12 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

12 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

# mesele EMLEKETTE VAKIT — 2 Hamamı olmıyan kaza ! Bozöyükte senelerden beri tek bir hamam yoktur... Kazıda pancar zircati mütema fıven artmakta, bir ta'aftanda bağ vetiştirilmiye çalışılmaktadır Hususi Bozöyuk muhabirimız yo- Ziyor : çi İki seneden beri çiftçilerimiz pancar ekmiye pek ebemmiyet vermişlerdir. Halk, pancar ye- tştirmek hususundaki bilgileri tamamen o kavramıya o başladı- ğından yıldan yıla pancar tar- laları çoğalıyor. Geçen sene Bozöyük istasyo- hundan bir vagon 15000 kilo hesabile 34 vagon ve Karaköy İstasyonundan da 75 vagon pan car gönderilmişti. ) Bu şene pancar ekenler daha Tiyade olduğundan mahsul be- ber vagon yirmi binden kırk beş bin kilo Yagondur. Karaköy istasyonun- dan da 155 vagon olup tam | 285 vagon safi pancar Uşak şeker fabrikasma gönderilmiştir. Pancar ekecek kimseler tarla- r larını ilk tımar yapılma zamanı şu mevsim olduğu için müraca- atlar başlamıştır. Bugüne kadar İ yeni senenin pancar taahbüdatı 2500 dönümdür. Bundan başka bazı meraklı- lar, «burada üzüm bağı yetiştir- miye çalışıyorlar. Resimde rüldüğü veçhile kasabanın üst X tarafında “ Kınltepe ,, etekle - rinde ve daha bazı yerlerde bağ yetiştirmiye başlamışlardır. Be'ediye işlerimiz iyi gitmek- tedir. Evvelce kasabaya demir borularla getirilen su için bu se- ne bir depo yapılmıya başlanmış- tir, Bu su depoşu 50,000 litre su alacaktır. ç Bozöyükte halledilemiyen bir var; bamam.. Burada 300 sene evvel yapılan bir ha- mam vardı, işgalde Mi İ di kasabanın ortasında iz İ bir yert gibi harabe halinde kaldı. Bir vakitler, halkın temiz- liğine hizmet eden bu bina Şimdi başı boş hayvanların bir Mmecei oldu. Geçen sene vilâyet W evkaf idaresine bu hamamın kaça yapılacağını ve senevi D€ kadar varidat getireceğini sordu. Evkaf hamam, eski şeklini bozmadan yapılırsa 3500 liraya yapılmasının kabil oldu- ğu ve senevi 2000 lira vari- dat ileceği cevabını verdi. Mila ee bir yıl geçti, “Biz bu hamamın yapılmasına intizar *derken geçen seneki sorgular bu sene de tekrarlandı Yalnız Ecçen sene Salim Bey isminde bir mühendisin keşfe geleceği beri vardı, bu sene ortada Öyle bir haberde yok. nufusa yakın nüfuza malik olan kasabamızda halkın mezafet ve taharetine ait bir Meselenin o muamelesi Bileci ile Bozöyük arasında iki sene *dvam ederse, bu hamamın en kim bilir kaç sene » dolmak şartile 130 | gön İ Yaprak dökümü | b! Evkaf idaresi bu hamam ye- rini derhal satsa daha iyi olur. Hiç olmazsa bu harabe ortadan kalkar da civarındaki evlerde sı- cak zamanlarda etrafa halkala- nan pis kokulardan kurtuluruz. Demirci Zade Alt Rıza Doğum Polis müdüriyeti tercüman ve sansörü Mustafa Necip Beyin bir kızı olmuştur. Yavruya mes'ut ömürler dileriz. Sa Vapurda okuyabilir misiniz ?— Karadenizin Fırtınalara hükmeden bir adam - Vapurda yılbaşı - Vatanın kapısı maruf bir siması Sana İİ Ar 0. İsa şir almalı, Bu romanları da... Zaten nasıl olsa başka vakit okuyaca- ğım yok. Ya mecmualar? Altını çizdiğim makaleler bir yığın ol- du; şöyle bir öğle yemeğinden sonra cıgara salonunun köşesine kıvrıldım mı iki saatte çeviririm. Birkaç tane de Avrupa mecmu- ası, günün gazeteleri.. tamam. ,, Az çok uzunca bir seyahate hazırlandığım zaman bavulumu böyle hazırlarım. Fakat her yol- culuğumda bu, ihtimamla sıraya koyduğum eserleri baştan aşağı devirdiğimi zannetmeyin. Ekser ol , meselâ vapurda ras- ladığım eski bir mektep arkada- şımın 48 saat süren hayat tarih- çesini dinlemekle geçer. Bu defa okumak niyetinde idim. Pancurları sımsıkı Kapan- mış yalıları, ıslak, ürpermiş ko- rularile Boğazın cam arkasından seyredilen donuk manzarasından sonra, ufku 300 metreyi geçmi- yen sisli, sakin bir deniz üze- rinde seyahati düşünüyordum. Evet, fırtınayı halırımdan bile istemiyerek O sıcak sessiz bir salon, ve kitaplarım. Fakat gene olmadı. » Bavulumu kamaraya yerleştir- miş, güverteye çıkmıştım. Galata rıhtımının kalabalığı arasından ayrılıj bir yolcuyu mer- diegieri birçok yolcular, sevinçle, tezahüratla karşıladılar, —0O.. o! maşallah. — Bravo! Yaşa.. — Hay Allah razı olsun. — İşte böyle, Hızır gibi ye- tişir. i “İçeri salona müjdeciler gitti : — Hüseyin Avni ge'di ; kork- mayın artık ; selâmet. Bolu cıvarında orman işletmek için || nun kafilelerinin tasarruf busu- Demiryollarımız Demiryollarımız inşaatı faali- yetle devam etmektedir. İlk baharda Ankara- Çankırı hattı- nın ray ferşiyatı bitecek. Cenup- tada Fevzi Paşa battında hat Malatyaya kadar temdit edilmiş olacaklır. İsveç grubu tarafından şimdi- ye kadar © yapılan şömendöfer inşaatının yekünu 7250 kilomet- reye baliğ olmuştur. x Maruf bir ecnebi gurubu müracaat etmiştir. Bu müracaat vekâlet tarafından tetkik ediliyor. X* Maarif emini Muzaffer, talim ve terbiye reisi Mehmet Emin, beden terbiyesi umumi müfettişi Selim Sırrı Beyler ve- kâletin daveti üzerine Ankaraya gitmişlerdir. Bu davet gelecek seneden itibaren ecnebi mektep- lerinde ilk tahsilin Jağvı bak- kında hazırlanmakta olan kanun lâyihası ile alâkadardır. Bu ka- vunla ilk tahsil Türk mektep- lerine hasredilecektir. * Bu sene tatilde Darülfü- sunda irşadatta bulunmak üzre Anadoluya dağıtılmaları tasavvur | edilmektedir. Bu kafilelere pro- fesörler de refakat eğceklerdir. Denizler süt liman olacak. Sa- londa elini sıkan sıkana. Bir nü- mayiş, bir şetaret... Neşeli, kırmızı yüzünde iri bir tebessümle etrafına teminat ve- riyor: — Ben bu gemönün içünde iken Garadenüzün üstünde balık sırtı gadar dalga olursa işte ben buradayum he.. a bir zata sordum; Ki Bu Hüseyin Avni Karade- nizin en maruf adamıdır. Zen- gindir, tüccardır. Orduludur ama, Senenin on iki ayında yirmi dört kere Ho- padan İstanbula kadar Karade- nizin her iskelesinde Ona rastlar- sınız, Herkesle ahpapbır. Her işte baş çeker, Milli çetelere erir dan ilk silâh, kaçıran onun me- torları idi. Karadenizde ilk defa pervasızca şapka giyen Hüseyin Avnidir, tayyareye €n büyük laneyi O verir. — Ya bu:şöhreti nereden ? — Tecrübe ile sabit. O vapu- ra bindi mi, Karadeniz kuzu gibi oluyor. — Bari Seyrisefain bu zatı bütün kış Boğaz dubasında o- turtsa, Sonradan Ooöğrendim ; Obu bir o vapur (Ohalkini Oo meş'eye boğan adam ne vaziyette * imiş, bilir misiniz? Beiçikada tayyare- cilik okuyan bir oğlu on gün evvel ölmüş. Cenazesi yolda | imiş, ana vatana getirtiyormuş. O sadece: — Ben yanmam diyor. Ben ondan kendim için hizmet bek- lemiyordum. Fakat memlekete hizmet ettiğini Ogörmek İs- terdim. . Bana oğlunun son mektu- yo vi 7.— VAKTİ. 12 Kümunsani 1930 2 MEMLEKET HABERLERİ 1 İzmirde Hapisane hadise- leri çoğalıyor İzmir hapisanesinde gene bir | ağır cerh ve bir firara teşebbüs hadiseleri olmuştur. ( Katilden 15 seneye mahküm olan Hacı Fuat 15 güne mahküm arabacı Ahmedi ağır surette bıçaklamış- tr. Sebebi bir alacak verecek meselesidir. Diğer bir mahkü- ma âit firar teşebbüsü olmuş, fakat derhal önüne geçilmiştir. Dinarda Azğın bir çetenin marifeti | Dinarın Delisir köyünde (5) silâhlı şahıs bir kadını soymak için evine girmişler, kızını öldürmüş- ler, kadınla, oğlunu, torununu yaralamışlar, gelininin kolunu kır- mışlar, evi soyarak kaçmışlardır. Fakat Dinar müddeiumumisi ile jandarma kumandanı bu meçhul şerirleri bir iki gün içinde mey- dana çıkararak yakalamışlardır. Adanada Harabelerde kumar Adanada şehrin kuytu köşe- lerinde kumar çok ilerlemistir. Türk sözü refikimiz bu işsiz güçsüz kumarcıların faaliyetin-* den şikâyet etmektedir. İ bundan şu satırları okudu: «Bana itimat ver baba! Bana Orta Asyadan kalkıp Türk bay- rağım Amerikaya iriştirdiğini görmek İsterim, de.» Vapurda yıl başı yaptığınız var mı?.. Benim de yoktu. Trans- ikler için bir şey söyle- om, bizim vapurlarda pek firak oluyor. Büyük eğlence yerlerinden, şehirlerden ve ka- ralardan * uzak bir yılbaşı. Bir vapur salonunda iki poker ma- sas başında yeni senenin taliini deneyen sekiz on kişi kulakla- rımızda Istanbul radyosunun bir zurna peşrevi, Yılbaşı yapıyoruz. » Yılbaşından bir saat sonra Samsun ( İimanındayız. Samsun, sahilleri dağlardan siyah duvlar- la çevrilmiş vatan bahçesinin bir kapısı. Zen > içinde, Kâğıt fener- le bir düğün evi kapısına benziyor. Şehrin üstün- de alçak bir bulut parçası baş- tan başa kızarmış. Vatanın bütün ışıkları söndü- , Onları yeniden ören era adam da bu ka- pıdan girmemiş midir ? Banguoğiu Tahsin Çok teci bir cinayet Samsun tüccarından Hacı Pş. zade Ahmet Beyin oğlu Remzi | Bey amcası Abdurrahman Efendiyi! tabanca ( kurşunyle cerh ve katlolunmuştur . Hadise alacak meselesi gibi basit bir sebep yüzünden zuhür Bergamada Kurnaz bir kafil nasıl kaçtı? Geçenlerde Bergamada bir hadise olmuş, polisle Lâtif isminde eski bir katil arasında heyean- h bir müsademe © yapılmıştır. Polis tarafından bir meseleden dolayı aranan bu adam davete icabet etmiyor kaçıyordu. Nihayet kendisine yolda tesadüf edilmiş, Lâtif darmak istemediği gibi polisede hücum etmiş, orada şehri heyecana veren bir müsa- deme başlamıştır. İsin dikkate şayan yeri yakalanacağını anlıyan katilin düşündüğü kurnazlıktır; Lâtif derhal kucağına bir çocuk almış, çocuğu vurmak İhtimali': ateşi kesen polislerin önünden savuşup gitmiştir # Balıkesirde | Tünel faciası Balıkesir-Kütu! »» hattında bir tunelin 30 metrelik bi. Sswnim çöktüğü şayi olmuştu. Tahkikata nazaran bu kazada yalnız tünel- de beton inşaat ile meşgul ole” Franç isminde bir usta tave-a tahta çakarken 4 metre mikâbı İ bir toprak kitlesi çökmüş ve 6 metreden bu toprakla beraber yere düşen Franç ölmütür. Ya- nında çalışan Hern Adam ismin- de birsi de yaralanmıştır. Kaza bu şekilde cereyan etmiştir. İ İstanbul maliye müfettişlerin den Faik Beyin pederi: Diyarı bekir sen Çarhi zade Hacı Abdülhamit Niyazi Bey dün gece vefat etmiştir. Cenazesi bu gün saat on bir buçukta Beyazıtte E- min Bey (maballesinde Şark pansiyonundan kaldır: >w yant camii şerifinde namaz kılındıktan sonra Edirnekapıda- ki makberei mahsusuna defno- lunacaktır. Mavlâ rahmet eylesin. SAHİR OPERETİ KIŞ TEM- SİLLERİNE BAŞLIYOR 14 ikinci Kânun salı günü akşamı Ferah tiyatrosunda Av- rupadan avdet den Ömer Aydın Bey iştirakile (Çardaş förstin) meşhur Macar opereti, İstanbul bankası Tarihi tesisi 1011 Mahmutpaşada tarakçılarda Abudefendi hanındadır Bi'ümum batka muamelat yanar Vadesiz tevdista senevi vüzde 6. alg ay vadesile 8, bir sene vadesile 9, faiz vermektedir LİE rrrr ere) elemenk Babhrisefit Bankası Merkezi Amisterdam ? Mezun sermayesi: FI, “5,000 009 a Tediye edilm ş sermayesi: 5,000,000 5 İhtiya' akçesi: 3,000,000 İstanbul şubesi Galata Karaköy Palas Tel: Beyoğlu 3711/15 etmiştir, henüz genç ve gürbüz bir delikanlı olan Remzi Beye yazık olduğu kadar memlekette büyük bir tülün ziraatı yapmak suretile mustahsil solan Ahdur- rahman (o Efendiyede (yazık olmuştur İstanbul tali şubesi ieaabul! Alajamci Han Tel: İstanbul 569/70 nevi Banka ve kiralik: kasalar 5 Her . a e ÜMMÜ MEME Mb, iğ