aydın)ın reisliğinde toplanmıştır. Hakâri mebusluğuna seçilen B. İz - zet Ülvi Aykurd'un seçim mazbatası okunup kabul edildikten sonra Ri: nin Çamlıbel mahallesinden Şatır ğullarından İbrahim — oğlu Mehmet Şalme'nin ölüm cezasına çarptırılma « s1 hakkındaki tezkerenin geri verilme- sine dair hükümet tahriratı okunmuş ve tezkere iade edilmiştir. Mart - mayıs 0938 aylarına ait rapo -« ( Sonu 8. incı sayfada) Hariciye Komiserliğini idare edecek olan B. Molotof B. Lifvinof Hariciye Komiserliğinden affolundu Moskova, 3 aa. — Yüksek sovyet di- yanı, hariciye komiseri — Litvinotf'u kendi talebi Üzerine, vazifesinden af - etmiş ve yerine iera komiserleri heye- ti reisi Molotof'u tayin etmiştir. Molotof, icra komiserleri heyeti rel- si ve hariciye komiseri Ünvanını taşı- yacaktır. ya'dan bütün pehlivanlar iştirâk e- || bu | Tahran'da şehit fayyarecilerimiz için ihtifal yapıldı Tahran, 3 aa. — Tahran gazeteleri, i- ki tayyarecimizin şehadeti ile netice- lenen müessif kaza hakkındaki habe- ri siyahla çerçevelenmiş sütünlar için de vermekte ve yazılarının -sonunda | kardeş milletin yasını ve kederini baş- | ta majeste Şehinşah olduğu halde bü:| tün İran milletinin candan paylaştığı- n bildirmektedir. Tran hükümeti ölen tayyarecilerimiz için Medit camisinde bir hatim mecli- (Sonu 8. inci sayfada) ı Sabık Arnavut Kıralı Zogo ile Kıraliçe Jeraldin'in İstanbul'a geldiklerini dün yaz - mıştık. Sabık Kıral 70 kişiyi bulan maiyetiyle birlikte Perapalas oteline inmiştir. Ve kimse İle görüşmemektedir. Yukarıdaki resim, mnan kucağındaki - küçük veliaht, üçeyi İstanbul Polis Müdürü B. Sadri Aka ile birlik- aşağıdaki resimde de Kıral ve Kır: te göstermektedir.