19 Eylül 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19 Eylül 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

SALI 19 Telgraf: Ulus EYLÜL TELEFO! 1939 Müessese Müdürü —. ğnımiı!îıqı;;ıkd_ ci M ! SKURUŞ | yazr İşleri — İdare Alman-Sovyet askerleri buluştular! Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Ankara 1144 1371 1061 1062 1064 ULUS ADIMIZ Pa NDIMIZDIR Pasif korunma hakkımda, Hava Korunma Kumandanı Korgeneral Hüsnü Kılkış'ın Ankara halkma tavsiyelerini ikinci sayfamızda bulacaksınız. İki ordu askerleri Brest - Litovsk'ta Kızılordu ve Alman şefleri nezaket ziyaretleri yaptı Sovyet askerleri cenuptan da Macar hududuna kadar ilerlemişlerdir Nasıl, nerede ve ne zaman ? Falih Rıfkı ATAY Alman ordularına karşı Leh mu- kavemeti kahramanca — olmuştur. Fakat tahmin olunduğu kadar uzun sürmesine ihtimal kalmamıştır. Bir müddet sonra, eğer herhangi bir tarafa doğru bir harekete başla- mazlarsa, alman orduları İngiltere ve Fransa ile karşı karşıya kalacak- İar. Esasen dâva eni sonu garp cep- hesinde halledilecektir. İngiltere ve Fransa'nın her türlü ihtimalleri hesap ederek harbi ka- bul etmiş olduklarına şüphe edile- mez. Almanya bu boğuşmada yal- mnız da kalabilir; yeni safha di şümullü bir harp şeklini dı lir. Ancak tereddüt edilmemek lâ zımgelen nokta, sürat muharebesi- nin Polonya'da nihayet bulmuş ola- cağıdır. Garp cephesinde sinir, malzeme, iktısat ve altın harbi başlıyacaktır. Şimdiye kadar Sigfrit hattına çar- pan taarruzun ağırlığı ile, düz ara- zide cereyan eden Polonya harbi - nin sürati arasındaki farkı gören- ler, eğer iki taraf için büyük bir ta- lihsizlik olmazsa, garp cephesi mu- harebeleri hakkında tebliğlerin ne kadar yeknasak olacağını tahmin edebilirler. Bir zafer harbi, orada, garp cephesinde, ağır ve kanlı, ve uzun süren bir harp olmak mukad- der olduğuna göre sinir hazırlığın- da bulunmak doğru olur, 1914 - 1918 cihan harbi edebiya- tı arasında tesadüf ettiğimiz bir ki- tap, Andr& Labarth'ın La France devant la guorre adlı eseri, bir mal- zeme ve altın harbinin chemiyeti hakkında fikir verecek rakamlarla doludur: 16 nisan 1917 de 5 inci ve 6 ncı fransız ordularının taarruzu 60 bin ton cephaneye ve 450 milyon altın franga, 20 ağustos 1917 Ver - dun taarruzu 40 bin ton cephano ve 280 milyon altın franga, Malme- zoen ve Şampanya lnmılınndı.n biri 30 bin ton cephane ve 260 mil- yon altın franga, diğeri de 40 bin ton cephane ile 280 milyon altın franga mal olmuştur. Fransızlar - ve ingilizler, sefer- berliklerini tamamlamak ve bir dar- beye uğramamak için, alman ordu- larının şark cephesindeki meşçuli- yetinden kâfi derece istifade etti- ler. Biraz sonra bütün yük, arkasındaki harp endüstrisi ile ban- ka kasalarına ve iktısat cihazlanma- sına düşecek. Eğer Ruzvelt bitaraf- lık kanununu tadil ettirmeğe mu - vaffak olursa, iki müttefik muaz- zam bir yardım kaynağı elde etmiş olacaklardır. Almanya dahi kendi istifade edeceği kaynaklar olduğu mütaleasındadır: fakat gerek ingi- liz ve fransızlar, gerek almanlar bu | kaynaklardan faydalanmak için al- tın stoklarını harcamıya — mecbur- durlar. Bitaraflık kanunu tadil edil- miş olsa bile, harp borçlarını öde- miyenlere Amerika'nın kredi açma- sını meneden bir de Conson kanunu (Sonu 4 üncü sayfada) orduların vazife ve varmıştır. Moskova, 18 a. Neazket ziyaretleri Dün gece saat 2 deki fransız radyosu, bu baber etrafında mütemmim malümat ver - miş, ve Kırılordu ile alman ordusu şefleri arasında daha şimdiden Brest - Litovak'ta nezaket ve samimiyet ziyaretleri yapıldı - Hanı bildirmiştir, Bir danimarka gazetesinin haberi Dün daha Brest - Litovak'ta telâki vaki olmadan Royter Ajansınm Danimarka mübabiri, Danimarka gezetelerinin mü- talcalarını anlatırken çu havadisi ver- » — Politiken gazetesi, ı yazıyor * lmarn ve sövyet askerleri şet. anın nasıl taksim - edileceğini gtirmak ve yeni sövyet - alman hu- esbit etmek İçin Rrestlitovsk'ta mühim bir Iİçtima yapacaklardır. Berlin'den verilen alman - sovyet müşterek tebliği Berlin, 18 a.a. — Rezmi teb- liğı Polonya'daki alman ve rus kı- talarının vazife ve hedefleri hak- (Sonu 4 üncü sayfada) Dük dö Vindsör askeri bir vazife alacak Tebliği : Dük dö Vindsor, genel kurmay vazilesi almak üzere, pek yakında yabancı bir mem- dekete hareket edecektir. Kıral, böyle bir vazife görebilmesi İçia, Dük dö Vindsorun muvakkat bir zaman için, ingilir ordusu mareşalı rütbesini ferkederek 3 eylül tarf- hinden itibacen general rütbesini alması- ma müsaade eylemiştir . ordularının ilk müfrezeleri, Brest - Londra, 18 aa. — Harbiye Nezaretinin | j Sovyet ve Alman hükümetleri| hedefleri hakkında müşterek tebliğ neşrettiler Londra, 18 aa. — Rigadan bildirildiğine göre sovyet kıtaatı Vilnaya Alman - Sovyet askerleri karşılaştılar — Buraya gelen haberlere göre, alman ve sovyet Litovsk'ta buluşmuşlardır. Slovakya'da asker isyan etti 2000 asker silâhları alınarak hapsolundu Belgrat, 18 aa. — Havas: Bratisla- va'dan bildiriliyor : Alman başkumandanlığı, slovak or dusunun terhisini istemiştir. Filhaki- ka geçen perşembe günü Bratislavada yeni bir asker isyanı vuku bulmuş ve alman subaylarına itaat etmek iste- miyen 2.000 asker silâhları alınarak buna benzer bir hadise vuüku bulmuştur. En ziyade serkeşlik edenler en ki sınıflar ğu için, slovak mil müdafan nezareti 38 ilâ 40 yaşındaki Jarın derhal terhisini emreyle- Çekya ve Slovakya'da tethiş var! Belgrat, 18 aa. — Havas: Harbin ilânındanberi Slovakya'da ve himaye (Sonu 4 üncü sayfada) İngiltere'nin Hâdiselerin henüz ortaya çıkmamıştır | resmi. fikir: tam müânası İngiltere'nin harbe bütün enerjisi ile devam etmek kararı değişmemiştir Londra, 18 a.a. — İstihbarat meşretmiştir: nezareti, aşağıdaki deklârasyonu Ingiltere hükümeti, Savyet hükümetinin emri ile Polonya'ya karşı yapılan hücum neticesinde vücuda gelen vaziyeti Almanya'nın kendisine karşı gönderdiği kahir kuvetler altında ezil re'nin müttefikine karşı yapılan bu hücum, ingi- | bir halde iken İn tetkik eylemiştir. liz hükümetinin fikrince, sovyet hükümetinin ileri sürdüğü sebeplorle muhik gösterilemez. mamıştır. Fakat İsgiltere hükümeti, bu Bu hâdiselerin tam mânası, henüz ortaya çık- münasebetle, şurasını beyan eder ki, wukua gelen hiç bir şey, bütün memleketin muzaharete malik bulu- nan ingiliz hükümetinin, Polonyaya karşı olan taahhütlerini yerine getirmek ve neticeler elde edilinciye kadar harbe bütün enerjisi ile devam etmek hususundaki kararını değiştiremz. ee Bombardıman tayyareleri Ankara üzerinde göründüler Hava tehlikesine karşı pasif korunma Dün Ankara'daki tecrübe muvaffakiyetli netice verdi Dün saat 9.45 te şehrimizde bir “ha- ” va hücumlarından korunma,, tecrübe- &İ yapılmış ve tecrübe bir saat de- vam ettikten sonra çok muvaffakiyet- li bir şekilde sona ermiştir. Başveki- imiz doktor Refik Saydam ve Dabili- ye Vekili B. Faik Öztrak, Ankara valisi ve belediye reisi Nevzat Tan- doğan, Polis müdürü Şinasi Tolgay gebirde dolaşmış, hazırlık ve faaliyet- leri bizzat tetkik etmişlerdir. Hava genel komutanı general Hüseyin Hüs- nü Kılkış, kurmay başkanı Emin Ni- hat da tecrübeleri takip etmişleri Aların işareti verilince resmi müesse- selerdeki bütün memurlar alt katlar- daki sığınaklara dolmuşlar, evlerde de halk alt katlardaki odalara çekilmiş - tir. Cadde, sokak ve meydanlarda o- lanlar da en yakın sığınaklara iltica |etmişlerdir. Bu sırada Eskişehir isti- Tayyareler gittikten sonra gaz bombaları isabet eden yerler kametinden gelen 14 tayyare şehrin temizleniyor muhtelif yerlerine gaz, yangın ve — —— . tahrip bombaları atmıştır. Tayyare -| V€ Söküntülere koşmuştur. Saat 11| (Tecrübeyi yakından takip eden ler uzaklaştıktan sonra koruma ekip- | de tehlikenin geçtiği haber verilmiş | bir arkadaşımızın yazısını ve busust leri derhal faaliyete geçmiş, iperitli | ve halk tekrar işine gücüne başlamış. | fotoğrafçımızın aldığı resimleri 5 in- yerleri temizlemiş, mefruz yangınlara | tır. ci sayfamızda bulacaksınız.) Göbbels niçin susuyor ? Harbin başındanberi sesi duyulmaz oldu | Amsterdam : 18. aa. — Almanya- |dan gelen yolcular, muhasamatın bi- |dayetindenberi Dr. Göbbels etrafında muhafaza edilen süküttan alman hal- kının hayret içinde bulunduğunu bil- dirmektedir. Almanyada bir kaç hafta | (Sonu 4 üncü sayfada) Almanya'da yahudi Batırılan ingiliz Courageous tayyare gemisinin bir görünüşü Bir Alman denizaltı gemisi mücadelesinin şefi tevkif edilmiş Londra : 18, aa, — Dily Exsprese, ingilizlerin “Courageous tayyare gemisini batırdı (Yazısı 4. üncü sayfada) H Almanyadaki yahudi aleyhtarı müca- |delenin şefi Julius Streicher'in « | ting tarafından tevkif ettirildiğini bil. dirmektedir. Verilen malümata öre, Hitler'in müdahalesi sayesinde ölüm> den kurtulmuştur. ĞAD A a Ğ