18 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

CUMA 18 AĞUSTOS 1939 |& Çankırı Caddesi, Yazı İşleri Müdürü l 5 KURUŞ | Yaz İşleri are TELEFON Ulus Basımevi Ankara | Telgraf: Ulus * Ankara 1061 1062 1064 YURD Köylü için ilâvemiz — Milli Şef Edirne'ye şeref verdiler Cümhurreisimiz beyanatlarında diyorlar ki : "Bütün memleket Edirnenin refahı ve ,, " ferakkisi ile yakından alâkadardır ,, Edirne'nin mâmür, temiz, kuvetli olması devletin siyasetinde ehemiyetli bir noktadır Milli Şefimiz İsmet İnönü Edirne'de dün Halkevini ziyaret ettik- leri esnada icabeden izahatı aldıktan sonra aşağıdaki beyanatta bulunmuşlardır: * “— Edirne'yi ziyaretimden çok memnunum. Güzel Edirnemizi evelki gelişimden daha iyi ve ilerlemiş buldum. Bütün memle- ket, Edirne'nin rehahi ve terak- kisi ile yakından alâkadardır. Devlet, Edirne'yi yükseltmek için hususi tedbirler aldı. Sivil ve as- keri teşkilât, iyi semereler verdi. Gayri askerilik kaldırıldığından- beri, tarihi şehir, kendine yara - * şan tabü manzarasını almıya başladı. Hayatımızın kıymetli hatıraları Edirne ordu karargâ- hında geçti. Edirne'nin mamur, temiz, kuvetli olması, devletin si- yasetinde ehemiyetli bir nokta- dır. - Edirnelilerin, yurtlarının yüksek değerini iyi takdir etme- lerini isterim. Kıymetli kabulü- nüze teşekkür ederim., dlsmet İnönü manevralar hakkında izahat alıyorlar ——— SİIII gayretler Falih Rıfkı ATAY Orta Avrupa'da, Balkanlarda ve garbi Akdeniz'de bazı devlet- ler var ki mihver devletlerine mümaşatta bulunmakla beraber, onlarla kati bir anlaşmaya var- maktan çekinmektedirler. Mih - ver ise Macaristan'ı, Yugoslav ya'yı Bulgaristan'ı ve İspanya'yı kendi maceralarına bağlamak i- çin bir taraflı veya müşterek her türlü — cehitte bulunmaktadır. Bu devletler arasında, Macaris- tan gibi, mihverin müzaharetin- den toprakça istifade edenler vardır. İspanya'da mi dahalesinin şimdiki reji ferine ne kadar yardım malümdur. Çünkü bu devletlerden bir kıs- mı genişlemek davasında bulun- salarda, bu davalarını talihi meçhul bir harbın kanlı sergü - zeştine tevdi etmek niyetinde de- ğgillerdir. Dahası var: totaliter cephe harbının ilk hedefi, Avru- ettiği pa'nın şarkında, cenup * şarkın- | da ve Akdeniz'de hâkimiyettir. Bu hayat sahası bölgesine düşen memleketler, muzaffer bir harp- ten sonra dahi, mağlup küçük devletlerin âkibetlerine uğraya - caklardır. Çünkü bu memleket . ler totaliter cephenin mücadele sahasmın sonunda değil, başlan- gıcindadırlar. — Arnavutluk'tan sonra Selânik'e inen bir İtalya i- le Lehistan ve Romanya'yı ta - hakkümü altına alan bir Alman- | ya arasında Macaristan ve Yu- goslavya'nın istiklâlinden ne e - ser kalır? Totaliter devletler veya bü- yük demokrasilerle birleşmekte, yalnız yeni Avrupa harbı hak- kındaki müspet veya menfi tah- minler âmil değildirler: yani bu birleşme, iki talih arasmda bir intihap mânâsı ifade etmez. To- taliterlerle birleşmek, onlara tâ- bi olmak, onların hayat sahası i- çinde kaynayıp gitmek, demok - rasilerle sulhu müdafaa etmek i- se doğrudan doğruya beynelmi- (Sontu 7 inci sayfada) Edirne'de Edi Mısır ordusundan Türk ordusuna selâm! "| Mısır askeri heyeti yola çıktı Heyet Cümartesi günü İstanbul'da olacak Heyet reisi Tümgeneral Hüsnü Ezzeydi Paşa Kahire, 17 aâ. — Anadolu Ajansı- man hususf muhabiri bildiriyor: Ordu teşkilâtımiz ve askeri usullerimiz et- rafında tetkiklerde bulunmak üzere memleketimizi ziyaret edecek olan re, 17 (Hususi muhabirimizden telefonla) — Cümhurreisimiz | yanlarında Başvekil Refik Saydam olduğu halde dün akşam manevra sahasından dönerek geceyi Babaeski'de hususi trenlerinde geçirmişler- dir. Ve bu akşam tekrar manevra sahasına gitmişlerdir, 1Kahire Topçu kumandanı Tümgene - (Sonu 7, inci sayfada) Milli Şefimizin tetkikleri | İki gündenberi Edirne halkının büyük bir iştiyakla beklemekte oldu- ğu Milli Şef İnönü yanlarında Başve- kil Refik Saydam ile Milli Müdafaa (Sonu ? inci sayfada) Ticaret Vekilimizin İstanbuldaki tetkikleri İstanbul, 17 (Telefonla) — Ticaret Vekili B. Ceri caret dairesi re ya ve Kalemi mahsus müdürü B. Fa- zil olduğu halde bu sabahki trenle İz- tanbul'a geldi. Vekil Haydarpaşa'da vali muavini B. Muzaffer ve vekâle- te bağlı müesseseler ileri geleni rafından karşılandı. B. Cezmi Erçin Haydarpaşa'dan şehre geçerek Beşik- taş'taki evine gitti, öğleden sonra sa- at 15 te mıntaka ticaret müdürlüğüne gitti, burada daire şefleriyle daha son ra da tacirlerle görüşmeler yaptı ye bilkassa ihracat işleri üzerinde meş- gul oldu. Vekli buradan sonra vilâye- te giderek vali B. Lutfi Kırdar'ı ma- kamında ziyaret c vakte kadar Takas L meşgul oldu. Ticaret Vekilimiz yı da burada tetkiklerde bulunacak ve ö- bür gün İzmir Fuarını açmak üzere İzmir'e gidecektir. Adliye Vekilimiz İmralıya gidiyor İstanbul; 17 (Telefonla) — Adliye Vekilimiz B. Fethi Okyar, tetkik ve teftişlerde bulunmak üÜzere yarın İm- ralı adasındaki hapisaneye gidecek - tir. B. Ali Çetinkaya Denizyolla- rında meşgul oldu İstanbul, 17 (Telefonla) — Burada bulunmakta olan Münakale vekili B. Ali Çetinkaya bugün öğleden evel Devlet Denizyolları Umum Müdürlü- güne giderek muhtelif işlerle meşgul olmuştur, İsmet İnönü Trakya manevralarında ordu erkâniyle beraber CHasuti foto muhabirimizin gönderdiği resimlerden) DA v süğe * Milli Şefimiz İnönü manevralar hakkında Orgeneral Fahrettin Altay'dan izahat alıyorlar Slovakya'da askeri hareketler Slovakya tehlikede SLOVAKYA'NIN MERKEZİ Bratislâva şehri de işğal edilecek Londra, 17 a.a. — Taymis gazetesinin Brati dan gayet emin bir menbadan öğrendiğine göre, pek yakında Slovakya'nın hükümet merkezine bir alman askeri kumandan tayin olunacaktır. Diğer taraftan bütün kışlaların alman kıtalarına tahsis edilmek üzere tahliyeleri Bra men alman kıtaları tarafından — işgal edileceğini göt- teriyor. Vah vadisi boyunca bütün şehirler ve keza Tsen- cin ve Zilina askerle dolup taşmaktadır ve Slovak- ya'nın ba; demiryolu merkezi giden bütün yollar hususi seyrüsefere mıştır. Vah vadisindeki olan Zilina'ya kapatıl- istihkâmlar tam teçhizat ve