4 Temmuz 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

4 Temmuz 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basıı Çankırı Caddesi SALI !_, 4 mevi i, Ankara » Ankara Telgraf: Ulus TEMMUZ TELEFON 1939 Müessese Müdürü Başmuharçirlik l 5 KURUŞ Yazı İşleri Müdürü saylamızda bulacaksınız. yarı aldığım telgrafları 3 Antakya Halkevinden Hatay bayrağı indiriliyor Danzig'e boyuna mühimmat gönderiliyor erbest sehirde işçiler bile seferberliğe hazır ediliyor Almanlar tarafından boyuna uskerileştirilen serbest Danzig şehrini ve bu şehre muhtelif istikametlerden gelen hatları gösterir harta ir iki düşünce Mahmut Esat BOZKURT Hatıra şöyle bir şey geliyor: Bizim ulusal mânilerimiz, atasöz- lerimiz, hikâyelerimiz vardır. Nas- rettin hoca, Bekri Mustafa ve saire gibi.. Ve bunlar anlamları bakımın- dan çok zengindirler. Hole atasözle- Fi.. Atasözlerinin hemen hepsi, ha - yatın riyazi katiyet ifade eden birer nrensipidirler. | Meselâ: “El elden üstündür.” “Su | destisi su yolunda kırılır.” “Tencere yuvarlandı kapağını buldu” “Hem kel, hem fodul” ilâh gibi. (Folklor) a her milletçe çok ehe- Miyet verildiği böyle bir zamanda, bunları bizde de bir araya toplamak ne kadar yerinde bir iş olurdu. ,Bir milletin, ulusal seviyosinin ;şıkşıı. k ve geni klerdir; iç unutmam, dünya savaşının ği günlerdi Amerika birle « tik devletleri ürreisi (Vilson) Paris'e gelmiş bulunuyordu.. Kendi- siyle mülâkat yapan bir gazeteciye öteden beriden bahsederken, bir a- | ralık hususi yaşayışını da anlatıyor ve fırsat buldukça (Nasrettin hoca hikâyeleri)ni lezzelle okuduğunu söylüyordu.. Demek ki bizim hoca, | Yabancı dillere ingilizceye, fra: ina ile tercüme lmanlar, fran - uyorlar, faydalanıyorlar, Bizde hocaya dair elde gezen ri- salelere, risaleciklere ne dereceye | kadar inanılabilir?. (Bekri Musta- | ni fa) ve saire masalları ne kadar doğ- Tudur?! Bunları kestirmek çok zor.. (Şinasi)nin (Osmanlı durubu em- | (Sonu 7 inci sayfada) 3aa Bununla beraber cenebi müşahitle- in kanaatine göre Polonya'nın Dan- «ig umumi komiseri Şodaki'nin Dan- zig âyan meclisine Varşova hüküme- tinin bir notasını tevdi etmesi ihti- mali daha kuvetlidir. Notada serbest şehir statükosunun Danziğ'in askerileştirilmesini menet - tiği hatırlatılaçak ve son zamarlarda alınan askeri mahiyette tedbirler hak (Sonu ? inci sayfada) B. Felhi Okyar Paris'te Paris, 3 aa. — Türkiye Adliye veki- li Fethi Okyar ve ailesi bu sabah Londrad'an Paris'e gelmişlerd BÜYÜK K AŞ ROMANI YARIN 5 İNCİ SAYFAMIZDA sili bulunan Şodaki, mareşal hariciye nazrı Bek tarafından ayrı ayrı kabul edilmiştir. Şodaki hususi selâhiyetler ve yeni tâ- limat ile Danzig'e dönecektir. Dolaşan bir şayiaya göre Pölonya, Fransa ve İngiltere, üç memleket arasında tam bir görüş birliği 'olduğunu'teyit etmek Üüzere gerek doğra- dün döğrüya' göreksi Denülg'delti miyeti yüksek komiseri vasıtasiyle müşterek bir teşebbüste bulunacaklardır. BAŞLIYORUZ.. Danzig âyanına bir nota vererek askeri hazırlığı protesto edecek. Vaziyeti yakından takip ediyor. Çember- leyn dün hıralla görüştü. Alman hükümetine hendi hareketini bü- tün sarahatiyle haber verdi. — Danzig'de Polonya mümes- Smigly - Ridz ve Milletler Ce- Dünkü Büyük Millet Meclisi müzakerelerinde Sabık Hatay devlet reisi Tayfur Sökmen ve sabık Hatay başvekili Abdurrahman Melek Dünkü Meclis müzakereleri ZAnkuü Meclis müzakereleri Banka ve müesseseler baremi kabul edildi Devlet Şürası için seçim yapıldı Büyük Millet Meclisi dün B. Refet Canıtez'in reisliğinde top - | lanmıştır. Celse açılınca Dahiliye Vekilimiz B. Faik Öztrak söz | almış, demiştir ki: “— Arkadaşlarım, evrakı varidenin ikinci maddesinde Bele- in istimlâkine dair bir kanun lâyihası vardır. Aslına tebaen | Dahiliye, Adliye, Maliye encümenlerini alâkadar ediyor. Bu lâyi- hanın bu encümenlerden seçilecek üçer kişilik muvakkat bir en- cümende tetkikini rica ediyorum.,, diyel Hatay meclisinin kendisini feshedip Türkiyeye iltihaka karar verdiği son toplantı Hataylı bir nine evinin önüne türk bayrağı çekiyor € Diğer vesimlerimiz V inci saytadadır ) Muvakkat Encümen Hatay halkının askerlik — işlerine, Hatay'da vilâyet kurulmasına, Hatay | e. adli kanunların tatbik şek line ve ilâmların infâz tarzına ve İs- kenderun limanının bütün tesisat ve vesaitiyle birlikte Devlet limanları işletme umum müdürlüğüne devrine dair kanun lâyihasını müzakere et - | mek üzere teşekkül eden Muvakkat | Encümen bugün saat 10 da toplana- caktır. (Sonu 3 üncü sayfada) — | Mareşal | Çakmak İzmir'd İzmir, 3 (Husust muhabirimizden) — Mareşal Çakmak ve refakatiı bulunanların yarın Çeşme'ye muvasa- ldtları beklenmektedir. Mareşal Çeş- me'deki teftişlerden sonra şehrimize | gelecek ve Güzelyalı'da karşılanacak- tır. Genel Kurmay Reisi İzmir'de se - kiz gün kalacak ve şerefine ziyafetler verilecektir. Hafay vilâyetinin teşkilâf kadroları Adana, 3 (Telefonla) — et teşkilâtı kadroları hazırlandı ve Ankara'ya bildirildi. Hatay teşki - lât kanunu meclisten çıkar — çıkmaz kadrolar bir günde tatbik edilecektir. Hatay kalkınmasına filen | ağustosta başlanacaktır İskenderun limanının inşaatına baş lanacak Amik ve İskenderun bataklık Milli Şef İngiliz Büyük Eisi ile Tuüğgeneral O, M. Lund'u kabul buyurdular Haber aldığımıza göre Reisi- cümhur İnönü dün öğleden sonra Çankaya köşkünde İn - giliz Büyük Elçisi ile Tuğgene- ral O. M. Lund'u kabul buyur- muşlardır. (a.a.) Milli Müdafaa Vekilinin ziyafeti Milli Müdafaa Vekili Gene - ral Naci Tınaz, dün akşam Marmara köşkünde General O, M. Lund Riyasetindeki İn - giliz Askeri Heyeti şerefine bir ziyafet vermiş ve samimi bir hava içinde cereyan eden bu ziyafette Genel Kurmay İkinci Başkanı Örgeneral Asım Gün- düz ve daha bir çok generaller ile İngiliz Büyük Elçiliği As - keri Ataşeleri hazır bulunmuş- tur. (a.a.) — (Sonu 3 üncü sayfada) YENİ TEKLİFLERDEN SONRA Sovyet makamları memnun görünüyor Bununla beraber görüşmeler çabuk neticeleneceğe benzemiyor Londra, 3 aa. — İngiltere'nin M: loskova sefiri Seeds, geçen cumartrsi günü Molotof ile yaptığı mülâkat hakkında haric jye nezaretine bir por göndermiştir. Rapor burada tetkik edilmektedir. Cümhurreisimizin oğlu Ömer İnönü askeri kamş tirâk etmiş- Yukarıdaki resimde Ömer İnö- Röyterin diplomatik muhabirinin öğrendiğine göre, Baltık memleketle- rinin garantisi meselesinden çıkmısı mel bütün görüş ihtilâflar u mek üzere yakında Seeds ile o lotof arasında bir mülâkat yapılacak - tır, Görüşme devam edecek Moskova, 3 aa. — Havas muhabiri iyor İngilir - Fransız - Sovyet gör etrafında her hangi bir tafsilât jimenin son bi mamıştır. Mamafih bu g. olmıyacağı muhakkaktır. B. Molotof, dün yeni Pransız - İn - giliz teklifleri hakkında şifahen ileri sürdüğü düşünceleri bugün teyit et - miştir. Söylendiğine göre, B. Molotof, dün, nişbeten daha az muhalif bir vaziyet göstermiştir. Mamafih bu harekete gibi bir mâna verilmesi icap ettiği bi - Tinmemektedir. Sovyetler memnun Sövyet makamları, evelki günkü teb nü'yü kampta nöbet beklerken gö - rüyorsunuz. liğlerinde, ingiliz ve fransızların ye- (Sonu 7 incı sayfada)