8 Mart 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

8 Mart 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

yy —— uz uğ üz iel ne 9 | Muhtelit mibadelede | Muamele vergisin- de mühim tadilât (,kanıhtilâ! halle- Ankaraya giden heyet bugün şehrimize dönüyor Muamele vergisinin tablifi işi ile meşgul olmak ve İstanbul fabrikatörleri namına iktisat ve- Kâletinden bazı ricalarda bulun- | mak üzere Ankaraya giden sa- nayi birliği heyeti bugün şehri- mize dönecektir, Heyet Ankara- daki teşebbüslerinde kısmen mu- vaffak olmuş ve muamele vergi- sinin tahfifi hakkında hazırladığı | broşürleri B. M. Meclisi iktisat encümenine vermiştir. Heyet reisi Nazmi Nuri B. Vergi hakkında ayrıca encümen Feisi sabık iktisat vekili Rahmi beyle görüşmüştür. Encümen bu husustaki tetkikatını bitirmiş ve bilhassa vergi lâyihasının birinci maddesini daha esaslı bir şekil de tesbit etmiştir. Bu suretle Verginin matrah ve mevzuu mes” elesi üzerinde yapılan tahkikat Neticesinde istisnaları az daha genişletilmiştir. : Bu meyanda değirmenlerin mu- amele vergisinden istisnasını tas- Vip etmiştir. Bundan başka mem- | leket dahilinde yetiştirilen zeytin Pamuk, fındık, palamut gibi iptidai maddelerin asıllarını teb- dil etmemek suretile muameleye tâbi tutulanlarile taş ve toprak- | tan temizlenmesi için yıkanan kömürlerin de muamele vergi- sinden istisnası muvafık görül müştür, Mevadı iptidaiyenin tahavvü- lü üzerine vaziyet değişmekte olduğu için verginin etmemesini teminen üzerine iktisap ettiği kıymetten eski kiymeti tenzil edildikten sonra Vergiye tâbi © tutulması tahavvöl tekerrür | | kişinin vaziyeti hukukiyeleri he- kabul etmiştir. Encümen bilhas- | meselesinin mal sahibine ağır gelmemesine itina ve dikkat etmiştir. Muhtelif kanunlarla vergiden istisna edilerek memlekete ithal edilen alâtı Ziraiye ve saire gibi mamulâttan memlekette yapılan- dan şimdiye kadar vergi alını- lu, Encümen bu hususu da ye ate alarak bu suretle nazarı dikk hariçten bilâ resim gelen alâtın | memleket masillerini vie #ını kabul etmiştir. i Muamele vergisi lâyihasının iktisat encümeninde ikmalinden #onra aldığı şekle nazaran, mut” mele vergisinin matrah Gi lerinin takdiri salâbiyetleri küçü! memurlardan alınmış tadır. Hangi müessesel " giden muaftırlar* (Telefon) — Muamele Vergisi lâyihalında erbabı sanay! po he tadilât yapılması için teçebbüsatz bulunmak üzere buraya gelen | sana” İliği heyeti bu akşam Istanbula Av et etti, Muamele vergisi Jâyihası İktisat Sümeninde tetkik edilmiş ve birçok Baslı tadilâr yapılmıştır. Lâyiba tümenden çıkmıştır. Yapılan tadilâtia Btbikattaki © birçok yolsuzluklar da Yertarat edilmiştir. Kav vive istihsaliyesi Kana, den aşağı olan gele vere en muaftırlar. Goo) leketteki bu gibi müesseseler » tahmin edilecek olursa bu tadilâ- Esindi (450) müessese muamele ver A NEN Muaf tutulmuş olacaktkır. ekle Zamanda bütün sanayi mes nıf, SİN Senevi muamele vergilerinin iv, “nacak, diğer nısfı da senei ma- n de vergiden istisna” er ver- Ankara, 7 sat en & en- 5 müesseseler etine kadar tecil üzedilecek bir buçuk milyon dahilinde yapılan mü- | dılıyor Tevfik Kâmil B. Muhtelit mübadele komisyonu üçüncü bürosu dün toplanmış ve memleketimiz tabiyetini kabul | eden birkaç Arnavut ailesine etabli vsikası verilip verilmemesi | noktasından çıkan ibtilâfı tetkik etmiştir. Yunan mürahhası heyeti etabli vesikası verilmemesi fikrini mü- dafan eden Türk teklifine müte- mayil göründüklerinden bu me- selenin yakında bitarafların ha- kemliğine havale edilmeden hal- ledilmesi muhtemel görülmektedir. Diğer taraftan gayrı mübadil olup olmadıklarını tayin ettirmek üzre komisyona 3000 alâkadar müracaat etmiştir. Bu müracaat- ten iki bini tetkik edilmiştir. Bin nüz tesbit edilmemiştir. iki gün evvel Ankaraya giden Tevfik Kâmil B. bugün şehrimi- ze gelecektir. ki iyesi toplanacaktır. Takdiri kiymet ekipleri Garbi Trakyada (terkedilen Türk emlâkine kiymet takdir etmek üzre Yunanistana gidecek olan ekiplerin azası gelmişlerdir. Heyetler Salı vaya Perşembe günü hareket edecek- lerdir. Bu komisyonlar (tarafından takdir edilecek kıymetler bono tevziatında (© esas (tutulacaktır. | Gayrı mübadiller tarafindan Yu- bulunmak- | beygir) edilerek | mle mehsupları iera edilecek» Fabrikalardan kendi mağazalarma Ykedilecek eşyadan Mele vermiği alımmıyacaktır. Imadıkça mu-| nanistanda terkedilen emlâkin iradile beraber kıymeti 60 mil. yon lira kadar tahmin edilmek- tedir. Raşit Riza ve arkadaşları Raşit Riza B. ve arkadaşların- dan mürekkep 14 kişilik bir he- yet dün Romanya vapurile Yu- nanistana hareket etmiştir. Trup Pire ve Atinada üç tem- sil verdikten sonra Selânik, Ka- vala ve garbi Trakya'nın diğer Yarın. komisyon | şehrimize | büyük şehirlerine gidecek ve temsiller verecektir. Turne bir ay devam edecektir. | ( Gizgile rle fikirler ; Mefküre sizin güneşinizdir. | efküresiz yaşamak karanlık tan beterdir. ruhun karanlık | M içinde yaşamak Mefküresizlik içinde bunalmasıdır. | da büsrane uğrarlar iş Bu işe siz de şaşın ! Türk cemiyetleri met- ruk fakat genç hıris- tiyanlar cemiyetini ihya edenler gene türkler ! Çok defa bizde cemiyetler yaşışamaz. Çünkü pars top- lıyamaz. Meslek cemiyeti bu ıkibete uğrar, Hayır cemiye- ti bu akibete uğrar, hatta kâr için teşekkül eden toplantılar bile bu üzden tası tarağı top lar ortalıktan kaybolur. Ya- şıyanlar da One emekle; ne zahmetle, ne müthiş himmet- lerle yaşar, Fakat Istanhulda Türk ço- cuklarına misyonerlik terbi- resi, hıristiyanlık (oaşlamak “Genç hıristiyanlar cemiyeti,, geçen sene Istanbul- dan ) bin lira para toplu- Ş nnetmeyiniz ki bu p# ra Amerikadan O gönderilmiş- tir. Amerikadan gönderilen para ancak bu müessesenin memurları Oomaaşlarına kâfi gelir. Masraf halktan çıkar. Bu para âzadan toplanan se- nelik altı liradan ve teber- rülerden ibarettir, Türk hayır cemiyetleri metruk bir halde hulunyorken bu acaip ve muzir cemiyet ka- sasmın Türk vatandaşları ta- rafından doldurulmasına siz de şaşın... Biz de şaşalım! Ticaret odasıyda Denizcilik komisyonunda bu gün içtima var Ticaret odası denizcilik .ko- misyonu bugün toplanarak liman dahilinde vapurların verdikleri 8 VAKİT 8 MART 19) Talebe arasında Mısıra giden Tıp fakültesi talebesi şehrimize döndüler Yol intibaları — Yunanlıların gösterdiği büyük hüsnü kabul — Mısırda — inkılâbımıza karşı gösterilen yüksek alâka Mısıra bir Yirmi gün evvel l tetkik seyahatı için hareket eden Tıp fakültesi talebesi dün şeh- | rimize dönmüşlerdir. e Seyahat çok istifadeli neticeler vermiş ve talebemiz gerek Mısırda, gerek | yolda uğradıkları Yunanistanda büyük bir hösnü kabul görmüş- İ lerdir. konişmento ve ordinoların daha | kolay bir tarzda alınması işini | görüşecektir. Komisyon aynca ticareti dahiliye beyannameleri- nin kaldırılması üzerine vapur | cuların maruz kaldıkları müşkü- lâta bir çare arıyacaktır. İzmirden afyon ihracına mü- saade edildi izmir gümrük Bbaşmüdürlüğü- nün bir tefsiri yüzünden izmit- den afyon ihracının menedildi- İ gini yazmıştık. icaret odasına bildirildiğine göre, tüccar tarafından Ankara- da yapılan teşebbüs Üzerine bu kayıt kaldırılmış, ihraca tekrar müsaade edilmiştir. Bezi tecirjerimiz Praga gittiler 16 Martta Prağda açılacak olan beynelmilel panayıra iştirak etmek için şehrimizden ve Mer- sinden bir takım tüccar Praga hareket etmiştir. Odaya bildiril- diğine göre bu sergiye gidecek olan herkes Şark şimendiferle- rinde Yunan ve Romanya tren- | lerinde “5 50, italya ve Alman trenlerinde “625 tenzilâttan isti- fade edecektir. İzmirde : hayat İstanbuldan aheli İzmir ticaret odasıda her ay hayat pahalılığım gösterir bro- şürler neşretmeğe başlamıştır. Son broşüre göre izmirde ha- yat 1914 senesine "azaran yüz- de 1290 yükselmiştir. Şehrimizde | bu miktar yüzde 1234 olduğuna göre izmirde hayat istanbuldan daha pahalı demektir. m.anaananessi aamasanan Mefküresiz adamlar her saba- onları sıkar, aile onların yüzünü güldür- İ reket etmiştik. Kafileye cildiye | hastanesini gezdik. | edemediklerinden Seyahata iştişak eden talebe- den Tarık B. dün bir mubharri- rimize seyahat intibaların şu suretle anlatmıştır: —Istanbuldan Izmir vapurile ha- müderrisi hocamız Hasan Reşat | İ beyle asabiye asistanı Rasim bey | riyaset ediyorlardı. Kafilemiz ho- calanmızla beraber 29 kişi idi. Talebeden ikisi Mısırdan tah- sil için fakültemize gelmişlerdi. | Bu iki arkadaşımız Mısırda kal- dılar, bir hafta sonra gelecekler. | Giderken vapur yolculuğumuz çok eğlenceli oldu. izmiri ziyaret ettik, Memleket intizam ve takdirimizi celbetti; o- temizli | radan Pireye uğradık. Dört Yu- nanlı tip talebesi bizi karşıladı. Trenle Atineye gittik. Darülfü- nunu, Tıp fakültesini, Akrepol barabelerini gezdik. Darülfünunu ziyaretimizde o talebe ders- teridi. Birim Türk oldoğumazu öğrenince alkışlarla karşıladılar. Yazın istanbula gelmeyi vadettiler. Yunanlılardin O gördüğümüz | fevkelâde hüsnü kabulü hemen bemen başka yerlerde görmedik diyebilirim. O akşam Pireden hareket ettik, iskenderiyeden hareketimize dâir. mektup ve telgraf ellerine gitmediği, geç- kaldığı . için bizi karşılamıya kimse gelmemişti. Konsolosumuz da tesadüfen rıhtımda bulunu- yordu. Osmaniye olelinde bize çok tesbilât gösterileceği söy- lendiği halde yalnız eşyalarımız | için (60) lira istediler. Bittabi bu şerait altnda orada kalamaz- dık. Lüna parkta bir otelde gi- ceyi geçirdik. iskenderiye 10 se- nede bir kurulan sergi ve bay- ram münasebetile çok kalaba- lıktı. Ertesi gün Kahireye gittik. Sefaretimize haber verdik. Bun- dan sonra Türk talebesinin Mı- sra geldiği şayi oldu. Bizden evel Beruttan gelen talebeye Mısırda fevkalâde hüs- nü kabul gösterilmişti. Mısırlılar haberleri olmadığı için istikbal çok büyük özürler dilediler. Hatta Elahram gazetesi hükümeti bile tenkit etti. Biz derhal hadiseyi tavzih ettik. Artık hertaraftan bize alâ- ka gösterilmiye başlanmıştı. Ga- zeteciler ziyaretimize geldiler, Konuştük. Mısır fakültesi bize çok büyük teshilât gösterdi. Em- | VR / rimize otobüsler tahsis etti. Se faretimiz de hergün kançılar Ah- met beyi gönderdi. Bizimle çok iyi -meşgul olan Ahmet beye burada alenen teşekkür ederiz. Bundan sonra bir program mu- cibince ziyaretlerimize başladık, Kasrülâyn ismi verilen Tıb fa- i kültesini gezdik. Mektep bizim fakülteden büyük değildir. Sonra hastalar çok olduğu için ve ya başka hastanelere gitmek istemedikleri için bir kısmı yer- de yatıyordu. Fakültede reis tarafından kabul edildik. Bundan İ sonra hayvan bağçesini ve bütün talebenin kaydolmıya o mecbur olduğu Darülfünun kulübünü gez- dik. Şerefimize çay verdiler. Burada da her yerde olduğu gibi hayatımızla çok alâkadar oluyorlar, bilhassa inkılâbımız hakkında malömat istiyorlardı. Gazimize karşı gösterilen tâzim ve hayraniyet tasavvurun fevkin- dedir. Biz anlatırken “Bu inkılâp bize, rebper olmalıdır, yaşasın Tür- kiye yaşasın, Mustafa Kemal Pş.. bu millet ölmez, diye haykırı- yorlar alkışlıyorlardı. Gezdiğimiz hastaneler arasın- da Cüzam hastanesi bilhassa dikkatimizi celbetti. Fakültede şerefimize öğle ye- mekleri verildi. Bu ziyafette bi- edenler arasında Ö- bir müderris ze hizmet mer Bey isminde bile vardı. Kendisini memur zannetmiştik. Sonra öğrenince çok mahçup olduk. Ömer Bey biz gittiğimiz | gün lâboratuarını bırakmış, gi- deceğimiz güne kadar bizimle meşgul olmuştur. Kendisine na. gıl teşekkür edeceğimizi, bi dik. Bu arada Kontinantal ote- linde Türk kolonisi bize bir te- dansan verdi. Burada sefirimiz | ve Mısır eşrafı da bulunuyordu. | Nutuklar söylendi. Bir arkada- şımız mukabele ederek iki mil- letin kardeş ve birbirlerine ta- ribi rabıtalarla bağlı olduğuna işaret etti. Mısırlılar bunu fev- kalâde tezahüratla karşıladılar, Oradan ehramlara gittik. Yol- larda Mısır halkı «Türk Vatan- daş! Gazil,, nidalarile ellerimize boynumuza sarılıyorlardı. Mısır sinemalarını operalarını gö Sonra | İskenderiyeye öndük. Bu sefer istikbalimize ümit etmediğimiz bir kalabalık gelmişti. Burada Dr. Hüseyin Hüsnü Beyden çek iltifat gördük Bizi yazıhanesine davet ederek bir öğle ziyafeti verdi. Otelimiz Türk kolonisi tarafından kiralan- mıştı. Gece sinemaya götürdü- ler. Ertesi günü Seydi Beşerde | Üsera mezarlığını ziyaret ettik, Çelenkler koyduk. Burada nü- İ tuklar söylendi. Artık Mısır ziya- reti hitam bulmuştu. Vapura bin- dik. Fakat bu “sefer yolculuğu- muz eğlenceli olmadı. Pireye kadar şiddetli bir fırtınaya tu- tulduk. ,, Talebemizden “öğren diğimize göre bu seyahat hayli istifadeli olmuş ve iki milleti birbirine tanıtmak için güzel bir vesile teşkil etmiştir. Talebemiz Mısır | hastanelerinde daha fazla me- maliki hatre hastalıkları üzerin- de tetkikat yapmışlardır. — Kupon VAKTin Tabio Wusabakası t Müstakil Ressainlar Sergisi p Il Adres; Sizin mefküreniz güneş gibi hayatınızın her ufkunda parlaya- rak ruhunuzu ışıklarıla nurlan- mez ve mex'udiyet onları boğar. | dırsın. Beğenilen tebionun umarası