20 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

20 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

—— 3 — VAKIT 20 Temmuz 1930-— Ng zam. aman yn İlütün inhisarının Avrupa ve | Bir amele | A merikada açacağı fabrikalar Behçet B. Almanyaya gidiyor İdare bu sene Avrupaya talebe gön- dermeyi kararlaştırdı Barn ve bei de e İla seyahati tütün inhisar aresi umur > dürü Behçet B. şehrimize dönmüştür. : Behçet B.dün idareye ait Muhtelif © meseleler (hakkında kendisile görüşen bir mubarriri- ize şu izahatı vermiştir: —Bursa ve Yalovada satışlarla uamelâtı tetkik ettim. Yalova- daki satış çok mucibi memnuni- Yet, buna mukabil Bursada biraz düşüktür. Bunun alınan ted- birlerle artacağına eminim. I Bu sene mahsul çok eyt Gerek bu seyahatimden ve gerek idareye muhtelif merkez- pe gelen malümattan mem- Buniyetle anlaşıldığına göre bu #ene tütün mahsulü geçen sene- ye nisbeten © 15 fazla ve eyi- dir. Mahsule şimdiden talep başlamış ve rağbet artmıştır. İ Avrupa ve Amerikada İ fabrika açılıyor i, İdaremiz Türk tütününün ne- asetimi bütün dünyaya tanıtmak Ve gümrükten istifade etmek İçin ecnebi memleketlerde cığra Atelyeleri, fabrikalar açmak ta- bir kilo cığaradan 10 Hira Zümrük alındığı halde yaprak tütünden 2 lira resim tahsil olu- Büyor, bu da cığara satışını paha- ya mal ettiğinden ihracatımızın inkişafına mani oluyordu. idare bilhassa bunu düşünerek Ame- rikayı cenubi, şimali, Mısır, Su- riye, Japonya gibi reji olmayan yerlerde fabrika tesisinin çok faide vereceğine kani olmuştur. Bu cümleden olarak yeni tütün kanunu çıkalı-ki bu inhisar idaresinin bilâ müddet temdidi- kararını ihtiva etmekredir - bir ay olduğu halde Fransada ma- mulâtımızı emin bir surette inki- şaf ettirmek için bir mukavele imzalamıştık. Buna göre Fransa la yi ya , a kadar e alacaktır, Aynca Amerikayı şimali ve | cenubi ile Mısırada da üç atelye tesisi için hazırlanan mukaveleler bu günenlerde imzalanacaktır. Suriye için pek çok talipler olduğu halde uyuşulmamış ve kendimizin orada ufak bir fab- rika açmamız kararlaştırılmıştır. Japonya ile ise müzakereler i devam etmekte ve Ingiltere için mevcut talip mahallinde tetkikat | yapmaktadır. Bir müddet sonra buradada muvaffak olacağımıza eminiz, Almanyadaki fabrikamızı hali faaliyete irca için Alman Maliye nezaretine vuku bulan müraca- tımıza cevap beklemekteyiz. Bu saydığım memleketlerden maada ayrıca diğer birçok şehirlerden de müracaatlar yapılmaktadır. Açılacak fabrikalar yavaş ya- vaş Türk tütünün'in dünyada rakip- siz olduğunu tanıtacaktır; fen me- murları, harmancılar bundan sonra Türkiyeden derilecektir. nadoluda fabrika açılmayacak Bayburtta yeniden küşat olunan imalâthane ile fabrikalarımız(4)e çıkmıştır. Bundan maada ayrıca (5) te atelyemiz vardır ki bunlar ihtiyaca kifayet ettiğinden bu sene dahilde yeni fabrıka açıl mayacak yalnız ( Gemlikte) bir i karton imalâthanesi tesis edile- i cektir. Bu fabrika için tetkikat bitmiş ve inşası kuvvei karibeye gelmiştir. Avrupava talebe gönderiliyor ; Bir 7 bu işlerle uğraşır- een ayrıca Avrupaya talebe gön- dermeği de kararlaştırdık. Tütün “ VAKIT ın tefrikası: 10 ; İ BU KADIN. | KATİL DEĞİL 77; Yazan: S $. Van Dayn Vana,Hatı'n alayma aldırmadı, Sordu; — Sahi komiser efendi, bu Mini mini rüvelver için ne düşü- ? Hat pek bayağı bir şekilde alaya devam ediyordu: al — Benso'nun masasında gizli bir çekmece olduğunu, bu çek- Mecenin içinde bir tabanca bu- nu düşünüyorum. — Sahi mi, bakın bakın, işte bu çok tuhaf! Markam araya girerek bahsi irdi: > Vans o tuhaf tuhaf sualler Nereden aklımıza geldi Allah Mikınıza? akşam üstü buraya Üirisinin geldiğinden mi şüphele- Sİyorsunuz? halbuki gelmediği ii # Ky Nakleder : Ömer Fehmi — Aldırmayın canım. Bir ve- him, bir çılgınlık! Hat işi alaya boğuyordu ama Vansı inceden inceye Şehir meclisine nam- zetliğini koyuyor Umumi vilâyet ve Belediye meclisleri yerine kaim olacak ve yakında intihabatı yapılacak lunan hir meclisine aza- lık için dün Hikmet Rasim isminde bir © genç işçi nam- zetliğini (o koy- muş ve C*H. fırkası İstanbul merkezine mü- râcaat etmiştir. Hikmet Rasim EF, tütün inhi- sarının Topta- şı deposunda çalışmaktadır. 27 yaşındadır. Diyor ki; — Fırkaya mensup bir aza sıfatile ve amele namına şehir meclisine namzetliğimi koydum. Belediye ve teşkilâtı — esasiye kanunlarını tetkik ettim ve bu kanunların verdiği hakka istina- den müracaat ettim. Cümhuriyet kanunları her zümreden aza in- tihabına taraftardır. Bence Şehir Hikmet Rasim Ef meclisinde her zümreden aza | olursa © zümrelerin işleri daha iyi takip edilmiş olur, İstanbul fırka merkezi Hikmet Rasim efendiye evvelâ mensup olduğu kaza şubesine müracaat etmesini. bildirmiştir. mm MN eksper mektebi mezunlarından 8 efendi yakında Almaya, Ko lonya, Avusturya, Belçika ve Amerikaya gidecektir. Bunların imtihanları bitmiş ve birinci de- recede mezun olan üç efendinin bu ay içinde, diğerlerinin Eylülde staja (gönderilmeleri tekarrür etmiştir. Ekisper mektebine bu sene son defa olarak Eylülde 20 efendi daha alınacak, sonra mek- tep muvakkaten kapanacaktır, Behcet B, Almanyaya gidiyor Eylülde Almanyada tütün in- hisarı ve tezyidi çarelerile ima- lâta ait umumi bir içtima akte- dilecektir. Cemiyet riyasetinden dün aldığım bir mektupla benim de iştirakim temenni edildiğin- den yakında Almanyaya gide- ceğim.» lunacağımızı tayin ve tesbit et- meliyiz. Memurlarım derhal ça- lışmaya başlasınlar, Nekadar seri olursak bizce okadar hayırlıdır. > Zannederim, Onlar neticeyi size bildirirler, Ben de arzu etti- ğiniz yerde bulunur, arzu etti- ğiniz şekilde faaliyetinize iştirak ederim. — Eyi olur. Ben evvelâ şu çantanın sahibini bulmağa, sonra Bensonun arkadaşlarından malü- tetkik y ettiği belli idi. Aldığı cevaplar onu) PA edinmiye çalışacağım. Dadı- ikna etmemişti. Madam Platzı tekrar | İsticvap ettirmesindeki esbabı anlamak istiyordu. Kur. nazdı. Başkalarının ne düşün- düklerini, ne kıratta adam olduk- larını yüzlerinden anlardı. Fakat Vans tanıdığı adamlara benze- miyordu. işte bunun içindir ki onu esrarlı bir kutu, görülme. miş bir hilkat garibesi (gibi merakla tetkik ve mütalea edi- yordu. Nihayet sandalyesini masaya | yaklaştırdı: — Mösyö Morkam! dedi, evvel | emirde ne şekilde faaliyett bu- dan istediğim isimleri öğrene- ceğimi zannediyorum. Ha sonra şu mabut arabayı arayacağım. Bu işleri halledersem epey bir şeyler yapmış olacağımızı zan- nediyorum. Markam: — Kumandandan bu hususta istediğimiz kadar malümat ala- bilecegiz. Onun vasıtasile Ben- sonun bütün tanıdıklarını bula- biliriz dedi. — Bende böyle düşünüyorum. Dün akşam maktul ile beraber yemek yiyen ve ona bir kaç sa- at refakat eden kadını bir ele intiharlar çoğalıyor Evelki gün altı vak'a birden oldu Basra vapurundan denize atılarak ölen genç kız kimdir ? Son günlerde intihar vak'aları birdenbire ziyadeleşti. Evvelki gün altı intihar vak'ası obirden ol- muştur. Bunları yazıyoruz: Bir Evvelki gün saat on sekiz buçukta Haydarpaşadan kalkan Basra vapuru Sarayburnu açık- larından geçerken ( güvertede bulunan genç bir kız birdenbire kendisini denize atmıştır. Vapur derhal durdurulmuş sandal indirilerek genç kız aran- mağa başlanmıştır. Arama ame- liyesi yarım saat sürmüş, denize atılan kızın cesedi bulunamamış- tır. Yalnız kızın güvertede kendisini denize attığı yerde Beşiktaş 19 uncu mektepten alınmış bir şehadetname bulun- muştur. Bu şebadetnameden intihar eden kızın on yedi yaşlarında Letafet Hanım olduğu anlaşıl- mıştır. Tahkikat derinleştirilmiş ve Letafet Hanımın Beşiktaşta Sinanpaşa mahallesinde Hançık- mazında 2 numaralı evde oturan mütekait Salih Paşanın nezdinde yatıp kalktığı anlaşılmıştır. Letafet H. bir ay evvel evden ansızın çıkmış, bir daha dön- memiştir. Bir aydanberi nereler- de gezdiği meçhul bulunan genç | kızın intiharmın sebebi henüz anlaşılmamıştır. IKİ Ikinci intihar vak'ası Dolap- Ölen genç hız: Letafet H. kağında oturan Toptaşı tütün deposu amele kâtibi 60 yaşında Ali Rıza efendinin on beş gün- denberi göğsü © ağrımaktadır. Muhtelif Ele e leri bir netice vermemiş ve bun- dan müteessir olan Ali Rıza Ef. ustura ile iki elinin damarlarını kesmiştir. Mecruh Tıp fakülte- sine yatırılmıştır. Dört Dördüncü vak'a Kasımpaşa- dadır. Sinan paşa mahallesinde oturan 17 yaşında Sabri Ef. meç- bul bir sebep yüzünden taban- cayı göğsüne sıkmış, hastaneye kaldırılmıştır. Beş Beşinci intihar vak'ası Haliçte olmustur. Cibaliye gitmek üzere Yemişten sandala binen 55 ya” şında Huriye H. oğlunun hasta bulunmasından müteessiren kem dini denize atmış, sandalcı Ha- derede olmuştur. Ziba soka ğında 72 numaralı evde otu- ran kunduracı Hiristo bir sene- denberi hasta kalmıştır. Son ümidi olan bir miras davasını da kaybedince teessürü artmış, ta- bancasını ağzına sıkmıştır. Ağır surette yaralanan Hiristo hasta- neye kaldırılmıştır. üç Üçüncü intihar vak'ası Üskü- dardadır. Üsküdarda Valdeiatik mahallesinde Köprülü konak so- geçirirsek yolumuzu yanladık gitti, demektir. — Yanılıyorsunuz. Ancak ye- rinizde saymış olacaksınız! Hat sözlerine bu şekilde iti- raz eden Vans'a yine dik dik baktı ! —Mösyö Vans dedi size meş- bur darbı meseli hatırlatayım! Bir iş ki karışıktır; orada mut- lak kadın parmağı aramalı! Vans güldü. Cevap verdi: — Eski fikir, bayat lakırdı. Romalılar böyle söylerlerdi. Darbı meseller ancak darbı mesel olmağa yararlar; ahkâm çıkarmağa, onlar- İa amel etmeğe değil! Markam söze karıştı: — Şimdi münakaşayı bırakın, Hat başka söyliyeceğiniz yoksa ben gideceğim. Kumandana öğ- le yemeğini kendisi ile yiyece- ğimi söyledim. Ondan sizin için belki eyi havadisler alırım. — Fena olmaz; ben bir şey unutup unutmadığımızı anlamak için burada bir müddet daha kalacağım.. Evi kordon altına aldıracağım. Madan Plâtz'in ya- nna bir memur bırakacağım. | lil tarafından kurtarılmıştır. Son vak'a Sonuncu cak'a Galatada Ba- dem sokağında olmuştur. Ser- maye Mari duçar olduğu hasta- lığının geçmemesi yüzünden ten- türdiyot içmiş, hastaneye yatı- rılmıştır. — mm en aa Ankara - Sivas hattı Ankaradan alınan haberlere göre Kayseri - Sıvas hattında ferşiyatı o bitmemiştir. İlk te bu delik Sivasa hareket edecektir. Sonra gazetecileri kabul edece- ğim, Onlara gece görülen arabayı, masanın gizli çekmesinde bir rüvelver bulunduğunu söylerim. Bu iki şey onlar için epi mühim- dir; sütunlarla yazı yazarlar; eğer ni bir vaziyet olursa size tele- he ederim. Hat müddei umuminin elini sıktıktan sonra Vans'a döndü, Markam'ıda beni de şaşırtan bir tatlılıkla ; — Allaha ısmarladık Mösyö Vans, dedi. Bize şeref veren refakatinizin kendi hesabınızada faydalı olmasını temenni ederim. Vans dudaklarında bep © müstehzi tebessüm mukabele etti: — Öyle şeyler öğrendim ki bilseniz şa: ikisi de birbirlerini süzdüler sonrâ, Markam Vans ve ben sokağı çıktık, Kapıda nöbet bekliyen po- lis bize bir taksi çağırdı. Bindik Şoför kapıyı kaparken Vans; — Kuzum Markam dedi bizim mahir polisimiz hep böylemi ça- hşır? Bu kahramanlar katili na- sıl bulacaklar, düşünüyorum! 4 Devamı var)