17 Eylül 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Eylül 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ü eee PAZAR 17 Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara EYLÜL TELEFON 1939 Müessese Müdürü 1144 Günden şıu:îıhırnrlîk "i 1371 DCEKURUŞ: İ Yaz gd — ae L İdare 1064 DIMIZ NODMIZDIR Romanya hükümeti bitaraflığı ko- rumak için ciddi tedbirler almakta- dır. Bu meyanda huduttan - iltica edenler için takyitler koymuş ve bazı sınıfları askere almıştır. Bu husustaki tafsilât üçüncü l sayfamızdadır. Almanlar gerilerken köyleri yakıyor İJaponya ile Sovyetler anlaşmaya vardılar Hariciye Vekilimiz B. Şükrü Sarâçoğlu Hariciye Vekilimiz Moskova'ya gidiyor 'Ankara, 16 aa. — Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu Ankara'. ya yapılan ziyaretleri iade için wukubulan dâvet üzerine Mosko- va'ya bareket edecek ve bu vesi- le ile iki devleti alâkadar eden meseleler konuşulacaktır. Dış Ticaretimizde : Bu günün şartları ve hususiyetleri Yazan: Hüseyin SAMI Urfa Mebusu Dünya ticareti, harp ekonomisinin we iktısat mücadelesinin yeni şartla - rına, icaplarına uyabilmek maksadiy- le bir intikal devresi geçirmektedir. Bu intibak mesaisi yalnız muhariple- re inhisar etmemektedir. Muhariple- ikleri ve edecekleri ted- ketler de mukabil tedbirler almak yo- dundadırlar. Muharip memleketler- de, iktısşadi mücadele, yalnız ihraca- tın değil hattâ ithalâtın da muraka- besini istilzam etmektedir. Yeni itha- lât rejimlerinin tecssüs ettiğini müşa. hede ediyoruz. Tediye imkânları, mil- H müdafaa ihtiyaçları, münakalât şart ları bu adaptasyon mesaisine hükim olan belli başlı mevzulardır. Bu iti- barla, en müsait şartlar içinde alış veriş yapabilecek memleketlerin tica- ri münasebetlerinde dahi bir durakla- ma kaydolunmaktadır. Harp konjonk- türünün ilk günlerinde, tabi! addedil- mesi icabeden bu durgunluk devresi- ni, ihtiyaçların mütekabilen tatmini zaruretinin tevlit edeceği faal bir mü- badele çığırı muhakkak takip edecek- tir. Yeter ki, elimizde satılacak mal ve mahsul bulunsun.. Bilhassa gıda mad- deleri, iptidaf maddeler bakımından muhariplerin geçen harpteki kümeli mübayaaları rakama müstenit bir tet- kike tâbi tutulursa (bu hususta vak- tiyle çok değerli ve özlü neşriyat ya- pılmıştır) bu intibak devresinde mah- sullerimizin fiyatlarının — gayritabil nispetlerde düşmesine, ne yapıp ya- pıp, mâni olmanın büyük bir memle- ket vazifesi olduğu kuvotle tebarliz e- der, Eğer bu intizar devresinde; fi - yatların gayritabif sukutu — mücssi: (Sonu 5. inci sayfada) Japon - Mançu ve Sovyet Mogol kuvetleri dün saat ikiden Moskova, 16, aa. — Tas Ajansı bil-i diriyor : Son günlerde Japonya büyük elçisi M. Togo ile hariciye halk komiseri Molotov arasında vukua gelen görüş- meler neticesinde, Japon-Mançu ve Sovyet-Mongol tarafları aşağıdaki an- laşmaya varmışlardır. : 1 — Japon-Mançu kıtaları ve Sov- yet-Mongol kıtaları, 16 eylül tarihin- de Moskova saatile saat 2'de her tür- Ki muhasemeta nihayet vereceklerdir. DKST L İÇ MOĞOLİSTAN Sovyetlerle japonlar arasındaki ihtilâflı mıntakayı Dalainor ve baren muhasamatı bıraktılar 2.— Japon-Mançu kıtaları ve Sov yet-Mongol kıtaları, 15 eylülde Mos-| kova saatile saat 13'de işgal etmekte |bulundukları hatlarda kalacaklardır. 3, — İki taraf mümessilleri, derhal bu anlaşmanın birinci ve ikinci nokta- larının başlarılmasına - başlıyacaklar- dır. 4. — İki taraf esirleri ve ölüleri mü- balete edilecektir. İki taraf kıtaları mümessilleri, bu hususta derhal an- (Sonu 4 üncü sayfada) Bruinot göllerini gösterir harita Ren'le Mozel nehirleri arasında fransız harekâtının yapıldığı Sar brük sahasını gösterir harita Almanlar takviye kıtaları getiriyorlar ransız - Alman orduları şimdi artık birbirlerine girmişlerdir Vekiller Heyetinde Ankara, 16 aa. — İcra Vekil- leri Heyeti bugün saat 11 de Başvekâlette bir toplantı yapmış. tır. Sovyetler ve Avrupa harbi Frnnsız—gı—ze_telerinin bu hususta mutaleaları Polonya ile Sovyetlerin münasebetleri nasıl ? Paris, 16 a.â. — Havas ajansı bil - diriyor: PFransız matbuatı, Sövyetler Birli- ğinin hattıhareketinin “büyük meç- hul,, teşkil ettiğini tebarliz ettirmek. te ve bu hattıhareket gazetelerin mü- him surette endişesini mucip olmak- tadır. Sovyetlerin niyetleri henüz karan- hıktır. Daha doğrudan doğruya bir müdahaleden korkmamakla beraber iz (Sonu 4 üncü sayfada) Maliye Vekilimiz şehrimize döndü Bir müddettenberi İstanbulda istirahat etmekte bulunan Maliye Vekilimiz B. Fu- at Ağralı dün sabahki ekspresle şehrimi gelmiş ve istasyonda Maliye Vekâleti ile- ri gelenleriyle diğer bir çok zevat tarafın- İktisat ve Ziraat Vekillerimiz geliyoilar fetanbul, 16 (Teletonla) — Bir kaç gün- denberi burada bulunmakta olan İktisat Vekili R, Hüsnü Çakır, yarın 14.30 da, Zi- yaat Vekili B. Muhlin Erkmen de akşam treniyle Ankaraya döneceklerdir. Lehliler,in vaziyeti Almanların işaa ettiği kadar fena değildir Leh orduları arasında sıkı bir irtibat var! Almanların bir çok tecavüzleri durduruldu ve akamete Üğratıldı Varşova iki Polonya radyosu, saat 20,45 te bugün bütün gün bombardıman edilmiş olduğu bildi- iki yüz kadar bomba düşmüş, ezcümle Protestan Varşova'nın rilmiştir. Şehre yaptığı neşriyatta, kilisesi ile Letonya elçiliği binası harp olmuştur. İnsan zayiatı çok fazladır. İki gece yatakhanesi ile müteaddit hastanelere de bomba isabeti olmuştur. Ukranya üzerinde Bir Alman fayyares yere indirildi Moskova, 16, a. a. — 15 eylül tari- tihinde Ukranyada O'evsk üzerinde bir tayyare görülmüştür. Sovyet kı- taatının mitrelyöz ateşi altında Lugi- 10 kövü civarına inmeğe mecbur olan tayyarenia İkl motörlü bir alman bom- bardıman tayyaresi olduğu anlaşılmış- tıt. Tayyare tutulmuş ve beş kişiden mürekkep olan mürettebatı Kief'e| Bulgaristan sulh siyasetini takip e* | nakledilmiştir. Almanlar ağır zayiata uğradılar Varşova müdafa kumandanlığı şu tebliği neşretmiştir : Garp mıntakasında, düşman topçu- su oldukça uzun menzilli ateş açmış ve ateşi aynı zamanda şehrin merkez kısmına da tevcih eylemiştir. Wolada düşman kıtaları geri püskürtülmüş - (Sonu 5. inci sayfada) Bulgaristan bifaraf kalıyor Sofya, 16 aa. — Nazırlar meclisi, dün akşamki toplantısında, aşağıdaki bitaraflık deklarasyonunu yapmıya ka rar vermiştir. *“Hudus bulan enternasyonal vazi - yet ve hâdiselerin inkişafı karşısında derek, bitaraf kalacaktır,,. Fransız kıtaları hududun her tarafında ilerliyor ŞİDDETLİ TOPÇU ATEŞİ DEVAM EDİYOR Fransa'nın sabah tebliği : Paris, 16 a a. — Erkânıharbiyenin tebliği : Gece, Cephenin muhtelif noktalarında faaliyet görülmüştür. Düş - man, en ziyade Sarbrük'ün cenubunda topçu faaliyeti göstermiştir. Mo- selle'nin şarkında kıtaatımız, bir çok noktalarda ilerlemişlerdir. Vadi - nin cenup mıntakasında Sicd'de düşmanın kuvetli mukabil taarruzları muvaffakiyetle püskürtülmüştür. Fransa'nın akşam tebliği : Paris, 16 a.a. — 16 Eylül akşam tarihli fransız tebliği : Cephenin heyeti umumiyesinde iki taraf topçusu şiddetli faaliyette bulunmuştur. Düşman, karşımızda kıtalarını durmadan takviye etmek- tedir. Bir çok noktalarda düşman, gerilerken, bazı köylerini terk ve tah« rip eylemiştir. Almanların verdiği tebliğ: Berlin, 16 aa. — Alman Başkumandanlığı tebl Garp cephesinde, Sarbrük civarında düşmanın topçu faaliyeti kayde- dilmiştir. Düşman öncüleri ağır zayiatla tardedilmiştir. Alman topraklarına hava hücumları olmamıştır. (Sonu 5. inci sayfada) * Hava hücümlarma karşı pastif müdafaa tecrübesi bugünlerde yapı - Hava hücümlarında kullamıln muhtelif bombları halka göstermek mağsadiyle sehrin bir. çok yerlerine bunlardan bazıları konmuştur, Yukarıdaki resimde halkı bombaları tetkik ederken görüyorsunuz. Tafsilât dördüncü saylamızdadır.