28 Haziran 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

—. Daktilo müsa Kelime mi, vuruş mu bakaları Ti Avrupa ve Amerikada yapılan musa: bakalarda takip edilen usuller “ihan dakfile şampiyonu A Geçen defa söylediğimiz veç- hile gerek Avrupada ve gerekse Amerikada daktilo o mesleğini teşvik ve müteşebbislerini refah Yolunda tergip için muayyen Zamanlarda muhtelif müesseseler tarafından müsabakalar açılır. Bu müsabakalarda daktilo lardan aranılan evsaf şunlardır. 1 — Muayyen bir şeyi muayyen dakikada yazmak. 2 — Muayycu bir cümleyi muayyen manda tekrar tekrar ya? (meselâ bilvesile takdimi hürmet olunur) gibi bir cümle. 3 — Doğru ve usuluna tev- fikan bir mektup yazmak. Cur- evvelki müsa- ezberlenmiş bir za yazmak ui. parfait iki : nüsa baka. şelterinde miyar olarak vuruş veyâ kelime adedi nazarı dikkate alınır. Vuruş adedi ge- rek harf, işaret adetleri ile mesafe çubuğ her vuruş bir darba o addedi'crek daktilonun muayyen bir zamanda kaç ve- ruş yaptığı hesp edilir. Meselâ oyarm o saat vuruş... Bu tarzda yapı'an müsabaka- lar daha vazıh olur. Bu vuruş; darba sında da darba adedini taksim ile vasati bir adedi bulmak kabildir. ahval eksei yerlerde tatbik olunur. Bundan dolayıdır ki her yerde daktiloların tenkit kava- idine sun derece riayet etmeleri icabeder fazla mesare bırakmak müsabaka aleyhinedir. Onun içindir ki bu gibi yer- lerde beynelmilel tenkit kava- idi eşaş ittihaz edilir ve ancak bu kavaid ruş adedi sayıla bilir. Bilhassa bizde bu hususa ma 4000 müsabaka- beşe kelime Jbert Tongora| | gora) yine bu şekilde bir müsa- kada 571 darbe saniyede 9-10 darbe demektir. Şu hesaba gö- re dakikada 125 kelime yazmiş- | tir. İkinciliği (Mme Depuis) namın- da bir Parisli daktilo kazanmış” tır. 2630 darbe yani dakika 431 darbe vurmuştur ki saniye- de 7 vuruş demektir. Üçüncü- lüğü (Mme Vivien ) kazanmıştır. (Mis Betty) İngilizdir. Mançester de doğmuştur. Halen İngilterede büyük bir müessese- | nin baş daktilosudur. Mütema- diyen üç sene şampiyonluğu mu- | hafaza etmiştir. Yirmi iki yaşın- da zarif bir İngiliz güzelidir. Dikkat edilecek olursa müsa- bakalarda asıl vuruş (1) nazarı dikkate alınıyor kullanılan beş ile taksim usulü daha ziyade vasati bir usüldür. Çünkü keli- meler arasında bir harfli ve iki harfli üç, dört harfli arka gibi küçük kelimeler olduğu gibi (Hazimsizlikte) gibi uzun keli- melerede tesadüf edilir. Bu müsabakayı biz de tecrübe etmeliyiz nisbeten kolay bir mü- aslen sabakadır. Amerikada cihan daktilo şam- piyonluğu kazanan (Albert Tan- bakaya girmiştir ve geçen sefer söylediğimiz gibi dakikada 132 kelime yazmıştır. «Albert Tangora» (Sacremento şehrinde domuştur. Kendisi 1923 senesindenberi birinciliği muha- faza etmektedir. Kezalik 1928 senesi 29 eylül tarihinde Kaliforinyaada açılan | müsabakada ikinci gelen (Hossfeld) de dakikada 131 kelime yaz- | mişler, akşama Eğlence dönüşü | Edirnekapısında cinayet oldu Dün gece Edirnekapısı dışarı- sında bir cinayet olmuştur. Ha- dise hakkında tahkikat yaparak şunları öğrendik; Karamürsel mensucat fabrika» işçilerinden Ibrahim, kasap Hâmit ve döşemeci Hüsnü efen- diler ve aileleri dün Edirneka- pısı dışarısında Karıklıbağa git- | güzelce | kadar eylenmişler ve akşam stabalara binerek evlerine dönmiye baş- lamışlardır. Fukat tam mezarlık- lar arasından geçerlerken önle- rine birkaç adam çıkmış, araba- | dakilere tecavüz etmek istemiş- lerdir. Fakst arabada bulunan İ erkekler derhal yere atlıyarak meçhul adamların #stlerine rümüşler ve bir boğuşma başla mıştır. Nelicele Ibrahim efendi | yüzünden, döşemeci Hüsnü efendi| boynundan, Hâmit efendi de göğsünden yaralanmıştır burada- | kilere taarruz edenler arasında İ bir börekçi, bir de Feyzi ismin- | de bir makineci bulunduğu söy- lenilmektedir. Jandarma tahki- | kata başlamıştır. Manifaturacılar Dün veni idare heyetlerine namzet seçtiler | | mıştır. 2— Muayyen bir cümleyi tek- rar tekrar muayyen bir zaman- #da yazmak buna fransızca (phrase | İ repetee) denilir. Bittabi bu cüm- | İ le herkesçe ezberden yazılır ve İ bunu d.ktilonun kendisi intihap Bu | atteessüf hemen bi; riayet edilmi ! yor gibi bir şeydir. Yazılan ya- zılara bakınız herkes indi bir şekilde mesafe bırakır. Verilen bir metni muayyen vakıtta yazmak üzerine yapılan müsabakalardan birisi Avrupada çerçivesi içinde vu- | Parisde Majik Siti (Magic City) | de teşkilali ticcariye sendikaları nezareti altında 7 Teşrinievvel 929 tarihinde (o icra edilmiştir. Müsabakaya 76 daktilo iştirak | etmiştir Bunlar içinde İngiliz, Fransız, Belçika, Alman, Fele- menk, İspanya, Çek, Lehistandan İştirak eden dsktilo vardı. Mu- sabaka mevzuu bir gazeteden bir Parçayı yirmi dakikada kopya etmekti, Bu müsabakada Miss N Betty « birinci gelmiştir. Bu kız 20 dakikada 11930 darbe vurmuştur. Yalnız ufak büyük yapılan 50 yalnış için vüruş tenzi: edilerek 11454 darbe hesab edilmiştir ki daki- tam eder. Umumiyet üzere bu cüm- le 70 darbalıktır. Verilen vakit te beş dakika- dır. Bu müsabakaya yüksek sü- rat müsabakası da denilir. Nis- peten de kolaydır. Meselâ: (Bilvesile teyidi ihtiramat ve tazimata müsareat eyleriz Efen- dim Hazretleri ) gibi bir cümle- nin beş dakika içinde kaç kere yazılabilceğie mevzuu bahistir. 3 — (Courier forfuti); bu mü- teaddit ticari mektupların dak- | tilosu imlâ edilmek suretile mü- kemme', hatasız, muntazam bir tertipte mektup yazmaktan iba- rettir. Bunda adabı tahrir deni- len kiwiide tevfikan en ufak ve en fazla (prescntable) mek- tup yazan müsabakayı kazanır. Bu müsabaka Avrupada olduğu | gibi Amerikada da her sene yapılıyor. Bu müsabakalarda muvaffak olanlara bir kupa veya nakten | bir mükâfat verilir. Jüri heyeti ise daktilo - steno cemiyetleri murahhaslarından ve | ve milli veya ecnebi mütahas- | sıslardan mürekkeptir. İ Jüri heyetinin kararı da kat'idir. daktilo musilimi Hâmit Ti Vuruş Fransızca (Frappe) İngilizce Seroek makabdilidir. bir | İ rede Cemiyeti Tedi i cümleden olmak üzere 3 VAK!IT 23 3 Awru DN) Darüşşafaka dün 57 ıncı yıl dönümünü tes't etti Mektep mezunlarından İzzet B: y, bu eski ilim yuvasının güzel bir tarihçesini yaptı | Darüşşafakada vefişen ilim, » debiyat ve musiki östatları kim.erdir ? Tes'it merasiminde hazır Darüşşafakanın 57 inci yıl dönü- | mü münasebetile dün mektepte bir müsamere verilmiştir. Müsame- ei islâmiye âzaları, mektebin birçok mezun- ları ve aileleri hazır bulunmuştur. Saat üçte mektep talebelerin- | den mürekkep bir grupun söy- lediği istiklâl marşı ile müsame- reye başlanmıştır. Mektep müdürü Ali Kâmi B. müsamereye gelenlere teşekkür ettikten sonra sözü mektep mezunlarından Şirketi Hayriye işletme müdürü İzzet i B.e bırakmıştır. İzzet Bey mektep ve Cemiyeti | | Tedrisiyei islâmiye hakkında u- zun boylu izahat vermiş ve bu şunları söylemiştir : « Cemiyeti Tedrisiyel islâmiye i 1281-1865 tarihinde Maliye na- zırı merhum Ziya paşa tarafın- dan Aksarayda Horhorda teşkil İ edilmiştir. Cemiyetin müessisleri Dün şehrimiz manifaturacıları | cemiyeti Beyoğlu C, H. F. binamnda toplanarak henüz ce- | miyete dahil olmayan arkadaşları nezdinde (teşebbüsatta bulun- İ mağa karar vermişlerdir. Manifaturacılar dün 15 gün sonraki heyeti idare azası intihap- ları için namzetleri ayırmışlardır. —— Adada balo Maarif cemiyetinin 17 tem- muzda Büyük adada Yat ku- lüpte vereceği balonun tertip heyeti dün kulüpte içtima etm'ş, balonun mükemmel olması için | kararlar vermiştir. | Hanımlar 2, erkekler 3, kadın ve erkek iki kişi de 5 liralık | biletlerle gelebileceklerdir. | Bir hususi heyet Gazi Hz. nin | de huzurlarile lütfen balosunu şereflendirmelerini rica edecektir. cemiyet | Yalovaya su getirildi Sadullah beyin Yalova kaplı- calarına menbalardan toplayıp getirmekle meşgul olduğu soğuk ve iyi sular dün yeni tesisatta akmağa başlamıştır. Yeni sularla kaplıca yeni bir hayat bulmuş oluyor. Bu su ban- | yolarda soğuk su kurnalarından akacağı gibi, çok temiz bir su olduğu için çeşmelerde de akı- | tılacaktır. m a AE a riyaziyeye Ziya Pş., Ahmet Muhtar Pş., Vidinli Tevfik Pş., Maliye na- zın Tevfik Pş., Ali Naki efen- didir. Cemiyetin hayatı dört devreye taksim edilebilir, Birinci devrede, cemiyet, Çarşı içinde Örücülerde çırak mektepleri aç- mıştır. Her sınıf ahaliye mahsus olan | bu mektepten sekiz sene zarfın- da 3000 talebe mezun olmuş- tur. Elifba ve hesap ile derse başlanmıştır. Cemiyet o bilâhare Darüşşafakayı inşa etmiş ve 12 Haziran 1289 Cuma günü mek- tep merasimle açılmıştır. Mektebe ilk defa 57 talebe | ! Kaydedilmiş, bunların 28i oku- ma yazma bildikleri için ikinci sı- | nıfa geçirilmiştir. lik tedrisata ikinci sınıfta ma- lümatı nafia dersile başlanmış ve bu dersi dini bütün namile maruf Kayserili oOMustafa Pş vermiştir. Mektebin ilk prog'a- mını ihzar cden Süleyman o Pş. dır. Fünun lisesi mahiyetinde tahsili tali ve müddeti tahsili sekiz sene olmak üzere küşat edilen mektepte program icabı ehemmiyet verilmiş ve bu devre mekâtibi öliyeye riyaziye muallimleri yetiştirmiştir. Darüşşafakanın 1887 de açılan idadilere 11 ve 1908 den osnra açılan liselere 35 sene tekaddü- mü yardır. Meşrutiyetin ilânını müteakip mektep me'zunları ve bulunanlardan bir gurup İ müessesye merbut olanlar tara- fından teşkil olünan şimdiki | Cemiyet Darlişşafâkayı asri bir lise haline getirmiştir. | Mektebin teşekkülünden bu- | güne kadar 200 muallim hiz- met etmiştir. Bunlar arasında Zekâi dede, Halis efendi, Isfa- hani Habip efendi vardır. Mektep Salih Zeki gibi riyaziyeciler, İsmail Safa, Vefa, Ahmet Rasim gibi edipler, Kâzım, Ahmet Asım, Lof- çalı Hüseyin, beyler gibi musiki üstatları, Muhiddin Sebati, Vasfi | Mahir gibi gençler yetiştirmiştir. Mektebin en kıdemli olan mezunu olarak gösterilen Etem Pş. müsamereye gelmemiş ve diğer en kıdemli me'zun Telefon komseri Mustafa Fuat Bey gel- miş ve alkışlanmıştır. Bundan sonra davetliler bah- çeye (o çıkmışlar, limonatalarla iza: (o edilmişlerdir... Bahçede jimnastik, © voleybol oynanmış, koşu ve maç yapılmıştır. Japon âlimi i Yeni harflerimize dair tetkikat yaptı Profesör Tohanauata teyyara ile Ceneveye gitti Bir kaç gün evvel şehrimize geldikten sonra Ankaraya giden | Japon darülfünunu coğrafya ve | tabiiyat profesörü M. Tohana- vata dün İstanbula dönmüştür. Profesör kendisile konuşan muharririmize şunları söylemiş- tir; — Ankarada dil encümeninin içtimalarında bulundum, Türk harf inkilâbı pek mühim bir şey. Ben Japonyada da lâtin harf- lerinin kabulü için tetkikat ya- pıyorum. oOFakat biz Türkiye kadar çabuk kabul edemiyece- | gız. Çünhü henüz” Japon efkârı umumiyesi buna müsait olmadı- ğı gibi bir çok kitapları da fe- da etmek istemiyoruz. Türkiye- de bundan başka birçok tera kiler gördüm. Ankara mükem- mel bir şehir oluyor. Memleketinize tekrar g:lmek İ bislerile ayrılarak Cenevrede il- mi bir kongreye iştirak edece- ğim. Profesör bugün sabah saat | 4 te tayyare ile Parise gitiştir. |