9 Eylül 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Eylül 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

(umarlesi Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara ULUS 9 Telgrafı Ulus - Ankara TELEFON EYL U L Mülecssese Müdürü 1144 1939 ş’"mîhlm'“ılıi!ışıdu . tü 'azt İşleri Müdürü — 106 5 KURUŞ î*;'_"r":* ö ADIMIZ ANDIMIZDIR na da sebep olabilir. Celp yapılan mıntakalarda Başvekâletin tebliği Bazı mıntakalardaki ihtiyat erleri bir buçuk ay talim ve terbiye için silâh altına çağırıldı Bu celp memleketin her tarafına mahsus değildir Çağrılmıyanların veya celp mınfakasında bulunmiyanlarin | sükünelle iş ve güçleriyle meşgul olmaları lâzımdır Ankara, 8 a.a. — Başvekâletten tebliğ edilmiştir: Memleketin bazı mıntakalarındaki ihtiyat erleri bir bu- çuk ay tâlim veterbiye için askerlik kanununun 58 inci maddesine uyarak silâh altına çağrılmaktadırlar. Bu celp memleketin her tarafma mahsus olmayıp mah- dut mıntakalarda yapılmaktadır, ve nerelerde kimlerin as- kere çağrıldığı da celp mıntakalarındaki askerlik şubeleri tarafından halkımıza ilân edilmiştir. Buna rağmen ilân yapılmıyan veya ilân mıntakasında bulunup da askere çağrılmıyan bazı kimselerin askere çağ- rılırım düşüncesiyle çalışlıkları işleri bırakıp memleketle. rİne dönmek istedikleri görülmektedir- Yurd müdafaasına koşmak bakımından bu hareket takdirle karşılanırsa da işlerini bırakanların şahsen zarar görmelerini mucip ola- bileceği gibi imar ve ticari faaliyetimizin az çok durması- rılmıyanların veya celp mıntakasmda bulunmıyanların sü- künetle iş ve güçleriyle meşgul olmalarını tavsiye ederim. | | $ bulunup şimdiye kadar çağ- Varşovada kıral şatosundaki bir eski beykel ve saat, Polonyanın — istilâ altında geçirdiği —iztiraplı saatleri temsil etmiyor mu ? Telâş ve ihtikâra karşı F.R. ATAY Dün muhterem Başvekilimiz Doktor Refik Saydam, Türkiye- nin gıda ve diğer maddeler bakı- mrndan vaziyetini izah eden bir beyanname neşretti. Bu memle- kette halkın ve ordunun bir se- neden fazla yiyeceği vardır ve muhtaç olduğumuz diğer lüzum- lu maddeler ve eşya için her tür- Tü sıkıntı tehlikesinden uzak bu- lunmaktayız. Bazı gıda maddeleri ile eşya fiyatlarının kıtlaşmasında veya pahalılaşmasındaki — âmillerden biri telâş, diğeri ihtikârdır. Al- manya ile üç müttefik arasında harp başlar başlamaz, bir takım watandaşlar şeker ve unu sandık vetorba ile evlerine taşımağa başlamışlardır. Şüphesiz bunlar üzerinde cihan harbinin hatırası müessir olmuştur. Cihan harbin- de Türkiye abluka altında idi; istihsal şartları şimdikinden pek aşağı, ve bundan başka nakliyat imkânlarımız pek — mahduttu. Fabrikalarımız yoktu. Muhterem Başvekilimizin pek yerinde söy- lediği üzere, harpten biraz evel ve harpten sonra unumuzu Ame- rika'dan getiriyorduk. Halbuki bugün hububat - ihracatçısıyız. Sonra harpte değiliz. : Bizim te- ahhütlerimiz meydandadır. Tür- kiye bu teahhütlerini yerine ge- tirmek için bir takım ihtilâtlar ve sirayetler olmak lâzımdır. O tak- dirde dahi, memleketin vaziyeti hiç bir zaman cihan harbindeki hâline benzemiyecektir. Telâşlılar yalnız kendi kesele- zarar verseler ehemiyeti yok. Günlük, Baftalık - veya aylik ie tihlâk hesaplarına göre hazırla. nan stokları bir hamlede tüketin. ce, pahalılığı kendi elleriyle ha- zırlamakta ve dükkânlarda iste- diklerini bulamıyan vatandaşla. yna maddi mânevi zarar ver- Harp- iktisadiyatı icaplarına göre Birçok maddelerin ihracı menedildi Ankara, 8 aa. — Beynelmilel siyasi vaziyetin aldığı son gekil üzerine memleket ve harp iktisadiyatı icaplarına göre ihraç maddelerimizden mühim bir kısmının ihracının meni ve muayyen bir kısmının yabancı ülkelere sevkinin lisans usulüne tâbi tutulması İcra Vekilleri Heyetince tasvip olun" müştur. » Yüksek tasdika iktiran eden ve bugünkü resmi gazete ile ilân edilen bu kararnameye tevfikan transit yerlerinde bulunmakta olanlar da dahil oldu- ğu halde memleket dışına ihracı memnu olan maddeler şunlardır : Buğday, çavdar, mahlüt, kaplıca, arpa, yulaf, mısır, darı, prinç, bulgur, bezelye, no- hot, fasülye, mercimek, börülce, fiğ, burçak, patates, pamuk tahumu, soğan, sarımsak, kepek, ot, saman, ekle salih bilumum sade yağ ve diğer hayvani ve nebati yağlar, keçi kılı, çuval, balat, kendir, kendir mamulâtı, keten tohumu, ham veya yarr mamül bilu- muz sığır, manda, dana decileti, İşlenmiş deri ve mamulâtı, sabun, soda, çay, kahve, kakao, canlz hayvanlar, etler, canlı ve cansız kümes hayvanları, ber nevi konserve, her nevi poynir, ber nevi kâğıt ve <ukavva, her mevi boyalar, saç ve çinko levha, dikenli tel, her nevi kereste, yapağı, yün İpliği ve mamulâtı, keten ipliği ve mensucat: ve mâ- mulâtı, kükürt, İstüpi, kok, un, irmik ve mamulâtı, kalay, her mevi kablo, tel balat ve zincir, kançuk ve mamulâtı, her gevi salmastra, motörkü ve motörtüz deniz ve kata nakil vasıtaları, ; 2 İi bu kararnameye tevfikan ihracı lisansa tâbi maddeler de şunlardır : Tiftik, barsak, balmamu, küçük baş hayvan derileri, yumurta, zeytin tanesi, susam, pamuk, pamuk ipliği ve mensucat ve mamulâtı, bakla, soya fasuiyesi, Ankara'da hava hücumlarına karşı müdafaa tedbirleri Tayyareler yangın, tahrip ve gaz bombaları atâcak Hava hücumlarına karşı yapılacak tecrübe haberi 2 ci sayfamızda ÇUBUK BARAJ Gazinosunda 9 Eylül günü akşamr GARDEN PARTİ | Varşova'nın düştüğüne dair Alman umumt karargâhının resmi tebliğini, Varşova radyosu neşriyatiyle filen yalanlıyor 120.000 Varsova'lı framvayları devirerek barikadlar kuruyorlar Polonya baş kumandanı diyor ki : “Eğer düşman geçerse son leh askeri,, “Alman tankıyla ezilmiş demektir,, bi B Amerika'da fevkalâde vaziyet öesl l ilân edildi Vaşington, 8 aa. — B. Ruzvelt, bi- taraflık kanununun ilânını takviye ve milli müdafaanın barış zamanı çerçe- vesi dahilinde idamesi maksadiyle A- merika Birleşik Devletler! kalâde vaziyet,, ilân eylemiştir. Bu husustaki kararname ordu, bahriye ve milli muhafaza kadrosu- mun derhal takviyesine imkân ver- mekte ve Avrupada bulunan amerika- hların tahliyesini derpiş eylemekte- dir. Keza kararname, casusluk ve sabo- | taj aleyhindeki hizmetlerin de kuvet- lendirilmesini derpiş etmektedir. Fransa'da harp kâbinesi Paris, 8 aa. — Bugün birkaç defa Reisicümhurla, mebusan ve âyan re- isleriyle, nazırlarla ve başlı partilerin şefleriyle göl B. Daladiye'nin harp kabi nin te- şekkül tarzını ilânda gecikmiyeceği bildiriliyor. B. Daladiye, ya kabinenin muhte- lif partilerin en nafiz şahsiyetlerine müracaat ederek genişletilmesi ve ya- hut teknisiyenlerle bassatan faal ve selâhiyettar zevattan müteşekkil bir kabine teşkili formüllerinden birini seçmek mevkiinde bulunuyordu. Baş- vekilin bu ikinci formülü kabul etti- ği bildirilmektedir. Bu suretle en mü- him mezaretler arasında teslihat ve yahut harp imalâtı ve iaşe nezaretleri bulunacaktır. Bu yeni nezaretlerin ihdası sebebiy- le şimdiki nazırlar arasında değişik - likler vuku bulması muhtemeldir. Hariciye Nazırı Bone, bugün Ar- jantin ve İtalya büyük elçilerini ka - bul etmiştir. — Varşova radyosu — ” Polonya kaybolmamıştır ,, milli marşını çalıyor Bu sabah saat dörde kadar, Varşova'nın vaziyeti hakkında muhtelif kay. maklardan biribirini nakzeden haberler gelmiştir. Evelâ, dün saat 18 de ale man resmi D.N.B, ajansı bütün Almanya radyoları vasıtasiyle alman karar» gâhınin gu tebliğini neşretmiştir: Umumi karargâh, alman kıtaâtının 17.15 te Varşova'ya girdiğini bildir- miştir. Buna ait haberleri aşağıda sırasiyle okuyacaksınız. Fakat, biz, bu sabah gazetemiz makineye verilinciye kadar Varşova'nın düşmediğine ve teslim olmadığına şahit bulunuyoruz. Çünkü mütemadiyen Varşova radyosunun neşriyatını takip ettik. Varşova radyosu, bu neşriyatiyle, alman karargâhi- nın tebliğini filen yalanlamış oluyor. Varşova radyosu, orta dalgada 275 metre ile 280 metre arasında mütema- diyen neşriyat yapmaktadır. Ve radyo, istasyonu tahrip edilinciye kadar neşriyatına günün her saatinde devam edeceğini bildirmi,; (Sonu 3. üncü sayfada) Majino - Sigfrid hatları arasında şiddetli fopçu ateşi Fransızlar 70 tonluk tanklarla ilerliyorlar ! Almanlar Polonya'dan bir kaç fırkayı garp cephesine getirdiler Bu sabah saat dörde kadar muhte- lif Avrupa radyo istasyonlarının neşriyatına ve Anadolu Ajansına gelen baberlere nazaran, alman - fransız cephesinde vaziyet şöyle idi: Yerine göre az veya çok ehemi- yetli mahalli ilerlemeler başarıl. mış ve bu ilerlemeler bazı nokta» larda ileri hareketimizin şeraiti mahsüs dereci l Ayrıca Londra Dün sabah neşrolunan 9 numaralı | ten alıp bildirdiğine göre Majino ve fransız harp tebliğinde şöyle denil-| Zigfrid hatları arasında şiddetli top- mektedir: (Sonu 4 üncü sayfada) Soy o eee Vp x.x.» DİYARBAKIR hede veri” y y #Ç gWt ““RNE İraretler böniyaplmı Demirgelar Sapimekta ölen — DedletçeFahınalıma « Şörterlerce iyletilmektestan İlk lokomotif'in Erzurum'a girişi dolayisile Nafia Vekilimizin ihtisasları "Bu eserle muhterem Cümhurreisimizin şimendifer siyaseti en mühim hedeflerinden birisine vasıl olmuş demektir,, Rejimin bir ana dâva olarak ele aldığı ve daha milli kurtuluş senele - rinde tatbik etmiye başladığı demiryolu politikamız, ilk poz treninin Er- zurum'a girmesiyle bü bir merhalesini idrak etmiş bulunmaktadır. Memleketi çelik ağlarla örmek cümhuriyetin bu güzel eseri karşısında tehassüslerini rica ettiğimiz Nafıa Vekilimiz Ali F , bir ari 44 aü i