19 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

19 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

ik Şarkta tarama haraketi bitiyor (Ustarahı Tinci sayılamızda | Biş rivayete göre (Ağrı dağı ) üzerinde yapılacak kat'i harekâ- tan daba birmüddet tehiri ihti mali vardır. Bunun sebebi dağ Üzerindeki eşkıyayı daha kolaylıkla tenkil edebilmektir. Zira bu gün- lerde ağrı dağı üzerindeki eşkıya eteklerinden yukarılara doğru kaçmağa başlamıştır. Hatta bun- ların dağ üzerinde (400) metre kadar yükseklere çıkdıkları anlaşılmaktadır. Eğer bir müddet beklenecek olursa buralara kar yağmağa başlıya- tak, o vakıt yüksek tepelere, bilhassa en yolsuz ve en arızalı taraflarına çıkân eşkıya karlar altında * kalmamak için tekrar dağın aşağı taraflarına inmeğe mecbur olacaktır. Binaenaleyh bugün Ağrı dağının nisbeten az irtifalı yerleri kuvvetlerimiz tara- e im lminnl | yaptıktan sonra İrana kaçan €ş- kıyayı kuvvetleri ile takip ede- rek Iran hududuna dahil olmuş ve İran hudut kumandanını fena balde tahkir etükten sonra av- det etmiştir. Karaköse 17 -— Tayyareleri- miz bugün de Ağrı dağını bom- bardıman etmişlerdir. Her xa- man dağa sabahları gitmeği iti- yat edinen tayyarelerimiz bugün beklenmiyen bir zamanda görü- nünce çadırlarda oturan asiler nasıl kaçıp kayaların arasına saklanacaklarını bilememişlerdir. Fakat tayyarelerimiz dağdaki çadırların vaziyetinde bir tebed- dül müşahede etmiştir. Bundan başka dağın 4000 metre irtifamdaki mahalleri bom- bardıman edilirken Iran topra- ğından tayyerelerimize mitralyoz ile ateş açılmıştır. fından işgal edilir ve her taraf- tan bir ateş çenberi ile çevrilir ise yeniden karlar yağmağa baş- ladığı zaman aşağılara inmeğe mecbur olacak olan eşkıyanın daha kolaylıkla ele geçirileceği hesap edilmektedir. Maamafih bu hususta kat'i kararı anlamak için bir iki gün beklemek lâzımdır. Baybut 17 (Akşam) — Erzu- rum valisile görüştüm. Gelen son malüimata göre Çaldıranda yapı- lan harekât muvaffakiyetle ne- tcelenmiştir. Salih paşanın biz- zât mahallinde idare ettiği bu son temizleme ameliyesi bu ak- şam tamamen bitecektir. Zeylân deresine gömülmekten kurtulanlar Van hududunda ya- kalanmiış, Van havalisinde ve — Çaldıranın şimalinde kaçakçıları saklamak istiyen köyler ceza” landırılmıştır, Bu suretle Ağrı dağı müs- tema. olmak üzere bütün çark hududumuz mikroplardan ve müf- sitlerden kurtulmuş O bulunıyor. Salih paşa cumartesi günü Ba- yazite giderek ordugâhını orada kuracak ve senelerden beri bit- miyen bu Ağrı dağ meselesini de balledecektir. Maamafih bu mıntakada tenkile, kar yağarak, şekilerin tepelerden aşağı inme- leri için bir müddet sonra baş- lanacaktır. Trabzun, 17 (Akşam'— Halk arasında dedi kodu halinde söy- lenen şayıalara göre güya Ağrı dağındaki şakileri (O bombardı- mân eden tayyarelerimiz Iran bududüna tecavüz etmişler ve İran nöbetçileri tarafından mit- ralyöz ateşine tutulmuşlardır. Hattâ rivayete göre tayyare- dilerimiz de iran nöbetcileri Üzerime ateş açarak uzun müd- det müsademe etmişlerdir. Bütün bu şayialar külliyen as'dan aridir. Ne ordumuz ve ne de tayyarelerimiz iran hudu- duna tecavüz etmemişler ve her hangi ateşe maraz kalmamış lardır. Hava kuvvetleri o kumandanı bu; mesele hakkında bana de- di ki “Hiç bir zaman ecnebi bir .kuvvete taarruzdan dolayı yaylım ateşine maruz kalmadık. Bu şayia yalandır. imize göre bizimle değil fakat İranlılarla Ruslar arasında -eşkıya yüzünden bir hadise olmuştur: Huduttaki Rus kumandanı Rus hududu dahilinde ( çapulculuk Bilhassa bu hadise çok nazari dikkati celbetmiştir. Asileri mu- hafaza maksadile bu harekâtın yapılmış olduğu sarihtir. Dağdaki asilerin civar kaza ve köylerimizle her türlü irtibat- ları kesilmiş, esasi bir zincir tecessüs etmiştir. Zeylân isyanı başlamadan ev- vel dağdaki rüesadan Ferzendi- nin, atını Karaköseye gönderip nallattığı söylenmektedir. Taymis ne yaziyor? Istanbuldan Taymis gazetesine bildiriliyor: Türk kürdistanında son vukua gelen * çarpışmalar o hakkındaki bir tebligi resmi Ararat dağı etrafında zuhur eden kargaşalık- ların sırf siyasi bir mahiyette olup hali Hazırda mikayet buldu” ğunu bildiriiektedir” ““* ” Kürtlerin Bayazıt ve diğer ka- riyeler üzerine olan bütün taar- ruzleri ehalinin yardımı ile kuv- veller tarafından tenkil olun- muştur. Bu taarruza iştirak eden asilerin. miktarı 1500 tahmin olunmaktadır. Kürtlerin zayiatı mühimdir. Bir çok reisler telef oldular. Tebliği resmi İrandan gelerek Türkiyeye dahil olan çeteler hakkında bir şey kaydetmemek- tedir. Manidar olan bu süküt, şimali Kürdistandaki bütün u- salın def veya esir edilmediği zannını vermektedir. Maamafih usatın omaksatlarına muvaffak olamadıkları ve umumen rüc'at ettikleri muhakkaktır. Temamen tenkilleri ise zaman meselesidir, Balo Çok parlak oldu Gezi Hz. Beloyu şereflen- dirmişler ve dün sabeh Yelo- vaya evdet etmişlerdir. Evvelki gece Büyükadada yat kulüpte Maarif cemiyeti tarafın- dan verilen balo pek parlak ol- muştur. Saat bire çeyrek kala Reisi- cümhur Hz. Yalovadan teşrif ederek yat kulübün iskelesine çıkmışlardır. Gazi Hazretlerinin baloyu şereflendirmeleri herkesi sevindirmiş ve baloda bulunan- lar büyük Gaziyi hâraretle al- kışlamışlardır. Bir kaç kere dan- seden reisicümhur Hz.leri saat dört buçukta kulüpten ayrılmiş- lar ve Ertuğrul yatma binerek Yalovaya avdet etmişlerdir. Diş tabipleri | Üst tarafı T inci sıvıfamızda J sözlerin alenen neşredildiği için bu dişçinin mahkemeye verilmesi ve cemiyet namina manevi tâzmi- nat istenmesi talep ediliyordu. Bir çok azalar söz söylediler, Bir diş tabibi ile bir terziyi mukayese eden, iyi bir dişin yapılması nı şimdiki genç diplomalıların beceremiyeceklerini söyliyen bu dişçinin o behemehal cezalan- dırılmasını istediler. (Neticede meselenin etibba odasına bildi- rilmesi ayrıca mahkemeye mü- racaat edilmesi idare heyetinin her dişçinin sözlerine karşı bir cevap vermesi kabul olundu. Söylendiğine göre Haçik Zar- goçyan efendinin primli bir dişçi olması ve fakülteden me- zun bulunan diştabipleri aley- hinde sözler söylemesi diştabip- lerini pek fazla kızdırmıştı. Bu hadise (diştabipleri ile primili dişçiler arasındaki eski i- tilâfı yeniden körüklemiştir. Ba- zn diştabipleri primli dişçilerin cemiyetten çıkarılmaları teklifini ileri sürmektedirler. Bu meselenin başka bir içti- mada görüşülmesine karar veri- lerek içtima nihayet buldu. Sanayi bankası müdrü Ankaradan geldi Geçen hafta Ankaraya gitmiş olân Sanayi ve maadin bankası müdürü Sadettin ve idare mec- lisi reisi Yusuf Ziya Beyler dün şehrimize dönmüşlerdir. Sadettin, Yusuf Ziya Beyler Ankarada yiyelim bankanın o müstakbel (faaliyet proğramını hazırlamışlardır. Bu sene bankaya hükümet tarafın- dan yapılacak yardımın nerelere ve ne suretle sarfedileceği, kü- çük sanayi erbabına bankanın yapacağı muavenet, bankanın tahtı idaresinde bulunan fabri- kaların tarakki ve inkişafları meseleleri ehemmiyetle görüşül- müştür. Bizans devrine ait bir mezarlık bulundu Firuzağada bir apartıman ya- pılmak üzere temelleri Okazı- lirken Bizans devrine ait bir mezarlık ve lâhitler bulunmuştur. Anadoluda Bir muharririmiz seyahat ediyor Talât Mümtaz B. Kastamonu o muhabirimiz Talât Mümtaz B. memleket alâkasıni hisset- tren yazılarile kendisini okuyucuları- mıza tanıtmıştır. Talât Mümtz Bey Kastamonu mıntakasından başlıyarak vilâyet dahilinde umum! bir tetkik seyahati yapmıya başladı. Gazetemiz Civar vilâyetlere kadar genişliyebilecek olan va seyahatten İyi indbalar ala- cak, karilerimiz, bazılarının yalnız adi işitilen bu yurdannın bugünkü vazi- yetlerini iyice tesbit edilmi, ktir. ai — 5 — VAKIT 19 Temmuz 1930 — | Zirai hayat ; İkusat vekâleti Meteöloji Ensttüsü- nün haftalık Fenoloji rap Edime: Hasadı we ameliyatına devâm edilm kader harman edilen Ç ir. Şimdiye r, Kızılca ve Mildiyonun tehtibatı büyüktür. İlk Karpuz çıkmıştır. Almanyanın cevabı 1 mayıs tarihli mubtıraya Almanya tarafından verilen cevap Almanyanın Paris sefiri tarafın- dan Hariciye nazırı Mösyö Bri- yana tevdi olunmuştur. Fransız matbuatu bu cevabi muktıra hakkında birçok mütalealar yü- rütmektedir. (Alman cevabı heyeti umumiyesile Briyan noktai nazarını kabul etmekle beraber muahedenin tadili hakkındaki kaydı endişe ile görmektedir. « Maten » cevabın prensip noktai nazarından kabul mahi- yetinde olmakla beraber muahe- delerin tadili için azimkârane bir teşebbüs mahiyetinde oldu- ğunu kaydeyliyor Pötiparizyen gazetesi “Alman cevabı biraz endişe ve- recek mahiyette olmakla beraber umumiyetle şayanı memnuniyet- tir. sözlerini yazıyor. ise: Ticarette muvaffakiyet yal- nız iş bilmiye değil, mües- s0so yerinin MERKEZ am bulunmasına da bağlıdır. ORMAN BEY KAİ ODA ODA Kiraya veriliyor. ANKARA CADDESİN- DE VAKIT YURDUNA MÜRACAAT EDİNİZ. Darüşşafakada dünkü içtima Dün öğleden sonra Darüşşe | #akada “Cemiyeti tedrisiyei isli miye azası toplanarak cemiyet lerinin umumi menfaatlara ha dim cemiyetler meyanına ithali için bükümet nezdinde tebbüsat: ta bulunmağa karar vermişlerdir, Kazaya uğrıyan Romen prensi Geçen günkü nüshamızda Re manya prensi Gika'nın tayyareye rakiben Londradan İstanbula gelirken Bulgaristan hududu da hilinde otayyarenin (o düştüğünü yazmıştık. Ahiren aldığımız ma- lümata nazaran Prens yaralan- dıktan sonra en yakın bir Bulgar hastanesine kadar yürüye bik miştir, Bulgaristan bükümâti prense hüsnü muamele etmiştir. Mufas- sal tafsilât bekleniyor. Elektrik fabrikası Elektrik şirketi Silâbtar ağa fabrikasında iki milyon lira sar- filş vücuda getirdiği yeni tesisatı göstermek için hususi bir ziyaret terlip etmiştir. Bu ziyaret için salı günü 17 de bususi bir vapur davetlileri gö- türecektir. | VAKIT Hariçte dâhilde 1 aylığı Kuruş 150 3 4001515 750 6 2. 140 1349 | Bu geceki Ay Ayın doğuşu : 23,51 — bahpı * 14,27 Namaz vakitleri — Hava: Ee İ o Dün hararet âzami 27, a gari 16 derece idi. Riyasell cümbur musiki heyeti saat 19 bando Sahak İkindi Alışan Yeter 253 a 1818 1937 28 1 — Betoven uvertur egmon. 9 — Maskeni danteri okavalarya rustikana, ; 3 — Girik dans norvecyen 4 — Leodelip vals kopelya $ — Mendelson barkarol. 6 — Suza mars Amerikan saat 20- 30 ajans haberleri, Sinemalar : Alkazar — Kartallar yuvası Alemdar — dikişçi li Beşiktaş Hilâl — Ölüm perisi Ekler — Kazak!”r Elhamra — Moskovalı kadın Fransız — Artis aşkı | Melek — Çıplak aşıklar Opera—Pembe köşkün esrarı Şık — Hafiyeler kıralı ir Kadıköy-Ledi Hamilton “VAKIT,,a abo- ne olunuz Güneşin doğuşu. 4,44 — bay: 19,37 | l | |