8 Ekim 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

8 Ekim 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Tersişe derdi -ehremanetine bir tek- lifim var, her soke ğin başıma: “Liyakat en kuvvetli tavsiye mektubu- dur.,, lavhasım ( astırsın. Memleketin böyle aleni bir derse ihtiyacı ertik elle tutulur bir hale gel miştir. Dairedeki evrakını takıp eden adam, mektep kapısında. bekliyen. çocuk, ikmallerini o hazırlamamış söcilli temlbel, irtişası isbat edilememiş hırsız, işlerini görecek olanlara hep bi- tavsiye mektubu ile geliyorlar. Tavsiye (o mektuplarının, pek nadir istismalar şöyle bir tarafa bırakılacak olur- sa, şefaatçılardan (farkı yoktur, şefaat ise bir ayıp veya kusurun peçesidir. Böyle bir mektubu getiren #dama, her şeyden evvel, kendi günahının vesikası nı taşıyan, bir talisiz gibi acımak lâzım gelmez mi? Bir tavsiye mektubu kar- tısında vicdanli bir adamın böyle düşünmesi en tabi neticelerdendir. Fakat bu gün böyle bir hükmün doğruluğunu tasdik etmek te haylı güç bir iş olor. Çürkü vatanda salgın bir tavsiye hastalığı var. Kendine gövenenlerde, ku- surlarını bilenler gibi tav- siye aşısı yaptırmadan hiç bir işe girişemiyorlar. Bizde tavsiye mektubu bakik$ hüviyetindeki kirli manayı kaybetmiş, adeta nufus. teskeresi, pasaport <insinden İizumlu eşya se rasna — girmiştir. Sonra insandan böyle bir mek- tabu bir bardak su, bir cigara ister gibi tabii bir eda ila hiç sıkılmadan is tiyorlar ve ( götürecekleri yere yüksek bir şahadetname)| gururu ile uzatıyorlar. En fenası tavsiye islemek için derin dostluk, eski arka daşlık haklarına da ehem- miyet vermiyorlar. Hiç ta- nımadığımız insanlar da gelip, falan kapı yoldaşı: nıza, filan dostunuza bir kart vermeniz için yalva- nurlar. Daha iğrençleri de var, bu tavsiye mektup- larım ferman (zanneden baz: sersemler, “Yapamam!, diyen namuslu” insanlara kafa tutar, fazileti tehdide yeltenirler. Eğer tavsiye illetinin bütün neticeleri sade bunlardan ibaret ol saydı, tehlikeyi gözümüzde bu kadar büyütmezdik. Fa- ket gene bu yüzdendir ki memleketin idare makine- sine bozuk çarklar karışır, lekeli işler meydana çıkar. Kanun, aademki . ihtiyaç- tan döğan bir varlıktır, şu tavsiyeyi veren ve getiren- İeri -mücrim sayan bir maddenin - ceza o mecelle- mizde yer alacağı Zaman gimişi, Memleketin yük- selmesiti istiyorsak bunu yapala ve liyakatın en kuvvetli. tavsiye (o mek. tabu olduğunu ilân edelim. Seyyah ver ğü iatbuat balosu! Senenin en güzel» balösunu terilp etmekle. olan Matbuat Cemiyeti bu seneki” baloünü könunusantal 9 uncu perğemba günü verecekülr.. $ Cerilyet idare heye içtimasnda buna” aft e” lerle meşgul olmuştur. “ Cihan sulh kongresi Tama İİ ilk celse Kongrede Briyanile Makdo- naldın mesaileri takdir ediliyor! Nes Atina, 7 ( AJA ) — Cihan sulh köngresi açılmıştır. Kongre: 'dört gün devam edecektir. M Konduriotis kongre azasını kabul etmiştir. Kongrenin ilk celsesinde imüzakerat M. Stressmatın.ın vefatı münasebetile birkaç dakika tatil edilmiştir. Atina, 7 (AA) — Cihan sulh kongresinin açılması münasebetile bir nutuk söyliyen M. Papanastasyu bir Avrupa hükümetleri birliği teşkiline matuf teşebbüsünden dolayı M. Briyanttan ve teslihatın tahdidi yolunda sarfet- tiği gayretler dolayisile OM. Makdonalttan takdirle bahsetmiştir. BE Huver ve Makdonalt uyuşuyorlar Vaşington 7 (A. A) — M. Hover ile M. Makdo- nsldın şimdiye kadar halledilmemiş olan: başlıca meseleler Halkmda bir Kilâfa vasıl oldukları söyleniyor. Londra, 7 (A. A.) — 1930 sensi kânunu sanisinde Lodrud& toplanacak bahri konferans için yarın Fransa, Japonya ve İtalyaya resmi davetname gönder Kcektir. Filistinde yeni karışıklıklardan korkuluyor Londra, 7 (A.A) — Dily Meile bildiriliyor; Yeni ig- tişaşatın zuhürundan korkulduğu için önümüzdeki kış esnasında hiç bir Amerikan seyyahı Filistini ziyaret ek miyecetir, Bu: hal. yerliler için büyük bir darba addedil mktedir. Çönkü adetleri bazen 100 bini. geçen bu yok <ular her sene memleketle birkaç milyon. dolar bırak» makta idiler, Dün Yahudilerein yıl başısı olmak dolayisile bun- lardan birkaç bini İslâm mahallesinin ortasında kâin Ağlama dıvarı önünde mutad olan merasimi diniyeyi yapmışlardır. Hükümeti mahalliye tarafindan bu müha- sebetle ittihaz olunan fevkalâde askeri tedbirler saye- sinde bu merasim hadisesiz geçmiştir. Venizelos Belgratta Belğrat, 6 (A.A) — M. Venizelos, Belgrada gelmiş istasyonda M. Marinkoviç tarafından karşılanmıştır. Belgrat, 6 (A.Ay— M, Venizelosun buraya müva- saleti dolayısile gazeteler, smemaileyhi. mücerrep eski bir dost sifatile hararetle selâmlamaktadırlar.. Hariciye nazırı: kendisine bir öğle ziyafeti , Başvekil de akşama büyük bir ziyafet verecektir. Macaristanın uğradığı haksızlık #amir edilecek mi? Londra, 7 (A.A) — Peşteden Deylimeyle bildirili- yor: Azest nanındaki Macar gazetesinin Nevyork muhabirile birkaç dakika görüşen M. Makdönald, Ma- caristan ahvaline olan vukufundan dolayı Trianon mua- hedesinin tesbit ve: tadiline taraftar olduğunu ve Maca- ristana yapılan haksızlığın tamiri sabık Avusturya Maca- ristan: İmparatorluğunun enkazı üzerinde müesses hükü- metler arasında husulü sulh ve müsalemiet namına okadar arzu olunan itilâhn tehakkukuna pek ziyade yardım edeceğini söylemiştir. Şiresmanın cenaze merasimi Berlin, 6 (A.A) — M Şiremanın cenaze | merssimi fevkalâde meresimle tera, edilmiştir. Kesif bir halk kütlesi cadde ve sokakları doldürmuştu . Resmi merasim: Rayhiştağda » mütevef- fanın silesi , Retsicümhur Hindeuburg, bütün sefirler, “hükümet erkânı, İmparetorluk meclisi azası, gerek Almanyanın gerek impe- ratorluğa dahil hükümetlerin erkân huzurile icra edilmiştir. Başvekil, matem nutkunu— irat etmiş, müteveflanin hararetle vatanperverliğini, memleketine Ya: etmiş olduğu hizmetleri tebell eylemiştir. Mumaileyh, mütevefanin Avrupanın sulhünü teminden ibaret olap' beynelmilel siyasetteki rolünden ehemmiyetle bahsey. leriştir. Bunu müteakip tabut cenaze (arabasına alay önde, poli katastı ve arkada" takriben 80 kadar çelenk taş yen, 10 araba olduğu halde mezarliğa gitmiş ve oradan müteve- tsm ailesi erkâni ve bazı davetlilerin huzurile tedfin merasimi yapılmıştır. Kost ve Bellontenin muvaffakiyetleri iahakkuk citi Paris, 7 (A.A) — Paris gazeteleri Costes ile Bellonte nin sağ ve salim olduklarını özcenmekten mütevellit mem- nuniyetlerini .beyan. etmektedir. Fransız tayyareciler Ferrarin ile Del-Frete nin evvelce kazanmış olduklür 7188 kilometr roluk rekoru takriben. 1000“kilömette “Tüzlüğile Kırıtışlardir, Kostes Me arkadaşı müsslt bir rüzgürü yürdimiie saatte 180 kilometre süratle uçmuşlardır; ? Pekin, 7 (A.A) — Fransız sefareri Tsltsiharda bulunmak- ta olan tyyareci Kostes ile Bellonte den bir telsiz almıştır. Tayyateciler, bunda hiç bir yerde tevakkuf etmeksizin- Burje- den Mançürlde inmiş olduklan. mahalle. kadar 9610 kilo- metre katetmiş olduklarını. bildirmektedir. Sefnret, mesafe: rekorunu. kırmak. üzere 27: eylülde Bur- jeden-mülsrekat. etmiş olan: tapyarecilerin 29 eylülde Heilung Hiâng wilâyetinde kâln-bir noktada karaya inmiş. olduklan" nı ve Telisihara varmak İçin .bir hafta: yol yilrümüş olduk» Tarinı Hiv etmektedir. ; Harbindelek Fransızkonsolosu tays. yetetilerin” "Fokyoya doğru. yollarına devam etmelerini: için lizmegelem benzin ve yağı tedarik etmek üzre” hara mütevecçiben yola çıkmıştır. e. .Sinemalar..i ( Beyekla ) | Elhamra Ankara postası Mâjik 3 Küçük balıri- yeli Asri 4 Çarın elinası Etual $. Goril Şık : Kazaklar Alkazar : Zenginler şılanı Lüksemburg : Aşık“Prens Pangaltı : Ter&ğ Raken 5 Üstel Alemdar o: Ölüm fedaileri Ferah : Tehlike işemeli Kemal Bey : Gençlik ve spor Kadiköy) Hilâl : Şehivel kurbanı Süreyya Pp : Lora asker || Here küçük beke İngilizlerin yeni Irak komiseri Londra, 7 (AA) —M Koyun sürü Rum garsonunu vokatliyacaktım. Fakat İstan- tanbuldan gelen resmi tebliği okuyunca... — Nazım, kalkalim, şöy- le bir dolaşalim mı? Bel ki bir tanıdığa rast geliriz. — Fena olmaz ağabey. koyun sürüsüne çarparak Flancis Humphrey irak ali komiserliğine tayin edilmiştir. Romanyadaki sui kast Bukreş, 7 (A A)— Daht liye nazırına yapılan sul kasi faili itirafatta bulunmuştur. Cö- rümde şerik olanlardan 4 kişi tevkif edilmiştir. Bükreş, 6 (A.A)— Maibu- at, dahiliye nazırına karşı yapı- lan: sul kastı; müttefikan takbih einektedir. Mütecaviz yirmi yaşlarında; öç aydan beri işsiz kalmış bir memurdur. Son ze manlarda komünist mahafili ile ak sk temasta bulunuyordu. İfadesinde ıhulal âleminde şöh- ret kazanmak için bu sul kasta bulunduğunu söylemiştir. Verangelin cenaze merasimi, Belgrat, 6 (A.A) — Cene- ral Verangelin cenaze merasi wi bugün icra edilmiştir. İspanya Filosunun manevrası| Barcelone, 6 (A.A) — Kıral ile bhriye — Nazırı * Akdenizde manevra yapmak üzre hareket eden filonun amiral gemisine binmislerdir. Fransada fırka mücadeleleri Avignon, 6 (A.A ) — Rad kal sosyalist kongresi, fırkanın temerküz hükümetine iştirak et- metnesi hakkındaki takriri ka- bul etmiştir. Bahri konferans ve İsponya Sentile, 7 (A.A) — Japon baliriyesi erkâmndan, kuman- dan Yanagushi beş devletin sktedecekleri baliri konferansa Jadonyanın iştirâkide ait piin- leri hâmil olduğu” halde Va- slüngtona müteveccihen . trene binmiştir.. Seattle, 7. (A.A) — Japön bahriye erkânından M, Vma- gushi Londrada 5'devlet ara $ında akdolunscak bahri kon- feransa sait. gayri resmi davet nsmelerin bir müddet evel gön- derilmiş olduğunu söylemiş ve Japonyanın. cihan sullüni temi- ne matuf her türlü teşebbüslere iştirake hazır bulunduğunu De- yan etmiştir. Ağa hanın evlenmesi Londra, 7 (A.A) — Ağa hanın. Fransız dikişçi kızla- rından Matmazel Gâren ile izdivaçları o kânunvevvelin tarafından intihap edilecektir Bükreş, “7 (ACA ) — Nabi hükümet, Bozdoğan vefat Bien 2 Gy Na a El gan velat etmiş. Haleli kanunu cesi o mucibince perlimenlğ «halli iha adaş” rifin söylediği bu bariz ya- lan iki tokatla tashih et- |, tirecektim. Fakat herif, bu filirimi anlamış gibi sözü- ne devam etti: — Tabit biz bilmeyiz resmen beyanname çıktı. Böyle diyor. Buyurunuz.. Hayret,, Hakikaten be- yanname böyle diyordu. Ti- renin gelmemesini buka- dar ahmakça bir yalanla tevile çalışan bu lisanı res- imiye Jânet “olsun. Koca bir tirene çarparak yoldan cuklar değil, kargalar bile İline ve üçüncü mad delerinde, görp ordusunun (Komanva) önünde Sirp fir-| numune idi. Bir çok aile- ler; arabalarla, hamallarla istasyona © taşmıyorlardı. Bunlar, her ihtimale karşı İstanbula can atan zavalh- len mâhacir kafileri ve asker kıt'alarıda sokakları mütevellanın imitiyazatı deruhte velakı. badisesi siyasi eziyete. çe y çıldı AGİ ları Türk silâhım (cemiyet siyaseti) aleyhine kullana- rak (dağlar kalıramanı) olan bu hamiyetli siyaset” çiler, İstanbul sokaklarında mahmuz şakırdatan salon kahramanlarile birleşerek bir (gurup) tesis etmişler. Bu vaziyetten müteessir olan ve arkasındaki üniforma: nın, belindeki kılıcının na- mus ve şerefini cidden tak- dir eden büyük kalpli te- miz yörekli zabitan ise; en tehlikeli bir zamanında ordunun o vahdetini ihlâl eden bu hareketi ve aske- rin (siyasetle © iştigalini protesto etmek için (abide hürriyet) civarında bir ga- zinoda içtima eylemişlerdi. Bu içtima vuku buldu- ğu zaman, bir gazeteci si- fatile ben de bulunmuştum. Gerek mülâzim Nurlttin Beyi ve gerek onun bö- Tük kumandanı yüzbaşı Sa- dık Beyi orada tanımıştım. Nurittin Beyin delâletile itfaiye karargâhma gittik. Bizi hayretle karşılıyan Se dık Beyin odasında birkaç zabit daha vardı, Bunların bir kismi, hudut Ht'alas rna mensup zabitan idi, İlk silâh patladığı dakika ri gi? il Hararetli bir kavga! MM sepaşnda Nurt Efani dinin fırınında çalışan iki çırak birbirile Kavga etmişler. Fırında yaplan bu Kavganın pek hararetli olduğuna şüpe yok. z Neticede, birde balımı;- İsr ki, Nari' efendinin (500) lirasından eser yok. Meyer B. M. meclisi reisi Közümi paşa hazretlerinin bacanağı ve İzmirli avukat o Necati. beyi Kızı Semallet hanımla Dabiliye vekâleti mififettiş'erinden beyin akitleri dün Beyoğlu beğ Sarayda Kizim paşa hezretli nin dairelerinde. verilen müsamere ile tes'it olunmuştur, Tarafeyte saâdet ti ederiz. a gei Pariste “Pontoşanj,, Türke çe para bozma köprüsü desi mektit- da'iki sıra üzeresarrak