28 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

ları: VAKIT. 28 Kânune MELİ ol 1979 semen (VAKIT)IN ŞEHİR HABERLERİ Tıraş ücretleri artıyor Berberler cuma tatili için teşebbüsatta bulunacaklar Berberler cemiyeti azası dün akşam Beyoğlu Halk fırkası sa- lonunda toplanarak mesleğe ait muhtelif işleri görüşmüşlerdir. İktimada evvelâ hafta tatilimes- lesilgörüşülmüş,cuma günleri dük- kânların açılmaması hakkındaki teklif kısa birmünakaşadan son- ra büyük bir ekseriyetle kabul olunmuştur. Bunun temini için idare heyetinden üç kişilik bir heyet Ankaraya giderek hükü- met nezdinde teşebüsatta bu- hunacaktır. Bundan sonra tıraş ücretleri- nin tevhidi etrafında çok hara- retli münakaşalar & yapılmıştır. İleri sürülen teklife nazaran ber- berler şimdiki tıraş ücretlerini az bulmaktadırlar. Uzun müna- İzmirde kaşalardan sonra ekseriyet tara- fından kabul edilen fikre naza- ran sakal tıraşı bütün berberler- de 10 kurş olacak, fakat podra, krem, kolonya ve yüz yıkama için ayr ayn para alınacaktır. Bu suretle bir sakal tıraşı 25 kuruş kadar tutacaktır, Daha sonra bir teavün sandığı teşkili konuşulmuş ve bu sandık için mümessiller seçilmiştir. San- dık teşkili için yapılan projeye göre usta ve kalfalar haftada onar kuruş, (çıraklar da 5 er kuruş verecekler, bu suretle toplanacak olan paralar esaslı bir yardım sermayesi teşkil ede- cektir. Cemiyette şimdiki halde 1000 usta ve kalfa, 2000 de çırak vardır. Tayyare cemiyeti bir | Fahrettin Kerim Bey gimeteyi dava etti nirde ©ski senelere a't ve 28 bin lira tutan bey'iye taksimi meselesi etrafındakı İzmir gaze“ telerinin neşriyatından bahsetmiş- tik. Bu meblağdan sonra ortaya birde 22 bin İira meselesi atıl- mıştı. Son gelen Ahenk gazete- sinde çıkan bir'habere göre id- insında ısrar eden Hizmet ga zetesi aleyhine cemiyet hukuk müşavirliği tarafından bir dava açılmıştır. Davanın mevzuu tab- mücip ve hilâfı ba- kıkat meştiyattır. 4 işareiler ——. Ihtamur i Resmi gümrük istatistikleri- nin tetkiki şayan dikkat bir haber verdi: her sene mem- leketimize | hariçten 25, 30 milyon liralık ıhlamur giriyor» muş! Çay yerine ıhlamur kul- lanılması umumileşecek olursa, emin olabiliriz ki, bu 25. 30 milyon gene bir gün bir yüz bin, yabut bir kaç sira lirayı bulacaktır ve şimdiki çay tüccarlar o vakit ıhlamur itha- lâtçıları olacaktır. Eğer birgün böyle acı bir netice karşısınd. kalmak istemezsek yalnız hal. ka tasarruf tavsiyesile iktifa etmiyelim ; aynı zamanda ıhla- mur ve saire gibi dahilde ihtiyacımızdan fazla yetişen mahsuilerin ithalini menedelim, tor. AZ buna dair konferans verdi Doktor Fahrettim Kerim Bey evvelki akşam Türk ocağında «Anormal ve mücrim çocuklar» unvanlı bir konferans vermiştir. Konferansta bir'çok muallimlerle talebeler hazır bu'unmuşlardır. Fahrettin Kerim B. ezcümle de- miştir ki: « Umumi harpten sonra birçok ailelerde çocuk cinayetleri inti- harlar görülüyor. Bunların sebep- i lerinistetkik etmek, ayrırmalke- meler vücuda getirmek, hapisa- neler, tımarhaneler, ayrı terbiye ve islâhhaneler yapmak için kuv- i vetli cereyanlar baş'amıştır. Fran- sada, Almanyada, Avusturyada « Hayil Pedagoju» hufzıssıhhayi akli lâboratuvarları ve terbiye müesseseleri yapmıştır. Bu mahkeme ve teşkilâtın ya- İ pılmasından sonra çocuk cerai - minin azaldığına şahit olunmuş- Bir çocuk mektebe gittiği za- man zekâ, seciye cihetinden mu- ayene edilmesi, meselâ sınıfta kalıyorsa sebebinin talim ve terbiyeden mi, “yoksa ruhi bir arızadan mı ileri geldiğini tetkik etmelidir . Bu müayenelerden | sonra yapılacak tefrik neticesin- de ruhan zinde ve sağlam genç yetiştirmek kabil olacaktır. Bunun içinde saydığım mües- seselerin vücudu lâzımdır . » Yazan: Hüseyin Rahmi — Yüzde doksan dokuz... zandan ibaret çıkarsa. — Öyle çıkarsa seni ne asar lar,ne keserler. Fakatbir de boş | atıp dolu vurursak Nedimin ana | sını ağlatırız.. Haydi göreyim seni.. Şevkiye hanımın karşısında alacağın muğfil tavurları, mukni yalanları bul dazihninde tekrar- Jaya tekrarlaya git.. Rolünü eyi oyna.. Sen dününceye kadar ben burada bu erkek halimde dokuz 6 Ali Safder gider. Avnüsselâh boş durmaz. Nedim Beyi kar- manyolaya getirmek için türlü plânlar düşünür. Dedikodu içtimai bir ahlâk- sızlık sayılır. O umumi hayatın ara sıra emniyet supapını zorlu- yan bir tehlike gibidir. Taşıp saçıldığı zaman çok fenalıklara sebep olabilir. Ne yapalım ki balk dedikoduya bayılır. Sütun- ET EY İranda bir cinayet Katil Mahmut ida- ma mahküm oldu iii Anormal çocuklar! Simin ik çe ta ile gelen gazeteleri bu kanlı cinayetin tafsilâtile odolu- dur. an gazeteleri, bütün İranda dehşetle karşılaşan bu cinayat hakkında şu tafsilâti verilmekte- dir. Abmet oğlu Mahmut isminde | bir adam, bir gece komşusu ©- lan İsmail isminde birinin evine tecavüz etmiş ve kapıyı kırarak içeriye girmiştir. Bu sırada İsmailin biri 6, di- geri 4 yaşında bulunan Emir ve Zehra isminde iki çocuğu gü- röltüden dehşetle uyanışlardır. Mütecaviz Mahmut, ilk hamle- de önüne çıkan bü iki çocuğu Güzel İktısadi hayat: Celâl bey Pazartesi günü gidiyor İş bankası umum müdürü Celâl Bey pazartesi günü Anka- raya hareket edecektir. “ Pöti Parizyen , ve “Övr, gâzetesi muhabiresi madam Pavlof dün Celâl Beyi ziyaret ederek, mem- leketimizin iktısadi vaziyeti hak- kında görüşmüş ve malimat almıştır, Celâl Bey madam Pav- lofu kâzm Nami Beye de tak- dim etmiştir. Maarifte Ecnebi mekteplerde Ecnebi mekteplerdeki Türk muallimleri dün de toplanama- dıklarından, içtimaları gelecek cumaya tehir edilmiştir. e İkdam çıtıyor İkdam refikimizin yarından iti- baren her sabah vazifeyi neşri - yesini ifaya başlıyacağı haber alınmıştır. gebe karım Nusret Hanımın üs- tüne yürümüş ve bunuda öldür- dükten sonra kaçmıya başlamış, fakat zabıta kuvvetleri tarafım dan yaka'anmıştır. Katil Mahmut isticvap olun- duğu zaman, Nesret Hanımın bazı kimselerle gayrı meşru mü- nasebetlerde bulunduğunu, bu hareket kanına dokunduğu için öldürdüğünü söylemiştir. Ahiren' Tahrati“ cinayet mah- kemesi, bir. Müye we.ihi çocuk. katili olan Mahmudun idamına ka- rar vermiştir. gözler « CAZİP BAKIŞLARI... — Müsabakanın birinci devresi — Bu güzel resimleri saklayınız! Sizi sinşmalara' bağlıyan o ılık bakışlardır. Bunu düşünerek gazetemiz yeni bir müsabaka açıyor. Bu müsabaka iki kısımdır. Bir müddet bu sütunda güzel gözlü artistlerin tam resimlerini göreceksiniz. Bu sayıları saklarsanız hem güzel bir kolleksiyon kazanmış, hem de müsabakanın ikinci devresi için hazırlanmış olursunuz. İkinci devrede burada bu dilberlerin yalnız gözlerini göre - ceksiniz. O zaman size soracağız: — Bu bakışları tanıyabilir misiniz? Siz, o gözleri tanıya bilmek için bu sütunda çikan dilber resimlerini saklamağa başlamalısınız! Ancak bu sayededir ki müsabakanın ikinci devresinde mu- vaffak olabilirsiniz. Kur'aya dahil olup mükâfat kazanabilmek için bütün o güzel gözleri tanımak lâzım olacaktır... j Taroakla bi lezzetli taamla ziya- fet verdikleri vakıt gazetelerin sürümleri kat kat artar.Dedikodu- dan zarar görenlere mukabil kazananlar da vardır. Halkın büyük rağbet ve inhimaki tesi- rile bu, onu şeytanetklirane ida- re edebilenlerin ellerinde müthiş bir kuvvettir. “Avnüsselâh bu mel'anet için yaradılmış bir dedikodu üstadı idi. Evvelâ bu raharetinden istifade etmek için şöyle bir şey kaleme aldı: “Fındıklı sirkati atrafında çok şaylalar deverana başladı. Vak'a- yı saran esrar sisleri içinde sağ- lamı çürükten ayırmak hayli müşkül görünüyor.,, “Ahşap, köhne bir binanın yüz bin liralık bir servete me- men ittihaz edilmesi evvel emir- de nazarı hayrete çarpan bir keyfiyettir. Piyasamız da naktin bu nedret ve kıymeti esnasında böyle külliyetli bir paranın ko- nakta bulundurulması hakkında gizliden gizliye bazı esbap ve sevaik dermeyan edilmektedir. Aile esrarına ait hu susatın if şasından mücanibetimiz hasebile şimdilik bu noktalar üzerinde süküt edeceğiz.,, “Yalnız şu kadar söyleyelim ki bu servetin ev kasasında muba- fazasından menfaattar olabilen aile efradından bazıları bulun- duğu iddia edilmekle beraber konak dahilinde yardım görme- dikçe sirkatin hariçten ikama imkân (tasavvur (o olunmadığı şayiasıda bazı mahfellerde ağız- dan kulağa (fısıldanmaktadır. Hemen her faciada böşanan aaa derhal öldürmüş, sonra İsmailin Yeniden açıla- . cak fabrikalar Kaydedildiğine göre İktisat vekâleti memleketimize en fazla ithal edilen mensucatı burada yapmak için bir taraftan mevcut fabrikaların o imalâtını “takviye, diğer taraftan yeni mensucat fabrikaları açılmasını temin ede- cektir. Sanayi bankası bir milyon lira sarfile yeni bir pamuklu mensucat fabrikası alâtı sipariş etmiştir. Bu fabrika altı ay sonra işe başlıyacaktır. Müskirat inhisarı da bir şişe fabrikası yapınak üzeredir. Maliye Vekâleti çuval için harice çok para verdiğimizi na- zarı dikkate almış ve çuval Adanada yaptırmağa karar ver- miştir. Paramızın kıymeti Hükümetimizin paramızın kıy- metini tayin için ilk tedbir ola- rak ithalâtı azaltmak, istihsalâtı çoğaltmak üzere tedbirler aldığı malümdur. Bu husustaki tetkikat devam etinektedir. Yakında tan- zim edilecek beş senelik proğ- ram Heyeti vekileye takdim olunacak oradan meclise sevk- edilecektir. Devlet bankası raporları Alman maliye mütahassısı M. Müller memleketimizdeki tetki- katı neticesini bir raporla bil- dirmiştir. Buna Alman Devlet bankası reisi M. Şaktın da bir raporu merbuttur. Raporlar ters ceme ettiriliyor. ilga edilecek vergiler Maliye veli ŞOR a den kalma gerek şimdi de me- ri, ismi var cismi yok bazı ver- gileri ezcümle harp kazançları, vasaiti askeriye, taraktör gibi vergileri kaldırmağa ve tasfiye etmeğe karar vermiştir. Bazı vergilerde de mükellefler lehi- İİ ne tadilâticrası takarrür etmiştir, Bir tevkif Efkârı umumiyeyi tehyiç eder İİ mahiyetteki neşriyattan dolayi müddei oumumilik (tarafından hakkında dava açılan “Resimli ay,, mecmuası mes'ul müdürü Behçet Beyin tevkif edildiği ya- zılmıştı. İstintak dairesi “Köyüm- de neler gördüm,, ünvanlı yazı- nın muharriri Emin Türk Beyin de tevkifine lüzum görmüş ve Emin Bey tevkif edilmiştir. Yahya Kemal Bev Madrit sefirimiz Yahya Kemal Beyin felçten rahatsız olduğu teessürle haber alınmıştır aşk zenbereği olduğu gibi bu sirkatede sevda Har söyleniliyor. “ Esirfiraş (ibtiyar (Paşanın kaynar çağda terrütaze bir zev- cesi bulunması zihinleri türlü ib- timallerin hücumuna maruz br rakmaktadır.,, “Bir kerre ipliği pazara çık- mış olan bu esrarın yakinda ucuzlıyacağına şüphe yoktur... Avnüsselâh Nedim Beyi böy- le birkaç cepheden birden vur- mak müfsidetile meşgulken he- nüz aradan üç saat geçme- den Ali Safder avet etti. Çehresinde muammai bir dur- gunluk vardı.. Bir tarafa çekilip oturdu. Söyleniyordu. Avnüsselâh Oo mütecessis hiddetle: bir (Bitmedi)